Yhdysvaltain presidentinvaalit 2020

Tää keskustelu on nyt luokkaa muna vai kana. Pian se nähdään kumpi voittaa ja sitten pulinat pois.
 
Jos puhut viimeisestä Trump-Biden -väittelystä, niin aika yksimielisiä ollaan, että Trump voitti väittelyn paitsi ei tietenkään Suomen valtamedian propagandassa. Parasta antia esim tämä lausahdus:

Biden: “Abraham Lincoln here is the most racist president here”, tarkoittaen Trumpia. Lincoln lopetti orjuuden, joten huonosti häneenkään Bidenin lausunto olisi sopinut.
Ei meidän kannata lähteä kiistelemään näistä, amerikkalaiset saavat/voivat äänestää kumpaa haluavat..

Biden: “Abraham Lincoln here is the most racist president here”, tarkoittaen Trumpia. Lincoln lopetti orjuuden, joten huonosti häneenkään Bidenin lausunto olisi sopinut.
Tuossa on boldattuna se sana joka kertoo siitä missä tarkoituksessa Biden esitti näkemyksensa...siis lievää suuremmalla sarkasmilla.
- tietysti on selvää ettei Trump'in kannattajat juurikaan osaa tuollaista ymmärtää..
- fiksummat, niin yleisössä kuin TV:n takana, toki ymmärsivät Biden'in älykkään huumoriheiton..suosiollisen nauruhörähdyksen myötä.

Mutta toisaalta kyseisen lauseen väärinymmärtäminen (siis, kun ei ymmärretä siihen liittyvää sarkasmia) on viestintäpsykologian kannalta todellinen "kultainen virhe"..
- sitä tullaan nyt viimeisen viikon aikana toistelemaan jenkkien TV-kanavilla tuhansia kertoja.
- Bidenin sanoman takana oleva ajatus Trumpin rasismista tulee varmasti olemaan esillä vaalaihin asti.. Voi olla että Biden'in kampanja tekee siitä vielä todellisen meemin nettiplatformeille.
- enkä epäile ollenkaan etteikö kyseinen kommentti, siihen sisältyvä huumori sekä kiistämätön totuus, voisi vaikuttaa vähemmistöjä edustavien kansalaisten äänestämiseen..

Hauskinta tässä keskustelussa oli kuitenkin se ettei Biden'in tarvinnut tehdä juuri mitään... Trump mokasi ihan itse oman asiansa.
- mutta siitäkin huolimatta kansalaiset saavat antaa lopullisen sanansa..
 
Viimeksi muokattu:
Ei meidän kannata lähteä kiistelemään näistä, amerikkalaiset saavat/voivat äänestää kumpaa haluavat..

Näinhän se on, mutta on myös jotenkin kummallista, miten Euroopassa on lähdetty älyllisesti epärehelliselle linjalle, tai jopa mp foorumilla.

On oma juttunsa, jos demari ehdokas Yhdysvalloissa suoraan valehtelee äänestäjille, ettei lähipiiri ole saanut rahaa Venäjältä ja Kiinalta, hieman hämäriin firmoihin. Mutta että Euroopassa - eurooppalaiset - lähtevät samaa mainostamaan. Hieman kummallista, kun samaan aikaan olevinaan ollaan niin venäjä vastaisia. Poliittinen retoriikka Yhdysvalloissa on siis oma juttunsa, mutta jos eurooppalaiset toistavat sitä, niin silloin se helposti muuttuu toiminnaksi, jolla yritetään saada Eurooppa/Suomi vihamieliseksi Yhdysvaltoja kohtaan.
 
Täälläkin väitteet valehtelevasta Trumpista kummastuttavat minua. Minulle aivan sama mitä sisäpolitiikkaan liittyvää höpinää siellä vääristelee. Merkitystä on ainoastaan sillä, että härmästä ollaan päästy Valkoiseen taloon ja ollaanpa saatu Donald itse tänne härmäänkin vierailulle. Myyntilupia pukkaa kehittyneimpiin asejärjestelmiin etc. Mistä oikein kenkä sitten puristaa? Kehuessaan Suomen metsänhoitoa?
 
Täälläkin väitteet valehtelevasta Trumpista kummastuttavat minua. Minulle aivan sama mitä sisäpolitiikkaan liittyvää höpinää siellä vääristelee. Merkitystä on ainoastaan sillä, että härmästä ollaan päästy Valkoiseen taloon ja ollaanpa saatu Donald itse tänne härmäänkin vierailulle. Myyntilupia pukkaa kehittyneimpiin asejärjestelmiin etc. Mistä oikein kenkä sitten puristaa? Kehuessaan Suomen metsänhoitoa?

Aseiden vientilupia nyt on saatu ihan sujuvasti jo Ahtisaaren ja Halosen sekä Niinistön kaudella. Siinä on aika monta pressaa ehtinyt olla jenkkilässäkin samalla ajanjaksolla ja kaikkien kanssa on homma pelittänyt. Ei Trump ole tuohon asiaan muutosta tuottanut. Siitä tietysti täysi kunnia että USA on hänenkin aikanaan jatkanut hyväksi todetulla linjalla.
 
En ole vielä katsonut väittelyä joten en tiedä voittiko kumpi vai kampi :sneaky:

Hitler-kortin heiluttelu ei kuitenkaan ole nykymaailmassa ollenkaan hyvä idea, kun siitä on jo tullut käsite ja siihen löytyy vastapuolelta vastalääkkeet.


Trumpin ja Putinin voi Hitleriin vielä jollain tasolla sotkea, mutta Kim on ihan toista maata eikä sitä voi verrata tai sotkea oikein mihinkään...ei Hitleriin, Staliniin tai edes Mao Zedongiin.

Jos nyt ihan pakko on johonkin verrata, niin paras vertailukohta on ehkä vuoristoseudulla viihtyvä Klonkku.

1013960.jpg


P-Korea on kylmän sodan viimeinen pieru joka on ihmeen kaupalla vieläkin hengissä ja kaiken lisäksi ydinasevaltio. Se että Donald haluaa olla Kimin paras kaveri on hyvin mielenkiintoista, mutta turha siihen on Hitleriä sotkea. Vastaukset löytää helpoimmin psykologian oppikirjoista ja vieläpä ihan alkeista :ROFLMAO:
 
– Tämä on varoitus... Jos olet Bidenin/Harrisin tukija, sinut otetaan kohteeksi.


– Me olemme niitä, joilla on pelottavat aseet. Me olemme heitä, joista lapsesi näkevät painajaisia, kirjeessä luki.
Ja tämän takana olikin sit Iran. En saa kännyllä linkitettyä Ylen uutista.
 
Vielä jatkoa aikaisempaan viestiin.

Ryssägate oli katastrofi. On ihan omanlaista pahuutta, jos tietyt poliittiset piirit ajavat salaliittoteoriaa, jolla saadaan länsimaat sisäisesti sekaisin.

Tiettyyn pisteeseen asti voin minäkin kantaa salaliittoteorian aisaa, jos sillä saadaan irroitettua Suomi venäjän otteesta, mutta viimeistään siinä vaiheessa pitäisi herätä, kun sitä selvästi käytetään vahingoittamaan Euroopan/USA:n suhdetta tai jopa nostetaan sisäisiä ristiriitoja länsimaiden sisällä.

Mutta ei; Eurooppalaiset johtajat, asiantuntijat, toimittajat ym. motkottivat kolme (3) vuotta salaliittoteoriaa. Jo hyvin varhaisessa vaiheessa oli selvää, että tästä ei seuraa länsimaille hyvää, ja kaikenlisäksi edistää venäjän etuja. Sen takia minäkin olin hyvin kärkäs ryssägaten suhteen.

Täytyy olla todella vialla päästään, jos vieläkin kuvittelee, että ryssägate oli ok. Ei ollut, ja ehkä CIA näki jo kaukaa, että poliittisessa järjestelmässä oli pahanlaatuista mätää: oliko sattumaa, että Trumpin kampanjapäälliköksi oli valikoitunut Carter Page, joka oli/on CIA:n vakooja.
 
Aseiden vientilupia nyt on saatu ihan sujuvasti jo Ahtisaaren ja Halosen sekä Niinistön kaudella. Siinä on aika monta pressaa ehtinyt olla jenkkilässäkin samalla ajanjaksolla ja kaikkien kanssa on homma pelittänyt. Ei Trump ole tuohon asiaan muutosta tuottanut. Siitä tietysti täysi kunnia että USA on hänenkin aikanaan jatkanut hyväksi todetulla linjalla.

Mitenköhän paljon näihin asioihin vaikutti taustalla esim. Jim Mattisin kaltaiset kaverit, jotka olivat ihan oikeasti hyvin perillä Suomenkin puolustuskuvioista. En oikein jaksa uskoa että Vakaa Nero itse olisi asiasta edes millään lailla kiinnostunut.
 
Ja tämän takana olikin sit Iran. En saa kännyllä linkitettyä Ylen uutista.

Varmaa tietoa ei ole saatavissa, mutta Irania epäillään ja se selviää myös tuosta Iltiksen jutusta.

Kaikkeen tietoon kannattaa suhtautua varauksella. Elämme jonkinlaista totuuden jälkeistä aikaa ja tässä sopassa on niin monta kokkia että soppa roiskuu ihan joka suuntaan...on märkäkorvaisia harrastajia ja kovan tason ammmattilaisia keittoa hämmentämässä.

Iran on kyllä ihan mahdollinen syyllinen, kun motiivi on helppo löytää. Trumpilla on omituisia kavereita, mutta iranilaiset eivät siihen joukkoon todellakaan kuulu.
 
Mitenköhän paljon näihin asioihin vaikutti taustalla esim. Jim Mattisin kaltaiset kaverit, jotka olivat ihan oikeasti hyvin perillä Suomenkin puolustuskuvioista. En oikein jaksa uskoa että Vakaa Nero itse olisi asiasta edes millään lailla kiinnostunut.

Tuskin ne muutkaan pressat ovat asialle korvaansa lotkauttaneet. Presidentin vallassa olisikin lähinnä toiminnan pysäyttäminen.
 
Eilen tuli telkkarista dokumentti Trumpista ja Bidenista. Creepy Joessa on sen perusteella mytomaanin vikaa, monesti jäänyt kiinni valehtelusta tai ominut toisten poliitikkojen puheet omiksi. Mm JFK;n ja Neil Kinnockin.
Aika moni käyttää noita JFK:n lauseita. Esim. "Älkää kysykö mitä maa voi tehdä teille – kysykää, mitä te voitte tehdä maallenne."
 
Täälläkin väitteet valehtelevasta Trumpista kummastuttavat minua. Minulle aivan sama mitä sisäpolitiikkaan liittyvää höpinää siellä vääristelee. Merkitystä on ainoastaan sillä, että härmästä ollaan päästy Valkoiseen taloon ja ollaanpa saatu Donald itse tänne härmäänkin vierailulle. Myyntilupia pukkaa kehittyneimpiin asejärjestelmiin etc. Mistä oikein kenkä sitten puristaa? Kehuessaan Suomen metsänhoitoa?
Kiitos että nostit esille juuri tämän merkityksen USA:n vaaleista.. Suomelle on erittäin keskeistä juuri se kuinka luotettavana länsimaiden yhteinen linja puolustus- ja turvallisuuspolitiikassa säilyy.
Tässä mielessä ei ole aivan samantekevää kuka USA:n presidentiksi valitaan,
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005300623.html
..Yhdysvaltain republikaanit ja demokraatit ovat päässeet yhteisymmärrykseen uusista Venäjän vastaisista pakotteista ja presidentti Donald Trumpin päätösvallan kaventamisessa niiden suhteen.

Tiedossa on ettei edes USA:n hallinnossa luoteta täysin Trump'in politiikkaan suhteessa Venäjään.
- siksi molempien suurien puolueiden on ollut helppo löytää yhteinen ymmärrys sille ettei presidentti Trump'ille voida antaa oikeutta päättää esim. Venäjän pakotteiden poistamisesta.
- jokainen voi ihan itsekseen miettiä miksi Trump'in kohdalla on nähty tarpeelliseksi tehdä tähän liittyvä lakimääräys?
 
Aika moni käyttää noita JFK:n lauseita. Esim. "Älkää kysykö mitä maa voi tehdä teille – kysykää, mitä te voitte tehdä maallenne."
Eikä sekään ollut JFKn oma vaan lainattu.
 
Demokraatit ja heidän lakeijansa ovat olleet kovasti huolissaan siitä, että lähteekö Trump vapaaehtoisesti hävittyään.

Tuli mieleen, että onko heillä ollut tiedossa nämä Bidenistä uutisoidut sekasotkut rahasta ja vallasta. Ainahan se on ollut mukava syyttää muita samasta mitä itse tekee ja se sopisi tähän Trumpin syyttämiseen ulkomaalaisesta rahasta.

Päteekö tähän valtion suojelu ulkoisilta ja sisäisiltä vihollisilta eli mitä armeija tekee jos nämä tutkimukset paljastavat suurenluokan korruption?

Ja tämä nautitaan sitten sopivan folioannoksen kanssa.

Mielenkiintoinen pariviikkoinen tulossa.

Ediittiä:

Trumpin sairastaessa demokraatit puhuivat perustuslain 25 lisäyksestä. Olikohan se kuitenkin petausta millä Kamala saadaan valtaan ja Biden vanhainkotiin?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top