Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuo taitaa olla porrasauton kuljettajan vika, kun kuvasta näyttäisi siltä, että lentokone on ihan oikeaoppisesti tullut asfalttiin maalattua viivaa pitkin portille. Porrasauto on ollut liian lähellä. Siinä on vieressä jotain kuormalavetteja tms, jotka peittävät tuon rajaviivan jonka sisäpuolelle ei saa pysäköidä.
 
Ollut liikkeellä kunnon rahtari.

Harmillisesti ei törmännyt miehittämättömään drooniin. Olisi ollut oma vika, mitäs lentää pimeänä.
 

Suattaapi olla työpisteelle nukahtaneen lennonjohtajan työpaikka katkolla.:unsure:
Suomessakin on käynyt noin.
Eräs tuttu lennonjohtaja kertoi humuisen nuoruuden ensimmäisen lennonjohtaja sijoituksensa olleen pikkukaupungissa rannikolla pohjoisessa.
Oli aamuvuoro ja aamun ensimmäinen "finski" tuli 05.15 joten duuni alkoi 05.00 ja kaveri oli autuaassa unessa, kunnes ihan perkeleellinen jyräys herätti hepun kauhun hetkiin, kello oli 05.15, hän vielä kotona ja ei ollut ilmeisesti kello soinut ja/tai ei mies herännyt pirinään. Koneen miehistö tiesi, että lennonjohtajat asuivat ns. "asutus alueella" kentän kupeella ja pyyhkäisivät yli kohtuu matalalta siitä asutusalueelta.
Kaveri kertoi, ettei hänen mazda ollut ikinä saavuttanut niin nopeasti 100 km/h mittariin ja samalla kaarto kohti asemarakennusta, kuin sinä kyseisenä aamuna.
Saa kuulla aamuvuoron tärkeydestä juttuja vieläkin töissä. 😄
 
Scott Manley lentämässä Pivotal Helix ultrakevyttä VTOL-sähkölentohärveliä:


Tällä videolla lennetään etupäässä simulaattorilla mutta oikealla koneella päästään lentämään enemmän ehkä jo seuraavalla videolla. Härvelin maksiminopeus on rajoitettu 100 km/h (55 knots) ja akuissa riittää virtaa 20 minuutin lentoihin, joten tällä ei vielä kovin pitkälle pötkitä. Moottoreissa riittäisi ruutia paljon suurempiinkin nopeuksiin mutta ilma-alusluokka rajoittaa huippunopeutta. Ilma-alusluokan muuttaminen puolestaan nostaisi lupakirjavaatimuksia sekä lisäisi sertifiointiprosessin työmäärää ja kustannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä sattui United Airlinesin 737:lle outo onnettomuus 36.000 jalan (liki 11 km) korkeudessa. Joku osui tuulilasiin ja rikkoi sen. Ei onneksi läpi asti niin, että paineistus olisi hävinnyt. Pilotit saivat koneen turvallisesti maahan.

Kuvista päätellen kyllä selkeästi joku pitkulainen kappale on osunut tuohon tuulilasin ylänurkkaan. Jäljistä päätellen ehkä noin vajaa puolimetrinen ja ehkä noin vajaan kilon-kilon painoinen. Tuolla korkeudella ei lintuja lentele, joten sen on pakko olla jotain muuta.

bafkreif4nptktedlw4fiwafjyvi3xwrndc4qvufeil6gmxtpdxilsyyera.webp

bafkreigrhm6kacim366jjg3wsk227igbr3fqql3rtu6y77ravjhxis5tje.webp

 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä sattui United Airlinesin 737:lle outo onnettomuus 36.000 jalan (liki 11 km) korkeudessa. Joku osui tuulilasiin ja rikkoi sen. ... Tuolla korkeudella ei lintuja lentele, joten sen on pakko olla jotain muuta.
Kyllä lentää.
Korkein dokumentoitu törmäys suomukorppikotkaan tapahtui Norsunluurannikon päällä 11 300 metrissä vuonna -73.

Lokakuussa 2009 Deltan kone törmäsi USA:ssa Phoenixin päällä lintuparveen 30 000 jalassa, eli 9 800 metrissä.
Samalla viikolla Ameriflightin Beechcraft C99 törmäsi myös lintuun suunnillen samalla korkeudella.

Muistelen, että vuosia sitten joku kone törmäsi Andien päällä kondorikotkaan myös n. 10 km korkeudessa.
En kuitenkaan löytänyt tästä uutista.
 
Juu, ei näytä lintutörmäykseltä lainkaan tuo. Kaipa se aiheuttaja selviää tutkimuksissa.

Ja en usko että nuo kondorit sun muut ovat tahallisesti eksyneet noin korkealle. Tuskin siivet edes kehittävät mitään nostetta siellä ohuessa ilmassa. Linnun omasta hapenottokyvystä puhumattakaan. Pakko olla joku pystyvirtaus tms joka on riepotellut lintua ja heittänyt yläilmoihin.
 
Juu, ei näytä lintutörmäykseltä lainkaan tuo. Kaipa se aiheuttaja selviää tutkimuksissa.

Ja en usko että nuo kondorit sun muut ovat tahallisesti eksyneet noin korkealle. Tuskin siivet edes kehittävät mitään nostetta siellä ohuessa ilmassa. Linnun omasta hapenottokyvystä puhumattakaan. Pakko olla joku pystyvirtaus tms joka on riepotellut lintua ja heittänyt yläilmoihin.
Kyllä nuo jotkin tirpat aika korkealle pääsevät: https://a-z-animals.com/animals/birds/bird-facts/highest-flying-birds/
 
Kyllä lentää.
Korkein dokumentoitu törmäys suomukorppikotkaan tapahtui Norsunluurannikon päällä 11 300 metrissä vuonna -73.

Lokakuussa 2009 Deltan kone törmäsi USA:ssa Phoenixin päällä lintuparveen 30 000 jalassa, eli 9 800 metrissä.
Samalla viikolla Ameriflightin Beechcraft C99 törmäsi myös lintuun suunnillen samalla korkeudella.

Muistelen, että vuosia sitten joku kone törmäsi Andien päällä kondorikotkaan myös n. 10 km korkeudessa.
En kuitenkaan löytänyt tästä uutista.
Joo, kyllä todella korkealla lentää jotkut tipuset totta vie.
Olen itse syys-lokakuun tietämissä Helsinki Vantaalta lentäessäni Berliiniin n 4 km.n korkeudessa havainnut samalla korkeudella lentävän lintujen parven, en ehtinyt nähdä mitä tipuja olivat, mutta näyttivät joltain merimetsoilta, tai joltain semmoisesta.
 
Kylläpä sattui United Airlinesin 737:lle outo onnettomuus 36.000 jalan (liki 11 km) korkeudessa. Joku osui tuulilasiin ja rikkoi sen. Ei onneksi läpi asti niin, että paineistus olisi hävinnyt. Pilotit saivat koneen turvallisesti maahan.

Kuvista päätellen kyllä selkeästi joku pitkulainen kappale on osunut tuohon tuulilasin ylänurkkaan. Jäljistä päätellen ehkä noin vajaa puolimetrinen ja ehkä noin vajaan kilon-kilon painoinen. Tuolla korkeudella ei lintuja lentele, joten sen on pakko olla jotain muuta.

Katso liite: 125756

Katso liite: 125757

Avheraldin mukaan syynä sääpallo. Lähettäjä on epäilee heidän lähettämää sääpalloa

 
Back
Top