Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikö vastaava tosin hupikäyttöön ollut kehitteillä Lahden lähistöllä joskus vuosia sitten. Akkutoiminen pienkone, jota ei saatu kelpoistettua lentokoneeksi, joten kehitys muunnettiin maaefekti- venelennokiksi tai jotenkin näin päin. Siitä oli videoitakin kun se lensi matalalla. Viime vuosina siitä ei ole kuulunut mitään.
Jep, Aki Suokkaan ja kumppaneiden FlyNano. Käsittääkseni toiminta-aika tällä vekottimelle olisi ollut minuutteja. Ilmeisesti koko homma haudattiin kaikessa hiljaisuudessa.
 
Tampereella kehitetään tekoälyn ohjaamaa maaefektialusta.
Lain kannalta kyseessä on vesialus, joten kalliit lentokenttä normit vältetään.

Laite näyttää kuitenkin tarpeeksi lentokoneelta, joten laitan jutun yleisilmailuun.

Tässä vekottimessa, samoin kuin Kaspianmeren Hirviössä olen pohtinut sitä, kuinka paljon sää vaikuttaa tuollaisen käyttöön. Noissa Yle:n videoissa lennetään tyyden veden päällä, mutta miten mahtaa isompi aallokko vaikuttaa maaefektiin? Meren päällä tuota olisi kuitenkin tarkoitus käyttää, kun voi pysyä jatkuvasti matalalla eikä tarvi varoa esteitä.

Ilmiönä tuo on tuttu, monet kerrat varsinkin tyynessä kelissä maaefektin avulla on voinut killuttaa konetta laskuasussa hyvinkin pitkään.

Ja onhan tuon saman efektin avulla rikottu koneitakin. Esim selvästi ylipainoisen alatason voi saada vedetyksi ilmaan maaefektin päälle isohkolla kohtauskulmalla. Siitä ei sitten enää tullakaan kovin nätisti pois.
 
Tässä vekottimessa, samoin kuin Kaspianmeren Hirviössä olen pohtinut sitä, kuinka paljon sää vaikuttaa tuollaisen käyttöön. Noissa Yle:n videoissa lennetään tyyden veden päällä, mutta miten mahtaa isompi aallokko vaikuttaa maaefektiin? Meren päällä tuota olisi kuitenkin tarkoitus käyttää, kun voi pysyä jatkuvasti matalalla eikä tarvi varoa esteitä.

Ilmiönä tuo on tuttu, monet kerrat varsinkin tyynessä kelissä maaefektin avulla on voinut killuttaa konetta laskuasussa hyvinkin pitkään.

Ja onhan tuon saman efektin avulla rikottu koneitakin. Esim selvästi ylipainoisen alatason voi saada vedetyksi ilmaan maaefektin päälle isohkolla kohtauskulmalla. Siitä ei sitten enää tullakaan kovin nätisti pois.
Venäläisten vekottimesta googlailin sen verran, että oli tyynen sään laite ja kääntymään sitä ei saanut juuri millään. Parempi pistää kurssi huolella kohdalleen jo lähdössä.
 
Tässä vekottimessa, samoin kuin Kaspianmeren Hirviössä olen pohtinut sitä, kuinka paljon sää vaikuttaa tuollaisen käyttöön. Noissa Yle:n videoissa lennetään tyyden veden päällä, mutta miten mahtaa isompi aallokko vaikuttaa maaefektiin? Meren päällä tuota olisi kuitenkin tarkoitus käyttää, kun voi pysyä jatkuvasti matalalla eikä tarvi varoa esteitä.

Ilmiönä tuo on tuttu, monet kerrat varsinkin tyynessä kelissä maaefektin avulla on voinut killuttaa konetta laskuasussa hyvinkin pitkään.

Ja onhan tuon saman efektin avulla rikottu koneitakin. Esim selvästi ylipainoisen alatason voi saada vedetyksi ilmaan maaefektin päälle isohkolla kohtauskulmalla. Siitä ei sitten enää tullakaan kovin nätisti pois.
Maavaikutus / efekti on parhaimmillaan kun se pinta on sileä kuten kenttä tai tyyni vesi.
Joskus alatasolla saattaa tuntua silta ettei halua tulla kentän pintaan lainkaan liitää vaan.
 
Back
Top