Öljyn loppuminen ; seuraukset ?!

juhapar kirjoitti:
Juke kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Kumipyöriltä kiskoille ja jakelu "ratikoilla" jos bensa ihan uupelossa.

Lumikeli ei vaikuta koska paine pyörillä ei kasva..nastat talveksi tietty must.

Nyt täytyy ihan rehellisesti sanoa,että mitä vittua. Onko sinulla kosketusta todelliseen elämään?
Lumikeli vaikuttaa,usko pois sen huomaa helposti. Tervemenoa jonnekin suunnittelufirmaan esittämään,et laskisivat kustannukset rakentaa rataverkko kattamaan vaikka nykyisen liikenteen 1a kunnossapitoluokan tieverkko. Nauravat sut pihalle sieltä :lanssi:

Minä yritin tuon saman kirjoittaa diplomaattisesti, mutta tuossahan tuo on koruttomasti sanottu. :a-smiley:

Ei oo pakko ostaa surkeimpia junia italista..jossa lumesta ei tiedetä v*****kaan !

Ei taida olla kiinni homma pelkästään junista. Etsipä huviksesi, paljonko kilometri rautatietä tulee maksamaan. Sitten laskeskelet, paljonko tarvitaan rataverkkoa lisää, että saataisiin edes Suomen joka kuntaan rautatie. Puhumattakaan että olisi joka taajamassa asema... Seuraavassa viestissäsi voit vaikka ilmoittaa meille summan. Miljardin euron tarkkuuskin riittää.

Laitetaan tarkkuudeksi vaikka 10 miljardia.
Varovaisella arviolla tuo lysti tulisi maksamaan biljoonia. Juke oikeasti tässä haihattelussa ei ole mitään järkeä
 
Junaradat ovat sitäpaitsi askel menneisyyteen, tulevaisuudessa autojen varsinkin rekka-autojen automatisointi tulee alentamaan kuljetuskustannuksia poistaen kuljettajasta aiheutuvia turvallisuusvaaroja ja polttoainetaloudellisia kustannuksia. Toki pitkän aikaa istutaan tuolloinkin vielä rekan kyydissä. On vain niin paljon helpompi ylläpitää teitä kuin junaratoja, sitäpaitsi junaratojen vetäminen koko maahan olisi sellaista järjettömyyttä että huh huh. Lisäksi sanoisin että siinä vaiheessa kun rekka-autoista - jotka kuljettavat tavaraa - tulee hybridiversioita paranee autojen hyötysuhde paljon enemmän kuin nyt jolloin valmiiksi taloudellisista pikkuautoista on yritetty tehdä hybridejä. Eihän tuollainen hybridipikkuauto koskaan maksa itseään takaisin.
 
commando kirjoitti:
Junaradat ovat sitäpaitsi askel menneisyyteen, tulevaisuudessa autojen varsinkin rekka-autojen automatisointi tulee alentamaan kuljetuskustannuksia poistaen kuljettajasta aiheutuvia turvallisuusvaaroja ja polttoainetaloudellisia kustannuksia. Toki pitkän aikaa istutaan tuolloinkin vielä rekan kyydissä. On vain niin paljon helpompi ylläpitää teitä kuin junaratoja, sitäpaitsi junaratojen vetäminen koko maahan olisi sellaista järjettömyyttä että huh huh. Lisäksi sanoisin että siinä vaiheessa kun rekka-autoista - jotka kuljettavat tavaraa - tulee hybridiversioita paranee autojen hyötysuhde paljon enemmän kuin nyt jolloin valmiiksi taloudellisista pikkuautoista on yritetty tehdä hybridejä. Eihän tuollainen hybridipikkuauto koskaan maksa itseään takaisin.

Ei tuu ikinä...junien rolling resistance on niin pieni tuhannesosa auton vierintävastuksesta että junaa ei tule ikinä korvaamaan yhtään mikään.

juhapar kirjoitti:
Ei taida olla kiinni homma pelkästään junista. Etsipä huviksesi, paljonko kilometri rautatietä tulee maksamaan. Sitten laskeskelet, paljonko tarvitaan rataverkkoa lisää, että saataisiin edes Suomen joka kuntaan rautatie. Puhumattakaan että olisi joka taajamassa asema... Seuraavassa viestissäsi voit vaikka ilmoittaa meille summan. Miljardin euron tarkkuuskin riittää.


Hintaa en tiedä mutta miljardeja huokeampi kuin jatkuva uusien teiden rakentaminen.

Kuinka rautatiet saadaan kannattamaan on eri asia...italiaanojunat kesäkäyttöön ja modernit höyryveturit tilalle kun öljy loppuu ?
 
Juke kirjoitti:
Hintaa en tiedä mutta miljardeja huokeampi kuin jatkuva uusien teiden rakentaminen.

Kuinka rautatiet saadaan kannattamaan on eri asia...italiaanojunat kesäkäyttöön ja modernit höyryveturit tilalle kun öljy loppuu ?

:doh::doh:
Tää oli viiminen kommentti minulta tähän topikkiin, ei tässä ole mitään järkeä.
Juke ihan rehellisesti, sulla oli joku aikaa sitte vielä hyviä ja asiallisia ajatuksia, nyt......no :lanssi:
 
Juke kirjoitti:
Ei tuu ikinä...junien rolling resistance on niin pieni tuhannesosa auton vierintävastuksesta että junaa ei tule ikinä korvaamaan yhtään mikään.

En vierintävastuksien eroista tiedä, epäilen kuitenkin että se olisi tuhannesosa. Joka tapauksessa junaratojen on niin vähän ja niiden rakentaminen joka notkoon liian kallista ja täysin epärealistista. Junalla voidaan kuskata jotain bulkkitavaraa esim. metalleja kaivoksien läheltä tehtaille kyllä kustannustehokkaasti. Käytännössä mitään yksityishenkilöiden junamatkailua ei kannata siirtää raiteille, koska raiteita ei voida rakentaa niin paljon. Eri asia tietenkin metroliikenne jossain suurkaupungissa missä se on kannattavaa. Sitä metroliikenteen ja teollisuustavaran liikuttelun välimaastoa ei voi korvata muilla kuin kumipyörillä käytännössä.

Ei taida olla kiinni homma pelkästään junista. Etsipä huviksesi, paljonko kilometri rautatietä tulee maksamaan. Sitten laskeskelet, paljonko tarvitaan rataverkkoa lisää, että saataisiin edes Suomen joka kuntaan rautatie. Puhumattakaan että olisi joka taajamassa asema... Seuraavassa viestissäsi voit vaikka ilmoittaa meille summan. Miljardin euron tarkkuuskin riittää.

Joka kuntaan ei tarvitse rakentaa rautatietä, ensinnäkin junia ei olisi tarpeeksi ja rautatietä ei mene kuin kerralla yksi juna. Miten ohitetaan? Aivan. Jo nytkin henkilömatkustus junilla on yksityiselle ihmiselle täysin utopista aikataulujen ja junien kapasiteetin kannalta. Tyhjää junaa ei kannata ajaa taloudelisesti ja toiseksi nykyiselläänkin on halvempi kulkea autolla kuin junalla. Toki tässä täytyy ottaa huomioon auton hankinta- ja huoltokustannukset mutta koska junaratoja ei ole jokaisen kaverin luokse, lapsien harrastuksiin, työpaikoille niin auto on käytännössä pakollinen eikä tällöin kannata esim. työmatkoihin auto vs. juna laskea auton hankinta- ja huoltokustannuksia vaan pelkät käyttökustannukset. Tätäkin asiaa kyllä entisestään vinouttaa se että yksityisautoilua verotetaan erittäin rankasti, jonka kuluilla rahoitetaan junaliikennettä.

Hintaa en tiedä mutta miljardeja huokeampi kuin jatkuva uusien teiden rakentaminen.

No tällöin pitää ottaa huomioon käyttöaste, varmasti asfalttia pitkin siirtyy paljon enemmän tavaraa kuin junaratoja pitkin joten käytön suhteen ihan normaali tie taitaa olla paljon halvempi kuin junarata.

Kuinka rautatiet saadaan kannattamaan on eri asia...italiaanojunat kesäkäyttöön ja modernit höyryveturit tilalle kun öljy loppuu ?

Keskittämällä junaliikenne kuljettamaan lapin mineraalivarannot jatkojalostukseen ja lopettamalla henkilöliikenne. Jos yhtäkkiä lopetettaisiin järjetön verovarojen tuhlaus ja turha junaliikenteen tukeminen sekä valtion sekaantuminen julkiseen liikenteeseen niin bussilla ihmiset pääsisivät paljon joustavammin ja halvemmin matkustamaan kuin junilla. Yksityisautoa ei kuitenkaan ole voittanutta muuttuvien kustannusten ja joustavuuden osalta koska kun itse ajaa ei tarvitse kuljettajalle maksaa mitään. Järjetöntä touhua tämä bussien ja junien kuljettaminen tyhjinä pl. perjantai ja sunnuntai. Lopetetaan julkisen liikenteen tukeminen ja laitetaan säästyneet rahat yksityisautoilun kustannusten (verojen laskeminen) pientämiseen. Kyllä se kustannustehokkain tapa löytyy sitä kautta tähän ongelmaan.
 
commando kirjoitti:
No tällöin pitää ottaa huomioon käyttöaste, varmasti asfalttia pitkin siirtyy paljon enemmän tavaraa kuin junaratoja pitkin joten käytön suhteen ihan normaali tie taitaa olla paljon halvempi kuin junarata.

Teiden tekemiseen tarvitaan hemmetisti asvalttia..jota tehdään öljystä..öljy on loppumassa..herääkö kello haloo ?

Ei rautateitä tietenkään voi joka notkoon rakentaa..asuuhan meillä 4/5 ihmisistä kaupungeissa muutenkin.
 
Juke kirjoitti:
commando kirjoitti:
No tällöin pitää ottaa huomioon käyttöaste, varmasti asfalttia pitkin siirtyy paljon enemmän tavaraa kuin junaratoja pitkin joten käytön suhteen ihan normaali tie taitaa olla paljon halvempi kuin junarata.

Teiden tekemiseen tarvitaan hemmetisti asvalttia..jota tehdään öljystä..öljy on loppumassa..herääkö kello haloo ?

Ei rautateitä tietenkään voi joka notkoon rakentaa..asuuhan meillä 4/5 ihmisistä kaupungeissa muutenkin.

Äkillinen mutu veikkaus on, että kun öljy oikeasti loppuu, niin sitten mennään ensisijaisesti uraanivoimalla tuotetun sähkön kanssa eteenpäin; autonvalmistajat vihonviimein tuovat tuotantoon ja käyttöön pitkään pihdatut sähkö tai vetypolttokenno vehkeensä.

Tiestö toki taantunee joko entisaikojen hiekkateiden tasalla tai sitten betoidusta tiestä kehitetään versio joka kestää myös Suomen talvisemmatkin olosuhteet. Saharan hiekka voipi nousta yllättävän halutuksi raaka-aineeksi...

No miksei biodieseliä / RE100 laatua mittarista?. Näitä eii riitä normikansalaiselle, kun sotakoneidenkin on jotenkin toimittava. Eikös se Aatunkin armeija eteen ja varsinkin taaksepäin poistunut jo WWWII:n aikoina korvikkeilla?.
 
Juke kirjoitti:
Teiden tekemiseen tarvitaan hemmetisti asvalttia..jota tehdään öljystä..öljy on loppumassa..herääkö kello haloo ?

Ei rautateitä tietenkään voi joka notkoon rakentaa..asuuhan meillä 4/5 ihmisistä kaupungeissa muutenkin.

Teitä voi tehdä muustakin materiaalista kuin asvaltista mm. betonista. Mikroaallottamalla paskaa tai kivihiiltä saadaan taas öljyä mm. kemianteollisuuden käyttöön, menovedeksi, voiteluaineeksi tai jopa asfaltiksi. Öljy ei lopu, se vain vähenee niin vähiin että sen pumppaaminen maaperästä tulee kalliimmaksi kuin sen valmistaminen. Sen valmistamiseen taas käytetään energiaa mm. uraanista, pyörivistä propelleista, virtaavista joista, kivihiiltä polttamalla, aurinkokennoilla jne.
 
Ei mutta hei, miksi kuljetella niitä tavaroita maata pitkin? Onhan vesitiet keksitty. Ja ilmojen halkikin voisi käydä rahtarin tie.
 
Kun mitään liikennemuotoa ei keinotekoisesti tueta niin henkilöt ja tavarat löytävät kaikista halvimmalla, joustavimmalla ja parhaalla keinolla perille. Ilmojen halki käy rahti potkurein ja suihkumoottorein suhteellisen kalliisti ja nopeasti, meriteitse taas hitaasti mutta edullisesti. Saa nähdä jos tulevaisuudessa vihdoin saada aikaan ilmalaivavaihtoehto tähän väliin varsinkin mannertenvälisiin liikenteisiin johon rekka-auto on vähän tehoton tapa kun ei kellu. Suunnitelmia on ollut mutta jostain syystä ne ovat aina peruuntuneet tai jääneet prototyyppiasteelle.
 
commando kirjoitti:
Kun mitään liikennemuotoa ei keinotekoisesti tueta niin henkilöt ja tavarat löytävät kaikista halvimmalla, joustavimmalla ja parhaalla keinolla perille. Ilmojen halki käy rahti potkurein ja suihkumoottorein suhteellisen kalliisti ja nopeasti, meriteitse taas hitaasti mutta edullisesti. Saa nähdä jos tulevaisuudessa vihdoin saada aikaan ilmalaivavaihtoehto tähän väliin varsinkin mannertenvälisiin liikenteisiin johon rekka-auto on vähän tehoton tapa kun ei kellu. Suunnitelmia on ollut mutta jostain syystä ne ovat aina peruuntuneet tai jääneet prototyyppiasteelle.

Tuota ilmalaivaa minäkin ajattelin. Saas nähdä, millaisia piirustuksia siitä löytyy.
 
juhapar kirjoitti:
commando kirjoitti:
Kun mitään liikennemuotoa ei keinotekoisesti tueta niin henkilöt ja tavarat löytävät kaikista halvimmalla, joustavimmalla ja parhaalla keinolla perille. Ilmojen halki käy rahti potkurein ja suihkumoottorein suhteellisen kalliisti ja nopeasti, meriteitse taas hitaasti mutta edullisesti. Saa nähdä jos tulevaisuudessa vihdoin saada aikaan ilmalaivavaihtoehto tähän väliin varsinkin mannertenvälisiin liikenteisiin johon rekka-auto on vähän tehoton tapa kun ei kellu. Suunnitelmia on ollut mutta jostain syystä ne ovat aina peruuntuneet tai jääneet prototyyppiasteelle.

Tuota ilmalaivaa minäkin ajattelin. Saas nähdä, millaisia piirustuksia siitä löytyy.

Tämä ilman öljyä kulkeva laite voi kuljettaa ( teoriassa ) 16-20 km korkeudessa vaikka satelliitin ( tai thermonukleaarisia projektiileja ).

albatross_projekti2.jpg


Saksan armeijan tutkimuksen mukaan markkinat romahtaa jos 8-10 vuoden kuluessa ei siirrytä johonkin vastaavaan;

Tipping point tarkoittaa markkinoiden romahtamista kun voittoa ei ole mahdollista enää tehdä ellei siirrytä jouheasti uusiutuviin energioihin.

----

Lisää peak oilista;
 
Last edited by a moderator:
Voisko muuten steariinista tehdä polttoainetta ( suihkumoottoriin )..sehän palaa iloisesti ??!!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Steariini

http://en.wikipedia.org/wiki/Stearin
 
Tavaroiden kuljetukseen maailman merillä voisi siirtyä ( palata ) rangaistusvankien käyttämiseen voimanlähteenä lihasvoimalaivoilla ( esim poljettavilla ).

 
Last edited by a moderator:
Öljy loppui eilen!
Sitten kävin huoltoasemalla ja valutin 64litraa V-poweria tankkiin ja taas päästeltiin menemään.
 
Juke kirjoitti:
Voisko muuten steariinista tehdä polttoainetta ( suihkumoottoriin )..sehän palaa iloisesti ??!!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Steariini

http://en.wikipedia.org/wiki/Stearin

Entäs sitten, kun kasvihuonekaasupäästöjen pelossa kielletään pitämästä lehmiä (joista tuo steariini on tehty)?
 
Juke kirjoitti:
Tavaroiden kuljetukseen maailman merillä voisi siirtyä ( palata ) rangaistusvankien käyttämiseen voimanlähteenä lihasvoimalaivoilla ( esim poljettavilla ).


Jos ihan vakavasti halutaan ruveta pohtimaan meriteitse polttoaineiden kallistumisen vuoksi hyötysuhteen parantamista niin silloin otetaan käyttöön myös purjeet perinteisen moottorin rinnalle eikä tällä tarkoiteta perinteisiä kangaspurjeita vaan optimaaliseen asentoon kääntyviä kiinteitä purjeita, joiden asentoa ja navigaatiota parantamaan voidaan valjastaa miljoonia laskutoimituksia sekunnissa tekevä tietokone. Ei ole uusi ajatus vaan jo öljykriisin aikana ajateltua. Kysymys on ennen kaikkea siitä koska ensmmäiset prototyypit tulevat ulos ja koska öljyn hinta on niin korkea että tälläinen hybridialus maksaa itsensä takaisin.
 
Last edited by a moderator:
commando kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tavaroiden kuljetukseen maailman merillä voisi siirtyä ( palata ) rangaistusvankien käyttämiseen voimanlähteenä lihasvoimalaivoilla ( esim poljettavilla ).


Jos ihan vakavasti halutaan ruveta pohtimaan meriteitse polttoaineiden kallistumisen vuoksi hyötysuhteen parantamista niin silloin otetaan käyttöön myös purjeet perinteisen moottorin rinnalle eikä tällä tarkoiteta perinteisiä kangaspurjeita vaan optimaaliseen asentoon kääntyviä kiinteitä purjeita, joiden asentoa ja navigaatiota parantamaan voidaan valjastaa miljoonia laskutoimituksia sekunnissa tekevä tietokone. Ei ole uusi ajatus vaan jo öljykriisin aikana ajateltua. Kysymys on ennen kaikkea siitä koska ensmmäiset prototyypit tulevat ulos ja koska öljyn hinta on niin korkea että tälläinen hybridialus maksaa itsensä takaisin.

Jotain vastaavaa on kokeiltukin jo, mutta eivät näytä yleistyneen (vielä ainakaan):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alcyone_(laiva)
http://www.uudenkaupunginsanomat.fi/uutiset/152306.html
 
Last edited by a moderator:
juhapar kirjoitti:
commando kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Tavaroiden kuljetukseen maailman merillä voisi siirtyä ( palata ) rangaistusvankien käyttämiseen voimanlähteenä lihasvoimalaivoilla ( esim poljettavilla ).


Jos ihan vakavasti halutaan ruveta pohtimaan meriteitse polttoaineiden kallistumisen vuoksi hyötysuhteen parantamista niin silloin otetaan käyttöön myös purjeet perinteisen moottorin rinnalle eikä tällä tarkoiteta perinteisiä kangaspurjeita vaan optimaaliseen asentoon kääntyviä kiinteitä purjeita, joiden asentoa ja navigaatiota parantamaan voidaan valjastaa miljoonia laskutoimituksia sekunnissa tekevä tietokone. Ei ole uusi ajatus vaan jo öljykriisin aikana ajateltua. Kysymys on ennen kaikkea siitä koska ensmmäiset prototyypit tulevat ulos ja koska öljyn hinta on niin korkea että tälläinen hybridialus maksaa itsensä takaisin.

Jotain vastaavaa on kokeiltukin jo, mutta eivät näytä yleistyneen (vielä ainakaan):

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alcyone_(laiva)
http://www.uudenkaupunginsanomat.fi/uutiset/152306.html

Muuten biopolttoaineisiin kannattaa lisätä steariini ...se on vain 6% heikompaa kuin normibensiini lämpöarvoltaan.
 
Last edited by a moderator:
Miten muuten puolustellaan 191 kN teholla puhkuvaa F35 tilanteessa kun Gripen puhkuu 87 kN teholla ( siis tarvii noin puolet vähemmän löpöä...ellei alle ) ja öljy on loppumassa ?
 
Back
Top