Yhdysvaltojen asevoimien henkilöstöä koulutusvierailulle Suomeen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ruosniemi-Kankaanpää lakkautettu 1985, ja Kankaanpää-Niinisalo 2001. Niinisalon ja Kairokosken raakapuun lastaus loppunut 2004 tienoilla, jonka jälkeen radalla Parkano-Niinisalo on kulkenut vain sotilaskuljetuksia.
 
Tuosta tuleekin mielenkiintoinen harjoitus. Hornetilla on ehkä yksi sauma yhteenoton alussa, sen jälkeen aika on Eaglen puolella jos Eagle -kuski ei mokaa.
 
Tuosta tuleekin mielenkiintoinen harjoitus. Hornetilla on ehkä yksi sauma yhteenoton alussa, sen jälkeen aika on Eaglen puolella jos Eagle -kuski ei mokaa.
Miten se käytännössä menisi. Tutkat poissa pinnoissa ja siitä kohti koneita ja tutkat päälle?
 
Miten se käytännössä menisi. Tutkat poissa pinnoissa ja siitä kohti koneita ja tutkat päälle?
Hävittäjän omaa tutkaa tarvitaan vain itse aseiden laukaisemiseen. Muuten ne pidetäänkin poissa päällä, jotta pysyttäisiin mahdollisimman näkymättömissä. Taistelunjohto hoitaa suurimman osan tappeluista (varsinkin BVR).
 
Hävittäjän omaa tutkaa tarvitaan vain itse aseiden laukaisemiseen. Muuten ne pidetäänkin poissa päällä, jotta pysyttäisiin mahdollisimman näkymättömissä. Taistelunjohto hoitaa suurimman osan tappeluista (varsinkin BVR).
Aivan mutta miten lähestyminen? Tuossa oli mainintaa, että Horneteilla olisi alussa tsäänssejä.
 
Aivan mutta miten lähestyminen? Tuossa oli mainintaa, että Horneteilla olisi alussa tsäänssejä.
Lähestymisellä @Quixote varmaankin tarkoitti sitä, että taistelun alussa saataisiin mahdollisimman hyvä ns. "geometrinen asema" viholliseen nähden, jolloin oltaisiin etulyöntiasemassa. WVR-tappelussa tai ns. "furball" tappelussa F-15 ja F/A-18 koneilla on omat vahvuudet ja heikkoudet. Hornetti on melko luuska vehje Eagleen verrattuna, mutta esimerkiksi lentokyky suurilla kohtauskulmilla sillä on huomattavasti parempi.
 
Tuosta tuleekin mielenkiintoinen harjoitus. Hornetilla on ehkä yksi sauma yhteenoton alussa, sen jälkeen aika on Eaglen puolella jos Eagle -kuski ei mokaa.

Mitä tarkoitat? Sanoisin, että asia on juuri päinvastoin. Pitä pidemmälle tilanne etenee, mitä enemmän vauhti hidastuu ja korkeus tippuu, sitä todennäköisemmin Hornet saa yliotteen.
 
Mitä tarkoitat? Sanoisin, että asia on juuri päinvastoin. Pitä pidemmälle tilanne etenee, mitä enemmän vauhti hidastuu ja korkeus tippuu, sitä todennäköisemmin Hornet saa yliotteen.

@Quixote varmaankin tarkoitti sitä että hornetkuski vaihtaa energiansa yhteen mahkuun osoittaa nokka kohti vihollista, jos se menee mönkään käy yleensä huonosti
 
Hornetti ei saa sitä energiaa takaisin kovin nopeasti menetettyään sen. Eaglessa taas on paljon tehoa, jonka turvin voi sitten hakeutua parempaan asemaan. Samoin jos kohtaaminen on neutraalissa asemassa, mitä pidempään kahnaus kestää, sen heikommalla Hornet on.
 
Hornetti ei saa sitä energiaa takaisin kovin nopeasti menetettyään sen. Eaglessa taas on paljon tehoa, jonka turvin voi sitten hakeutua parempaan asemaan. Samoin jos kohtaaminen on neutraalissa asemassa, mitä pidempään kahnaus kestää, sen heikommalla Hornet on.

Näin itsekin olen asian ymmärtänyt. Tuota high aoa kykyä ei kuitenkaan kannata väheksyä nykyaikaisten kypärätähtäinten ja hobs-ohjusten aikakaudella. Esim F-22 kuskit pitävät juuri legacy-hornettia yhtenä veemäisimmistä vastustajista wvr tappelussa.
Tässä hieman hornet pilotilta lisävalaistusta asiaan niille joita aihe kiinnostaa
https://fightersweep.com/4210/dogfighting-in-an-fa-18-hornet/
 
Viimeksi muokattu:
Hornetti ei saa sitä energiaa takaisin kovin nopeasti menetettyään sen. Eaglessa taas on paljon tehoa, jonka turvin voi sitten hakeutua parempaan asemaan. Samoin jos kohtaaminen on neutraalissa asemassa, mitä pidempään kahnaus kestää, sen heikommalla Hornet on.
Juuri näin. Mutta on kuitenkin syytä muistaa, että pilotilla on vielä nykyään iso vaikutus taistelun lopputulokseen.

Videolla Super Hornet ja F15 ottavat yhteen.
 
Hornetti ei saa sitä energiaa takaisin kovin nopeasti menetettyään sen. Eaglessa taas on paljon tehoa, jonka turvin voi sitten hakeutua parempaan asemaan. Samoin jos kohtaaminen on neutraalissa asemassa, mitä pidempään kahnaus kestää, sen heikommalla Hornet on.

Eaglessa on kyllä rutkasti tehoa, mutta Hornetti pystyy pyörimään vaikka paikallaan pyrstönsä ympäri :) Ei se aina ole järkevää joka tilanteessa, mutta sitä pystyy hyödyntämään.

Eagle on heikoilla sekä F-16 että F-18 vastaan. Ohessa aina niin luotettavasta internetistä pari linkkiä Hornet vs Eagle ;)

https://www.quora.com/How-would-an-F-15-fare-versus-an-F-18-and-F-16-in-a-dogfight

It depends on the versions of all three participants. Assuming developmental concurrency, in a tight turning one-on-one fight that developed from a furball, or some other situation that brought the combatants together at reduced speed, the F-18E will defeat both the F-15 & the F-16. In a fight that is initiated at higher speeds, the F-18E is at an initial disadvantage to both others. The F-16 & F-15 are more or less at parity if they survive the initial high energy dance for advantage.

In a BVR fight, the F-18E has the advantage over both others.

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090804130326AAB7ilA

We flew F/A-18A+ Hornets against the F-15s and in a dogfight we beat them every time. The problem was getting close enough to them to engage them in a dogfight, so the F-15 is clearly a better interceptor. The 18 is a better bomber. That is where it excels in a close air support role to the troops on the ground
 
Eikä kannata sortua liian akateemiseen ajatusharjoitukseen. Noille kaartotappelussa energiansa menettäneille vihollisen siipimies tarjoilee kaikista helpoiten ohjuksen.
 
Back
Top