Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ilmavoimat korvaa lähivuosina puolustusvoimien sotilaslentäjien alkeis- ja peruslentokoulutukseen käytettävän ikääntyvän Vinka-koulukonekalustonsa Isosta-Britanniasta hankituilla Grob G115 E - alkeis- ja peruskoulutuskoneilla. Grob-koneet käyvät ennen lentokoulutuksen käynnistymistä läpi ohjaamon nykyaikaistamishankkeen. Uuden ohjaamoympäristön ansiosta myös sotilasohjaajien koulutusta voidaan kehittää entistä paremmin tulevaisuuden sotilasilmailun vaatimuksia vastaavaksi.
Ilmavoimat hankki vuonna 2016 tehdyllä päätöksellä 28 Grob-koulukonetta korvaamaan poistuvaa Vinka-kalustoa sotilasohjaajien alkeis- ja peruslentokoulutuksessa. Kuvassa viisi 24:stä jo Suomeen siirtolennetystä Grobista Jämsän Hallissa, jossa koneet odottavat käyttöönottoa edeltävien ohjaamomodifikaatiotöiden aloittamista. Grobien operointi alkaa ilmavoimissa vuoden 2018 aikana, ja lentokoulutuskäyttöön kone tulee vuonna 2019.
Vuodesta 1982 palveluskäytössä olleen kotimaisen Valmet Vinka -alkeiskoulukoneen voi perustellusti sanoa olevan eräs Suomen ilmapuolustuksen perustan tärkeistä osasista.
Mäntämoottorisen Vinkan tärkeänä tehtävänä on toimia koulutusalustana, jolla jokainen puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen kiinteä- ja pyöriväsiipisellä lentokalustolla lentävä sotilaslentäjä opettelee lentämisen alkeet. Vinka-koulutus alkaa alkeislentokoulutusohjelmalla, joka suoritetaan varusmiespalveluksessa Ilmasotakoulun Lentoreserviupseerikurssilla Tikkakoskella.
Vinka-opintoja jatkava peruslentokoulutusohjelma puolestaan suoritetaan Maanpuolustuskorkeakoulun ohjaajaopintosuunnalla, minkä jälkeen lentoupseereiksi koulutettavat lentokadetit siirtyvät opiskelemaan suorituskykyisen suihkukoneen lentämistä sekä ilmataistelun perustaitoja Hawk-suihkuharjoituskonekalustolla. Hawkista tie vie Hornet-monitoimihävittäjän tai muiden kiinteä- ja pyöriväsiipisten ilma-alusten ohjaimiin puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa.
Vinkojen elinkaaren lähestyessä loppuaan konetyypin seuraajaksi päätettiin lokakuussa 2016 hankkia Babcock Aerospace Limited -yritykseltä 28 Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien lentokoulutuskäytössä ollutta saksalaisvalmisteisia Grob G 115 E alkeis- ja peruslentokoulutuskonetta.
Ensimmäinen ilmavoimien 28 Grobista saapui Suomeen loppuvuodesta 2016 siirtolennettynä Isosta-Britanniasta. Tällä hetkellä koneita on Suomessa 24, ja viimeisen neljän siirtolennot tapahtuvat sään mahdollistaessa pitkä siirtolennon.
Grobien vastaanottovaiheessa ilmavoimat on tutustunut huolellisesti uuteen konekalustoon muun muassa koelennoin. Eräs koneella lentäneistä on Ilmasotakoulun Hävittäjälentolaivue 41:ssä alkeis- ja peruslentokoulutuskonekalustosta vastaavan 4. lentueen päällikkö kapteeni Henrik Väre. Väreen mukaan Grob sopii hyvin Vinkan korvaajaksi muun muassa turvallisten lento-ominaisuuksiensa osalta.
– Grob on lentokoneena hyvin samanlainen kuin Vinka. Muun muassa molempien koko ja ohjattavuus ovat hyvin yhteneväisiä. Eroja löytyy lähinnä siitä, että Grob on hiukan Vinkaa kevyempi ja teho-painosuhteeltaan hieman Vinkaa parempi.
Grob vastaa lento-ominaisuuksiltaan ja suoritusarvoiltaan hyvin pitkälti edeltäjäänsä, alkeis- ja jatkokoulutuskone Vinkaa.
Koulukone opettaa informaation käsittelemistä
Grobin käyttöönottovalmisteluihin on ilmavoimissa kuulunut koneen suoritusarvojen ja ominaisuuksien tutkimisen lisäksi muun muassa koulutuskäytön aikaisten teknisen tuen järjestelyiden suunnittelu. Ilmavoimat neuvottelee parhaillaan Grob-koneen valmistajan kanssa käytettyinä hankittujen koneiden tuotetuesta.
Lisäksi Grobeihin on ilmavoimien, Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen ja strateginen kumppani Patrian yhteistyönä suunniteltu ohjaamon muutostyö, jossa muun muassa Britanniassa käytössä olleet perinteiset mittarit ja muut näyttölaitteet korvataan ajanmukaisilla monitoiminäytöillä. Työn toteuttamisesta vastaa Patria, ja modifikaation prototyyppikoneen on määrä valmistua loppukeväästä 2018.
– Ohjaamomodifikaatiossa uusitaan koneen avioniikkaa, ja esimerkiksi radiot, moottorinvalvontamittarit ja suunnistuslaitteet muutetaan nykyaikaisen lentokoulutuksen vaatimuksia vastaaviksi, kapteeni Väre kertoo.
Ohjaamon nykyaikaistaminen on osittain luotettavuus- ja kustannuskysymys. Avioniikkalaitteiden huoltaminen ja kunnossapitäminen on helpompaa ja kustannustehokkaampaa, kun koko konekalustossa on käytössä yhdenmukaisia ja käyttöiältään uusia laitteita joiden tuotetuki on turvattu pitkälle tulevaisuuteen.
Koneen ylläpidon ja eliniän turvaaminen huomioidaan avioniikkalaitteiden lisäksi myös muun muassa koneen sähköjärjestelmän muutostöissä ja valaisimissa. Valaisimissa siirrytään LED-tekniikan käyttöön, ja esimerkiksi lentovaloissa muutoksella saavutetaan huolto- ja tehontarpeen vähenemisen lisäksi painonsäästöä.
Uudet ohjaamolaitteet mahdollistavat myös ilmavoimien peruslentokoulutuksen kehittämisen ja ajanmukaistamisen. Pääasiassa perinteisillä mittareilla varustetusta Vinkasta poiketen Grobin ohjaamolaitteet totuttavat lento-oppilasta jo varhaisessa vaiheessa monitoiminäytöistä koostuvaan ohjaamoympäristöön, jossa hän työskentelee myöhemmällä urallaan Hawk-suihkuharjoituskoneessa, Hornetissa ja muissa puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen ilma-aluksissa.
Ilmavoimien Grobeihin toteutetaan ennen koulutuskäytön aloittamista ohjaamolaitteiden nykyaikaistamistyö, joka ajanmukaistaa koneet modernin lentokoulutuksen vaatimusten mukaiseksi. Ohjaamomodernisaatiosta vastaa Patria, ja sen prototyyppikoneen on määrä valmistua keväällä 2018. Havainnekuvassa näkyvät Grobin uudet, lennonopettajalle ja ohjaajaoppilaalle suunnistus- ja lennonvalvontatietoa esittävät näytöt keinohorisontteineen. Kojelaudan oikeaan laitaan on sijoitettu digitaalinen moottorinvalvontamittari. Ohjaamonäkymän keskellä oleva suuri tilannetietonäyttö esittää liikkuvalla kartalla tietoa koneen sijainnista sekä muiden samalla alueella toimivien Grobien liikkeistä. Näytön oikealla puolella näkyy suunnistamiseen käytettävä GPS-satelliittipaikannuslaite.
Myös Hornetin seuraajaksi vuosina 2015–30 HX-hävittäjähankkeessa hankittavassa uudessa monitoimihävittäjässä ohjaaja toimii ohjaamoympäristössä, jossa lentokoneen ja ilmapuolustuksen muiden toimijoiden päätöksenteon tueksi tuottamaa runsasta informaatiota esitetään näytöillä.
Ilmavoimien on määrä aloittaa operointi Grobilla vuoden 2018 aikana. Ohjaajakoulutus käynnistyy uudella kalustolla vuonna 2019, ja työ uuden konetyypin lentokoulutusohjelmien laatimiseksi onkin jo pitkällä. Kapteeni Väreen mukaan uusien ohjaamolaitteiden tuomat mahdollisuudet on hyödynnetty niissä täysimääräisesti.
– Grobeihin ohjaamomodifikaatiossa asennettava tilannekuvanäyttö mahdollistaa sekä koneen paikan että muiden Grobien sijainnin näkemisen samanaikaisesti liikkuvalla kartalla. Tästä on hyötyä etenkin peruslentokoulutusvaiheessa, jossa harjoitellaan muun muassa osastolentoa. Samalla kykenemme opettamaan monitoimihävittäjissä yhä tärkeämmäksi käyvää informaation käsittelemistä jo koulutuksen alkuvaiheessa. Tämä valmistaa oppilaita aiempaa paremmin Hawk-suihkuharjoituskonekoulutukseen ja mahdollistaa sen viemisen nykyistä pidemmälle.
Grob-hankinnan yhteydessä hankitaan myös neljä modernia Grob-lennonharjoittelulaitteita, joiden avulla koulutuksen tehokas läpivienti ja nousujohteisuus pystytään takaamaan. Lennonharjoittelulaitteet on tilattu Patrialta ja niiden toimitus tapahtuu syksyn 2018 ja talven 2019 aikana.
--
Vinka-opintoja jatkava peruslentokoulutusohjelma puolestaan suoritetaan Maanpuolustuskorkeakoulun ohjaajaopintosuunnalla, minkä jälkeen lentoupseereiksi koulutettavat lentokadetit siirtyvät opiskelemaan suorituskykyisen suihkukoneen lentämistä sekä ilmataistelun perustaitoja Hawk-suihkuharjoituskonekalustolla. Hawkista tie vie Hornet-monitoimihävittäjän tai muiden kiinteä- ja pyöriväsiipisten ilma-alusten ohjaimiin puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa.
--
Eli siis kaikki NH90- ja C295-ohjaajatkin ovat käyneet kääntymässä Hawkissa? Kuulostaa aika erikoiselta. PV:n oma sivusto kertoo kuitenkin, että jo maanpuolustuskorkeakouluun hakeuduttaessa valitaan ensisijainen opintosuunta (ilmavoimien, maavoimien tai rajavartiolaitoksen).
Jos asiassa ei sotketa Hawk-koulutuksessa hävittäjälentäjäksi soveltumattomaksi todettujen siirtymistä helikoptereiden ja muiden vähemmän vaativien ilma-alusten puikkoihin, niin tuo tarkoittaa, että meillä on melkoinen reservi hävittäjälentäjiä. Olkookin sitten vain hävittäjällä lentämisen perusteet saaneita, mutta joka tapauksessa...
Tietääkseni ilmavoimien näkökulmasta kaikista koulutetaan hävittäjälentäjiä eli ketään ei erikseen lähdetä kouluttamaan vaikkapa kuljetuskoneisiin. Se, että ilmavoimien omat ei-hävittäjäohjaajat lentävät Hawkilla ei siis ole kovin erikoista. Se, että myös maavoimien ja rajan lentäjät lentävät Hawkilla on taas seurausta siitä, että koulutuksen hoitaa ilmavoimat jolla ei tosiaan ole mitään muuta kuin hävittäjälentäjän opintopolku. Eikä oikeastaan muuta sopivaa kalustoakaan.
Ottaen huomioon, että kopukkalentäjä oletettavasti palvelee kymmeniä vuosia niin montako kopteripilottia vuodessa normaalisti koulutetaan? Näin lonkkaheittona arvioni on 1-4. Kannattaako näitä varten hankkia oma konetyyppi ja muokata koulutusjärjestelmää vastaavasti? Tuskin. Jos ilmavoimien järjestelmä todetaan sopimattomaksi, niin vaikea kuvitella noin pienen tarpeen täyttämisen olevan kustannustehokasta muuten kuin ostamalla koulutus ulkopuolelta. Ilmavoimien tarpeisiin välityyppi on tähän mennessä todettu tarpeettomaksi, joten sen lisääminen kaikille olisi tarpeeton menoerä.
Oletus kuulostaa hyvin optimistiselta. Ainakaan hävittäjälentäjät eivät normaalisti lennä aktiivisesti vuosikymmeniä(, elleivät satu ylenemään laivueen johtoon tms.), vaan pikemminkin vuosikymmenen (Mahonen), vaikka toki fysiikka on siinä hommassa kovemmalla kuin koptereissa. Epäilen silti, ettei kopterilentäjiä pakoteta allekirjoittamaan 30 vuoden palvelussitoumuksia. Eikö foorumilla sitä paitsi ole todettu aiemmin ilmavoimien pilottien kohdalla, että perheelliset haluavat pois Kuopion (saati Kouvolan tai Rovaniemen) kokoisista "tuppukylistä"? Ts. monen luulisi lähtevän siviiliin parempien duunien ja lihaisempien patojen ääreen, kun minimiajat ovat täynnä.
Potkuriturbiinikoneet ovat ainakin paperilla hyvin kustannustehokkaita, ja maailmalla niitä kuitenkin käytetään yleisesti. Valmistajan mukaan PC-21 lentää alle puoleen hintaan lähimmän kilpailevan suihkukoneen kustannuksista. Vaikka jokainen uusi konetyyppi tuo kulunsa, niin potkuriturbiinikoneen huolto voitaisiin ulkoistaa kulujen minimoimiseksi, kun kyse ei ole kriittisestä kalustosta sodan ajan toiminnan kannalta. Toki hankinta, käyttöönotto, "ylimääräiseen" tyyppikoulutukseen kuluvat lentotunnit jne. maksavat, mutta pitkällä aikavälillä pidän säästön saavuttamista todennäköisenä.
Ainakin pelastushekopuolella on valiteltu lentäjien ukkoontumista kun korkeampien eläkeikien myötä rajalta ja pv:n puolelta ei enää tule lentäjiä samaa tahtia. Tästä päättelisin, että siellä lennetään keskimäärin melko pitkään. Kopteripiloteilla ei myöskään ole siviilipuolella samalla tavalla ottajia. Mitä tuppukyliin tulee, niin rajan piloteista pääosa on Helsingissä ja Turussa, joten ei ongelmaa. Ja vaikka Kouvola on käytännössä pienempi kaupunki kuin Kuopio, niin sieltä huristaa Helsinkiin tunnissa, eli epäilen etteivät useimmat koe sitä läheskään yhtä eristäytyneeksi paikaksi.
Käytetään, mutta kuinka usein niitä käytetään mäntämoottorikoneen ja suihkuharjoituskoneen rinnalla? Etenkin pienemmissä maissa on pyritty karsimaan koulutusportaita. Tästä on väännetty foorumilla useasti, mutta käytännön päätökset eivät oikein anna tukea uskolle, että ratkaisu olisi kustannustehokas. Pohjimmiltaan kysymys on siitä kuinka suuri osa suihkuharjoituskonetunneista voitaisiin korvata potkuriturbiinikoneilla.
Sinällään on varmaan ihan totta, että helikopterilentäjille ei ole niin paljoa kysyntää kuin kiinteäsiipisiä lentäville. Sen sijaan kokeneille pitäisi löytyä töitä aina ja kaikkialla, esimerkiksi Norjan öljyteollisuudesta. Miksei sieltä HEMS-puoleltakin, jossa tosin palkka ei ilmeisesti ole kovin kummoinen (pärjänneekö Rajan/PV:n palkoille?). Kiinnioloputket saattaisivat, etenkin öljyteollisuudessa, olla pidempiä kuin valtion palveluksessa, mutta vapaatakin olisi runsaasti työn vastapainoksi. Eikä lentäminen ole muutenkaan 8-16 työtä - ei ainakaan, jos haluaa kiinni kovapalkkaisiin hommiin.
Vaikka siis hyväksyttäisiin, ettei neliportainen koulutusjärjestelmä ole erityisen yleinen tai normaali, niin meikäläinen järjestelmä on edelleen outo. Meiltä puuttuu se potkuriturbiinikone, joka löytyy miltei kaikista kolmeportaisista järjestelmistä. Sen ei tarvitse välttämättä olla virhe, mutta melkoiset erikoisolosuhteet tarvitaan asian selittämiseen.
Redigo
--
Potkuriturbiinikonettahan tänne oltiin hakemassa kun törmättiin erikoisolosuhteista perinteisimpään eli rahan puutteeseen. Mitään sen melkoisempia siihen ei siis tarvittu. Siinä mielessä nykyjärjestelmä on osaoptimoitu, että hankintamäärärahoissa nuukailu luultavasti maksetaan kovempina käyttökuluina. Mutta mielestäni on virheellistä olettaa, että asia menisi parempaan suuntaan lisäämällä järjestelmään yksi konetyyppi lisää vaan optimi olisi koulutuksen aloittaminen potkuriturbiinikoneella. Veikkaan, että Hawkien eläköityessä tehdään uusi yritys tähän suuntaan.
Mitä näihin portaisiin tulee, niin kuriositeettina on hyvä mainita ruotsalainen järjestelmä jossa ei ole mitään potkurikonetta.
Ilmavoimat aloitti 24. tammikuuta lentoreserviupseerikurssilaisten koulutuksen Englannista hankituilla ja Suomessa modifioiduilla Grob G 115 -alkeiskoulukoneilla (GO). Samalla alkaa vaiheittain suomalaisvalmisteisten Valmet L-70 Vinka -koulukoneiden (VN) poistaminen käytöstä.
Ensimmäinen lentoreserviupseerikurssin Grob G 115 -koneilla tehty koululento nousi ilmaan GO-3 -koneella Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Saksalaisvalmisteiset Grobit korvaavat pikkuhiljaa viimeiset suomalaisvalmisteiset Vinkat, jotka ovat olleet Ilmavoimien koulutuspolussa mukana vuodesta 1980 lähtien.
"Grob vie meidät uudelle aikakaudelle. Se on kokonaisuudessaan suorituskykyisempi ja nykyaikaisempi kuin Vinka ja sen avioniikka on aivan eri luokkaa kuin edeltäjässään", kuvailee lennonopettajana toimiva lentueen varapäällikkö kapteeni Juho Sirola.
Nyt koulutuskäyttöön otetuilla ja Englannista käytettynä ostetuilla Grob G 115 -koneilla on Suomessa edessään noin 20-30 vuoden mittainen elinkaari.
Ilmavoimien mukaan vuonna 2021 koulutusta annettaneen jo pelkästään GO-koneilla. Vinkojen käytöstä poisto etenee siis Grob-kaluston käyttöönoton edistymisen perusteella eikä tarkkaa päivämäärää VN-kaluston lopulliselle eläkkeelle jäämiselle ole lyöty lukkoon
Ilmavoimat osti vuonna 2015 VX-hankkeessaan kaikkiaan 28 käytettyä Grob G115 -alkeiskoulukonetta. Odotettua suuremmat korjaustyöt ja lentokonevalmistajan tuen puuttuminen hankkeelta viivästytti Isosta-Britanniasta ostettujen RAF:n entisten G 115 Tutor -alkeiskoulukoneiden käyttöönottoa Suomessa.
Ensimmäiset koneet lennettiin Suomeen jo marraskuussa 2016. Ilmavoimissa GO-tyyppimerkinnän saaneille koulukoneille tehtiin Suomessa mittavat modifikaatiotyöt, joiden aikana päivitettiin koneiden avioniikka ja käyttöön otettiin monitoiminäytöt, uudet mittaristot ja GPS-pohjainen navigointijärjestelmä.
Käynnistyneen modifiointityön aikana koneiden rakenteissa havaittiin kuitenkin korjausta vaativia vikoja, jotka ovat viivästyttäneet käyttöönottoa. Ensimmäisen modifioidun koneyksilön koelentojen odotettiin alkavan keväällä 2018. Lopulta ensilento tapahtui viiveiden jälkeen vasta lokakuussa 2018.
Grobeilla on Englannissa lennetty vain noin 5000 tuntia. Koneista uusin on valmistunut vuonna 2010 ja vanhin vuonna 2001.
Uudistuksen jälkeen koneet ovat saaneet ns. lasiohjaamon, joka helpottaa lento-oppilaiden siirtymistä edelleen Hawk-suihkuharjoituskoneisiin sekä aikanaan Hornet-hävittäjiin ja niitä seuraaviin HX-hankkeessa hankittavan korvaavan suorituskyvyn koneisiin.
Grob 115 on Saksassa valmistettu yleisilmailukone, jota käytetään myös sotilaslentäjien peruskoulutukseen. Ensilentonsa tyyppi teki 1985. Suomessa on jo pitkään ollut käytössä myös Grob Aircarft -yhtiön valmistamia moottoripurjekoneita sekä purjekoneita.
Valtio jyrää yrityksen. Tässä tapauksessa tosin ehkä oikeutetusti, ainakin sinivalkoisin lasein katsottuna. Ja aika harvoin Suomen osalta näin on tainnut olla.