Ensinnäkään en kirjoittanut tuota sinulle ja toiseksi mitä noihin mielikuviin tulee niin jos joku pitää jotakin junttina, ja heitä on, niin se ei tarkoita sitä, että he olisivat vasemmistolaisia. Junttius ei ole poliittinen suuntaus mitä voidaan arvioida vasen-oikea-akselilla.
Tiedän, ettet kirjoittanut sitä minulle, mutta otin kantaa silti. Tiedän myös, että maanpuolustusta pitää junttina myös jotkut oikeistolaiset.
Joka tapauksessa pointtini oli
1) Jos mennään mielikuvien mukaan, niin aina löytyy joku, joka pitää jotain asiaa epätoivottavana. Omalta kohdaltani mainitsin esimerkkejä asioista joita moni punavihreä pitää juntteina (Nato, kapitalismi, lihansyönti, ydinvoima, poliisin voimankäyttöoikeudet, jne), ja perään mainitsin mielipiteitäni joita esimerkiksi moni reserviläinen tai tämän palstan jäsen pitää epätoivottavina (siis nuo "punavihreyteen yhdistettävissä olevat mielipiteet"). Kuinka paljon kannattaa muiden mielikuvien takia muuttaa omaa toimintaansa?
2) Vaikka jotkut pitää noita mielipiteitäni epätoivottavina, niin en silti tuomitse jotain heihin liittyviä asioita. (esimerkkinä mainitsin, että en lähde tuomitsemaan reserviläisten maanpuolustustoimintaa, vaikka siihen osallistuva porukka on varmasti konservatiivisempaa kuin minä)
3) Puhuit maailmankuvan avartamisesta ja vastakkainasettelun vähentämisestä. Sitä tuskin saavutetaan leimaamalla muut junteiksi.
Ei kokoaikaa kannata murehtia sitä, mitä jotkut muut ajattelevat. Jos joku pitää vaikka aseharrastuksia ja maanpuolustustoimintaa junttina, niin kannattaako niistä luopua sen takia? No ei todellakaan. Päinvastoin, kannattaa olla ylpeä itsestään ja vähät välittää jonkun haukkumisista.
Jos joku onkin konservatiivinen reserviläinen joka pitää vaan tietynlaisesta taiteesta, niin entä sitten? Se on ihan okei. Et sinäkään varmaan arvosta kaikkea samaa taidetta mitä minä arvostan. Sekin on ihan ok, aika tylsää olisi jos kaikilla olisi samanlaiset mielipiteet. Mutta pitääkö tämän konservatiivisen reserviläisen muuttaa käsitystään taiteesta vain siksi, että joku maanpuolustukseen negatiivisesti suhtautuva ihminen voisi muuttaa käsitystään maanpuolustuksesta? No ei todellakaan. Jos heidän mielipiteitä maanpuolustuksesta halutaan muuttaa, niin argumentoidaan maanpuolustuksen puolesta. Mutta joku "no jos mä yritän tehdä ittestäni samanlaisia ku ne jotta saan niiltä hyväksyntää" kuulostaa aika alistuvalta.
Lisäksi jos joku pitää maanpuolustusta junttina, niin voi olla, että hän on suhtautunut vihamielisesti maanpuolustukseen, ja sen takia alkanut pitämään maanpuolustusta "junttina".
Minä en edes itse osallistu mihinkään reserviläistoimintaan, en pidä maanpuolustusta mitenkään etusijalla elämässäni, minusta ei todellakaan voisi päätellä että minua kiinnostaa maanpuolustusasiat (joskin vain teoriatasolla). Mutta jopa minä tiedän, että reserviläistoimintaan osallistuu monenlaista väkeä. Toki siellä voi suurin osa porukasta olla erilaista kuin vaikkapa anarkistien "mielenosoituksissa" tai vasemmistoliiton puoluekokouksessa, mutta se käsitys että ne olisi jotain sotahulluja nollatauluja on ihan väärä.
Vähän itsekunnioitusta. Joku puolustusvoimia vihaava, Natoa läntisenä imperialismina pitävä, rauhanaseista ja solidaarisuudesta paasaava ei muuta mielipiteitään sen takia että joku ressu alkaa arvostamaan jotain taidetta.
Eri taidemuotoihin kyllä voi tutustua, senkus, mutta ei siihen se rohkaise että haukutaan junteiksi ym.
Tuli kyllä vähän sekava viesti, kuten noista parista aijemmasta. No, kyllä se pointti pitäisi silti olla havaittavissa. Kannattaa suhtautua avoimin mielin myös sellaisiin ihmisiin ja asioihin, joihin ei itse samaistu. Niin minäkin teen. Eikä pidä välittää siitä, mitä jotkut saattavat sinusta ajatella. Reserviläisillä ei ole mitään syytä nöyristelyyn tai häpeilyyn.
Omia mielipiteitä ja tapoja ei silti kannata betonoida. Varsinainen pointti sivuutetaan edelleen lahjakkaasti. Palatakseni siihen esim. sun kannattaisi muuttaa tuomitsevaa mielipidettäsi mainitusta katutaiteesta sen takia, että katutaide voi olla hienoa eikä väheksyä sitä sellaisin väärin perustein, että 612-kulkueen vastamielenosoittajat maalasivat jonnekin poliittisia viestejä spraymaalilla. Mielipidettä ei tulekaan muuttaa siksi, mitä joku muu ajattelee, vaan siksi, että itse ajattelee.
Jotkut streetart kuvat on ihan hienoja, ja ne on ok jos ne on tehty luvan kanssa. Olen kyllä nähnyt noita ennenkin. Sen sijaan anarkomarkojen "taidetta" en arvosta (edelleenkään). Eikös tämä entinen vasemmistoliittolainen kulttuuriministeri ollut näiden spreijauksien ystävä?
Vielä aiheeseen liittyen, että virkavallalta hyvin hoidettu kun hörhöt eivät päässeet sabotoimaan 612-kulkuetta. Ensi vuonna samaan malliin, sillä lienee selvää että anarkistit keksivät silloinkin jonkun huonon tavan purkaa kiukkuaan.