Hävittäjäpommittajilla ei oikein pystynyt korvaamaan oikeita pommikoneita. Toimintamatka oli lyhyempi, ja yhden hengen koneessa navigointi ja kohteen tunnistus vaikeampaa. Ilman pommitähtäimiä hävittäjäpommittajien oli tultava matalalle jotta niillä olisi mahdollisuus osua kohteeseen. Länsiliittoutuneiden hävittäjäpommittajat olivat suurissa määrissä kyllä tehokkaita mutta kärsivät kovia tappioita matalatorjunnassa. Meillä ei sellaiseen "lähettäkää seuraava aalto!" meininkiin ollut ilmavoimissa(kaan) varaa.
Sen sijaan olisi ollut erinomaista jos meillä olisi ollut syöksypommittajia. Kuten Osasto Kuhlmeyn toiminnasta nähtiin, 1-moottorinen syöksypommittaja oli Kannaksen kompaktissa ilmatilassa kustannustehokkaampi kuin 2-moottorinen vaakapommittaja. Ju-88 oli tietenkin erinomainen mutta niitä oli liian vähän ja kone oli hyvin mutkikas. Fokker C.X oli hyvä mutta kantoi liian pienen pommikuorman. Stukaa vissiin yritettiin saada muttei herunut.
Japania lukuun ottamatta kaikki maat taisivat luopua yksimoottoristen syöksypommittajien rakentamisesta sodan loppuun mennessä ja Japaninkin syöksypommittajien pääasiallinen käyttötapa oli sodan lopulla tuota, innovatiivinen. Syöksypommitustehtävät siirrettiin hävittäjille kun niille saatiin riittävä pommikuorma ja niille pystyttiin kouluttamaan riittävän tarkka pommitustapa. Navigoinnin ongelmat pystyi minimoimaan taktiikalla, esimerkiksi käyttämällä erivärisiä savuja, tutka-apua, johtokoneita ym. Ongelma olisi ollut erilainen mikäli pommitustehtävät olisivat suuntautuneet kauas merten ylle tai satojen kilometrien päähän rintamalinjan yli.