WW2 Hävittäjät

fulcrum

Ylipäällikkö
Romanian ilmavoimathan 'pääsi' taistelemaan sekä jenkkejä että neukkuja vastaan. Vetivät kyllä USAAFia melko pahasti pataan, mutta omatkin tappiot olivat erittäin suuret. Romanialaisten oma hävittäjä, IAR 81, oli sellainen Myrsky-tason rauta eikä enää kilpailukykyinen P-51/P-38-tason kalustoa vastaan.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Puolaan Krakovan ilmailumuseoon lainatun Caudron CR714:n restaurointi näemmä etenee. Löysin tällaisen suht tuoreen uutisjutun aiheesta. Teksti puolaksi joten mitään siitä ei ymmärrä, mutta kuvan perusteella projekti näyttäisi etenevän.

 

Kiusankpl

Kersantti
"Tikkakoskella ja Vantaalla ollaan herättämässä henkiin maailman ainoaa Myrsky-hävittäjää – suomalaisen lentokoneteollisuuden valmistamaa sotakonetta, jonka taru päättyi 1950-luvun alussa."

 

Vaako

Kersantti
Lahjoittaja
"Tikkakoskella ja Vantaalla ollaan herättämässä henkiin maailman ainoaa Myrsky-hävittäjää – suomalaisen lentokoneteollisuuden valmistamaa sotakonetta, jonka taru päättyi 1950-luvun alussa."

Artikkelista lainaus: "Suomi oli keskellä sotaa, ja kalustosta oli huutava pula. Hävittäjiä ei saanut rahallakaan. Saksa tarvitsi omat koneensa, kuuluisia Messerschmittejäkin se myi Suomelle vasta jatkosodan loppupuolella."

Eikö Saksan haluttomuudessa myydä lentokoneita (tai uusimpia lentokoneen moottoreita) ollut enemmänkin kyse poliittisesta ohjauksesta, so. Suomi haluttiin pitää tiukasti osana akselia? Tällainen mielikuva tullut joistain kirjoista.

Ja Myrsky ollut kuitenkin aika kuohilas johtuen kunnon moottorin puutteesta?
 

Erik

Kersantti
Artikkelista lainaus: "Suomi oli keskellä sotaa, ja kalustosta oli huutava pula. Hävittäjiä ei saanut rahallakaan. Saksa tarvitsi omat koneensa, kuuluisia Messerschmittejäkin se myi Suomelle vasta jatkosodan loppupuolella."

Eikö Saksan haluttomuudessa myydä lentokoneita (tai uusimpia lentokoneen moottoreita) ollut enemmänkin kyse poliittisesta ohjauksesta, so. Suomi haluttiin pitää tiukasti osana akselia? Tällainen mielikuva tullut joistain kirjoista.

Ja Myrsky ollut kuitenkin aika kuohilas johtuen kunnon moottorin puutteesta?
Kyllähän ensimmäiset mersut tuli jo muistaakseni maaliskuussa 1943. Kaupoista oli sovittu jokunen kuukausi aiemmin. Aika tarkalleen puolivälissä Jatkosotaa siis, ei suinkaan lopussa. Ennen tuota Brewster ja Hawk olivat olleet jos eivät varsinaisesti hyviä niin kuitenkin käyttökelpoisia vihollisen Leningradin rintamalla pääosin käyttämiä kakkoslinjan koneita, kuten I-153, I-16, Hurricane ym. vastaan.

Suomi osti tuolloin ymmärtääkseni viimeiset linjastolta rullanneet Bf 109 G-2:t.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kyllähän ensimmäiset mersut tuli jo muistaakseni maaliskuussa 1943. Kaupoista oli sovittu jokunen kuukausi aiemmin. Aika tarkalleen puolivälissä Jatkosotaa siis, ei suinkaan lopussa. Ennen tuota Brewster ja Hawk olivat olleet jos eivät varsinaisesti hyviä niin kuitenkin käyttökelpoisia vihollisen Leningradin rintamalla pääosin käyttämiä kakkoslinjan koneita, kuten I-153, I-16, Hurricane ym. vastaan.

Suomi osti tuolloin ymmärtääkseni viimeiset linjastolta rullanneet Bf 109 G-2:t.
Olisi mielenkiintoista tietää, että ehtikö Suomi maksaa nuo koneet. Sturm rynnäkkötykkejä nimittäin ei koskaan Saksalle ehditty maksaa. Lähde: SS mies kertoi tämän suoraan minulle.
 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Suomi osti tuolloin ymmärtääkseni viimeiset linjastolta rullanneet Bf 109 G-2:t.
Suomi sai maaliskuussa 1943, 16 kpl Bf 109 G2 konetta (MT-201-216) nämä olivat tehdas uusia. Seuraavassa erässä (MT 217-230) olivat kaikki korjattuja koneitta (sopimuksen mukaa) MT 226 jäi Prahaan ja tilalle saatiin uusi kone, joka oli Bf109 G2 sarjan viimeisiä koneita. Korvauskoneina saatiin vielä 18 kpl (MT 231-248) 1,6,1944 mennessä.

Kaikkiaan saatiin suomeen Bf-109 g-2 sarjan koneitta 49kpl


Huomattavaa on että saksalaiset itse pitivät korjattuja koneitta parempina, kuin tehdas uusia.
Tehtäessä ”uusia koneitta” tuotanto ei saanut keskeytyä ja koneet kasattiin niistä osista, mitä sattui olemaan.
Alkupään koneissa oli edellisen mallin osia ja loppupäässä taasen jo seuraavan mallin osia.
Tärkeitä oli tuotanto ja siihen käytettiin, niitä osia mitä oli saatavilla.

Korjatuissa koneissa olivat kasattu, mallin ”typpikirjan” mukaan.


Ps Bf-109 G-2 koneita valmistettiin 06,1942-12-1942 välisen ajan.


1612 kpl joita 406 kpl trop 10kpl R1 ja 10kpl R2 versioita. (trop→ Afrikka , R → valokuvaus)
 
Top