Eiköhän Fokker ollut saavuttanut käytännössä kehityskaarensa järkevät rajat. Tähtimoottorin vaihtaminen rivimoottoriksi olisi ollut niin iso remppa, että joka tapauksessa olisi todennäköisesti käynyt samoin kuin muissakin projekteissa, eli lopputulos vanhenee ennen valmistumistaan. Lisäksi epäilen vahvasti ettei Fokkerin aerodynamiikka ja rakenne olisi käytännössä taipunut elinkaaren pidentämiseen.
Fokker valittiin nimenomaan raskaan aseistuksen takia (20mm tykki).
Siivessä olevat tykit heiluttivat konetta niin että osuminen viholliseen oli vaikeaa/mahdotonta.
Tykit/tykki moottorin päälle (La-5) tai siipiaseet/kaikki 12,7mm olisi parantanut tilannetta huomattavasti.
Eikä nyt olisi vaatinut mitään ihmeitä.
Tuohon kun lisää radion kaikkiin koneisiin olisi voinut puhua jo hävittäjästä
Jos aseistus olisi laitettu edes kuntoon olisi suomen lentokone teollisuuden alumiinin tarve ollut taattu pitkäksi aikaa.
Karmeita on lukea kertomuksia. Kuinka valojuovia sai yhteen konekivääriin vähän muiden sekaan.
Sytytys- tai panssariluodeista lentäjät saattoivat vain uneksia.
Mörkö-Morane-projekti alkoi kärsiä resurssien puutteesta kunnolla vasta vuoden 1944 puolella kun muutostöissä päästiin vauhtiin ja huhtikuussa se oli jo ykkösprioriteetilla. Tätä ennen kehitystyöhön oli mennyt käytännössä koko edellinen vuosi. Vaikka kaikki mahdolliset resurssit olisi sijoitettu projektiin, kuulostaa epärealistiselta, että koneita olisi alkanut valmistua muutostöistä ennen vuoden 1944 alkua, joten priorisoinnista riippumatta Mörkö-Morane tuskin olisi ehtinyt vaikuttaa kovin ratkaisevasti sotaan muuten kuin yksittäisten lentäjien kannalta. Sadoista lisäkoneista puhuminen menee väistämättä haaveilun puolelle. Ei noilla resursseilla eikä tuolla aikataululla.
Mörkö Moranen resurssienpuute oli täysin itse aiheutettua.
Oli Myrsky, Humu, Puuska, Pyörremyrsky suunnittelu ja valmistua( Myrsky, Humu, Pyörremyrsky)
Samalla oli tehtaalla varaosien suunnittelua ja valmistuta.
Homma karkasi käsittä jo 1942, töitä otettiin paljon enemmän kuin niitä pystyttiin tekemään.
Eikä niitä laitettu tärkeysjärjestykseen.
Suunnittelu alkoi 22,10,1942 ja ensimmäinen Mörkö Moranen (MS 631) lensi 04,02,1943.
Vaikka alussa siinä oli jäähdytys ongelmia, ainoa syy siihen ettei jatkosodan aikana saatu tehtyä enemmän kuin 3kpl Mörkö Moraneja.
Vaikka Mörkö Moranen ei ollut huippukone olisi niillä ~60 koneella.
Ollut paljon enemmän merkitystä kuin yhdelläkään muulla näitä projekteista (Myrsky, Humu, Puuska, Pyörremyrsky) jotka söivät vai resursseja.
Tähtimoottorina saatavilla olisi ollut Shvetsov M-63, karkeasti samoilla mitoilla kuin Bristol Mercury VIII mutta tehoa 1100hp. Moottori oli käytössä I-16 koneessa joten niitä olisi varmaan ollut saatavilla niin omien kuin saksalaishankintojen kautta. Sama kone olisi varmaan tehnyt terää myös Curtiss 75:n
Shvetsov M-63 hankittiin ~200 kappaletta mutta niiden tehottomuutta (korkealla), huonoa käynnistyvyyttä (säädöt eivät ohjekirjan mukaiset) huono kestävyys aiheuttivat ongelmia.
Eikä niitä saatu ratkaistua/korjattua. Joten hankinnan arvo oli 0.
Panzerfaustin lisenssin hankkiminen välittömästi aseen tultua julki syksyllä 1943 olisi voinut olla fiksu veto. Ase oli hyvin yksinkertainen tuottaa. Ehkä vieläpä siten, että ontelopanosaseen lisäksi olisi hankittu jalkaväen tulivoimaa tehostamaan myös sirpalekranulla varustettuja variantteja. Tämä olisi ollut tehokkain tapa kasvattaa jalkaväen tulivoimaa.
Tuskin olisi onnistunut tuo lisenssi.
Saksalaisetkin aloittivat massavalmistuksen vasta vuoden vaiheessa 43/44
Mutta oma suunnittelu (kopiointi), olisi heti pitänyt tehdä.
Ripeällä toiminnalla huhtikuussa suomeen tulleista nyrkeistä olisi keretty tehdä kopio ja valmistus aloittaa ajoissa.