Äärivasemmiston sota sivistystä vastaan

Oletan että ottavat sieltä vain relevanteiksi katsomansa asiat, samalla tavalla kuin joku voi sanoa avoimesti olevansa kristitty vaikka ei Raamattua pilkulleen noudatakaan. En itse ole laajemmin herran kirjoituksiin perehtynyt, joten en tämän tarkemmin pysty kommentoimaan...

Jos koko lähtökohta on väärä (pääoman ja työn välillä on konflikti) niin hukkaan heitettyä on etsiä sieltä jotain käyttökelpoista kun muitakin kirjoja on kirjoitettu.
 
Jos koko lähtökohta on väärä (pääoman ja työn välillä on konflikti) niin hukkaan heitettyä on etsiä sieltä jotain käyttökelpoista kun muitakin kirjoja on kirjoitettu.
Huu, mielenkiintoista. Voitko avata tarkemmin, miksi mielestäsi näiden välillä ei ole konfliktia?
 
Huu, mielenkiintoista. Voitko avata tarkemmin, miksi mielestäsi näiden välillä ei ole konfliktia?

Itse myyn omaa työpanostani kerätäkseni lisää pääomaa.
Pankista olen helposti saanut lainaa joista osan olen sijoittanut kiinteistöihin, palkkatuloistani olen säästänyt pääomaa jonka olen sijoittanut esimerkiksi osakkeisiin.
Jos pankit eivät myöntäisi lainoja tai joku sijoittaisi pääomaansa yritystoimintaan, molemmat tekevät tämän riskillä, niin minäkin olisin köyhä.
 
Itse myyn omaa työpanostani kerätäkseni lisää pääomaa.
Pankista olen helposti saanut lainaa joista osan olen sijoittanut kiinteistöihin, palkkatuloistani olen säästänyt pääomaa jonka olen sijoittanut esimerkiksi osakkeisiin.
Jos pankit eivät myöntäisi lainoja tai joku sijoittaisi pääomaansa yritystoimintaan, molemmat tekevät tämän riskillä, niin minäkin olisin köyhä.
Voiko tuon tiivistää näin: "Itse en ole kokenut niiden välillä konfliktia, joten kaikki, jotka muuta väittävät, ovat väärässä"?
 
Voiko tuon tiivistää näin: "Itse en ole kokenut niiden välillä konfliktia, joten kaikki, jotka muuta väittävät, ovat väärässä"?

Eli teoria on väärässä jos minä työn orjana en koe sitä konfliktia.
Jos työnantajani joutuu vaikeuksiin ja joudun työttömäksi en silti näe sitä työn ja pääoman konfliktina.

Suurimmat erot ihmisten välille taloudellisen menestyksen suhteen syntyvät geeneistä ja maailmankatsomuksesta, toiseen ei voi vaikuttaa mutta toinen on täysin omissa käsissä.

En juuri rakasta työtäni ja minua on kohdeltu omasta mielestäni toisinaan epäreilusti mutta minulle se on vain paikka hankkia pääomaa.
Toki jos työhön kohdistuu jotain muita odotuksia siihen voi pettyä helpostikin, itsekin olisin halunnut pelata NHL:ssä.

Itse tavoittelen riittävän suurta pääomaa jotta vapaudun tarpeesta myydä työpanostani mutta vieläkin enemmän vapautuakseni valtiosta.
 
Hieman mukaeltuna:

»Ensin ne tulivat hakemaan natsit, enkä puhunut mitään, koska en ollut natsi.
Sitten ne tulivat hakemaan fasistit , enkä puhunut mitään, koska en ollut fasisti.
Sitten ne tulivat hakemaan rasistit, enkä puhunut mitään, koska en ollut rasisti.
Sitten ne tulivat hakemaan minut, koska riehuvan joukon sekopäisin radikaali oli luokitellut aiemmat mielipiteeni natsistiseksi, fasistiseksi ja rasistiseksi vihapuheeksi.»
 
Voisin olla valmis lahjoittaman rahaani ja aikaani kantaväestöön kuuluvien köyhien hyväksi, kansallismielisistä lähtökohdista toteutettuna.
Sääli jos vasemmisto saa yksinoikeudella varastaa sieluja pimeyteen.
 
Eli teoria on väärässä jos minä työn orjana en koe sitä konfliktia.
Jos työnantajani joutuu vaikeuksiin ja joudun työttömäksi en silti näe sitä työn ja pääoman konfliktina.

Suurimmat erot ihmisten välille taloudellisen menestyksen suhteen syntyvät geeneistä ja maailmankatsomuksesta, toiseen ei voi vaikuttaa mutta toinen on täysin omissa käsissä.

En juuri rakasta työtäni ja minua on kohdeltu omasta mielestäni toisinaan epäreilusti mutta minulle se on vain paikka hankkia pääomaa.
Toki jos työhön kohdistuu jotain muita odotuksia siihen voi pettyä helpostikin, itsekin olisin halunnut pelata NHL:ssä.

Itse tavoittelen riittävän suurta pääomaa jotta vapaudun tarpeesta myydä työpanostani mutta vieläkin enemmän vapautuakseni valtiosta.
Siltä varalta että tämä sinua vielä kiinnostaa, niin ymmärtääkseni työn ja pääoman konflikti yleensä määritellään näin:
kaiken muun pysyessä samana, palkansaajan etu on saada työstään mahdollisimman paljon palkkaa, kun taas palkanmaksajan etu on maksaa mahdollisimman vähän palkkaa.
 
Siltä varalta että tämä sinua vielä kiinnostaa, niin ymmärtääkseni työn ja pääoman konflikti yleensä määritellään näin:
kaiken muun pysyessä samana, palkansaajan etu on saada työstään mahdollisimman paljon palkkaa, kun taas palkanmaksajan etu on maksaa mahdollisimman vähän palkkaa.

Kiinnostaa mutta en ymmärrä teoriaa, vapaassa markkinassa hyödykkeet kohtaavat ja hinnasta sovitaan.
 
Toki jos työhön kohdistuu jotain muita odotuksia siihen voi pettyä helpostikin, itsekin olisin halunnut pelata NHL:ssä.

Hei sama haave, ja haaveeksi jäi. Mutta eikö valtio voisi maksaa meille NHL-tukea, että voitais elää kuten kiekkoilijat? Maksetaanhan taiteilijoille ja jonninjoutaville sukupuolentutkijoille, kun eivät työllään pysty itseään elättämään.
 
Vähän jäi viellä epäselväksi että olikos siellä hallituksessa kommunisteja ;) @Heikki
 
Täytyy ihmetellä miten joku kehtaa olla vielä avoimesti marxilainen kun näytöt on annettu viimeisen 150 vuoden aikana.
Sen epätieteellisyys ja selkeän uskonnollinen dogmaattisuus ei häiritse vaikka tietoa on enemmän kuin koskaan.
No mutta... Tampereen yliopiston proffan (verokoneen mukaan vuoden 2018 tulot 130 keur) mukaan Marx on ajankohtaisempi kuin koskaan. Kirjoituksessa muuten sanotaan, että Marx itse keskittyi kapitalismin analysointiin, ei uusien yhteiskuntamallien tai vallankumousten tms. suunnitteluun (mitä marxistit kai yleensä tuppaavat tekemään).

Marx on tänään ajankohtaisempi kuin elinaikanaan ja yhteiskunnallisesta muutoksesta kiinnostuneen tulisi tuntea Marxin tulokset
Marxia on syytetty Neuvostoliitosta. Sellainen Marxin arvostelu, jossa vauhtia haetaan Neuvostoliitossa tehdyistä yhteiskunnallisista ratkaisuista ja neuvostoliittolaisista filosofian tulkinnoista, kertoo vain kriitikon sivistymättömyydestä. Marx keskittyi kapitalistisen tuotantotavan analyysiin, ei kapitalismia seuraavien yhteiskuntamuotojen suunnitteluun. Marx irtisanoutui jo elinaikanaan kaikista marxismeista.


En itsekään ole erityisemmin Marx-spesialisti, mutta jotain hänen kirjoitustensa katkelmia on tullut luettua. Kyllä Marx mielestäni on siinä mielessä "ajaton", että monet hänen kapitalismin luonnetta koskevat havaintonsa pätevät yhä tänäkin päivänä. Ja ehkä nimenomaan tänä päivänä, kun länsimaissa (esim. USA) on esitetty huolta keskiluokan suhteellisesta kurjistumisesta ja eliitin irtautumisesta entistä kauemmas taviksista. Ehkä suhtautuminen Marxin teeseihin riippuu ensisijaisesti siitä, pitääkö suhteellista elintasokuilua tärkeänä. Kyllähän nykyisin länsimaisilla taviksillakin on erittäin hyvä elintaso, vaikka eliitti onkin kaukana omissa sääreissään. Toisaalta köyhien maiden työväestö, joka pitkälti tekee meidän vaatteet jne., elää aika kurjasti paitsi suhteellisesti myös absoluuttisesti mitattuna.
Työväenluokalle edullisinkaan tilanne, pääoman mahdollisimman nopeakaan kasvaminen, niin suuresti kuin se saattaakin parantaa työläisen aineellista toimeentuloaa ei kuitenkaan poista työläisen etujen ja porvarin etujen, kapitalistin etujen, vastakkaisuutta. Voitto ja työpalkka ovat yhä edelleen käänteisessä suhteessa toisiinsa,

Jos pääoma kasvaa nopeasti, niin työpalkka voi kohota; pääoman voitto kasvaa kuitenkin suhteettomasti nopeammin. Työläisen aineellinen asema on parantunut, mutta hänen yhteiskunnallisen asemansa kustannuksella. Yhteiskunnallinen juopa, joka erottaa hänet kapitalistista, on laajentunut.
 
No mutta... Tampereen yliopiston proffan (verokoneen mukaan vuoden 2018 tulot 130 keur) mukaan Marx on ajankohtaisempi kuin koskaan. Kirjoituksessa muuten sanotaan, että Marx itse keskittyi kapitalismin analysointiin, ei uusien yhteiskuntamallien tai vallankumousten tms. suunnitteluun (mitä marxistit kai yleensä tuppaavat tekemään).

Marx on tänään ajankohtaisempi kuin elinaikanaan ja yhteiskunnallisesta muutoksesta kiinnostuneen tulisi tuntea Marxin tulokset



En itsekään ole erityisemmin Marx-spesialisti, mutta jotain hänen kirjoitustensa katkelmia on tullut luettua. Kyllä Marx mielestäni on siinä mielessä "ajaton", että monet hänen kapitalismin luonnetta koskevat havaintonsa pätevät yhä tänäkin päivänä. Ja ehkä nimenomaan tänä päivänä, kun länsimaissa (esim. USA) on esitetty huolta keskiluokan suhteellisesta kurjistumisesta ja eliitin irtautumisesta entistä kauemmas taviksista. Ehkä suhtautuminen Marxin teeseihin riippuu ensisijaisesti siitä, pitääkö suhteellista elintasokuilua tärkeänä. Kyllähän nykyisin länsimaisilla taviksillakin on erittäin hyvä elintaso, vaikka eliitti onkin kaukana omissa sääreissään. Toisaalta köyhien maiden työväestö, joka pitkälti tekee meidän vaatteet jne., elää aika kurjasti paitsi suhteellisesti myös absoluuttisesti mitattuna.
Just olin pähkäilemässä että mitäs sitä oikeasti osaisi asiasta kirjoittaa, kun eilen tuli implisiittisesti luvattua keskustelua jatkaa, mutta eipä onneksi tarvinnutkaan. :)
 
Vähän jäi viellä epäselväksi että olikos siellä hallituksessa kommunisteja ;) @Heikki
No pakko myöntää että kommunisti (yks.) siellä näköjään on kun kerran Kontula itse näin sanoo. ;) Wikipedia-sivustaan linkatun KU:n artikkelin perusteella ei taida kuitenkaan olla ihan samaa aatetta kuin SKP:ssä yms.
 
Back
Top