Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisi mielenkiintoista tietää, että ehtikö Suomi maksaa nuo koneet. Sturm rynnäkkötykkejä nimittäin ei koskaan Saksalle ehditty maksaa. Lähde: SS mies kertoi tämän suoraan minulle.
Voit itsekin perehtyä asiaan tarkemmin esim Martti V Terän 1960-luvulla ilmestuneistä klassikkokirjoista. Saksalaisten asetoimitusten laskuista kirjattiin jälkeenpäin Tukholmassa suuri osa maksetuiksi eikä niitä siten tarvinut suorittaa neukuille.Neukuille ns. saksalaissaatavina. Perehdy termiin, jos ei ole tuttu
Voit itsekin perehtyä asiaan tarkemmin esim Martti V Terän 1960-luvulla ilmestuneistä klassikkokirjoista. Saksalaisten asetoimitusten laskuista kirjattiin jälkeenpäin Tukholmassa suuri osa maksetuiksi eikä niitä siten tarvinut suorittaa neukuille.
Toisen maailmansodan aikaisella Spitfire-hävittäjäkoneella yritetään ensimmäistä kertaa lentää maailman ympäri. Matka alkoi maanantaina Britanniasta, ja matkaa kahdelle lentäjälle karttuu yli 40 000 kilometriä.
Matt Jones ja Steve Brooks lentävät konetta vuorotellen. Jones lentää Spitfire-matkan ensimmäisen etapin, ja Brooks tulee perässä toisella lentokoneella.
Suunniteltuja pysähdyksiä Spitfirelle kertyy lähemmäs sata.
Spitfire-koneita on valmistettu kaikkiaan noin 20 000, joista puolensataa on vielä lentokelpoisia. Maailmanympärilentoon lähtenyt 76-vuotias kone on entiseen hohtoonsa puunattu, mutta aseista riisuttu.
Nyt matkaan lähtenyt hävittäjä osallistui toisessa maailmansodassa yli 50 tehtävään. Sitä säilytettiin museossa, kunnes päätettiin kunnostaa muutama vuosi sitten.
Koneesta poistettiin myös sotilaskoneen väri. Nyt kone kimmeltää alumiinin hopeisena.
Hävittäjä suuntaa aluksi pohjoiseen kohti Islantia, josta matka jatkuu Pohjois-Amerikkaan ja sieltä kohti Aasiaa.
– On fantastista nähdä hopeisen Spitfiren lentävän Golden Gaten, Vapaudenpatsaan ja Gizan pyramidien yllä, toinen matkan lentäjistä, Steve Brooks, sanoi ennen lentoa uutistoimisto AFP:lle.
Mersussa pakoputket väärässä paikassa ja nokka liian levä ylhäältä.
Pätkä elokuvasta Dunkirk.
Ja väärä moottori, spinnerin muoto.... Tulipellistä taaksepäin MersuMersussa pakoputket väärässä paikassa ja nokka liian levä ylhäältä.
Ilmeisesti samoja ''mersuntekeleitä'' kuin Turussa ollut. RR pellin alla.Ja väärä moottori, spinnerin muoto.... Tulipellistä taaksepäin Mersu
3:40 kohdilla oli aika lähellä ettei siipi haukanu tonttiin...
Miten voi ww2 warbird kuullostaa vanhalta Zetorilta? Näköjään voi. Ei vaikuta kaikkein helpoimmalta laskettavalta, pudottaa siipeä laskussa aika ikävän näköisesti.
Ketterää liikehdintää kohdasta 2:02 alkaen. Varsinkin kun vanhuksesta nyt ei kaikkea varmaankaan oteta irti.
Miten voi ww2 warbird kuullostaa vanhalta Zetorilta? Näköjään voi. Ei vaikuta kaikkein helpoimmalta laskettavalta, pudottaa siipeä laskussa aika ikävän näköisesti.