Viro hankkimassa 44 kpl käytettyä CV9035:ta Hollannista

millaiset käyttökustannukset ovat.
Taidettiin aikanaan todeta olleen melkoiset.[/QUOTE]

Varmaankin pidemmällä aikavälillä halvempaa hommata renkailla liikkuvaa systeemi kuten esimerkiksi israelilaisten ATMOS 2000 tai ranskalaisten Ceasar SISU alustalla, mutta tämä onkin jo toisen ketjun juttuja.
 
Ostakoon virolaiset. Turhan kalliita laitteita jalkaväen kuljettamiseen vielä tuollakin hinnalla.

Nyt en ymmärrä veli JOKOn pointtia. Fiksuna miehenä hän varmasti ymmärtää että ryntövaunujen tehtävä ei ole taksina toimiminen. Tarkoitatko, että ryntövaunut ilman taisteluvaunuja ovat aika turvattomia? Jos, niin sitten ymmärrän tämän lausunnon, muuten hiipii mieleen epäilys että panssarijoukkojen käyttötapa on joillakuilla hahmottumatta.
 
Nyt en ymmärrä veli JOKOn pointtia. Fiksuna miehenä hän varmasti ymmärtää että ryntövaunujen tehtävä ei ole taksina toimiminen. Tarkoitatko, että ryntövaunut ilman taisteluvaunuja ovat aika turvattomia? Jos, niin sitten ymmärrän tämän lausunnon, muuten hiipii mieleen epäilys että panssarijoukkojen käyttötapa on joillakuilla hahmottumatta.

Minun on vaikeata nähdä muuta järjellistä käyttötarkoitusta kevyesti panssaroiduille vaunuille, kun otamme huomioon venäläisten panssarien ja pst-aseistuksen määrän. Rynnäkkövaunut ovat läpäistävissä edestä lähes kaikilla pst-aseilla. Kestämätön tilanne Suomen etäisyyksiä ajatellen. Rynnäkkövaunujen teoriassa tehokas aseistus jäänee käyttämättä muutamien ensimmäisten vaunutappioiden jälkeen. Vähänkin epäselvä tilanne ja heti on vaunu poissa pelistä. Rooliksi muuttuu nopeasti Syyriassa nähty. Rynnäkkövaunuilla ajetaan panssarien perässä ja pysytellään katveissa. Joukot tuodaan nopeasti eteen ja sitten vaunu ottaa hatkat. Jalkautetun jalkaväen tukemisen hoitavat panssarivaunut tai sitten jalkaväki on omillaan.
 
Minun on vaikeata nähdä muuta järjellistä käyttötarkoitusta kevyesti panssaroiduille vaunuille, kun otamme huomioon venäläisten panssarien ja pst-aseistuksen määrän. Rynnäkkövaunut ovat läpäistävissä edestä lähes kaikilla pst-aseilla. Kestämätön tilanne Suomen etäisyyksiä ajatellen. Rynnäkkövaunujen teoriassa tehokas aseistus jäänee käyttämättä muutamien ensimmäisten vaunutappioiden jälkeen. Vähänkin epäselvä tilanne ja heti on vaunu poissa pelistä. Rooliksi muuttuu nopeasti Syyriassa nähty. Rynnäkkövaunuilla ajetaan panssarien perässä ja pysytellään katveissa. Joukot tuodaan nopeasti eteen ja sitten vaunu ottaa hatkat. Jalkautetun jalkaväen tukemisen hoitavat panssarivaunut tai sitten jalkaväki on omillaan.

Näistä emme ole erimielisiä, ryntövaunut ilman raskaita vaunuja ovat aika orpoja jos vihollisella on raskaita vaunuja ja/tai kulloisenkin näköetäisyyden yliulottuvaa pst-aseistusta, ja se näköetäisyys voi metsässä tai kaupungissa olla vain muutamia metrejä.

Kuitenkin, mielestäni tätä hankintaa ei pidä katsoa yksittäisenä ostoksena, vaan miettiä miten kuva muuttuu jos oletetaan tilanne että tulevaisuudessa Viron tulevalla mekanisoidulla jalkaväkiprikaatilla [jota he ovat rakentamassa] on käytettävissään myös raskaita vaunuja, joko omia tai liittolaisten tarjoamia [ja joko oma tai liittolaisten tarjoama riittävä ilmatorjunta]. Silloin tämä hankinta yhtäkkiä muuttuukin järkeenkäyväksi ja heittää eestiläisten suorituskyvyn ison pykälän ylemmäs.

Ja toistan vielä että siitä olemme harmonisen yksimielisiä että takseina voi käyttää halvempia ajoneuvoja aivan hyvin. Erimielisyyttä meillä on vain siitä, onko tämä ostos Virolle järkevä tulevassa tilanteessa (nykytilanteessa ehkä ei, paitsi harjoittelun mahdollistumisen kannalta) ja olisiko näiden ostaminen ollut Suomelle hyvä veto (minusta olisi, varsinkin olettaen että pääaseen olsi voinut vaihtaa samaksi kuin meidän nykyisissä CV:issä).

Kyllä CV aina modernisoidun Bemarin kepittää.
 
Kyllä, mutta toivon mukaan modattu Bemari kepittää käytetyn CV luokkaa 3/1 hinnassa...

Tästä ei liene epäilystäkään. :rolleyes:

Tuossa yllä arvioitiin virolaisten himoa varustaa ps-jv-prik. okei. Siihen on kaiketi tekeillä noin kolme tusinaa rs-vaunua, epälukuinen määrä rynnäkkövaunuja, kenties ps-tykistö? It? Muu repertuaari. Ja sitten kysymys: rahat? Ei sillä hyvä, että perustetaan...entäs toimintamenot? Katse Viron puolustusbudjettiin......PÄIN! Lepo.
 
Tästä ei liene epäilystäkään. :rolleyes:

Tuossa yllä arvioitiin virolaisten himoa varustaa ps-jv-prik. okei. Siihen on kaiketi tekeillä noin kolme tusinaa rs-vaunua, epälukuinen määrä rynnäkkövaunuja, kenties ps-tykistö? It? Muu repertuaari. Ja sitten kysymys: rahat? Ei sillä hyvä, että perustetaan...entäs toimintamenot? Katse Viron puolustusbudjettiin......PÄIN! Lepo.

Virolaisten kannattaa pysytellä kevyessä jalkaväessä. Panssariaselajin ylläpito on Suomellekin raskasta.

Epäilen että kyse on Kenraali Einselnin vaikutuksesta, joka pisti Viron tien perseelleen puolustushankinnoissa. Ensin pitää perusasiat pistää kuntoon, eikä hurmassa organisoida.
 
Hyvä että emme ostaneet noita CV9035NL -vaunuja. Ne nyt kun ovat nimen etuosaa CV90 -lukuun ottamatta täysin eri vaunuja kun meidän käytämät CV9030FIN -vaunut. Yhteisiä komponentteja lienee noin 30-40% ja niistäkin suurin osa on huoltovarmuuden kannalta merkityksettömiä komponentteja kuten; sisävaloja, penkkejä, työkaluja, jne. Kyseiset vaunut ovat Mk III sukupolvea kun taas meidän ovat Mk II -sukupolvea. Kannattaa myös huomata että nykyisillä puolustusväline markkinoilla vaunut speksataan vahvasti ostavan valtion vaateisiin, toisin kun vielä esim. 1990-luvulla (vrt. Leopard 2A6NL jossa muutokset ovat huomattavasti pienempiä verrattuna alkuperäiseen saksalaiseen spesifikaatioon kun CV90:ssä on tehty). Vaikka CV9035 on loistava rynnäkköpanssarivaunu ja vaikka ostos meidän iskukykyämme kasvattaisikin, kyseinen ostos noin pienenä määränä (~pataljoonan kalusto) ei ole iskukyvyn lisäykseksi kovin merkittävä ja tuo vaan uuden logistisen murheen nyt jo äärimmäisen kirjavan kaluston joukkoon. Jos taas hankitaan uusi järjestelmä tuomaan suorituskykyä jota ei jo ole voisin kaupan ymmärtää (esim. PzH2000).

Foorumin haaveilijoiden kannattaa muistaa että myös Ruotsalaisten CV9040:n yhteen sopivuus on vain tuota 30% luokkaa. Lisäksi CV9040A:ssa (joka lienee se jota olisi myynnissä) suorituskyky ei vastaa kaikilta osin edes modernisoitua BMP-2:sta, joten tuo @Ohjus-tiedustelija :n esille nostama hinta-laatu suhde on erittäin hyvä pointti. Sitä paitsi esim. 40mm Bofors on jo kerran hankintavaiheessa hävinnyt 30mm Bushmaster II:lle, joten eikai sitä kukaan riesakseen halua?

Jos haluaisimme lisätä CV9030:n määrää niin paras olisi yrittää ostaa Sveitsiläisten CV9030CH:ta jotka ovat Mk II -sukupolvea, niiden yhteen sopivuus omien CV9030FIN:mme kanssa lienee 90% luokkaa ja suurimmat muutokset ovat irrelevantteja tai halpoja modata (esim. savuheittimien valmistaja, erilaiset tornilaatikot, ramppi, lisäpanssaroinnin puute). Seuraavaksi paras vaihtoehto olisi Mk I -sukupolven CV9030N:ä Norjasta; näiden yhden mukaisuus CV9030FIN:n kanssa ylittänee 70%, eivätkä suurimmat muutokset aiheuta isoja haasteita (vanhempi moottori ja CAN-väylän puute eli "analoogisuus"). Ongelma on se että Norjalaiset eivät ole järjestelmästä luopumassa vaan tekevät sille MLU:n ja osatavat jopa lisää alustoja.
 
Viimeksi muokattu:
Virolaisten kannattaa pysytellä kevyessä jalkaväessä. Panssariaselajin ylläpito on Suomellekin raskasta.

...mutta silti äärimmäisen tärkeää! Ihan kuten Virolaisillekin. Jollain pitäisi pystyä hyökkäämään - sitä ei kevyt jalkaväki pysty tekemään mekanisoitua vihollista vastaan suuressa mittakaavassa.
 
...mutta silti äärimmäisen tärkeää! Ihan kuten Virolaisillekin. Jollain pitäisi pystyä hyökkäämään - sitä ei kevyt jalkaväki pysty tekemään mekanisoitua vihollista vastaan suuressa mittakaavassa.

Niinpä!

"Mutta kun mulla ei ole enää miehiä!" (Talvisota-elokuvaa lainatekseni)

Realistisesti, Virolla oli lumipallon mahdollisuudet halvetissä vanhaa kunnon vainolaista vastaan, mutta kun ne ei enää ole semmosia, vaan tulevat uudella tavalla.
 
Niinpä!

"Mutta kun mulla ei ole enää miehiä!" (Talvisota-elokuvaa lainatekseni)

Realistisesti, Virolla oli lumipallon mahdollisuudet halvetissä vanhaa kunnon vainolaista vastaan, mutta kun ne ei enää ole semmosia, vaan tulevat uudella tavalla.

Eikö kellään käynnyt muka mielessä että vaunut voivatkin olla pääasiassa ihan muuhun kuin kotimaan puolustamiseen myös(erityisesti) lahden etäläpuolella? Sentään Nato maa...
 
Onko noissa CV9035:ssä komentajalle myös oma lämpökameransa? Ilmeisesti joka tapauksessa lämpökamera(t) on kehittyneempää sukupolvea kuin meikäläisissä mkII-vaunuissa?
 
Eikö kellään käynnyt muka mielessä että vaunut voivatkin olla pääasiassa ihan muuhun kuin kotimaan puolustamiseen myös(erityisesti) lahden etäläpuolella? Sentään Nato maa...

Pääasiassa - ei. Myöskin - kyllä.

44 kpl:ta ei tarvita KRIHA-tehtäviin. Puhumattakaan isosta määrästä PzH2000:a...Saksakin lähetti Afgaistaniin peräti 3 haupitsia samaan aikaan kun siellä on rynnäkkövaunuina ~25 Marderia
 
Viimeksi muokattu:
Onko noissa CV9035:ssä komentajalle myös oma lämpökameransa? Ilmeisesti joka tapauksessa lämpökamera(t) on kehittyneempää sukupolvea kuin meikäläisissä mkII-vaunuissa?
CV9035NL - Kyllä. CV9035DK - Ei.
Sama III-sukupolven UTAAS ampujalla sekä Mk II:ssa että Mk III:ssa.

Ps:
Komentaja = Johtaja (komentaja komentaa pataljoonaa, vaununjohtaja vaunua)
Kuljettaja = Ajaja (Bussia ajaa kuljettaja, vaunua ajajaa ajaja)
 
Pääasiassa - ei. Myöskin - kyllä.

44 kpl:ta ei tarvita KRIHA-tehtäviin. Puhumattakaan isosta määrästä PzH2000:a...Saksakin lähetti Afgaistaniin peräti 3 haupitsia samaan aikaan kun siellä on noin rynnäkkövaunuina ~25 Marderia

Jutun/kauppasumman mukaan neuvottelut ovatkin toistaiseksi koskeneet vain CV kalustoa.
Kanada toimii omilla tst-vaunuillaan kaukomailla karkeasti sillä konseptilla, että 1/3 operoi siellä jossain, 1/3 huolletaan rotaation jälkeen ja 1/3 on koulutuskalustona kotimaassa :rolleyes:
 
CV9035NL - Kyllä. CV9035DK - Ei.
Sama III-sukupolven UTAAS ampujalla sekä Mk II:ssa että Mk III:ssa.

Ps:
Komentaja = Johtaja (komentaja komentaa pataljoonaa, vaununjohtaja vaunua)
Kuljettaja = Ajaja (Bussia ajaa kuljettaja, vaunua ajajaa ajaja)

Joo sori, tiedän kyllä että vaununjohtajaa kutsutaan vaununjohtajaksi. Luin jotain englanninkielistä tekstiä joten ajatuskatkoksen takia vaununjohtaja pääsi ihan komentajaksi (commander) asti kiireessä kirjoitettuna.
 
del
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni niillä eestiläisillä on ollut tarkoituksenakin hankkia osana maavoimien kehttämistä tässä vaiheessa yhdelle ammattilaisista koostuvalle pataljoonalle rynnäkkövaunut, parantaa roimasti panssarintorjuntaa, kehittää ilmatorjuntaa sekä hankkia 155mm itseliikkuvaa tykistöä. Mitä tulee tuohon tykistöön niin panssarihaupitsien yhteishankinta Viron kanssa voisi olla Suomellekin ihan järkevä veto. Viro on sentään Nato-maa ja siinä siivellä voisi Suomikin samalla saada tykistöä pienellä alennuksella.
 
Nato-maat eivät uudesta kalustosta alennuksia saa, mutta voisihan yhteishankinnasta muuten jotain pikkusäästöjä koituakin.
 
Back
Top