Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikö vastaava tosin hupikäyttöön ollut kehitteillä Lahden lähistöllä joskus vuosia sitten. Akkutoiminen pienkone, jota ei saatu kelpoistettua lentokoneeksi, joten kehitys muunnettiin maaefekti- venelennokiksi tai jotenkin näin päin. Siitä oli videoitakin kun se lensi matalalla. Viime vuosina siitä ei ole kuulunut mitään.
Jep, Aki Suokkaan ja kumppaneiden FlyNano. Käsittääkseni toiminta-aika tällä vekottimelle olisi ollut minuutteja. Ilmeisesti koko homma haudattiin kaikessa hiljaisuudessa.
 
Tampereella kehitetään tekoälyn ohjaamaa maaefektialusta.
Lain kannalta kyseessä on vesialus, joten kalliit lentokenttä normit vältetään.

Laite näyttää kuitenkin tarpeeksi lentokoneelta, joten laitan jutun yleisilmailuun.

Tässä vekottimessa, samoin kuin Kaspianmeren Hirviössä olen pohtinut sitä, kuinka paljon sää vaikuttaa tuollaisen käyttöön. Noissa Yle:n videoissa lennetään tyyden veden päällä, mutta miten mahtaa isompi aallokko vaikuttaa maaefektiin? Meren päällä tuota olisi kuitenkin tarkoitus käyttää, kun voi pysyä jatkuvasti matalalla eikä tarvi varoa esteitä.

Ilmiönä tuo on tuttu, monet kerrat varsinkin tyynessä kelissä maaefektin avulla on voinut killuttaa konetta laskuasussa hyvinkin pitkään.

Ja onhan tuon saman efektin avulla rikottu koneitakin. Esim selvästi ylipainoisen alatason voi saada vedetyksi ilmaan maaefektin päälle isohkolla kohtauskulmalla. Siitä ei sitten enää tullakaan kovin nätisti pois.
 
Tässä vekottimessa, samoin kuin Kaspianmeren Hirviössä olen pohtinut sitä, kuinka paljon sää vaikuttaa tuollaisen käyttöön. Noissa Yle:n videoissa lennetään tyyden veden päällä, mutta miten mahtaa isompi aallokko vaikuttaa maaefektiin? Meren päällä tuota olisi kuitenkin tarkoitus käyttää, kun voi pysyä jatkuvasti matalalla eikä tarvi varoa esteitä.

Ilmiönä tuo on tuttu, monet kerrat varsinkin tyynessä kelissä maaefektin avulla on voinut killuttaa konetta laskuasussa hyvinkin pitkään.

Ja onhan tuon saman efektin avulla rikottu koneitakin. Esim selvästi ylipainoisen alatason voi saada vedetyksi ilmaan maaefektin päälle isohkolla kohtauskulmalla. Siitä ei sitten enää tullakaan kovin nätisti pois.
Venäläisten vekottimesta googlailin sen verran, että oli tyynen sään laite ja kääntymään sitä ei saanut juuri millään. Parempi pistää kurssi huolella kohdalleen jo lähdössä.
 
Tässä vekottimessa, samoin kuin Kaspianmeren Hirviössä olen pohtinut sitä, kuinka paljon sää vaikuttaa tuollaisen käyttöön. Noissa Yle:n videoissa lennetään tyyden veden päällä, mutta miten mahtaa isompi aallokko vaikuttaa maaefektiin? Meren päällä tuota olisi kuitenkin tarkoitus käyttää, kun voi pysyä jatkuvasti matalalla eikä tarvi varoa esteitä.

Ilmiönä tuo on tuttu, monet kerrat varsinkin tyynessä kelissä maaefektin avulla on voinut killuttaa konetta laskuasussa hyvinkin pitkään.

Ja onhan tuon saman efektin avulla rikottu koneitakin. Esim selvästi ylipainoisen alatason voi saada vedetyksi ilmaan maaefektin päälle isohkolla kohtauskulmalla. Siitä ei sitten enää tullakaan kovin nätisti pois.
Maavaikutus / efekti on parhaimmillaan kun se pinta on sileä kuten kenttä tai tyyni vesi.
Joskus alatasolla saattaa tuntua silta ettei halua tulla kentän pintaan lainkaan liitää vaan.
 
UPS:n Boeing MD-11F -rahtikoneen onnettomuudesta on julkaistu alustava raportti:


Kuvien perusteella koneen vasemman siiven moottorin (#1) kiinnitys petti koneen noustessa ilmaan. Teoriassa koneen pitäisi nousta myös kahdella moottorilla mutta voi olla, että koneen takarungon päällä oleva moottori (#2) imi sisäänsä liekehtivästä siivestä tulevat palokaasut ja tukehtui niihin. Pelkällä oikean siiven moottorilla (#3) kone ei jaksa nousta ilmaan vaan tulee takaisin tonttiin.

ES_11-20-at-10.51.14.webp

On November 4, 2025, about 1714 eastern standard time (EST), United Parcel Service (UPS) flight 2976, a Boeing (McDonnell-Douglas) MD-11F airplane, N259UP, was destroyed after it impacted the ground shortly after takeoff from runway 17R at Louisville Muhammad Ali International Airport (SDF), Louisville, Kentucky. The 3 crewmembers aboard the airplane and 11 people on the ground were fatally injured. There were 23 others on the ground who were injured. Flight 2976 was a domestic cargo flight operating under the provisions of Title 14 Code of Federal Regulations (CFR) Part 121 from SDF to Daniel K. Inouye International Airport (HNL), Honolulu, Hawaii.


Karua jälkeä.
 
Kuvista päätellen vasen siipi lähtee heti moottorin irtoamisen jälkeen laskemaan alaspäin. Voi olla että tuossakin kävi vanhanaikaisesti ja siiven ohjailupinnoista katosi hydrauliikka ja esim etureunasolakot tulivat sisään, jolloin nostovoimaa katosi.
Siihen lisäksi vielä jos viimeisen mohikaanin mainitseman mukaisesti keskimoottori imaisi itseensä jotakin, niin soppa on kasassa.
 
UPS:n Boeing MD-11F -rahtikoneen onnettomuudesta on julkaistu alustava raportti:


Kuvien perusteella koneen vasemman siiven moottorin (#1) kiinnitys petti koneen noustessa ilmaan. Teoriassa koneen pitäisi nousta myös kahdella moottorilla mutta voi olla, että koneen takarungon päällä oleva moottori (#2) imi sisäänsä liekehtivästä siivestä tulevat palokaasut ja tukehtui niihin. Pelkällä oikean siiven moottorilla (#3) kone ei jaksa nousta ilmaan vaan tulee takaisin tonttiin.

Katso liite: 126309

On November 4, 2025, about 1714 eastern standard time (EST), United Parcel Service (UPS) flight 2976, a Boeing (McDonnell-Douglas) MD-11F airplane, N259UP, was destroyed after it impacted the ground shortly after takeoff from runway 17R at Louisville Muhammad Ali International Airport (SDF), Louisville, Kentucky. The 3 crewmembers aboard the airplane and 11 people on the ground were fatally injured. There were 23 others on the ground who were injured. Flight 2976 was a domestic cargo flight operating under the provisions of Title 14 Code of Federal Regulations (CFR) Part 121 from SDF to Daniel K. Inouye International Airport (HNL), Honolulu, Hawaii.


Karua jälkeä.
Olikohan sama syy kuin tässä:

"resulting from maintenance-induced damage leading to the separation of the No. 1 engine and pylon assembly at a critical point during takeoff"

 
Olikohan sama syy kuin tässä:

"resulting from maintenance-induced damage leading to the separation of the No. 1 engine and pylon assembly at a critical point during takeoff"

Tuossahan oli syynä moottorin vaitotyössä tehty oikaisu. Trukilla oli nostettu moottoria ja samalla vaurioitettu kiinnitystä.
Tässä tapauksessa voisi kuvitella että samaa virhettä ei olisi toistettu. Kone oli kylläkin hiljattain käynyt raskaassa huollossa joten ei mahdottomuus. Itse epäilisin että huollossa ei ole huomattu ajan saatossa syntyneitä väsymismurtumia.
 
Tuossa NTSB:n tekstissä sanotaan, että pylonin taaemman kiinnityspisteen kiinnikkeissä oli väsymismurtumia. Taaempi kiinnityspiste oli pettänyt ja silloin ei etummainen kiinnityspiste jaksanut pitää kuormaa.
Eli tuo vika olisi piilotellut jo pidemmän aikaa. Luulisi että eivät tee moottorinvaihtoja enää trukilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa NTSB:n tekstissä sanotaan, että pylonin taaemman kiinnityspisteen kiinnikkeissä oli väsymismurtumia. Taaempi kiinnityspiste oli pettänyt ja silloin ei etummainen kiinnityspiste jaksanut pitää kuormaa.
Eli tuo vika olisi piilotellut jo pidemmän aikaa. Luulisi että eivät tee moottorinvaihtoja enää trukilla.
Penninvenyttäjät ovat aiemminkin pudottaneet koneita, nopeammin ja tehokkaammin kaikkea, turvallisuudesta nyt niin väliä...
 
Kuvista päätellen vasen siipi lähtee heti moottorin irtoamisen jälkeen laskemaan alaspäin. Voi olla että tuossakin kävi vanhanaikaisesti ja siiven ohjailupinnoista katosi hydrauliikka ja esim etureunasolakot tulivat sisään, jolloin nostovoimaa katosi.
Siihen lisäksi vielä jos viimeisen mohikaanin mainitseman mukaisesti keskimoottori imaisi itseensä jotakin, niin soppa on kasassa.
FB:ssa tuli vastaan kirjoitus, jonka mukaan MD-11:ssa nuo etureunasolakot nykyään lukittuvat auki-asentoon, eikä hydraulipaineen katoaminen siis saisi niitä menemään sisäasentoon. Tämä on siis nimenomaan parannus tuosta American Airlinesin AA191 onnettomuudesta.

Jäljelle jää siis kysymys: Miksi se ei päässyt ilmaan yhden moottorin irrottua? Vastaus saattaa kuin saattaakin löytyä tuosta mohikaanin arvauksesta keskimoottorin vahingoittumisesta. Kuvista se ei näy selvästi, mutta kuvassa no 6 on kuin keskimoottori sylkisi liekkejä. Vai tulevatko ne sieltä vasemmasta siivestä?

Odotellaan mielenkiinnolla loppuraporttia. Tässä saattaa jopa olla MD-11 koneiden loppu käsillä.
 
Back
Top