Vonka
Supreme Leader
Suomessa on vanhoja kaupunkeja keskiajalta lähtien. Niiden keskiaikaiset kivikirkot ja linnat ovat pullollaan Keski-Euroopan sotaretkiltä voittajalle kuuluneena saaliina tuotua arvoesineistöä. Esimerkiksi Turun tuomiokirkon lattian alle on loppusijoitettu useampikin Ruotsin (ns. Ruotsi-Suomi) ajan sotasankari ja mahtimies, joiden olemassaoloa tai vaikutusta harvempi suomalainen edes tiedostaa, koska nämä elivät ja asiat tapahtuivat ennen vuotta 1917 ja Suomen nykyisen hallinnon syntyä. Valtiot ja vallanpitäjät tulevat ja menevät, mutta kansa ja kulttuuri useimmiten säilyvät.
Niin sanottu small talk eli suomalaisittain turha paskanpuhuminen ja ADHD-tyyppinen käyttäytyminen ovat eri asia kuin kaupunkikulttuuri ja vanhat kulttuurilliset juuret. Väitetään small talkin alkuperäisen tarpeen sen kotimaassa Yhdysvalloissa johtuvan väestön heterogeenisyydestä, jolloin sosiaalisessa kanssakäymisessä on ollut ensin tarpeen tunnustella vastapuolta ja hakea tähän kontaktia. Samanlaista sosiaalista rasitetta väestöltään suhteellisen homogeenisessä Suomessa ei ole. Toisen ihmisen näkemyksissä ei todennäköisesti ole epäselvyyksiä, vaikka ei erikseen kysyisikään.
Yhdysvaltojen kulttuuri on nuori kulttuuri amerikkalaisena kulttuurina, mutta kulttuurin ja yhteiskunnan tekevät ihmiset. Yhdysvaltojen tapauksessa kulttuurin tekevät alunperin Euroopan kulttuurikansojen maahanmuuttajat ja näiden sekoitukset.
Eli toisinsanoen vanha propagandistinen volganmutka-teoria ja myytti toinen käsi puunoksalla havumajoissa eläneistä ugri-udmurteista on edelleen virallinen totuus. Sitten tulivat ruotsalaiset tuomaan sivistyksen, käännyttivät pakanat kristinuskoon ja loivat järjestäytyneen yhteiskunnan verovelvollisuuksineen. Samalla asutus siirtyi havumajoista savupirtteihin, puunuija vaihtui kyläsepän takomaan rautaiseen ja keräilytaloudesta siirryttiin kaskeamiseen. Suomi putosi puusta ja lopulta suuri hyväntekijä Lenin lahjoitti itsenäisyyden.
Sitten ihmetellään kun väestöllä on kansallinen itsetunto-ongelma, joka ei edesauta kv-kanssakäymisessä pärjäämistä tai Suomen vientiä ulkomaille. Kyllä suomalaiset ovat tsuhnia ja oman pesän likaajia.
Suomalaiset harvoin ymmärtävät, ettei pintapuolisuus ole eurooppalaisuutta, vaan suomalaisten omintakeinen eurooppalainen väri tulee suomalaisuudesta, Vanajan kaupunki on Eurooppaa, jonka novgorodilaiset polttivat mutta joka rakennettiin uudelleen. Turku on Eurooppaa, ja sen polttivat suomalsiet, piika Hellmanin navetassa. Rovaniemi on Eurooppaa, ja sen polttivat eurooppalaiset. Majakkarakennusket ovat Eurooppaa. Huusit ovat Eurooppaa. Viserrykset ja oman pärstän kuvaamiset ovat Amerikan pinnallisuutta mutta Amerikassa on myös paljon omintakeista syvyyttä, ei se pelkkää populaarikulttuuria ole. Kaupallisuus vain tuo ns. sisältöpaskaa, johon tyhmille luodaan tarve.
Takavuosina ihmettelin, kun suomalaisilta vaikuttajilta kysyttäessä kulttuurisaavutuksista vastaukset olivat linjaa Nokia ja Kimi Räikkönen, jotka edistivät päivän tunnettuutta ja vientiä. Uskomatonta. Nokioita tulee ja menee, Virenit tulevat ja menevät, mutta kulttuurin pysyvyys on jossain muussa, koko heimon vanhassa kulttuuriperinnössä, josta pitää olla ylpeä. Kun muutumme sivilisaatioksi, jossa emme ole ylpeitä "Kalevalasta", olemme menossa kovaa vauhtia alaspäin. Tarvitsemme uusia Sibeliuksia emmekä mitään vitun Angry Birdsejä. Niitä tarvitaan talouteen. Kivijalka on syvempi - ja Amerikalla on tuo kivijalka myös. Erona on se, että Amerikka tietää eikä unohda sitä, vaikka rahaa tekeekin. On se muussakin kulttuurissa, esimerkiksi kirjallisuudessa, ollut jo 1930-luvulta aikamoinen tähti maailmalla.