Villa ja sarka

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Hyvä että tunnustat. Ei tarvitse spekuloida.
Mitä tässä pitäisi spekuloida?

Eihän GPS mitenkään poista kartan tarvetta tai tarvetta osata käyttää karttaa! Mutta kyllä tämä päivänå nykyisillä GPS:n hinnoilla on typeryyttä olla kantamatta sitä mukaan vähintään vara/hätävälineenä. Rajaveljet jotka eksyneitä/loukkaantuneita vaeltajia hakevat tunturista sanovat että kokematon on helpompi asiakas kun kokenut koska se tunnistaa olevansa pulassa ja yleensä apua hälytettäessä heillä on paikantamiseen tarvittavia varavälineitä toisin kun nämä "aina olen vaeltanut enkä ennenkään ole eksynyt" - henkilöt.
No helvata. Luetko sinä näitä ketjuja ollenkaan. Muutama sivu aiemmin kerroin eräästä retkestäni. Mainitsin siinä selvästi turvavälineenä olleen vuokrattu satelliittipuhelin. Olen reissuillani useinkin ollut eksyksissä. Mitä sitten. Kartasta katsotaan kompassisuunnasta jokin selvä maamerkki ja mennään sitä kohti, jossain vaiheessa se tulee vastaan. Tuo puhelin on juuri loukkaantumistilannetta varten. Miksi kantaa mukana GPS-laitetta ja siihen lisänä kilon verran varaparistoja, kovalla pakkasella nuo eivät edes ehkä toimi.

Tämä asenne on vaan se mitä en tajua. Miksi Sarka on niin hyvä? Mitä se tekee jota jokin teknisempi materiaali esim kerroksittain käytettynä ei tee?
Miksi et käytä Gorea? Mikä siinä on vikana? Kuitenkin esim vuorikiipeilijät ja sotilaat niitä käyttävät? Taitaa olla pelkää asenneongelmaa joka ei perustu mihinkään todellisuudessa kun käytät termiä "gorepelle"?
Kun esim. ahkiovaelluksella yövyt ja teet nuotion, niin suunnattomasti vituttaisi kun se 1000euron Arc´teryx kuori olisi täynnä kipinän polttamia reikiä jo ensimmäisen illan jälkeen. Sarka-asussa tätä ongelmaa ei ole.
Goressa on ongelmana se, että se on ylimainostettu ja kallis. Jossain syyskelissä +5 - -5 kun vettä/räntää tulee taivaan täydeltä voi toimia, mutta on halvempiakin sadevarusteita. Keväällä ja kesällä se on liian lämmin, talvella taas aluskerroksista riippumatta saat karistaa jääkerroksen pois sisäpinnalta kun ei se lupauksista huolimatta "hengitä". Se, että vuorikiipeilijät noita käyttävät johtuu vuorten olosuhteista, Suomessa ei tietääkseni ole vuoria. Sitten kun kauppiaat mainostavat "vuorikiipeilijöiden käyttämä", niin asiakkaat ostavat hullun lailla, tää on pakko olla hyvä, hinnasta viis. Miksiköhän sotilaat noita käyttävät? Tähänkö nuo määrärahat kuluvat
 
Eli yhteenvetona: sarka on saatanasta, kumisaappat kuolemaksi ja marketti gorella ei tee mitään...
Kaikki ostamaan arcteryxit niin voi mennä vaikka metsään :eek:

Merinokortonkeja odotellessa...

Älä välitä. "eräitä" koskee lonkkaan se, kun tietävät, etteivät pysyisi ikäkulun ukonhonkkelon perässä tunturissa edes kahta päivää. Samovaari ja hänen samiksensa kokevat tämän saman ruodinnan joka paikassa....samasta syystä.
 
Älä välitä. "eräitä" koskee lonkkaan se, kun tietävät, etteivät pysyisi ikäkulun ukonhonkkelon perässä tunturissa edes kahta päivää. Samovaari ja hänen samiksensa kokevat tämän saman ruodinnan joka paikassa....samasta syystä.

En välitä, itse tippuisin jo parkkipaikalle...

Hieman ehkä kärkäs tämä yhteenvetoni, mutta luulisi kaikille löytyvän ne OMAN mieltymyksien mukaiset vetimet ilman ideologista vääntöä..
Ihan hyviä juttuja @CV9030FIN :lläkin on.
 
Kyllä sotilaille käy goret tosi hyvin. A-radan peltikaton alla on kiva seisoa suu auki goretakki niskassa ja tumput levällään, 300 euron -vedenpitävät- tosihuiput jallaassa.

Älä provosoidu samovaari. Siinä kun sinä ja kenties jotkut muutkin vaeltavat, nämä verrokit lähinnä patsastelevat ja kehuvat kahvihuoneessa toisilleen miten vitun kallis loimi tuli ostettua ylle viime riippuliitokeikalla Sloveniassa.....ei ole pitkä aika, kun radiossa eräs vaellusalan ihminen kertoi kuinka Helsingissä näkee jatkuvasti ihmisiä, joilla on vuoristokengät jalassa ja kuudensadan hiihtotakki lumivyöryturvajärjestelmillä....siinä sitten lonitaan Ismon Valinnasta pinaattia ja keppanaa ja ollaan niin vuoristoväkeä että.....

Jos jollekin ei avaudu käyttämäsi reitin vaatimukset, niin on parastakin pysyä tasaisella vaunukentällä huitomassa taskulampun kanssa raybanit päässä marraskuun räntäsateessa.
 
Ihan hyviä juttuja @CV9030FIN :lläkin on.

cv kirjoittaa seipäästä, kun pitäisi puhua aitaverkosta. Samovaari yllä postasi selvästi kulkemansa reitin ym. seikat. Jos joku ei tosiaan ymmärrä reitin vaatimuksia, sääoloja ja lämpötiloja ym. niin on parasta pysyä valaistulla kassulla.
 
Kyllä sotilaille käy goret tosi hyvin. A-radan peltikaton alla on kiva seisoa suu auki goretakki niskassa ja tumput levällään, 300 euron -vedenpitävät- tosihuiput jallaassa.

Älä provosoidu samovaari. Siinä kun sinä ja kenties jotkut muutkin vaeltavat, nämä verrokit lähinnä patsastelevat ja kehuvat kahvihuoneessa toisilleen miten vitun kallis loimi tuli ostettua ylle viime riippuliitokeikalla Sloveniassa.....ei ole pitkä aika, kun radiossa eräs vaellusalan ihminen kertoi kuinka Helsingissä näkee jatkuvasti ihmisiä, joilla on vuoristokengät jalassa ja kuudensadan hiihtotakki lumivyöryturvajärjestelmillä....siinä sitten lonitaan Ismon Valinnasta pinaattia ja keppanaa ja ollaan niin vuoristoväkeä että.....

Jos jollekin ei avaudu käyttämäsi reitin vaatimukset, niin on parastakin pysyä tasaisella vaunukentällä huitomassa taskulampun kanssa raybanit päässä marraskuun räntäsateessa.

Takin sondit aktivoituvat kun "vuoristotauti" iskee kaupungilla..ja äiskän pitää tulla hakemaan..
 
Älä välitä. "eräitä" koskee lonkkaan se, kun tietävät, etteivät pysyisi ikäkulun ukonhonkkelon perässä tunturissa edes kahta päivää. Samovaari ja hänen samiksensa kokevat tämän saman ruodinnan joka paikassa....samasta syystä.

Jep, Kyllä @samovaari on vaan kovassa kunnossa ikäisekseen. Ei itsellä olis jakoja kulkea tollaista reissua vaikka jonkin verran itsekin vaellan.
 
Last edited by a moderator:
Eli yhteenvetona: sarka on saatanasta, kumisaappat kuolemaksi ja marketti gorella ei tee mitään...
Kaikki ostamaan arcteryxit niin voi mennä vaikka metsään :eek:

Merinokortonkeja odotellessa...
Ei pitäisi provosoitua, mutta kun kerran itse provosoin.
- Sarka on ihan hyvä, olemassa on vaan pirun paljon parempiakin materiaaleja. Jos sarka olisi "se juttu", tuskin meillä olisi ongelmaa kuten nyt on löytää sarkavaatteita. Toki hetken vielä Sunonja Ruotsi surplussaa löytyy, mutta esim Varustelekalla oli todella suuria vaikeuksia löytää edes tehdasta joka tekee sarkaa enää.
- kumisaappaat on joihinkin olosuhteisiin kerrassaan loistavat, mutta niiden aika ylesjalkineena tai edes ylipäänsä vaellusjalkineina on ohi koska on parempiakin vaihtoehtoja.
- Marketti-gorella on varmasti käyttönsä vaikka niillä vartin koirakusetuslenkeillä kaupungissa, mutta tuppaa olemaan kertakäyttökamaa tunturissa.
-Älä tartu yhteen merkkiin kyseessä oli esimerkki jonka valitsin koska tuon merkin sotilaskäytöstä olisi ollut sinunkin taidoilla melko helposti ollut googlata lisää tietoa.

Jokainen saa olla mitään mieltä tahtoo, itse olen todennut että retkeily on hauskempaa kunnon välineillä ja myös ostanut muutaman kerran sen hyvä ja halvan erikseen - en enää.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sotilaille käy goret tosi hyvin. A-radan peltikaton alla on kiva seisoa suu auki goretakki niskassa ja tumput levällään, 300 euron -vedenpitävät- tosihuiput jallaassa.

Jos jollekin ei avaudu käyttämäsi reitin vaatimukset, niin on parastakin pysyä tasaisella vaunukentällä huitomassa taskulampun kanssa raybanit päässä marraskuun räntäsateessa.
Nämä heitot oli ilmeisesti minulle tarkoitettu? Kiitos mielipiteistäsi.
 
Älä provosoidu samovaari.
Moro. En provosoidu. Se vaan vituttaa, kun tässäkin vitjassa on tarkoitus keskustella OMISTA kokemuksista, mitä on itse havainnut itselle sopivaksi ja sitten joku ammattilainen tulee ja tyrmää kaiken aivan paskaksi. On mullakin kaksi kertaa ollut gorepuku vaelluksella, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Oli koko ajan semmoinen turkkilainen höyrysaunaolo. Sen jälkeen kulkenut tuolla RVL:n partioasulla, jotain pv/pe sekoitetta tuo on. Hengittää, pitää tuulta ja kastuu, jos sataa enemmän, niin sitten sadekampetta päälle. Eikä ollut mikään markettigore, vaan ihan tunnettu kallis merkki (Sasta).
On minulla nykyaikaisia varusteita, kalliitakin. Sanoinkin joskus perikunnalle, että sitten joskus voitte pistää nämä myyntiin tori.fi:lle niin saatte leivän päälle vähän voitakin.
 
Näyttäisi, että vähän puolin ja toisin heitetään pientä provoa kehiin. Rauhallisesti vaan ei tämä niin vakavaa ole :)

Topikin aiheesta sitten. Varovainen mielipiteeni on, että kyllä gorella on nykyään paikkansa. Minulla on ollut niitä halvasta kalliiseen. Asiansa ovat kaikki ajaneet. Ja tuo kallein puku, viime vuonna hankittu (ovh n. 850€) ei kyllä nyt ihan nyt niin hyvä ole kuin tuo aikaisempi, n. 300€:n puku, että olisi hintansa väärti. Gorekamppeeksi kyllä riittäisi yleensä housut, polvet kun tuppaavat syksyisessä metsässä kastumaan. Takki voi sitten olla hengittävämpää mallia jos hikoilu koetaan ongelmaksi.

Sarka on kyllä hyvä materiaali, tykkään. Ruotsin armeijan pöksyt palvelivat moniata vuosia. Taikina on ollut viime vuosina sa:n takki tai sitten Sasta. Hyviä molemmat. Saran pahin ongelma on mielestäni se, että se ei ole kovin tuulen pitävää. Sarka sopii hyvin metsäinen maastoon missä ei juurikaan tuule. Talvella tuulisella tunturissa se ei ole hyvä ollenkaan. Ai miksikö tiedän?

Ja ei. Minulla ei kyllä ole patsastelu vaatteita sitten ensimmäistäkään. Kaikki ulkoilukamppeet on käyttöön hankittu. Jos niitä sitten joskus tulee käytettyä isommilla kylillä niin ihan sama mitä muut ajattelee.

Merino villasta sen verran, että kallistahan se vähän on köyhälle mutta hyvää. Raaskin ostaa vasta viime vuonna ensimmäisen merinovillapuseron. On kyllä ollut hyvä, nyt harmittaa ettei jo aikaisemmin ole tullut hankittua. Testimielessä on ollut pesemättä koko tämän ajan ja eikä haise tai tuoksu miltään muulta kuin villasta. Edes viikon hiihtovaellus, missä kyllä tuli oma osansa hikoilua ei pistänyt puseroa haisemaan. Tietysti aina silloin tällöin tuuletettu mutta that's it.
 
Moro. En provosoidu. Se vaan vituttaa, kun tässäkin vitjassa on tarkoitus keskustella OMISTA kokemuksista, mitä on itse havainnut itselle sopivaksi ja sitten joku ammattilainen tulee ja tyrmää kaiken aivan paskaksi. On mullakin kaksi kertaa ollut gorepuku vaelluksella, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Oli koko ajan semmoinen turkkilainen höyrysaunaolo. Sen jälkeen kulkenut tuolla RVL:n partioasulla, jotain pv/pe sekoitetta tuo on. Hengittää, pitää tuulta ja kastuu, jos sataa enemmän, niin sitten sadekampetta päälle. Eikä ollut mikään markettigore, vaan ihan tunnettu kallis merkki (Sasta).
On minulla nykyaikaisia varusteita, kalliitakin. Sanoinkin joskus perikunnalle, että sitten joskus voitte pistää nämä myyntiin tori.fi:lle niin saatte leivän päälle vähän voitakin.
Mistäs luulet minun puhuvan kun OMISTA kokemuksistani? On kyllä muidenkin kokemuksia, mutta lähinnä ne on omien valintojen pohja kun hankin uutta ja teen siten johtopäätöksiä itse. Enkä muuten ole ammatiltani vaeltaja, joten minun mielipiteeni arvo lienee sama kun sinunkin tässä. Toisaalta vietän myös työn puolesta aikaa ulkona ja mietin monia vaatteita ja kenkiä hankkiessa myös kaksoiskäyttö periaatteella sotilaskäyttön vaatimuksia. Harvoin minulla maastossa töissäkään montaa intin perusjakorelettä päällä on vaan kyllä ne on jo vuosia sitten korvautuneet paremmilla. Ja kyllä minulla hyvin usein se Gore-asu on vaelluksella ja muussa retkeilyssä on päällä silloin kun on sellaiset kelit ihan kuten on M05 Gore-asukin tarpeen vaatiessa. Ja minä en tyrmää mitään. Totesin vain omat mielipiteeni. Tiedän henkkoht ne olot joissa mm jenkkierikoisjoukot toimivat A-maassa ja tiedän että vaatteet jota he valitsevat käyttöön on kestävää ja toimivaa. Näiden "suositusten" peruteella itse olen hankkinut mm. edellä mainittun Arc'teryxin tavaraa enkä ole laatuun pettynyt.
 
Enkä muuten ole ammatiltani vaeltaja, joten minun mielipiteeni arvo lienee sama kun sinunkin tässä.
Moro. No kun minä saan pienen eläkkeen lisäksi vähäistä rahakorvausta tuosta vaellushommasta oppaan ominaisuudessa. Olenko mielestäsi ammattilainen ja sinä harrastelija vai kumminpäin?
A-maan olosuhteista en tiedä mitään.
 
Moro. No kun minä saan pienen eläkkeen lisäksi vähäistä rahakorvausta tuosta vaellushommasta oppaan ominaisuudessa. Olenko mielestäsi ammattilainen ja sinä harrastelija vai kumminpäin?
A-maan olosuhteista en tiedä mitään.
Niin eli sinä olitkin se ammattilainen joka tulee ja tyrmää kaiken paskaksi?
En minä näe sitä näin. Sinähän tästä ongelman teit enkä minä.
 
Näyttäisi, että vähän puolin ja toisin heitetään pientä provoa kehiin. Rauhallisesti vaan ei tämä niin vakavaa ole :)

Topikin aiheesta sitten. Varovainen mielipiteeni on, että kyllä gorella on nykyään paikkansa. Minulla on ollut niitä halvasta kalliiseen. Asiansa ovat kaikki ajaneet. Ja tuo kallein puku, viime vuonna hankittu (ovh n. 850€) ei kyllä nyt ihan nyt niin hyvä ole kuin tuo aikaisempi, n. 300€:n puku, että olisi hintansa väärti. Gorekamppeeksi kyllä riittäisi yleensä housut, polvet kun tuppaavat syksyisessä metsässä kastumaan. Takki voi sitten olla hengittävämpää mallia jos hikoilu koetaan ongelmaksi.

Sarka on kyllä hyvä materiaali, tykkään. Ruotsin armeijan pöksyt palvelivat moniata vuosia. Taikina on ollut viime vuosina sa:n takki tai sitten Sasta. Hyviä molemmat. Saran pahin ongelma on mielestäni se, että se ei ole kovin tuulen pitävää. Sarka sopii hyvin metsäinen maastoon missä ei juurikaan tuule. Talvella tuulisella tunturissa se ei ole hyvä ollenkaan. Ai miksikö tiedän?

Ja ei. Minulla ei kyllä ole patsastelu vaatteita sitten ensimmäistäkään. Kaikki ulkoilukamppeet on käyttöön hankittu. Jos niitä sitten joskus tulee käytettyä isommilla kylillä niin ihan sama mitä muut ajattelee.

Merino villasta sen verran, että kallistahan se vähän on köyhälle mutta hyvää. Raaskin ostaa vasta viime vuonna ensimmäisen merinovillapuseron. On kyllä ollut hyvä, nyt harmittaa ettei jo aikaisemmin ole tullut hankittua. Testimielessä on ollut pesemättä koko tämän ajan ja eikä haise tai tuoksu miltään muulta kuin villasta. Edes viikon hiihtovaellus, missä kyllä tuli oma osansa hikoilua ei pistänyt puseroa haisemaan. Tietysti aina silloin tällöin tuuletettu mutta that's it.
Itse ostin Lekasta sen merino-hupparin, hiukan hirvitti pistää 130 euroa sellaseen mutta olen ollut erittäin tyytyväinen... aluspaidat (p/l -hiha), alushousut ja sukat samasta materiaalista, pipona se tsekkiläinen ylijäämä-malli, häkellyttävän tuulenpitävä, taisi olla 6eur ja villaa. Kiipeilijänä noi @CV9030FIN :n mainitsemat taukotakit on tuttua kauraa, jos pitää varmistaa paria tai boulderoidessa vaan miettiä vähän maailman menoa kun tauottaa sitä touhua. Itsellä on noin 250-300 eur luokassa olevat North Facen ultrakevyet ollut aina suosikkeja, ne saa survottua todella pieneen pussiin käytön jälkeen ja suojaavat erittäin hyvin kylmältä pelkän t-paidan tai ohuen pitkähihaisen kanssa. Fleecejä on ollut välikerroksina aina, sanon suoraan että halpaa ei kannata hankkia ollenkaan, mieluummin villapaita.
Tuulisella kelillä tulee harvemmin kiipeiltyä kun mulla on nilkat paljaana, joten yleensä tauolla riittää ylisuuret villasukat ja siihen ehkä brittiläiset intin säärystimet päälle, niin ei tarvii repiä kiipeilykenkiä pois jalasta turhaan.
Parhaat kiipeilykelit suomalaisella graniitilla/ gabbrolla/ gneissillä on marras -joulukuussa kun lämpöä on noin 2-6 astetta celciusta, pito on silloin aivan tautinen sekä näpeillä että varsinkin tossujen kumilla. Riippuu tosin täysin myös kiven lämpötilasta, paikasta (aurinko!), ilmankosteudesta, kaste/ härmistymispisteestä jne. Muuten meidän baltic shield -peruskallio on sen verran ikääntynyttä 1,6 miljardissa vuodessa että esiin puskevista kvartsikiteistä helposti vähän ote luistaa, kunnon kylmällä on jotenkin päinvastoin.
Arc'teryx olisi hieno homma, kiipeilykauppa Camu:n ovh. 749 eur takille vaan vähän laittaa miettimään että onko se nyt näin hieno :)?

Maybe next year...
 
Itse ostin Lekasta sen merino-hupparin, hiukan hirvitti pistää 130 euroa sellaseen mutta olen ollut erittäin tyytyväinen... aluspaidat (p/l -hiha), alushousut ja sukat samasta materiaalista,
Kyllä samaa on tullu mietittyään, mutta en ole katunut. Samaa Lekaa on nykyään pääosin alusvaatekäytössä ja olen kyllä tykästynyt.

Arc'teryx olisi hieno homma, kiipeilykauppa Camu:n ovh. 749 eur takille vaan vähän laittaa miettimään että onko se nyt näin hieno :)?

Maybe next year...
Kun tuo hinta hirvitti itseänikin niin ostin kokeilumielessä ensimmäisen oman Alphan jenkeistä vähän käytettynä sotilasfoorumilta about 60% hintaan + postit. Olin tyytyväinen takkiin, mutta treidassin ihan OK hintaan eteenpäin kun ostin sitten hetki sitten uuden samanlaisen mutta Gen2:n itselleni. :)
 
Onko noissa "ylijäämä" kamppeissa toimivia fleece-asusteita? Lähinnä jotain Supernovan "uutta vastaava" tyylistä ei mitään kiertopalkintoja.

Joissain ollut ihan Polartecin laput, mutta ilmeisesti aika on tuonut kehitystä tuollakin osalla.
 
Back
Top