Öljyn loppuminen ; seuraukset ?!

Juke

Ylipäällikkö
BAN

34 minuutin video englanniksi siitä mitä on tapahtumassa.
 
Last edited by a moderator:
Nojapyöräfoorumilla laskettiin että 1000 wattia riittäisi ulkoisena apuna 100 km/t saavuttamiseen Milan SL nojapyörällä.

Eli 1.34 heppaa.

4 paikkaisella recumbentilla 4 m2 aurinkopanelia ja 3 polkee riittäisi jopa 100 mph nopeuteen.

Myöskin videosta poiketen uskon kierrättämisen vaikutukseen.
 
Juke kirjoitti:
Nojapyöräfoorumilla laskettiin että 1000 wattia riittäisi ulkoisena apuna 100 km/t saavuttamiseen Milan SL nojapyörällä.

Eli 1.34 heppaa.

4 paikkaisella recumbentilla 4 m2 aurinkopanelia ja 3 polkee riittäisi jopa 100 mph nopeuteen.

Myöskin videosta poiketen uskon kierrättämisen vaikutukseen.

Mites talvella?
 
Synteettisiä polttoaineita on aina mahdollista tehdä. Kallista se toki on ja kuinka pian tuotanto saadaan käyntiin bensapulassa.

http://www.airpower.maxwell.af.mil/airchronicles/aureview/1981/jul-aug/becker.htm kirjoitti:
At the peak of their synthetic fuel production in 1943, when half of their economy and their armed forces ran on synthetic fuel, the Germans produced 36,212,400 barrels of fuel a year. At current rates of imported fuel alone, that quantity in this country would last all of four and one-half days!
 
Energiaa saadaan useasta muustakin eri lähteestä kuin vain öljystä, mutta voiteluaineita ei muualta saa. Saattaapi kehityksen pyörä hidastua jos eio ole vaseliinia.
 
Creidiki kirjoitti:
Energiaa saadaan useasta muustakin eri lähteestä kuin vain öljystä, mutta voiteluaineita ei muualta saa. Saattaapi kehityksen pyörä hidastua jos eio ole vaseliinia.

Olen enemmän huolestunut kalojen loppumisesta maailman meristä 2048 kuin öljyn.
Nyt jo tonnikalapurkki maksaa yli 10 kertaa enemmän kuin 2001.
 
juhapar kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Nojapyöräfoorumilla laskettiin että 1000 wattia riittäisi ulkoisena apuna 100 km/t saavuttamiseen Milan SL nojapyörällä.

Eli 1.34 heppaa.

4 paikkaisella recumbentilla 4 m2 aurinkopanelia ja 3 polkee riittäisi jopa 100 mph nopeuteen.

Myöskin videosta poiketen uskon kierrättämisen vaikutukseen.

Mites talvella?

Aurinkokenno autot sopisivat jonnekin etelään...mutta vasta kun tieliikennelakeja muutetaan.

Meillä ainoastaan sähköavusteinen voisi toimia ( suulperi ei paista ).
 
Creidiki kirjoitti:
Energiaa saadaan useasta muustakin eri lähteestä kuin vain öljystä, mutta voiteluaineita ei muualta saa. Saattaapi kehityksen pyörä hidastua jos eio ole vaseliinia.

Kotimainen firma tuottaa Pölkky oyn tehtaan purusta 10 000 000 litraa etanolia...vuodessa..2 litraa per kärry Suomessa.
 
Creidiki kirjoitti:
Energiaa saadaan useasta muustakin eri lähteestä kuin vain öljystä, mutta voiteluaineita ei muualta saa. Saattaapi kehityksen pyörä hidastua jos eio ole vaseliinia.


Täällä muuten sama asia Saksan armeijan tutkimuksena;
 
Last edited by a moderator:
commando kirjoitti:
Profetiasi ei tule toteutumaan, sen näkee uskovaisin maailmanlopunennustajakin.


Sitä minäkin toivon..mutta Saksan puolustusvoimien tutkimus kertoo toista.

En kuitenkaan profetoi millään lailla...yritän vaan soveltaa mitä nyt tiedetään.

Sitäpaitsi tvälupsilla voi olla kanisteri jemmassa ja ajelee muina miehinä 2020 ( kun muut polkee ).
 
Ihan selväähän on polttoaineen hinta suhteessa sen tuottamiseen tulee nousemaan mutta pitää muistaa se että teknologia jatkuvasti tekee siitä tehokkaampaa pienentäen hyötysuhteen laskua. Ihminen on kekseliäs eläin, amerikkalainen vielä kekseliäämpi. Länsimainen elämäntapa tuskin kuolee lyhyellä aikavälillä mihinkään niin kauan kuin mitään yhtäkkistä luonnonkatastrofia ei synny. Polkupyöräily ja hyötyliikunta on hienoja asioita mutta mitään ratkaisua niistä ei ole siihen seikkaan että maailmassa riittää fossiilia polttoaineita vaikka kuinka paljon ja jos ne kallistuvat pikkuhiljaa niin vapaa markkinatalous, elleivät sosialistit tee siitä tehotonta, löytää parhaimmat keinot allakoida resurssit, määrittää asuinpaikat ja ruuantuotannon tehokkaimmin.
 
Joo olen samaa mieltä, että ihminen on kekseliäs....kukaan ei oo niin viisas ku ihminen paitsi passipoliisi...

Mutta luepa tämä..aina kekseliäisyys ei auta; http://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox
 
Minä olen vahvasti siinä käsityksessä, että elämme "öljykulttuurin" aikaa, joka tulee jää-
mään historian lehdille käsittämättömän vaurauden aikana. Se tulee olemaan tosi pieni
kerrostuma moneen muuhun ajanjaksoon nähden. En usko, että öljyn ja kaasun veroista
erittäin tehokkaasti pakkautunutta energialähdettä kyetään löytämään tai keksimään.

Yks yhteen ihmiskunnan parahin vaurauden jakso osuu siihen, kun öljy ja kaasu alettiin
keksiä hyödynnettäväksi isossa mitassa. Mihin peruskallioon on naulattu varmuus siitä,
että nykysenlainen vauraudenaika jatkuisi loputtomiin, olletikin, kun sen vaurauden elinehto
ja ehdoton moottori, öljy, alkaa käydä nirkoiseksi luonnonvaraksi?

Elämäntapamme ja elintasomme on kytketty tiukkaa tiukemmin öljyyn. Jos arvelette, ettäky
kykenemme järjellisellä hinnalla korvaamaan öljyn ja siitä saatavan mannan niin mielestäni
erehdytte raskaasti.

Ajatelkaa asiaa näin päin: jos öljytonkan hinta kolminkertaistuisi niin paljonko olisi jäljellä
länsimaisesta elämäntavastamme? Eipä siitä jäisi kuin muisto. Nyt kykenemme vielä puris-
tamaan markkinoille tarpeeksi öljyä, jotta sen hinta säilyy säällisenä. Entäs kun aletaan
pumpata humppasta jämiiä talteen? Antavatko jenkit ja venäläiset kaikille halukkaille edes
tuota mustaa kultaa? Paskat, ne ottavat itse ensin päältä ja loput panevat talteen tai myy-
vät kiskurihintaan "liittolaisille".

Korvaavia ratkaisuja tulee varmasti, mutta ne eivät tule olemaan yhtä tehokkaita ja edulli-
sia kuin öljy tosiasiassa on. Ja jos energian hinta on jo lähtökohtaisesti reilut tuplat vert.
öljyyn niin siinäpähän pidätte kiinni ns. länsimaisesta elämäntavasta. Onnea.

Kuten sanoin: öljykausi tulee jäämään ohuena kerroksena muistoksi tulevien aikojen ar-
geologien ihmeteltäväksi aikakaudesta, jona ihmiskunta oli vauraampi kuin koskaan.

Liuskeöljy yms. ovat kovasti toisenlainen ratkaisu kuin öljyn pumppailu.
 
commando kirjoitti:
Ihan selväähän on polttoaineen hinta suhteessa sen tuottamiseen tulee nousemaan mutta pitää muistaa se että teknologia jatkuvasti tekee siitä tehokkaampaa pienentäen hyötysuhteen laskua. Ihminen on kekseliäs eläin, amerikkalainen vielä kekseliäämpi. Länsimainen elämäntapa tuskin kuolee lyhyellä aikavälillä mihinkään niin kauan kuin mitään yhtäkkistä luonnonkatastrofia ei synny. Polkupyöräily ja hyötyliikunta on hienoja asioita mutta mitään ratkaisua niistä ei ole siihen seikkaan että maailmassa riittää fossiilia polttoaineita vaikka kuinka paljon ja jos ne kallistuvat pikkuhiljaa niin vapaa markkinatalous, elleivät sosialistit tee siitä tehotonta, löytää parhaimmat keinot allakoida resurssit, määrittää asuinpaikat ja ruuantuotannon tehokkaimmin.

Tjaah minä pahoin pelkään että vaikka hinta saataisiin pilkulleen oikealle tasolle niin Joulupukki ei siitä huolimatta laita lisää öljyä maahan.

Mailman petrogeologien pääjoukko on yhtä mieltä siitä että maapallon öljyvarat on invetoitu ja kartoitettu, me tiedämme missä öljy on ja me tiedämme suurin piirtein paljonko sitä on, yllätyksiä ei ole tullut kohta neljään kymmeneen vuoteen. Viimeisen viiden tuhannen vuoden aikana ihmiskunta on käyttänyt maapallon öljyvaroista n. puolet nähtävästi öljyhuippu oli 2006 ainakin jos IEA:ta on uskominen.

Mielenkiintoista on että esim talousjärjestelmän hidas romahdus alkoi 2007 ja jatkuu yhä. Maatalous romahtaa myös taustalla, parasta rukoilla hyvää satoa vuodelle 2013 koska maailman kokonaisreservit ovat hurjat 75 päivää. Katovuosi Ukrainassa tai Ohiossa tarkoittaa välitöntä nälänhätää.

Koska läntinen talousjärjestelmä perustuu jatkuvalle kasvulle se tarkoittaa että meidän täytyy polttaa öljyä yhä kiihtyvällä tahdilla nollakasvu on yhtäkuin taantuma. 2 % vuosittaista kasvua pidetään aneemisena. Eksponentiaalisen kasvun funktio kertoo pienimmällä hyväksyttävällä kasvuvauhdilla että kaikki öljy on käytetty viimeiseen pisaraan 35 vuoden kuluttua. Käytännön tekijät varmistavat että länsimainen talousjärjestelmä on korvautunut jo kauan ennen sitä. Millä? Ei harmainta aavistustakaan en ole ennustaja, mutta näin ei voi enää jatkua.
 
Olisko mahdollista että nämä tutkimukset tulee maista jotka ei enää tuota öljyä, mutta joille se on elintärkeää...että painopiste säilyy siinä, että öljystä ja sen johdannaisista voi aina periä mahdottomia hintoja ???
 
Baikal: polttoainemoottoria on vaikea korvata ja tuskin tullaan korvaamaankaan, kysymys on lähinnä siitä että millä toisella tavalla tuotetulla energialla jalostetaan synteettisiä polttoaineita että autot kulkevat ja moottorisaha laulaa. Aivan samalla tavalla vetyautoilu on ongelma, vedestä saa vetyä mutta se vaatii energiaa toisesta lähteestä esim. auringosta, tuulesta tai fissiosta. Energiatiheyden, helpon varastoimisen ja kuljettamisen vuoksi nestemäisille polttoaineille on vaikea keksiä korvaajaa. Esim. vety kaasuna on vaikeampi varastoida ja siirrellä. Ei tarvitse katsoa kuin viroa, jossa palkat ovat pieniä mutta polttoaine samanhintaista kuin meillä. Ei se autoilu siellä ole loppunut eikä loppumassa. Yhteiskuntarakennettahan polttoaineen hinta taatusti tulee tiivistämään Suomen kaltaisessa haja-asutussa autoiluyhteiskunnassa. Tilanne on paljon pahempi esimerkiksi Yhdysvalloissa. Tietysti lähes kaikki energia ml. uraani saadaan kulutettua loppuun ja aika nopeasti verrattuna koko ihmiskunnan historiaan jos sen niin haluaa nähdä. Siinä vaiheessa kun näistä maan alta löytyvistä energiaesiintymistä tulee pulaa ja niiden hinta nousee sille tasolle että tuuli ja aurinkonergia tulevat kilpailukykyisiksi alkaa niitä mastoja nousemaan tiheään. Polttoainepontikkapannu voi pyöriä siis tuulimyllyllä.

Creidiki: satokato ei tarkoita nälänhätää kuin niille, jotka ovat nytkin jo köyhimpiä. Markkinatalous tarkoittaa sitä että ne joilla on varaa maksaa nytkin leivästä maksavat siitä jatkossa hiukan enemmän kadon toteutuessa eivätkä edes kunnolla huomaa hintaa. Afrikkalaiselle tämä taas tarkoittaa nälänhätää. Napa-alueet ovat lähes koskemattomia porauksista. Toki se maksaa enemmän toimia arktisissa ja vaikeissa olosuhteissa. Öljyn hintahan nousee lopulta niin korkeaksi että sitä kannattaa tehdä vaikka mikroaallottamalla paskaa tai keittämällä ponua että auton tai moottorisahan saa käyntiin. Luonnollisesti se vaatii enemmän resursseja, Teknologian kehitys kuitenkin helpottaa tätäkin ja tekee siitäkin yhä taloudellisempaa. Vaikea nähdä että maapallo kuitenkaan niin täyteen tulisi tuulimyllyjä ja aurinkokennoja että Juken mainitsema Jevonsin paradoksi aiheuttaisi mitään loppua. Toki se polttoaineen hinnan nouseminen vaikuttaa myös kaikkeen muuhun kuten ruuan kallistumiseen jne. Jos teknologia menee yhtä nopeasti eteenpäin kuin tehokkuus helposti hyödynnettävien energialähteiden kanssa heikkenee pystymme oman elintason pitämään. Tämä siis jos nälkä ei kasva liikaa syödessä ja ei-länsimaalaiset saadaan tyytymään vähempään. Vapaakauppa kuitenkin tulee aiheuttamaan sen että maapallolla tuloerot tasoittuvat, meiltä leikataan ja Kiinassa ruvetaan yksityisautoilemaan enemmän ellei jotain kunnon rähinää saada pystyyn. Jo nyt absoluuttinen köyhyys on helvetin paljon vähentynyt.
 
Miun mielestä autoista pitäisi saada tehdä kevyempiä ja huippunopeudet laskea esim 85 km/t pintaan.

Käsittääkseni jos henkilöauto kuluttaisi vain 1 l / 100 km alkaisi jo omilla etanoleilla olla merkitystä.

4 paikkaisen recumbent/velomobiilin saa liikkumaan 1/16 vastuksella verrattuna nykyautoihin ( eli 7-10 hepalla 80 - 100 km/t ). Ainut ongelma olisi että ylämäkeen ja kiihdytykseen ei olisi yhtähyvin lähtöjä kuin aiemmin.

Tällainen auto ei kestä törmäystesteja kuten nykyiset eikä siinä ole turvatyynyjä..siksi huippunopeus alamäessä voisi olla korkeintaan 100 km/t...ja suoralla 70-80 km/t.

Niin eikä sillä 4 päällä kuljeteta suksiboksia ja 50 kg tavaraa.
 
Back
Top