WW2 Hävittäjät

Neukuille ns. saksalaissaatavina. Perehdy termiin, jos ei ole tuttu
Voit itsekin perehtyä asiaan tarkemmin esim Martti V Terän 1960-luvulla ilmestuneistä klassikkokirjoista. Saksalaisten asetoimitusten laskuista kirjattiin jälkeenpäin Tukholmassa suuri osa maksetuiksi eikä niitä siten tarvinut suorittaa neukuille.
 
Voit itsekin perehtyä asiaan tarkemmin esim Martti V Terän 1960-luvulla ilmestuneistä klassikkokirjoista. Saksalaisten asetoimitusten laskuista kirjattiin jälkeenpäin Tukholmassa suuri osa maksetuiksi eikä niitä siten tarvinut suorittaa neukuille.

Ei tarvitse perehtyä, koska tiesin tuon. Historian pääaineopinnoista ja kiinnostuksesta sota- ja poliittiseen historiaan 35:ltä vuodelta on ollut apua.
Ei pidä ensimmäisenä olettaa. Varsinkaan yhdestä lauseesta. Ellei ole tarpeena yrittää päteä?

Siksi vain vinkkasin aiheeseen. Oletan, että nykyhauilla netistä aiheesta löytynee aika kattava selitys. Asiasta kiinnostunut varmasti saa hyvän kuvan.

Moraalisesti maksaminen Venäläisille saksalaisten toimittamista aseista oli kyllä aika venäläinen kuperkeikka.
Kirjanpito maksuista tosiaan kokattiin, mutta silti ei vältytty kokonaan maksuilta.
 
Legendaarinen Spitfire-hävittäjä nousi siivilleen - tavoitteena on lentää maailman ympäri
Toisen maailmansodan aikaisella Spitfire-hävittäjäkoneella yritetään ensimmäistä kertaa lentää maailman ympäri. Matka alkoi maanantaina Britanniasta, ja matkaa kahdelle lentäjälle karttuu yli 40  000 kilometriä.

Matt Jones ja Steve Brooks lentävät konetta vuorotellen. Jones lentää Spitfire-matkan ensimmäisen etapin, ja Brooks tulee perässä toisella lentokoneella.
Suunniteltuja pysähdyksiä Spitfirelle kertyy lähemmäs sata.

Spitfire-koneita on valmistettu kaikkiaan noin 20  000, joista puolensataa on vielä lentokelpoisia. Maailmanympärilentoon lähtenyt 76-vuotias kone on entiseen hohtoonsa puunattu, mutta aseista riisuttu.

Nyt matkaan lähtenyt hävittäjä osallistui toisessa maailmansodassa yli 50 tehtävään. Sitä säilytettiin museossa, kunnes päätettiin kunnostaa muutama vuosi sitten.
Koneesta poistettiin myös sotilaskoneen väri. Nyt kone kimmeltää alumiinin hopeisena.


Hävittäjä suuntaa aluksi pohjoiseen kohti Islantia, josta matka jatkuu Pohjois-Amerikkaan ja sieltä kohti Aasiaa.
–  On fantastista nähdä hopeisen Spitfiren lentävän Golden Gaten, Vapaudenpatsaan ja Gizan pyramidien yllä, toinen matkan lentäjistä, Steve Brooks, sanoi ennen lentoa uutistoimisto AFP:lle.



 
Norskien Bf 109 -restaurointi etenee.

 

Pätkä elokuvasta Dunkirk.
Mersussa pakoputket väärässä paikassa ja nokka liian levä ylhäältä:cry::cry:.

images
 
No, toisaalta kun miettii mitenkä harvinainen on aito lentokuntoinen Bf 109 niin sellaiset elokuvat kuin Battle of Britain, Memphis Belle ja Dunkirk olisivat jääneet filmaamatta. Jos siis tekijät olisivat vaatineet 100 % autenttisuutta (esim. aidot Emilit ja Gustavit kuvauksissa). "Espanjan Mersu" on ihan riittävän hyvä korvike.
 
Jos haluaa hyvää Spitfire-äksöniä niin kannattaa etsiä käsiin tsekkiläinen elokuva "Dark Blue World". Tosin varoituksena että elokuvasta ison osan haukkaa kolmiodraama a'la Pearl Harbor, mutta onneksi sentään biljardi kertaa paremmin toteutettuna.
 

Miten voi ww2 warbird kuullostaa vanhalta Zetorilta? :D Näköjään voi. Ei vaikuta kaikkein helpoimmalta laskettavalta, pudottaa siipeä laskussa aika ikävän näköisesti.
Ketterää liikehdintää kohdasta 2:02 alkaen. Varsinkin kun vanhuksesta nyt ei kaikkea varmaankaan oteta irti.
Näyttää näin maallikostakin hankalalta laskussa, mikä tuossa rakenteessa tekee sen?
Olisi mielenkiintoista tietää jotain onnettomuustilastoa ja mitenkä monta tuntia tuohon piti opetella. UTI-versio oli varmasti tarpeen.
 
Back
Top