Brittien arvostuksesta voisi rumasti sanoa, että heillä oli tukialushävittäjänä tekele nimeltä Fairey Fulmar. AFDU:n koelentoraportti P-39:stä poikkeaa hyvin paljon yleisessä kirjallisuudessa toistetuista väitteistä.
Esimerkiksi Hurricaneen nähden P-39 oli suoritusarvoiltaan ylivoimainen ainakin 6000 m asti. Brittien ongelma tuossa alkuvaiheessa oli jenkkikoneiden suhteen se, että esimerkiksi mittauksia tehtiin käytännössä amerikkalaisten rauhanajan tehhorajoituksilla (koska USAAC vaati hyvin maltilliset käsikirja-arvot, jotta vaadittu kestoikä täyttyisi), kun taas brittien omissa koneissa oli otettu jo käyttöön sota-ajan tehot.
Kun Spitfiret ottivat ensimmäistä kertaa yhteen japanilaisten koneiden kanssa, ei sekään tarina ollut kovinkaan menestyksellinen, sillä ei Spitfirekään pärjää kaarrossa A6M:lle tai Ki-43:lle. Yleisessä kirjallisuudessa japanilaisten koneitten suoritusarvot on järkiään ilmoitettu alakanttiin. Richard Dunnin mukaan kun esimerkiksi F6F tuli ensimmäisen kerran käyttöön, rintamalta tulikin tietoa, että paperilla oleva suuri F6F:n nopeusetu onkin taistelussa huvennut jonnekin.