Ilmavoimien tulevaisuus

F-15SE ja super hornet AD olisivat varmaan ihan Ok vehkeitä mutta pahaa pelkään että jenkkien kauppapolitiikka tulee tiellä tarpeesta myydä mahdollisimman paljon F-35:a.

Tarkistapa huviksesi, mitä koneita Tanskalle tarjotaan. Ei ole F-35 estänyt Super Hornetin tarjoamista.
 
@Mikoyan

https://www.facebook.com/suomensotilas/posts/10153153489835686

Suomen Sotilas
48 min ·
Suomen ilmavoimien terävin kärki kävi viikko sitten kaikessa hiljaisuudessa Lockheed Martinin tehtailla tutustumassa F-35 -hävittäjän tuotantoon.

Amerikkalainen Defense Daily -kertoo, että Lockheed Martinin Fort Worthin tuotantolaitoksen aulassa nähtiin viime viikolla kylttejä, jotka toivottivat Suomen ilmavoimien komentajan, kenraalimajuri Kim Jäämeren seurueineen tervetulleeksi tehtaalle.

Ilmavoimien johdon vierailu Teksasissa liittyy puolustusministerin käynnistämään ilmavoimien HX-hankkeeseen, joka tähtää Hornet -kaluston suorituskykyjen korvaamiseen. HX-hanke käynnistyi virallisesti 20.10. ja vain viikkoa myöhemmin ilmavoimien johto jo vieraili F-35 -tehtaalla. Ilmavoimissa ei näemmä turhaan viivytellä asian kanssa.

//pm
 
@Mikoyan

https://www.facebook.com/suomensotilas/posts/10153153489835686

Suomen Sotilas
48 min ·
Suomen ilmavoimien terävin kärki kävi viikko sitten kaikessa hiljaisuudessa Lockheed Martinin tehtailla tutustumassa F-35 -hävittäjän tuotantoon.

Amerikkalainen Defense Daily -kertoo, että Lockheed Martinin Fort Worthin tuotantolaitoksen aulassa nähtiin viime viikolla kylttejä, jotka toivottivat Suomen ilmavoimien komentajan, kenraalimajuri Kim Jäämeren seurueineen tervetulleeksi tehtaalle.

Ilmavoimien johdon vierailu Teksasissa liittyy puolustusministerin käynnistämään ilmavoimien HX-hankkeeseen, joka tähtää Hornet -kaluston suorituskykyjen korvaamiseen. HX-hanke käynnistyi virallisesti 20.10. ja vain viikkoa myöhemmin ilmavoimien johto jo vieraili F-35 -tehtaalla. Ilmavoimissa ei näemmä turhaan viivytellä asian kanssa.

//pm
Katos perhana. Tuo lehti pitää tilata.
 
@Mikoyan

https://www.facebook.com/suomensotilas/posts/10153153489835686

Suomen Sotilas
48 min ·
Suomen ilmavoimien terävin kärki kävi viikko sitten kaikessa hiljaisuudessa Lockheed Martinin tehtailla tutustumassa F-35 -hävittäjän tuotantoon.

Amerikkalainen Defense Daily -kertoo, että Lockheed Martinin Fort Worthin tuotantolaitoksen aulassa nähtiin viime viikolla kylttejä, jotka toivottivat Suomen ilmavoimien komentajan, kenraalimajuri Kim Jäämeren seurueineen tervetulleeksi tehtaalle.

Ilmavoimien johdon vierailu Teksasissa liittyy puolustusministerin käynnistämään ilmavoimien HX-hankkeeseen, joka tähtää Hornet -kaluston suorituskykyjen korvaamiseen. HX-hanke käynnistyi virallisesti 20.10. ja vain viikkoa myöhemmin ilmavoimien johto jo vieraili F-35 -tehtaalla. Ilmavoimissa ei näemmä turhaan viivytellä asian kanssa.

//pm

Hyvä juttu, että pojat ovat jo liikkeellä. Viivyttely on turhaa, koska perehtyminen ja valmistelu arviointeineen päivineen vievät paljon aikaa. Kontaktit ja yhteydet valmistajiin on pohjustettava. Vierailu oli varmasti suunniteltu ja sovittu jo aikaa sitten. Vierailukohdekin on erittäin validi, onhan F-35 kuitenkin yksi varteenotettavista tarjokkaista neljän muun ohella. Business as usual.
 
Dassault kolminkertaistaa Rafalen tuotantolinjan kolmeen koneeseen kuukaudessa vuonna 2018, ajaakseen hankintahintoja alas mahdollisia tulevia kauppoja vauhdittamaan:
Dassault expects a “snowball effect” in foreign orders and the company hopes to sign more deals in coming months. But it looked less likely a fourth client would sign this year, he said.

The company, in anticipation of further export sales, has agreed with Tier 2 subcontractors to increase output by the end of 2018 to deliver three aircraft per month from the present one per month, with the line closed for the month of August for an annual holiday.

“We’re taking a risk, a measured risk,” he said. If there were a lack of foreign orders, then production will return to the current production rate.
http://www.defensenews.com/story/de...ongratulates-trudeau-pitches-rafale/74427462/
 
United Kingdom is considering extending the in-service lives of its Tranche I Eurofighters to fill gaps in current timetables between the phasing-out of the older aircraft and the introduction of the F-35. The Ministry of Defence has also now signed for a further six F-35B Joint Strike Fighters to supplement four already signed for in November 2014. The Royal Air Force is concerned that a slump in fighter numbers in 2019 will leave the UK with the lowest number of fighter since the RAF’s inception nearly a century ago.
http://www.defenseindustrydaily.com...kes-delivery-on-eighth-and-final-c-17-031562/

The Navy has reiterated its desire to procure additional F/A-18E/F Super Hornets to cope with operational demands and cover delays to the F-35 program. The service is looking for an addition of 24 to 36 Super Hornets, with acquisitions taking place in FY2017 and FY2018; meaning an extension to Boeing’s St Louis production line’s planned closure in 2017.
http://www.defenseindustrydaily.com/super-hornet-fighter-family-myp-iii-2010-2013-contracts-06392/

The Air Force has furthered its F-15 radar upgrade program by awarding a $281.7 million contract to Boeing for the Combined (V)3 and Radar Modernization Program, with this award covering the procurement of 17 (V)3 and 29 Radar Modernization Program radar systems. The Air Force has been looking to modernize its F-15 fleet by adding Active Electronically Scanned Array (AESA) radar systems capable of enhancing the aircraft's air-to-air capabilities.
http://www.defenseindustrydaily.com/f-15s-looking-for-the-aesa-edge-04044/

Niin se näyttää muillakin F35 hankinnat myöhästyvän, ja vanhojen koneiden elinkaari lisääntyvän, LMn hävittäjän kärsiessä tuotanto ongelmista ja kalliista hinnasta.
 
"However, PAK FA’s capability against advanced air defenses will apparently not nearly match the F-22 or the F-35. Indeed, Russian advertising literature for its advanced air defenses offered for sale claims an ability to intercept aircraft with .01 square meter radar cross section. This implies they can intercept the Su-35 and PAK FA but not the F-22 and the F-35.

The Air Force has recently described the frontal radar cross section of the F-35 as better than the F-22. The F-35, with about a 2020 IOC in NATO Europe, likely has a considerable sensor advantage over the PAK FA, particularly in passive sensor capability. It appears very likely that the F-35 will be able to either evade the PAK FA on a strike mission or engage it before it is detected due to its stealth advantage, its advanced sensors and sensor fusion.

A number of aviation writers have pointed out the potential vulnerability of existing air-to-air missiles to advanced electronic counter measures (ECM). Improved air-to-air missiles will be an important factor in keeping the F-35 competitive but funding is hardly a given in the U.S. However, even one of the strongest critics of the F-35, Dr. Carlo Kopp concludes, “The case against legacy unstealthy fighters in a modern A2/AD IADS [anti-access air defense integrated air defense system] environment is not open to informed dispute—although uniformed dispute will no doubt continue until a real war proves this even to the most ideologically committed...”
http://www.realcleardefense.com/art..._the_russian_su-35_and_the_pak_fa_108649.html

RIP 4G?
 
Viimeksi muokattu:
Rafale mainos.

Eurostoliittolaisista hävittäjistä Rafale lienee se kone mikä on ainakin tällä hetkellä kyvykkäin. Testattu ja löytyy AESA sun muut.
 
Viimeksi muokattu:
Eurostoliittolaisista hävittäjistä Rafale lienee se kone mikä on ainakin tällä hetkellä kyvykkäin. Testattu ja löytyy AESA sun muut.

Ilman muuta tällä hetkellä.

Jos saavat Typhoniin kaikki parannukset ja muuten valmiiksi, niin raa'an voiman osalta se on sitten parempi (moottorit, nopeus, tutka).

Gripen NG päässee käytännössä lähelle samaa suorituskykyä kuin mikä Rafalella on. Tietyssä mielessä Gripen NG:tä voi ajatella nimenomaan Rafale Litenä.
 
Rafale on ehkä jopa F-35:ttäkin selkeämmin suunniteltu monitoimikoneeksi pommitusroolipainotteisesti. Senhän piti korvata todella suuri konekavalkadi:
-Mirage III & Mirage F1
-Mirage IV
-Super Etendard ja Etendard IVP
-F-8 Crusader
...ja ilmeisesti myös Mirage 2000 korvataan pikkuhiljaa Rafalella. Nämä näkyvät myös koneen ominaisuuksissa: Rafalen moottorit ovat esimerkiksi Eurofighteriä köykäisemmät jotta polttoaineen kulutus pysyy aisoissa. Koneen toimintamatka on todella pitkä, itse asiassa luokkansa paras. Koneeseen ei mahdu kovin isoa tutkaa koska se lisäisi painoa ja vastusta.
Rafalen avioniikat ovat olleet Eurofighterin "kasarikamaa" paremmat mutta tilanne voi muuttua kun Eurofighter Gmbh heräsi Sveitsin kisan jälkeen koneensa takapajuisuuteen. Rafalen moottoreista saisi kyllä varmasti nykyistä enemmän tehoa, mutta Ranska itse ei ole ollut kiinnostunut koska sille toimintamatka on tärkeämpi kuin suorituskyky. Jotkut vientiasiakkaat tosin ovat halunneet voimakkaampia moottoreita joten ehkä niitäkin vielä nähdään.
 
Niin se näyttää muillakin F35 hankinnat myöhästyvän, ja vanhojen koneiden elinkaari lisääntyvän, LMn hävittäjän kärsiessä tuotanto ongelmista ja kalliista hinnasta.

Joku toinen olisi voinut asiaa kommentoida siten että nuo maat ovat poistamassa käytöstä ja korvaamassa, jopa ennen aikojaan, F-35 koneilla sellaisia konetyyppejä joita meilläkin eräät pitävät kilpailijoina F-35:lle meidän hankintojen yhteydessä!

Nuo Tranche 1 Typhoonit ovat vain vuosikymmenen ikäisiä, vrt. meillä Hornetit on tarkoitus poistaa käytöstä vasta n. 30 vuotiaina. Tranche 3 Typhoonit, joita ei ole edes kaikkia vielä toimitettu, poistetaan myös n. 15 vuotiaina 2030.
 
Ei niitä korvata vaan ne poistetaan ilman korvaajaa. Eurofightereitä on tilattu massiivisesti liikaa niihin tarpeisiin mitä ao. mailla todellisuudessa on, ja poliittisista syistä ei voida toimia järkevimmän kaavan mukaan, ts. jättää tilaamatta uusimmat sarjat ja päivittää vanhat koneet.
 
Ei niitä korvata vaan ne poistetaan ilman korvaajaa. Eurofightereitä on tilattu massiivisesti liikaa niihin tarpeisiin mitä ao. mailla todellisuudessa on, ja poliittisista syistä ei voida toimia järkevimmän kaavan mukaan, ts. jättää tilaamatta uusimmat sarjat ja päivittää vanhat koneet.

Kyllä ja ei. Britit ovat tilanneet 160, Saksa 143, Italia 96, Espanja 73.

Ei noita ole ollenkaan tilattu "massiivisesti liikaa", pitää muistaa että tilaajina on myös isoja maita joilla on aikaisemmin ollut isot ilmavoimat. Ja nykytilanteessa jossa Venäjä kukkoilee ja ISIS valtaa alaa noita ei ole ollenkaan liikaa.

RAF on suunnitellut korvaavansa Typhoonit vuoden 2030 tienoilla nimenomaan F-35:llä. Tietysti on eria asia että mitä tapahtuu, mutta vuoden 2020 jälkeen briteillä pitäisi olla rivissä enää 107 (Tranche2 ja 3) Typhoonia sekä RAF/RN yhteiskäytössä olevat mutta pääasiassa QE-luokan tukialuksille tarkoitetut F-35B koneet. Noiden lisäksi briteillä ei ole muita hävittäjiä tai rynnäkkökoneita.

Viimeiset Tornadot ja Tranche1 Typhoonit on tosiaan ollut tarkoitus poistaa käytöstä vuonna 2019. Kaiken kaikkiaan 107 Typhoonia on aika vähän 65 miljoonan asukkaan mahtimaalle...

Ongelma vaan on se että Typhoonit ovat (Rafalen ja Gripenin tavoin) menneisyyden tekniikkaa, uusia ei kannata hankkia eikä vanhoja edes oikein päivittää, ainkaan huomattavilla rahasummilla. Vuoden 2025 jälkeen noiden taisteluarvo voi kuitenkin olla melko pieni itänaapurin koneita vastaan mikäli siellä saadaan tehtyä merkittäviä uushankintoja.
 
Ei koskaan ollutkaan suunnitelmana että Typhoon olisi ao. maiden ainoa taistelukone. Kyllä aina oli tarkoitus hankkia myöhemmin rinnalle F-35 tai joku uusi eurooppalainen hävittäjä (jota ei sitten koskaan edes aloitettu). Ei nuo isot maat juuri harrasta "kaikki kerralla" hankintoja kuten Suomi vaan tehdään "puolen sukupolven hyppäyksiä". Eurofighter-maat ovat samanlaisessa tilanteessa kuin vaikka Ruotsi, eli kaikkia uusia hävittäjiä ei sitten tarvittukaan ja koska valmistusta ei kuitenkaan haluttu terminoida, koneita poistetaan vanhemmasta päästä vaikka ne sinänsä olisivat vielä ihan käyttäkelpoisia.
Yksikään listaamistasi maista ei ole poistanut Typhooneja F-35:n tieltä: Saksa ja Italia aikovat pitää Tornadonsa ainakin toistaiseksi ja varmaan ne sitten aikanaan korvataan F-35:lla tai jollain muulla. RAF ei ole tilannut F-35:ttä eikä sellaista tällä hetkellä aktiivisesti suunnitella. Konemäärä jää tosiaan alhaiseksi, ilmeisesti enempään ei ole vaan rahaa. Lentotukialukset vievät lähivuosina aika muhkean siivun Britannian puolustusmäärärahoista. Espanjan ilmavoimat lentää ilmeisesti Horneteillakin vielä jonkun aikaa joten Typhoonin korvaajan kanssa ei ole kiirettä.
 
Danger, Will Robinson. Dubain messuilta kuuluu huhuja, että Brasiliassa heiteltäisiin jo 40 Gripenin lukua ilmaan alkuperäisen 108 sijasta.
https://www.flightglobal.com/news/a...raised-about-brazils-lofty-gripen-goa-418761/

Eikä ole ihan turisti:
Maj Brig Waldeísio Ferreira Campos, vice-director of the air force’s air education and training command, has his doubts that the Brazilian government will be able to procure the expected total number of Gripens. “I don’t know. Maybe we will go to 40, but not 100,” he told Flightglobal at the Dubai Air Chiefs Conference on 7 November.
 
Puolustusministeri Niinistö: Maavoimien helikoptereiden hankkiminen oli virhe
Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) toteaa, että maavoimien helikopterihankinta oli virhe.



- Näillä tiedoilla, mitä meillä nyt on, niin NH90-kauppaa ei olisi tehty. Tietysti on helppo arvioida jälkikäteen.


Maavoimilla on 20 kopteria. Niistä viimeinen toimitettiin kesällä. Koptereiden tie on ollut alusta alkaen mutkaista teknisten ongelmien takia. Lentotunnit ovat kalliita. Lisäksi huoltojärjestelmä on raskas ja varaosiin liittyy puutteita.
- Koneiden järjestelmät ovat uudet. Niissä on sellaista teknologiaa, jota ei ole kokeiltu muualla. Ostos oli riski.
Niinistö huomauttaa, että Suomella ei ole varaa olla mukana tämäntyyppisissä kokeiluissa. Kopterikaupasta on otettu opiksi.
Sillä on merkitystä ilmavoimien hävittäjähankintaan.


- Emme voi ostaa keskeneräistä konetta.
Maavoimien koptereilla on alhainen käyttöaste ja korkeat kustannukset.
- Käyttöastetta on saatu nostettua, se on nyt yli 50 prosenttia. Taso ei ole tyydyttävä. Mutta muualla tilanne on vielä heikompi. Saksassa ja Ruotsissa samat kopterit eivät lennä senkään vertaa kuin Suomessa.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...en+helikoptereiden+hankkiminen+oli+virhe.html
Minkäslaista peliä se Niinistö oikein pelaa hävittäjähankinnan osalta. Gripeniähän se joka välissä tuo esille.
 
Minkäslaista peliä se Niinistö oikein pelaa hävittäjähankinnan osalta. Gripeniähän se joka välissä tuo esille.
Jaa-a,en tiedä mutta jos kerran keskeneräistä konetta ei voi hankkia ei se rajoita mitään konemallia pois.
 
Rafale on ehkä jopa F-35:ttäkin selkeämmin suunniteltu monitoimikoneeksi pommitusroolipainotteisesti. Senhän piti korvata todella suuri konekavalkadi:

Rafale on enemmän suunniteltu monitoimikoneeksi kuin Typhoon, mutta näiden molempien koneiden juuret ovat eurooppalaisessa Future European Fighter Aircraft-projektissa, jossa keskeisenä suunnittelutavoitteena oli BVR-taistelukyky. Selvitykset Neuvostoliiton Mig-29 ja Su-27:n suorituskyvystä oli suurimpana motivaationa näille koneille. Tästä kielii sekin, että ensimmäiset Rafalen versiot (F1) olivat ainoastaan ilmataistelukykyisiä.

Ranska painotti omassa toteutuksessaan lisäksi rynnäkkökykyä, johtuen paljolti siitä että koneella on iso rooli yhtenä Force de Frappe-ydinasehaarana, jossa tehtäviin kuuluu syvälle vihollisen alueelle tehtävät iskut. Tämä näkyy panostuksena matalalentokykyyn niin aerodynamiikan kuin moottoreiden osalta sekä avioniikkaan, mm. maata seuraavan PESA-tutkaan ja häive- ja ELSO-ominaisuuksiin.

Rafalen moottoreista saisi kyllä varmasti nykyistä enemmän tehoa, mutta Ranska itse ei ole ollut kiinnostunut koska sille toimintamatka on tärkeämpi kuin suorituskyky. Jotkut vientiasiakkaat tosin ovat halunneet voimakkaampia moottoreita joten ehkä niitäkin vielä nähdään.

Saisi kyllä, Snecmalla on kai aika lailla valmiina suorityskykyisempi moottori ja Rafaleen on jo suunniteltu muunnellut ilmanottoaukot sitä varten. Enemmän kyse on siitä, että pienempänä ja kevyempänä koneena Rafale ei tarvitse tehokkaampia moottoreita, sen kineettiset ominaisuudet vastaavat jo nykyisellään pitkälti esim. Typhoonin vastaavia, eikä tämän päivän koneissa enää pidetä absoluuttista suorituskykyä niin merkittävänä asiana, että siihen kannattaisi panostaa enempää resursseja.

(Myös EJ200:n on suunniteltu toteuttamatonta lisäkapasiteettia n. 20% edestä, mutta sitä eikä TVC-suuttimia pidetä tarpeaksi tärkeänä että niitä rahoitettaisiin, vaikkakin Eurofighter-konsortio ei tahdo löytää rahaa oikein mihinkään)

Tehokkaammat variantit oli suunniteltu lähinnä Lähi-idän kuumiin olosuhteisiin, ja siellä alustavaa kiinnostusta moottoreihin olikin. Käsittääkseni testeissä nykyisten moottoreiden suorituskyky on kuitenkin nähty riittäväksi myös kuumassa/korkealla, joten tehokkaammat variantit on pistetty jäihin ja muiden nykymoottoreiden tapaan kehitystä on enemmän suunnattu kestävyyden parantamiseen ja polttoainekulutuksen vähentämiseen (M88-2 ECO & M88-4), missä M88 on jo valmiiksi ollut hyvä.
 
Back
Top