Yhdysvaltain presidentinvaalit 2020

Tämä hirvitys tulee ensimmäisenä mieleen.
Texas02.jpg

Ja muutama muukin.
imrs.php


Ja tämä on esimerkki Demokraattien strategian heikkoudesta. Liiaksi hirttäydytään liittovaltion hallitukseen ja presidenttiyteen ja osavaltiotaso jätetään paljon vähemmälle huomiolle. Ja osavaltiotasolla päätetään mm. vaalipiirien rajat. Joten osavaltiotason vähättelemisellä he käytännössä antavat Republikaaneille jo mittavat etumatkat Edustajainhuoneen vaaleihin, koska hehän ne ovat sitten siellä piirtelemässä nämä. Ja siinä on sitten Demien turha itkeä ja nillittää, että miksi eivät meinaa saada kunnon enemmistöjä edes sinne liittovaltion edustajainhuoneeseen tekemään liitovaltiotasoista politiikkaa koko maahan.

Nuo vaalipiirit kai määritellään kerran vuosikymmenessä tms. joten pitäisi olla oikeaan aikaan vallassa. Republikaanit tosiaan onnistuivat viimeksi paremmin mutta on niitä demokraatteja suosiviakin järjestelyjä. USA:n demokratia on suomalaisen silmään hetkittäin varsin epädemokraattista :oops:
 
Nuo vaalipiirit kai määritellään kerran vuosikymmenessä tms. joten pitäisi olla oikeaan aikaan vallassa. Republikaanit tosiaan onnistuivat viimeksi paremmin mutta on niitä demokraatteja suosiviakin järjestelyjä. USA:n demokratia on suomalaisen silmään hetkittäin varsin epädemokraattista :oops:
Viime aikoina ja lähitulevaisuudessakin Gerrymanderointi tulee palvelemaan Republikaaneja, koska heillä on 34 osavaltion hallitukset kontrollissaan, kun taas Demokraateilla on vain 13.
 
Nuo muut kuin kaikki voittajalle -mallit ovat niin harvinaisia ettei niillä käytännössä ole vaikutusta. Oliko 4-5 valitsijamiehen Maine peräti ainoa jossa paikat voivat jakautua? Tietysti jos niin tiukaksi menee että ykköspaikat ratkaisevat niin tuollainen asia voi olla ratkaisevakin.
Näköjään Maine (4 valitsijamiestä) ja Nebraska (5). Joo, eipä tuolla paljoa vaikutusta voi olettaa olevan.
 
Tuo ei taida näkyä niinkään osavaltiorajoja noudattelevissa pressanvaaleissa. Edustajainhuoneen puolella sitten sitäkin voimakkaammin. Äänestysalueiden rajaukset ovat paikoin todella härskin näköisiä. Eräänlaista laillistettua vaalivilppiä.

Eikä pidä luulla, että tuota ei harrasteta myös demarien keskuudessa. Kyllä nekin osaa nuo hommat.
 
Eikä pidä luulla, että tuota ei harrasteta myös demarien keskuudessa. Kyllä nekin osaa nuo hommat.

Ilman muuta. ( tai tuskin demarit mutta demokraatit ) Ja itsekin asian tuossa pari viestiä ylempänä jo totesin. Tilaisuus tekee varkaan ja tilaisuuksia on tällä kertaa ollut republikaaneilla. /C:stähän tuo on siitä riippumatta kuka on milläkin kertaa syyllinen.
 
Arvelen, että Bidenilla on paremmat mahdollisuudet tulla demokraattien ehdokkaaksi.
 
Mun käsittääkseni sekä pressan että senaattorivaalissa osavaltiot ovat yhtä vaalipiiriä. Vaalipiirijako on kongressipaikkakohtainen ja on peruja Isosta Britanniasta jossa on samalla tapaa yhden edustajan vaalipiirit parlamentin alahuoneelle.


Ens vuonna menee taas vaalipiirit uusiksi väestönlaskun jälkeen....

 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi Sanders pärjäsi puolueiden ulkopuoliseksi nobodyksi loistavasti. Sandersin taustalla vaikutti Robert Cialdini.


Kun Sanders luopui, siirtyi Cialdini Hillary Clintonin tueksi. Siitä alkoi Clintonin kova loppukiri joka oli vähällä riittää presidenttiyteen.

Cialdini on maailman ammattitaitoisimpia vaikuttamisen asiantuntijoita. Hänen erityisosaamistaan on se, kuinka tuotetaan hyvin pienillä ja huomaamatta jäävillä asioilla erittäin suuria mielipiteiden, asenteiden, toiminnan tai aktiivisuuden muutoksia.

Pidän luultavana että Cialdini asettuu jonkun erittäin vasemmistolaisen ehdokkaan tueksi. Jos asettuu, niin tämä ehdokas tulee nousemaan vasemmiston kahden kärkeen ja saattaa nousta jopa presidentiksi.
 
Viimeksi Sanders pärjäsi puolueiden ulkopuoliseksi nobodyksi loistavasti. Sandersin taustalla vaikutti Robert Cialdini.


Kun Sanders luopui, siirtyi Cialdini Hillary Clintonin tueksi. Siitä alkoi Clintonin kova loppukiri joka oli vähällä riittää presidenttiyteen.

Tässä lauseessa ei ole mitään järkeä. Vai oliko sarkasmitutkani nyt epäkunnossa?

Clintonin "kova loppukiri" oli epäpätevyyttä ja ylimielisyyttä, jonka seurauksena mm. Pennsylvania ja Wisconsin meni Tumpille.

Presidentinvaaleissa demokraattien ehdokas on lähtökohtaisesti ennakkosuosikki. Jos kaikki menisi "oletusarvolla", republikaanien ehdokas häviäisi aina. Republikaaneilla on paljon enemmän must win osavaltioita ja pienempi virhemarginaali kuin demokraateilla. Trumpin voitto valitsijamiesten osalta olikin poikkeuksellisen kova.
 
Presidentinvaaleissa demokraattien ehdokas on lähtökohtaisesti ennakkosuosikki. Jos kaikki menisi "oletusarvolla", republikaanien ehdokas häviäisi aina. Republikaaneilla on paljon enemmän must win osavaltioita ja pienempi virhemarginaali kuin demokraateilla. Trumpin voitto valitsijamiesten osalta olikin poikkeuksellisen kova.

Tämä vissiin johtuu siitä, että California ja NY yleensä menevät demareille (etenkin California) ja tuo antaa heille valtavan edun valitsijamiehissä. Tästä tuleekin mieleen, että Republikaanien ehkä kannattaisi harkita pitkäaikaista kamppanjaa horjuttaa tilannetta noissa osavaltioissa. Toki ero puolueiden suosiossa on varsin iso etenkin länsirannikolla, mutta kun kuuntelee juttuja siitä minkälaisiksi nuo alueet ovat muuttumassa, niin voisi hyvinkin olla saumaa tasoittaa tilannetta. Ja jos voidaan näyttää republikaanien suosion nousseen huomattavasti demareiden "sydänmaalla", niin se ei voi olla vaikuttamasta tuloksiin muualla.
 
Tuo Bernie Sanders kuulostaa minusta parhaalta tuohon virkaan. Mutta ei taida amerikkalaisten enemmistö sitä äänestää. Trumpin toinen kausi tulee.
 
On taas sellainen juttu, joka sopisi moneen eri aiheeseen, mutta ehkä tämä on sopivin.

Joe Liberman kritisoi puoluetovereidensa reaktiota Soleimanin eliminointiin.


The Democrats and Iran
Why can’t the party’s candidates simply admit Qasem Soleimani’s death makes Americans safer?


President Trump’s order to take out Qasem Soleimani was morally, constitutionally and strategically correct. It deserves more bipartisan support than the begrudging or negative reactions it has received thus far from my fellow Democrats.

The president’s decision was bold and unconventional. It’s understandable that the political class should have questions about it. But it isn’t understandable that all the questions are being raised by Democrats and all the praise is coming from Republicans. That divided response suggests the partisanship that has infected and disabled so much of U.S. domestic policy now also determines our elected leaders’ responses to major foreign-policy events and national-security issues, even the killing of a man responsible for murdering hundreds of Americans and planning to kill thousands more.

After World War II, Sen. Arthur Vandenberg, a Michigan Republican who was chairman of the Foreign Relations Committee, formed a bipartisan partnership with President Truman that helped secure the postwar peace and greatly strengthened America’s position in the Cold War. “Politics stops at the water’s edge,” said Vandenberg when asked why he worked so closely with a Democratic president. He added that his fellow Americans undoubtedly had “earnest, honest, even vehement” differences of opinion on foreign policy, but if “we can keep partisan politics out of foreign affairs, it is entirely obvious that we shall speak with infinitely greater authority abroad.”

In their uniformly skeptical or negative reactions to Soleimani’s death, Democrats are falling well below Vandenberg’s standard and, I fear, creating the risk that the U.S. will be seen as acting and speaking with less authority abroad at this important time.

No American can dispute that Soleimani created, supported and directed a network of terrorist organizations that spread havoc in the Middle East. In Syria he made it possible for the Assad regime to respond with brutality to its own people’s demands for freedom. More than 500,000 Syrians have died since 2011 and millions more have been displaced from their homes.

During the Iraq war, Soleimani oversaw three camps in Iran where his elite Quds Force trained and equipped Iraqi militias. According to the U.S. government, these fighters have killed more than 600 American soldiers since 2003. In another time, this would have been a just cause for an American war against Iran, and certainly for trying to eliminate Soleimani. Within Iran, the Quds Force has worked with the supreme leader to suppress freedom and economic opportunity, jail dissident politicians and journalists, and kill protesters in the streets.

From the perspective of American values and interests, it’s impossible to mourn the death of such a man, and Democrats haven’t. Their response thus far has been “Yes, but . . .,” adding worries that Soleimani’s death will provoke a violent response from Iran. Democrats have also suggested that the Trump administration has no coherent strategy toward Iran or that Mr. Trump shouldn’t have acted without notice to and permission from Congress.

Yet if we allow fear of a self-declared enemy like Iran to dictate our actions, we will only encourage them to come after us and our allies more aggressively. Some Democrats have said that killing Soleimani will lead us into war with Iran. In fact, Soleimani and the Quds Force have been at war with the U.S. for years. It is more likely that his death will diminish the chances of a wider conflict because the demonstration of our willingness to kill him will give Iranian leaders (and probably others like Kim Jong Un ) much to fear.

Some Democrats have also refused to appreciate Soleimani’s elimination because they say it isn’t part of an overall strategy for the region. But based on the public record, there is a strategy, beginning with the Trump administration’s withdrawal from the Iran nuclear agreement, the shift to maximum economic pressure, and now adding a demonstrated willingness to respond with military force to Iran’s provocations. The goal is to bring the Iranian government back into negotiations to end its nuclear weapons program and rejoin the world’s economy.

The claim by some Democrats that Mr. Trump had no authority to order this attack without congressional approval is constitutionally untenable and practically senseless. Authority to act quickly to eliminate a threat to the U.S. is inherent in the powers granted to the president by the Constitution. It defies common sense to argue that the president must notify Congress or begin a formal process of authorization before acting on an imminent threat.
On many occasions President Obama sensibly ordered drone strikes on dangerous terrorist leaders, including U.S.-born Anwar al-Awlaki. He did so without specific congressional authorization, and without significant Democratic opposition. Mr. Obama also “brought justice” to Osama bin Laden without prior, explicit congressional approval.

It is possible that anti-Trump partisanship isn’t behind Democrats’ reluctance to say they’re glad Soleimani is dead. It may be that today’s Democratic Party simply doesn’t believe in the use of force against America’s enemies in the world. I don’t believe that is true, but episodes like this one may lead many Americans to wonder whether it is. If enough voters decide that Democrats can’t be trusted to keep America safe, Mr. Trump won’t have much trouble winning a second term in November. That’s one more reason Democrats should leave partisan politics at “the water’s edge” and, whatever their opinion of President Trump on other matters, stand together against Iran and dangerous leaders like Qasem Soleimani.

Mr. Lieberman, a Democrat, was a U.S. senator from Connecticut, 1989-2013, and is chairman of No Labels, a national organization working to revive bipartisanship.
 
Back
Top