Eikös tää näy siinä, että kun sitä kuuluisaa gallup-kyssäriä "pitäisikö Suomen puolustautua aseellisesti vaikka lopputulos olisi epävarma" tiedustellaan, niin reserviläisistä selvästi muuta kansaa isompi osa vastaa että pitäisi. Mikä kertoo mielestäni siitä, että aika monella on itse asiassa kohtalaisen hyvä luottamus itseensä, aseisiinsa, varusteisiinsa, joukkoonsa ja johtajiinsa.
Ja nimenomaan asepalvelus ja kouluttajat on tässä äärimmäisen tärkeässä roolissa, koska intissä jos missä on mahdollista selvittää epäilevillekin tuomaille, että kyllä mekin pärjäisimme jos tarve tulisi. Muistan esimerkiksi että itte olin 19-kesäisenä epäileväinen koko sotimisajatusta kohtaan, kun tuumasin että hermokaasulla saisi ketterästi tapettua tarpeen vaatiessa laumoittain suomalaisia sotilaita. No suojelukoulutuksessa sitten avasin suuni ja siinä asiallisesti selitettiin, että ei se ihan niin mene - vaikka venäläinen hermokaasua edes käyttäisi. Siinä kärsivällinen ja asiallinen kouluttaja vastasi tiiviisti mutta hyvin alokkaan tyhmään kysymykseen ja käänsi ainakin yhden päätä aika monta astetta, eikä varmana tiedä niin tehneensä.
Puolustuskykyä ja suomalaisen sotilaan suhteellisen hyvää osaamistasoa voisi kyllä varmaan tuoda enemmänkin julkisuuteen, kinkkinen kysymys tosin on, että miten. Siinä on vaarana lipsuminen tuohon mouhottamiseen ja pidemmässä juoksussa vaaralliseen itsetyytyväisyyteen. Tässä mielessä voi olla parempikin että asiasta ei hirveästi rumpua lyödä.
Toisaalta sitten PV:n tärkeimmän tehtävän eli pelotteen ylläpidon kannalta osaamistason esille tuonti olisi kyllä tärkeää. Vaikea juttu tämä. Ehkä vaan parasta järkätä näitä kv-harjoituksia ja antaa tiedon valua luontaista kautta eteenpäin; kyllä se jossain vaiheessa näkyy kun harjoituksiin osallistuneet kertoo kotona mitenkä tuhosivat koko Yhdysvaltojen Abrams-laivaston Niinisalossa tunkemalla klapeja telaketjuihin
.
Itte ainakin olen muutamalle tutulle joskus, kun asia on tullut puheeksi, maininnut että ittelläni on jonkin verran kokemusta ulkomaalaisten sotilaiden kanssa leikkimisestä ja pidän suomalaisia niihin täysin verrattavissa olevina, monessa asiassa jopa parempina, ja takuuvarmasti Suomen puolustamisessa parempina. Tästä tietty kiitos kuuluu kouluttajille, tulkoon se nyt tässä sanotuksi kun en ole tainnut usein niin tehdä.
¨