fulcrum
Greatest Leader
Brewsteristä oli useita toisistaan poikkeavia versioita:
B-239, eli laivaston F2A-1, oli kevyt ja suojaamaton kone, eräänlainen amerikkalainen vastine Zerolle. Tätä meni laivastolle 11 ja meille 44 konetta.
B-339 oli pääasiallinen vientiversio. Siinä oli enemmän panssarointia ja varustusta, mutta paino nousi. Tätä kompensoimaan laitettiin uusi 1200hv moottori, mutta sitä ei riittänyt kaikkiin vientimalleihin. Laivasto tilasi tätä 43 kappaletta tunnuksella F2A-2, tätä vietiin myös briteille ja hollantilaisille erilaisina versioina (ainakin Hollannin koneissa oli aseistuksena 2* 50cal siivissä ja 2*30cal rungossa, eli huonompi aseistus kuin meillä). Paremmalla moottorilla varustettujen koneiden nopeus oli parempi kuin B-239:n, mutta huonompien versioiden suorituskyky oli surkea.
Jenkit eivät ilmeisesti käyttäneet F2A-1 tai -2 -koneita tositoimissa ollenkaan.
Tässä vaiheessa Euroopan sotakokemukset saivat amerikkalaiset vakuuttuneeksi ettei hidas ja huonosti nouseva Brewster ollut enää ajantasainen eikä siihen voinut asentaa isompaa moottoriakaan. Lisäksi Brewsterin tehtaan toiminta oli takkuavaa ja amatöörimäistä eikä selvinnyt valtavasta kysynnästä. Brewster päätettiin muuttaa pitkän matkan tiedusteluhävittäjäksi ja tuloksena oli...
F2A-3, vientiversiona B-439. Tässä oli lisätankit, pommiripustimet ja vielä lisää tavaraa mutta sama moottori kuin F2A-2:ssa. Tuloksena oli pitkän toimintamatkan omaava, mutta raskaasti lastattu, kömpelö kone. Tätä mallia oli Midwaylla ja muutama myös ausseilla. Menestys oli tunnetusti hyvin huono.
Tietysti vastus oli Brewsterillä Aasian puolella vähän kovempaa kuin täällä. Kun Zeron esituotantoversiota kokeiltiin Kiinassa, ne ampuivat alas satakunta viholliskonetta (mm. I-15 ja I-16) ilman omia tappioita. Ki-43 oli melkein yhtä hyvä kuin Zero.
B-239, eli laivaston F2A-1, oli kevyt ja suojaamaton kone, eräänlainen amerikkalainen vastine Zerolle. Tätä meni laivastolle 11 ja meille 44 konetta.
B-339 oli pääasiallinen vientiversio. Siinä oli enemmän panssarointia ja varustusta, mutta paino nousi. Tätä kompensoimaan laitettiin uusi 1200hv moottori, mutta sitä ei riittänyt kaikkiin vientimalleihin. Laivasto tilasi tätä 43 kappaletta tunnuksella F2A-2, tätä vietiin myös briteille ja hollantilaisille erilaisina versioina (ainakin Hollannin koneissa oli aseistuksena 2* 50cal siivissä ja 2*30cal rungossa, eli huonompi aseistus kuin meillä). Paremmalla moottorilla varustettujen koneiden nopeus oli parempi kuin B-239:n, mutta huonompien versioiden suorituskyky oli surkea.
Jenkit eivät ilmeisesti käyttäneet F2A-1 tai -2 -koneita tositoimissa ollenkaan.
Tässä vaiheessa Euroopan sotakokemukset saivat amerikkalaiset vakuuttuneeksi ettei hidas ja huonosti nouseva Brewster ollut enää ajantasainen eikä siihen voinut asentaa isompaa moottoriakaan. Lisäksi Brewsterin tehtaan toiminta oli takkuavaa ja amatöörimäistä eikä selvinnyt valtavasta kysynnästä. Brewster päätettiin muuttaa pitkän matkan tiedusteluhävittäjäksi ja tuloksena oli...
F2A-3, vientiversiona B-439. Tässä oli lisätankit, pommiripustimet ja vielä lisää tavaraa mutta sama moottori kuin F2A-2:ssa. Tuloksena oli pitkän toimintamatkan omaava, mutta raskaasti lastattu, kömpelö kone. Tätä mallia oli Midwaylla ja muutama myös ausseilla. Menestys oli tunnetusti hyvin huono.
Tietysti vastus oli Brewsterillä Aasian puolella vähän kovempaa kuin täällä. Kun Zeron esituotantoversiota kokeiltiin Kiinassa, ne ampuivat alas satakunta viholliskonetta (mm. I-15 ja I-16) ilman omia tappioita. Ki-43 oli melkein yhtä hyvä kuin Zero.