Kaikista karmein vaihtoehto olisi ollut, että kongressi olisi rauhassa käsitellyt esitettyjä vaalivilppisyytöksiä ja riittävän suuri osa edustajista olisi todennut, että ei perkele, kyllä tässä saattaa joku järki ollakin...
Mutta nytpä ei ollut sellaista riskiä.
Tää on hyvä teoria.
Tästähän ei ollut kysymys (käsittääkseni, tämä on melkoinen vyyhti) , vaan siitä, että haluttiin viiden edustajainhuoneen, viiden senaatin, ja viiden korkeimman oikeuden jäsenen "komissio", joka käsittelee "epäselvyydet" ja päättää vaalituloksesta.
"Epäselvyyksiähän" ei ollut, vaan kaikki osavaltiolle esitetyt valitukset oli käsitelty loppuun saakka kaikissa oikeusasteissa. Todellinen epäselvyys lain asettamassa mitassa (kuten olen ymmärtänyt) olisi, jos esimerkiksi jokin osavaltio riitaisuudessan olisi lähettänyt molempien presidentinehdokkaiden valitsijamiehet äänestämään osavaltion äänistä.
Sikäli voidaan perustellusti sanoa (tai minä sanon ainakin
) , että kyseessä ei ollut vain poliittinen temppu ja julkisuuden haku, vaan
aidosti yritys siirtä valta pois osavaltioilta ja niiden äänestäjiltä. SIksi olen itse käyttänyt "maanpetos-siipi" tai "maanpetos-ryhmä" kuvaamaan näiden edustajien toimintaa.
Huolestuttavaa, että vaikka R-senaatista "vain" 12 viidestäkymmenestä (20%) kannatti vallan kaappausta pois osavaltioilta, R-edustajainhuoneessa näitä vallan kaappauksen kannattajia oli kaksi kolmasosaa, vajaa 70%. Se onkin jo hurja lukema.
Lisätään tähän se, että Trump aidosti painosti useita osapuolia tekemään "uusi laskenta", painosti Penceä sabotoimaan valitsijamiesten äänen laskun, lähetti kannattajansa Capitol-kukkulalle, niin eihän tuo hyvältä näytä. Ei näytä hyvältä ollenkaan.
Nyt kun vielä viranomainen kuoli ja lukuisia loukkaantui vapaata Kongressia puolustaessaan, niin toivonpa totisesti että tämä sotku selvitetään perusteellisuudella, jossa (kannattamani) Benghazi-tutkimus jää toiseksi. Benghazi on tuotu esille twiiteissä ja artikkeleissa, kuolihan Benghazissa vähemmän USA:n kansalaisia kuin nyt Capitol-kukkulalla...