tulikomento
Supreme Leader
Sivupolku, mutta Yrjö Mörsky, jolla joko on tai ei ole Ilmavoimien korkeusennätys, on niitä harvoja, jotka ovat joutuneet poistumaan koneesta heittoistuimen avulla. Kesällä 1975 Mörskyn MIG-21 halkesi kahtia kesken lennon. Mörskyn mukaa oli kuin joku olisi tarttunut koneen pyrstöstä kiinni ja ravistanut. Kone lähti pyörimään oikealle enemmän kuin 720 astetta (jonka se voi tehdä ohjattuna). Siten se meni kahteen palaan.
Mörsky ymmärsi, että nyt on pako paras. Taju palasi vasta ilmassa, otsaan jäi vieläkin näkyvä jälki ja jalka murtui. Siinä on 20 G:n voima.
Hän palasi vielä ohjaimiin. Myöhemmin oli Ilmailupuolella tarkastajana ja tutkintalautakunnissa. Siviili-ilmailijat eivät oikein Yrjö Mörskystä pitäneet. Hän oli pedantti ja tarkka, ja antoi tiukkoja armeijamallin suosituksia ja halusi tiukkaa valvontaa ja oli mielellään "poliisina" tutkimassa, miten asiat sujuivat. Saattoihan siitä olla apuakin, mene ja tiedä. Väitetään kuitenkin, että siviilipuolen pojat ostivat shamppanjat valmiiksi odottamaan Mörskyn eläkkeelle lähtöä.
Heittoistuinpelastautumisia Suomessa:
Ensimmäinen oli kapteeni Yrjö Halmisen hyppy Vampire Trainerista heinäkuussa 1958. Folland Gnat-hävittäjästä hyppäsivät ylil. Matti Kepponen huhtikuussa 1964 sekä ylil. Esa Rantamäki syyskuussa 1968. MiG-15 koneen ainoan hypyn on tehnyt majuri Seppo Vuorio 1970. Majuri Kauko Juvonen hyppäsi keväällä 1964 MiG-21F-koneesta, kuten myös kersantti Veikko Wetterstrand 2.7.1971, ylivääpeli Yrjö Mörsky 8. syyskuuta 1975 ja ylil.Heikki Lahtela 19.11.1977. Wetterstrandin hyppy on ilmeisesti alhaisin, mistä on Suomessa selvitty hengissä, puunlatvojen tasalta. Hypätessään hän satutti selkänsä.
Seuraavat heittoistuinhypyt ovat olleet Mig-21BIS-koneesta. Kapteeni Olavi Salla hyppäsi elokuussa 1984 ja Pauli Perttula syyskuussa 1986. BAe Hawkin heittoistuinhypyssä 1981 kapteeni Kari Heilimo sai surmansa.
Kapteenit Olavi Salla ja Pauli Perttula hyppäsivät MiG-21BIS-koneesta, jonka heittoistuin on "kesympi" kuin F-mallissa. Bisin heittoistuinpanos alussa on 200 grammaa, jonka jälkeen syttyvät raketit heittävät ohjaajan penkkeineen 40 metriin korkeudelle koneesta. Mig-21F-mallissa oli kertalaakipanos, joka todella "lyhensi" miestä.
Vuonna 2010 kaksi lentäjää hyppäsi kaksipaikkaisesta Hornetista, jonka korkeusperäsin ei toiminut. Tilannenopeus oli melkoinen. He tulivat yli 900 km/t pystysyöksyssä laukaistessaan heittoistuimen. Ovat hengissä, mutta kuntoutus on kestänyt pitkään. Nimiä ei ole julkisuudessa mainittu. Toinen oli silloin 44-vuotias everstiluutnantti ja toinen 32-vuotias kapteeni.
Kröhöm, tuota noin tuli muistettua henkilö väärin. Tuo MG-korkeuslentoennätys josta ollaan puhuttu, kyseessä ei ollutkaan Yrjö Mörsky, vaan tämän velimies Matti Mörsky, joka palveli myös veljensä tavoin ilmavoimissa sotilaslentäjänä.
https://www.facebook.com/airforcemu...2668834503/548659928506107/?type=3&permPage=1
Mutta jutun pointti oli joka tapauksessa tuo Jyrkin kovin itsevarma näkemys ennätyksen todellisesta haltijasta.
Heittoistuimella hypänneistä suomalaisista olen tavannut Veikko Wetterstrandin. Kertoi olleensa elämänsä kyydissä - ja kaiken järjen mukaan hänen ei olisi pitänyt selvitä hengissä. MiG-21 F:n penkki kun ei ollut mikään moderni "nolla-nolla" istuin, joka mahdollistaa hypyn nollakorkeudelta ja nollanopeudestakin. Heilimon tapaus oli taas siinä mielessä erikoinen, että Heilimo joka käytti heittoistuinta menehtyi. Kun taas takapenkkiläisenä kyydissä ollut Jukka Uhari selvisi turmasta hengissä vaikka ei hypännyt.