Minä olen vahvasti siinä käsityksessä, että elämme "öljykulttuurin" aikaa, joka tulee jää-
mään historian lehdille käsittämättömän vaurauden aikana. Se tulee olemaan tosi pieni
kerrostuma moneen muuhun ajanjaksoon nähden. En usko, että öljyn ja kaasun veroista
erittäin tehokkaasti pakkautunutta energialähdettä kyetään löytämään tai keksimään.
Yks yhteen ihmiskunnan parahin vaurauden jakso osuu siihen, kun öljy ja kaasu alettiin
keksiä hyödynnettäväksi isossa mitassa. Mihin peruskallioon on naulattu varmuus siitä,
että nykysenlainen vauraudenaika jatkuisi loputtomiin, olletikin, kun sen vaurauden elinehto
ja ehdoton moottori, öljy, alkaa käydä nirkoiseksi luonnonvaraksi?
Elämäntapamme ja elintasomme on kytketty tiukkaa tiukemmin öljyyn. Jos arvelette, ettäky
kykenemme järjellisellä hinnalla korvaamaan öljyn ja siitä saatavan mannan niin mielestäni
erehdytte raskaasti.
Ajatelkaa asiaa näin päin: jos öljytonkan hinta kolminkertaistuisi niin paljonko olisi jäljellä
länsimaisesta elämäntavastamme? Eipä siitä jäisi kuin muisto. Nyt kykenemme vielä puris-
tamaan markkinoille tarpeeksi öljyä, jotta sen hinta säilyy säällisenä. Entäs kun aletaan
pumpata humppasta jämiiä talteen? Antavatko jenkit ja venäläiset kaikille halukkaille edes
tuota mustaa kultaa? Paskat, ne ottavat itse ensin päältä ja loput panevat talteen tai myy-
vät kiskurihintaan "liittolaisille".
Korvaavia ratkaisuja tulee varmasti, mutta ne eivät tule olemaan yhtä tehokkaita ja edulli-
sia kuin öljy tosiasiassa on. Ja jos energian hinta on jo lähtökohtaisesti reilut tuplat vert.
öljyyn niin siinäpähän pidätte kiinni ns. länsimaisesta elämäntavasta. Onnea.
Kuten sanoin: öljykausi tulee jäämään ohuena kerroksena muistoksi tulevien aikojen ar-
geologien ihmeteltäväksi aikakaudesta, jona ihmiskunta oli vauraampi kuin koskaan.
Liuskeöljy yms. ovat kovasti toisenlainen ratkaisu kuin öljyn pumppailu.