Yhdysvaltain presidentinvaalit 2020

@tiedotusosasto
Missä päin Amerikkaa olet viettänyt aikaa? Tällä on aika paljon merkitystä siihen, että minkälaista näkemystä löytyy. Henkilöt jotka eivät ole edes rapakon takana käyneetkään, niin heidän mielipiteensä ovat yhtä tyhjän kanssa.
Itse tullut nuorempana pyörittyä Texas - Arizona alueella, ihan hyvät fiilikset jäi. Osui Floridan vaalihässäkkä samalle aikaa, mutta ei se tämmöistä pelleshowta ollut.

Donotmesswithtexas.jpg
 
Hyvää iltaa, päivitämme jälleen tilastot

Pahoittelen heti alkuun sitä, ettei tähän tarinaan saa millään pumpattua draamallista nousua. Tarina on tylsä kuin perkele ja poikkeaa täysin ennakko-odotuksista.

Georgia ja Ohio ovat nyt desimaalien turvin Trumpilla, muuten ei isompia muutoksia. Nevada kääntyi vaa`ankieleksi vajaan prosentin kymmenyksen turvin.

Viiden prosenttiyksikön kannatuseron rajauksella Trumpin paras mahdollinen tulos olisi (edelleen) 265-273 ja Bidenin vastaavasti ( edelleen ) 413-125. Isona kuvana edelleen se, että jos Trump voittaa jokikisen vaa`ankieliosavaltion. tulee Bidenista silti presidentti. Trump tarvitsee myös Rust beltistä Michiganin, tai Pennsylvanian. Siis kaikkien vaa`ankielien lisäksi. Duunariosavaltiot ovat kuitenkin Trumpille kova pala Bidenin johdon ollessa niissä yhä 6-8 prosenttiyksikön luokkaa. Viimeksi Trumpin voittomarginaali oli promille.

Kokonaisennuste omilla viilauksilla täydennettynä. Vahvana omana olettamana Trumpin hyvä menestys vaa`ankieliosavaltioissa.

(8/10/2020) Trump vs Biden 202-336
(8/17/2020) Trump vs Biden 206-332
(8/24/2020) Trump vs Biden 203-335
(8/31/2020) Trump vs Biden 209-329
(9/7/2020). Trump vs Biden 217-321
(9/14/2020) Trump vs Biden 214-324
(9/21/2020) Trump vs Biden 229-309
(9/28/2020) Trump vs Biden 248-290
(10/5/2020) Trump vs Biden 247-291
(10/12/2020) Trump vs Biden 247-291
(10/19/2020) Trump vs Biden 247-291
(10/26/2020) Trump vs Biden 247-291

Raaka tulos suoraan gallupeista olisi tänään:

Biden 357
Trump 181

Kongressissa demokraateilla on hyvä mahdollisuus enemmistöön molemmissa kamareissa.

Ensi viikolla tiedämme miten äänestyksessä kävi.
Hyvää iltaa, on aika julkaista viimeinen vaaliennuste.

Tylsää on edelleen. Siirtymää ”varmoista” vaa`ankieliin kokonaista yksi valitsijamiespaikka Nebraskassa.

Viiden prosenttiyksikön rajapyykillä Trumpin paras mahdollinen tulos nyt 266-272 ja Bidenin edelleen 413-125.

Vaa`ankielet voivat kääntyä miten vain ja trendi on ollut sellainen, että myös PA tulee melko varmasti painumaan tiistaihin mennessä alle viiden prossan. Kääntämällä käytännössä kaikki epävarmat osavaltiot itselleen Trumpilla on edelleen täysi mahdollisuus voittoon. Huominen näyttää miten loppukiri puree.

Raaka ennuste sen mukaan mitä mittarit juuri nyt näyttävät olisi:

Trump vs Biden 187-351

Erot ovat kuitenkin monin paikoin minimaalisia, vain kymmenyksiä ja olleet vieläpä jatkuvasti kaventumaan päin. Mittaukset eivät näillä eroilla kerro mitään. Useampikin osavaltio vaihtanee vielä puolta ennen kuin äänet on lopullisesti laskettu.

Ja sitten oma ennusteeni jatkumona:

(8/10/2020) Trump vs Biden 202-336
(8/17/2020) Trump vs Biden 206-332
(8/24/2020) Trump vs Biden 203-335
(8/31/2020) Trump vs Biden 209-329
(9/7/2020). Trump vs Biden 217-321
(9/14/2020) Trump vs Biden 214-324
(9/21/2020) Trump vs Biden 229-309
(9/28/2020) Trump vs Biden 248-290
(10/5/2020) Trump vs Biden 247-291
(10/12/2020) Trump vs Biden 247-291
(10/19/2020) Trump vs Biden 247-291
(10/26/2020) Trump vs Biden 247-291
(11/2/2020) Trump vs Biden 247-291

Aika tasapaksua.

Senaatti kääntyy demokraateille 51-49 ja Edustajainhuone 227-208

Naurakaa mulle sitten keskiviikkona Suomen aikaa. Julkinen itseni nolaaminenhan tässä on ollut agendalla :D
 
Koko touhu on mielestäni sellaista, että pitäisi valita joko ruton tai koleran välillä. Äänestin toisessa ketjussa Trumpin puolesta, koska mielestäni hänen NATO-ravistelut ovat herätelleen muut europpan maat siihen todellisuuteen, että USA:n intressit ovat tyynellämerellä. Eurooppa on vanha kuoleva mies. Bidenissä pelottaa se, että kaveri vaikuttaa ihan oikeasti olevan täysin seniili. En näe häntä enää mitenkään neuvottelemassa kahden kesken kenenkään suurvallan valtiomiehen kanssa. Kamalasta, joka tulee siis ottamaan vallan mielestäni varmasti jos Biden voittaa, en tiedä.

Rutto... vai kolera...
 
Koko touhu on mielestäni sellaista, että pitäisi valita joko ruton tai koleran välillä. Äänestin toisessa ketjussa Trumpin puolesta, koska mielestäni hänen NATO-ravistelut ovat herätelleen muut europpan maat siihen todellisuuteen, että USA:n intressit ovat tyynellämerellä. Eurooppa on vanha kuoleva mies. Bidenissä pelottaa se, että kaveri vaikuttaa ihan oikeasti olevan täysin seniili. En näe häntä enää mitenkään neuvottelemassa kahden kesken kenenkään suurvallan valtiomiehen kanssa. Kamalasta, joka tulee siis ottamaan vallan mielestäni varmasti jos Biden voittaa, en tiedä.

Rutto... vai kolera...
Tää sun rutto on suomalaisen median luomaa roskaa. Ei mulla muuta.
 

Bidenin kampanjointia häiritty. Miksi maikkari ei kerro miten käy autojen joiden puskuriin on teipattu Trump2020 tarra? Niitä nimittäin naarmutetaan ja syljetään päälle. Se on häiriköintiä eikä se, että lippulinna seuraa jotain eläkeläisten turistibussia motarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on näissä vaaleissa merkillistä, että näinkin keskinkertaisella ehdokkaalla haastetaan istuva presidentti ja jopa voitetaan. Kuitenkin maasta kyllä löytyisi nuorempaa ja dynaamisempaakin ehdokasta joilla voitto olisi tämän nähdyn valossa varmasti selkeää. Sellaista ei kuitenkaa ehdolle asetettu/äänestetty. Kertoo myös Trumpista paljon kun/jos tämä setämies Biden vie vaalit.
Jotenkin naurattaa kun viimmevaaleissa ei saatu kun kaksi täysin paskaa ehdokasta ja nytkään ei ole kun kaksi täysin paskaa ehdokasta. Luulisi että tuon kokoisesta väkimäärästä saataisiin kunnollisia ehdokkaita mutta ei!
 
Sinällään on hämmästyttävää kuinka tarkkaan täällä tiedetään ehdokkaiden ominaisuuden, fyysinen ja henkinen tila jne.

Siis ikäänkuin tiedettäisiin ehdokkaiden taustat paremmin kuin itse USA:ssa jossa vaalit käydään.

Trumpin osalta ei kenenkään tarvitse arvailla mitään..hän on virkaatekevänä presidenttinä ns. automaattisesti konservatiivisen puolueen ehdokas.
- kukaan ei ole edes ehdottanut vaihtoehtoa hänelle (vaikka olen 100%:n varma siitä että parempia löytyisi, eikä tarvitsisi kaukaa etsiä)
- viimeistään päättyvän 4-vuotiskauden jälkeen jokainen amerikkalainen tietää kuinka hän on virkaansa hoitanut.. jo (yli)huomenna tiedetään minkälaisen todistuksen hän saa kansalta.

Mutta Biden'in ehdokkuus on toinen asia. Hän ei ole tullut ehdokkaaksi pelkästään oman ilmoituksensa perusteella.
- hänet on valittu ehdokkaaksi varsin kovan kilpailun jälkeen..enkä suoraan sanottuna edes usko etteikö Biden'in henkilökohtaiset kriteerit (ml. terveys) olisi olleet kaikilta osin riittävät.
- amerikkalaisilla on ollut mahdollisuus nähdä ja kuulla häntä sisä- ja ulkopolitiikan osalta vuosikymmenien ajan.
- on käytännössä mahdotonta uskoa että likiman 100 miljoonaa kannattajaa äänestäisi häntä, tietäen ettei hän kykene hoitamaan tehtäväänsä. (tai pelkästään siitä syystä että Trump on heidän mielestään vielä huonompi vaihtoehto)

Itse olen saanut aika vähän suoraa evidenssiä ehdokkaista..(enkä anna mitään arvoa vastustajaan kohdistuvalle pachkanheitolle). Silti olen päässyt seuraamaan ehdokkaiden tekemisiä, esiintymisiä ja mielipiteitä sen verran että olen pystynyt muodostamaan oman näkemykseni..vielä varsin helposti. Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä vaalien kannalta. Eikä itselleni ole juurikaan merkitystä sillä kumpi tulee valituksi presidentiksi.
- silti mielenkiintoinen ratkaisu on tiedossa.

Olen varma siitä että USA:n sadat miljoonat kansalaiset osaavat valita parhaan ehdokkaan presidentiksi.. Mutta, kaikilla asioilla on oma tärkeysjärjestyksensä. En todellakaan aio uhrata yöuniani tulosseurannan takia.
 
Sinällään on hämmästyttävää kuinka tarkkaan täällä tiedetään ehdokkaiden ominaisuuden, fyysinen ja henkinen tila jne.

Puhumattakaan suomalaismediasta miten ne ovat tienneet koko ajan. Pari vuotta sittenhän yhden maakuntalehden päätoimittelijakin kyseli "onko Trump hullu" ja että hän on muka maailman suurin uhka :D

Ihan uskomatonta. Vasemmistoliittoon kallellaan olevat lääkäritkin, mm. Claes Andersson, tekivät ETÄDIAGNOOSEJA joista ilmeni että välillä se on narsisti, mielenvikanen ihan likanen tai muuten vaan kuuluisi jonnekin hoitoon :D

Joten miksipä ei samaa Bidenistäkin. Höpö seniili ja uhka maailmanrauhalle. jne. jne.
Päätoimittelijasta opin sen että suomalaisia poliitikkojakin voi alkaa kutsua hulluiksi :D
 
Jotenkin naurattaa kun viimmevaaleissa ei saatu kun kaksi täysin paskaa ehdokasta ja nytkään ei ole kun kaksi täysin paskaa ehdokasta. Luulisi että tuon kokoisesta väkimäärästä saataisiin kunnollisia ehdokkaita mutta ei!
Siinäpä se... ongelma on se että Clintonilaiset omistavat DNC:n (Democratic National Committee), ja Trump on itsenäinen olio... ei mitään järkeä, tietenkään, mutta tässä voi syyttää Demareita jotka ovat niin kuuroja kansan mielipiteelle että päästivät pakotettuna Hillaryn 2016 loppulaudalle.
Trumpista ei ikinä olisi pitänytkään tulla pressaa, vedonlyönti oli +900 (jenkkityyliin, eli jos plussalla, lyöt 100 taalaa vetoa niin saat 900, plus omat 100 taalaas, vastaavasti jos kerroin on esim -225, sijoita sen verran, ja saat sata, ja omasi (100) takaisin).

Nythän kertoimet on jotain -125/+145... eli aika tasan, koska talo ottaa omansa välistä. -100/+100 olis siis täysin tasan, eli why even bother?

EDIT: tää on siis jenkkityylin spread-bettingiä.
 
Näinkö todellakin kuvittelet?
Niin mitä kuvittelen? Fakta on että luulisi tuosta väkimäärästä löytyvän parempiakin ehdokkaita kun kaksi täyttä idioottia ja seniiliä
 
Kenen tahansa rapakon tälläpuolen asuvan milipiteet ovat yhtä tyhjän kanssa.


No ei ihan kaikkien. On myös niitä jotka ovat voineet äänestää mut niitä nyt ei älyttömiä määriä sentään taida löytyä mut löytyy silti. Tosin miten sit ulkomailla asuvat et riippuuko se heidän kotikaupungista Yhdysvalloissa vai minne ne äänet sit lisätään mitä ulkomailta jaellaan ? Ku ulkomailta ei taida valitsijamiehiä saada et jonnekkiihan osavaltioonhan ne äänet on sit survottava mitä ulkomailla asuvat jenkit antavat ?
 

Bidenin kampanjointia häiritty. Miksi maikkari ei kerro miten käy autojen joiden puskuriin on teipattu Trump2020 tarra? Niitä nimittäin naarmutetaan ja syljetään päälle. Se on häiriköintiä eikä se, että lippulinna seuraa jotain eläkeläisten turistibussia motarilla.


Näitä on jopa pysäytelty ja yritetty repiä ulos autoistaan ja on tainut muutaman kerran onnistuakin. Ei oikein sivistysvaltion meiningiltä tälläinen kuulosta mut tärähteneistö on valmis mihin vaan se on nähty vuosien varrella et kunhan saavat oman "miehen" sinne johtoon. Joe laitetaan kellariin luultavasti aika nopsaa jos siitä tehdään pressa tämän luulen olevan heidän taktiikansa olleen siitä asti kun päätyivät pari valjakkoon Biden-Harris. Mut jos vähänkää muualta katsoo et kummanko porukat sikailee enemmän eikä usko vain msm juttui ni käy aika selväksi ainakii itselle et kyll nämä Bidenin tukijat ovat valmiita ihan mihin vaan et voitto tulisi. Postilappujen kans on touhuiltu niitä näitä ja sit saatu tuomioitakii ihan ja oltu ihan vaan ylpeitä siitä mitä tehty. "Lähden ylpeänä linnaan istumaan kunhan sain Trumppia kampitettua". Niin lapsellista. Onneksi tää on koht ohi ja sit katsellaan kuka vie. Edelleenkään en laskisi ulos Trumppia. MSM ei vaan ole ottanut opiksi neljän vuoden takaisesta yhtään ja se on erittäin selvää.
 
Sinällään on hämmästyttävää kuinka tarkkaan täällä tiedetään ehdokkaiden ominaisuuden, fyysinen ja henkinen tila jne.

Siis ikäänkuin tiedettäisiin ehdokkaiden taustat paremmin kuin itse USA:ssa jossa vaalit käydään.

Trumpin osalta ei kenenkään tarvitse arvailla mitään..hän on virkaatekevänä presidenttinä ns. automaattisesti konservatiivisen puolueen ehdokas.
- kukaan ei ole edes ehdottanut vaihtoehtoa hänelle (vaikka olen 100%:n varma siitä että parempia löytyisi, eikä tarvitsisi kaukaa etsiä)
- viimeistään päättyvän 4-vuotiskauden jälkeen jokainen amerikkalainen tietää kuinka hän on virkaansa hoitanut.. jo (yli)huomenna tiedetään minkälaisen todistuksen hän saa kansalta.

Mutta Biden'in ehdokkuus on toinen asia. Hän ei ole tullut ehdokkaaksi pelkästään oman ilmoituksensa perusteella.
- hänet on valittu ehdokkaaksi varsin kovan kilpailun jälkeen..enkä suoraan sanottuna edes usko etteikö Biden'in henkilökohtaiset kriteerit (ml. terveys) olisi olleet kaikilta osin riittävät.
- amerikkalaisilla on ollut mahdollisuus nähdä ja kuulla häntä sisä- ja ulkopolitiikan osalta vuosikymmenien ajan.
- on käytännössä mahdotonta uskoa että likiman 100 miljoonaa kannattajaa äänestäisi häntä, tietäen ettei hän kykene hoitamaan tehtäväänsä. (tai pelkästään siitä syystä että Trump on heidän mielestään vielä huonompi vaihtoehto)

Itse olen saanut aika vähän suoraa evidenssiä ehdokkaista..(enkä anna mitään arvoa vastustajaan kohdistuvalle pachkanheitolle). Silti olen päässyt seuraamaan ehdokkaiden tekemisiä, esiintymisiä ja mielipiteitä sen verran että olen pystynyt muodostamaan oman näkemykseni..vielä varsin helposti. Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä vaalien kannalta. Eikä itselleni ole juurikaan merkitystä sillä kumpi tulee valituksi presidentiksi.
- silti mielenkiintoinen ratkaisu on tiedossa.

Olen varma siitä että USA:n sadat miljoonat kansalaiset osaavat valita parhaan ehdokkaan presidentiksi.. Mutta, kaikilla asioilla on oma tärkeysjärjestyksensä. En todellakaan aio uhrata yöuniani tulosseurannan takia.


Ehkäpä ne jotka täällä "tietävät" nämä ehdokkaiset fyysiset ja henkiset tilat ni ovat seuranneet tapahtumia pitkään muuta kautta kuin Ylen ja muiden uutisista ? Siis ovat seuranneet Yhdystaltojen uutisointia sekä esim herrojen live esiintymisiä jne ? Siel on pari paskaa mistä jokainen valitsee mielestään sen vähemmän huonon. Ihan kuten neljä vuotta takaperin.
 
Back
Top