Vonka
Supreme Leader
Suhteellisia mestareita, eli maailman ehkä tarkin pyssy:
Kyösti Karhila lensi 304 sotalentoa ja ampui alas 32 1/4 viholliskonetta. Hän oli reserviläislentäjistä ykkönen.
Karhila oli talvisodan koulutuksessa ja lensi jatkosodassa. Curtiss Hawkilla 13 1/4.
Keväällä 1943 Curtiss-taituri siirrettiin mersumieheksi. 19 vihollista tuli alas. Kahdeksan kesällä 1944.
Kundi lensi vuoteen 1973 näitä ja vielä sitten Spearairilla vuoteen 1979. Aika moni on ollut kyydissä. DC-2, DC-3, Convair, Caravelle, DC-8...
'
"Sitten eläkevuodet tulivat täyteen. Tämä Keihäsen lentoyhtio Spearair oli toiminnassa ja haki pilotteja. Laskin että koska minulla on eläkevuodet täynnä, voin lähteä ja saan uudessa tilauslentoyhtiössä lentää pitempään kuin Finnairilla. Mutta Spearair kaatui omistajiensa tyhmyyteen 70~luvulla.
Seuraavaksi toimin tilauslentopilottina Wihuri-Yhtymän 10-paikkaisen 1iikesuihkun ohjaajana. Sitä varten kävin taas koulutuksessa Amerikassa ja lensin kunnes kone myytiin pois firmaa saneerattaessa.
Ilmailuhallitus tarjosi minulle tarkastajan virkaan, missä olin 6 vuotta. Suomeen ostettiin taas uusi pikkujetti "Jet Flite" firmalle, jonka lentäjäksi pääsin oman toimeni ohella. Taas oli edessä koulutus USA:ssa koska maassa pitää olla pilotti joka pystyy tarkastaman ja kouluttamaan kyseisellä konetyypillä. Lensin sitä aina tarpeen mukaan kunnes Psyko tuli vastaan. Olin saanut yli 4 v lisävuosia ja lensin 65 ikävuoteen saakka, minulla oli hyvä kunto.
Psykofysiologisen laitoksen lääkäri sanoi minulle:
Muut lentäjät käyvät minun kimppuuni ja kysyvät miksi sinä saat lisävuosia mutta he eivät. Jospa sinä nyt lopettaisit? Niin siinä sitten kävi v. 1986. Siinä oli lentäjän ura. Lentotunteja oli kasaantunut 24000h ja olin lentänyt 50 vuotta elämästäni."
- Kössi, editoi pilven takaa.
Kyösti Karhila lensi 304 sotalentoa ja ampui alas 32 1/4 viholliskonetta. Hän oli reserviläislentäjistä ykkönen.
Karhila oli talvisodan koulutuksessa ja lensi jatkosodassa. Curtiss Hawkilla 13 1/4.
Keväällä 1943 Curtiss-taituri siirrettiin mersumieheksi. 19 vihollista tuli alas. Kahdeksan kesällä 1944.
Kundi lensi vuoteen 1973 näitä ja vielä sitten Spearairilla vuoteen 1979. Aika moni on ollut kyydissä. DC-2, DC-3, Convair, Caravelle, DC-8...
"Sitten eläkevuodet tulivat täyteen. Tämä Keihäsen lentoyhtio Spearair oli toiminnassa ja haki pilotteja. Laskin että koska minulla on eläkevuodet täynnä, voin lähteä ja saan uudessa tilauslentoyhtiössä lentää pitempään kuin Finnairilla. Mutta Spearair kaatui omistajiensa tyhmyyteen 70~luvulla.
Seuraavaksi toimin tilauslentopilottina Wihuri-Yhtymän 10-paikkaisen 1iikesuihkun ohjaajana. Sitä varten kävin taas koulutuksessa Amerikassa ja lensin kunnes kone myytiin pois firmaa saneerattaessa.
Ilmailuhallitus tarjosi minulle tarkastajan virkaan, missä olin 6 vuotta. Suomeen ostettiin taas uusi pikkujetti "Jet Flite" firmalle, jonka lentäjäksi pääsin oman toimeni ohella. Taas oli edessä koulutus USA:ssa koska maassa pitää olla pilotti joka pystyy tarkastaman ja kouluttamaan kyseisellä konetyypillä. Lensin sitä aina tarpeen mukaan kunnes Psyko tuli vastaan. Olin saanut yli 4 v lisävuosia ja lensin 65 ikävuoteen saakka, minulla oli hyvä kunto.
Psykofysiologisen laitoksen lääkäri sanoi minulle:
Muut lentäjät käyvät minun kimppuuni ja kysyvät miksi sinä saat lisävuosia mutta he eivät. Jospa sinä nyt lopettaisit? Niin siinä sitten kävi v. 1986. Siinä oli lentäjän ura. Lentotunteja oli kasaantunut 24000h ja olin lentänyt 50 vuotta elämästäni."
- Kössi, editoi pilven takaa.
Viimeksi muokattu: