Ikarus
Respected Leader
Taistelu Englannista: Messerschmitt Bf 109 E vs Spitfire MK I, kumpi olikaan parempi?
Koneet olivat suorituskyvyltään lähellä toisiaan. Ilmataistelun tulosta ei ratkaissut tasaväkisillä koneilla koneen suorituskyky vaan lentäjä. Joka havaitsee vastustajan ensin, sillä on etulyönti. Mahdollisuus hakeutua taktisesti parempaan asemaan ennen hyökkäystä.
Jos taistelu ajautui kaartotaisteluksi, voittaja on se, joka kestää pitempään korkeaa G kuormitusta. Tässä mestari oli Afrikan tähti Hans Joachim Marseille, joka aloitti uransa hävittäjälentäjänä juuri Englannin taivaalla. Eivät tulokset hänelläkään aluksi olleet mairittelevia. Mersuja meni romuksi samaan tahtiin kuin vastustajan koneita. Tähti syttyi vasta Afrikassa. Hänestä voin kertoa joskus lisää, poikahan oli varsinainen humanteri, samaa sarjaa Walter (Von Punski) Krupinskin kanssa. Luftwaffen johtavat p_lluhaukat. Walter selvisi sodasta, toisin kuin Jochen.
Adolf Gallandin ohje oli: Jos et tiedä mitä tekisit, hyökkää. Lentämällä liian puolustuksellisesti, tapatat vain itsesi. Ja vastahyökkäys sotkee vastustajan pasmat ja saattaa aukaista paikan pudotukseen.
Ja asiaan: Me 109 Emil oli suunnittelufilosofiaaltaan seuraava: Mahdollisimman tehokas moottori pienimmässä mahdollisessa rungossa. Tässä onnistuttiin. Esim. ohjaamo on mersulla ylipäänsä klaustrofobisen ahdas kaikissa versioissa. Tähtäin oli sijoittettu pikkuruiseen tuulilasiin tähtäyssilmän kohdalla, keskilinjasta oikealle. Takanäkyvyys ohjaamosta ulos huono.
Kassakaappikuomu tuli käyttöön versiossa E4, varhaisemmat versiot olivat ohuemmalla ohjaamon raamituksella. Vasta versiossa G6 alkaen käyttöön tuli Erla haube, kuomu jossa sivuseinämissä ei ollut paksuja kehyksiä. Kassakaappikuomua käytettiin kuitenkin mersussa sodan loppuun asti, tuon Erlan kuomun rinnalla. Ilmeisesti Erla kuomua ei saatu riittävästi valmistettua. Spitfirestä näkyvyys ulos oli aivan toista luokkaa. Ensimmäiset Spitit olivat matalalla kuomulla vaan miltei heti korotettu kuplakuomu otettiin käyttöön. Tämä tarjosi enemmän tilaa myös pitemmälle lentäjälle.
Me-109:n heikkoudet: kapea laskuteline ja voimakas potkurin kiertovaikutus. Lentoonlähtö ja laskeutumisonnettomuuksia tyypillä tapahtui tuhansia. Ongelma vain paheni, kun moottorin tehoa lisättiin, samoin aseita ja sitä myöten painoa tuli lisää. Eikä sodan pitkittyessä koko ajan lyhentynyt lentäjien koulutus edesauttanut asiaa.
109 oli hieman nopeampi ja parempi nousussa, että syöksyssä kuin vastusja Spit mk I. Mersun moottori DB 601 A oli varustettu polttoaineen ruiskutuksella kun taas Spitin RR Merlin Mk II oli kaasutin moottori. Jos saksalainen lentäjä oli pulassa Spit perässään, saattoi hän työntää negatiivista G:tä moottorin käynnin häiriintymättä. Jo Britti yritti seurata, Merlin alkoi pätkiä tai sammui. Seuraamiseen tarvittiin puolivaakakierre ja tähän aikaa meni riittävästi, että Mersu ehti aseiden ulottumattomiin. Saksalaiset käyttivät tästä manooveristä termiä: lähteä matkoille..
Spitfire oli ketterämpi kuin 109 Eemeli. Mutta tästä ollut saksan lennoston käyttämää taktiikaa vastaa hyötyä kuin puolustuksessa. Saksalaiset syöksyivät korkealta Brittien kimppuun, tulitus, veto ylinopeudella ylös ja uusi hyökkäys.
Jos Spitin kanssa ryhtyi kaartamaan, siinä otti tod. näk. ns, otraleipä.. tosin Saksan lennoston ässien haastattelussa usea lentäjä oli sitä mieltä, ettei yksikään Spit kaartanut koskaan paremmin kuin 109. 109 :ssä oli siipisolakot, jotka ponnahtivat esille automaattisesti, kun kone alkoi lähetä sakkausta. Ja nämä Experten kuskit olivat sitä mieltä, että liikehtiminen mersulla alkaa vasta sitten, kun etureunasolakot on esillä. Kun lennetään koneen suorituskyvyn äärirajoilla.
Aseistus : Spit 8 * 7.7 mm Browning, kaikki siivissä. Me- 109 siivissä kaksi MG FF konetykkiä, moottorin muotosuojaan upotettuna 2 * 7,92 m MG 34 runkokonekivääriä. Spit sai sekunnissa enemmän nikkeliä liikenteeseen, mutta 109:n tulen teho oli vaikuttavampi. 1 kpl 20 mm kranaatti sopivaan paikkaan saattoi riittää pudotukseen.
Jatkanen asiasta joku ilta lisää.
Koneet olivat suorituskyvyltään lähellä toisiaan. Ilmataistelun tulosta ei ratkaissut tasaväkisillä koneilla koneen suorituskyky vaan lentäjä. Joka havaitsee vastustajan ensin, sillä on etulyönti. Mahdollisuus hakeutua taktisesti parempaan asemaan ennen hyökkäystä.
Jos taistelu ajautui kaartotaisteluksi, voittaja on se, joka kestää pitempään korkeaa G kuormitusta. Tässä mestari oli Afrikan tähti Hans Joachim Marseille, joka aloitti uransa hävittäjälentäjänä juuri Englannin taivaalla. Eivät tulokset hänelläkään aluksi olleet mairittelevia. Mersuja meni romuksi samaan tahtiin kuin vastustajan koneita. Tähti syttyi vasta Afrikassa. Hänestä voin kertoa joskus lisää, poikahan oli varsinainen humanteri, samaa sarjaa Walter (Von Punski) Krupinskin kanssa. Luftwaffen johtavat p_lluhaukat. Walter selvisi sodasta, toisin kuin Jochen.
Adolf Gallandin ohje oli: Jos et tiedä mitä tekisit, hyökkää. Lentämällä liian puolustuksellisesti, tapatat vain itsesi. Ja vastahyökkäys sotkee vastustajan pasmat ja saattaa aukaista paikan pudotukseen.
Ja asiaan: Me 109 Emil oli suunnittelufilosofiaaltaan seuraava: Mahdollisimman tehokas moottori pienimmässä mahdollisessa rungossa. Tässä onnistuttiin. Esim. ohjaamo on mersulla ylipäänsä klaustrofobisen ahdas kaikissa versioissa. Tähtäin oli sijoittettu pikkuruiseen tuulilasiin tähtäyssilmän kohdalla, keskilinjasta oikealle. Takanäkyvyys ohjaamosta ulos huono.
Kassakaappikuomu tuli käyttöön versiossa E4, varhaisemmat versiot olivat ohuemmalla ohjaamon raamituksella. Vasta versiossa G6 alkaen käyttöön tuli Erla haube, kuomu jossa sivuseinämissä ei ollut paksuja kehyksiä. Kassakaappikuomua käytettiin kuitenkin mersussa sodan loppuun asti, tuon Erlan kuomun rinnalla. Ilmeisesti Erla kuomua ei saatu riittävästi valmistettua. Spitfirestä näkyvyys ulos oli aivan toista luokkaa. Ensimmäiset Spitit olivat matalalla kuomulla vaan miltei heti korotettu kuplakuomu otettiin käyttöön. Tämä tarjosi enemmän tilaa myös pitemmälle lentäjälle.
Me-109:n heikkoudet: kapea laskuteline ja voimakas potkurin kiertovaikutus. Lentoonlähtö ja laskeutumisonnettomuuksia tyypillä tapahtui tuhansia. Ongelma vain paheni, kun moottorin tehoa lisättiin, samoin aseita ja sitä myöten painoa tuli lisää. Eikä sodan pitkittyessä koko ajan lyhentynyt lentäjien koulutus edesauttanut asiaa.
109 oli hieman nopeampi ja parempi nousussa, että syöksyssä kuin vastusja Spit mk I. Mersun moottori DB 601 A oli varustettu polttoaineen ruiskutuksella kun taas Spitin RR Merlin Mk II oli kaasutin moottori. Jos saksalainen lentäjä oli pulassa Spit perässään, saattoi hän työntää negatiivista G:tä moottorin käynnin häiriintymättä. Jo Britti yritti seurata, Merlin alkoi pätkiä tai sammui. Seuraamiseen tarvittiin puolivaakakierre ja tähän aikaa meni riittävästi, että Mersu ehti aseiden ulottumattomiin. Saksalaiset käyttivät tästä manooveristä termiä: lähteä matkoille..
Spitfire oli ketterämpi kuin 109 Eemeli. Mutta tästä ollut saksan lennoston käyttämää taktiikaa vastaa hyötyä kuin puolustuksessa. Saksalaiset syöksyivät korkealta Brittien kimppuun, tulitus, veto ylinopeudella ylös ja uusi hyökkäys.
Jos Spitin kanssa ryhtyi kaartamaan, siinä otti tod. näk. ns, otraleipä.. tosin Saksan lennoston ässien haastattelussa usea lentäjä oli sitä mieltä, ettei yksikään Spit kaartanut koskaan paremmin kuin 109. 109 :ssä oli siipisolakot, jotka ponnahtivat esille automaattisesti, kun kone alkoi lähetä sakkausta. Ja nämä Experten kuskit olivat sitä mieltä, että liikehtiminen mersulla alkaa vasta sitten, kun etureunasolakot on esillä. Kun lennetään koneen suorituskyvyn äärirajoilla.
Aseistus : Spit 8 * 7.7 mm Browning, kaikki siivissä. Me- 109 siivissä kaksi MG FF konetykkiä, moottorin muotosuojaan upotettuna 2 * 7,92 m MG 34 runkokonekivääriä. Spit sai sekunnissa enemmän nikkeliä liikenteeseen, mutta 109:n tulen teho oli vaikuttavampi. 1 kpl 20 mm kranaatti sopivaan paikkaan saattoi riittää pudotukseen.
Jatkanen asiasta joku ilta lisää.
Liitteet
Viimeksi muokattu: