666. VARK puolustamassa sähköasemaa

Hyvin ollaan jääty jumiin tuohon pakun pysäytykseen.

Itse epäilen kyllä että sellaiseen ei ahtautuisi kymmeniä vihollisen sodan erikoismiehiä

Ei niin. Pääsisivät koko porukasta kertalaakilla. Mutta aikaräjähteenä pakua voisi käyttää, samoin oikeassa tehtävässä oikein asiakirjoin olevan pakun voisi periaatteessa kaapata ja yrittää piiloutuneena päästä läpi tsekkarin. Kun ysimillinen tähtää muniin, kuski ainakin johonkin asti tottelee. Siviiliautot tarkastetaan siksi myös kuormasta ja sotilasajoneuvoille suositellaan samaa, mikäli kuski käyttäytyy hiukankin epämääräisesti vaikka kaikki asiakirjat olsiivat kunnossa. Ainahan "sotakoiria" on haukuttu ja vartiokomppanioiden rooli on tavallaan reservisotilaspoliisin rooli. Tehtävät voivat olla hyvin kirjavia.
 
Ei niin. Pääsisivät koko porukasta kertalaakilla. Mutta aikaräjähteenä pakua voisi käyttää, samoin oikeassa tehtävässä oikein asiakirjoin olevan pakun voisi periaatteessa kaapata ja yrittää piiloutuneena päästä läpi tsekkarin. Kun ysimillinen tähtää muniin, kuski ainakin johonkin asti tottelee. Siviiliautot tarkastetaan siksi myös kuormasta ja sotilasajoneuvoille suositellaan samaa, mikäli kuski käyttäytyy hiukankin epämääräisesti vaikka kaikki asiakirjat olsiivat kunnossa. Ainahan "sotakoiria" on haukuttu ja vartiokomppanioiden rooli on tavallaan reservisotilaspoliisin rooli. Tehtävät voivat olla hyvin kirjavia.

Vonka on oivaltanut vartiokomppanian toiminnan luonteen - se on työtä, puuduttavaa ja jatkuvaa tarkkaavaisuutta vaativaa vuorotyötä, vain harvoin taistelua. Ensimmäinen reaktio lähestyvään ajoneuvoon ei ole se että onteloraketti lähtee putkesta vaan se että kämmen nousee pystyyn ja kohteliaasti lähestytään ajoneuvoa tarkastuksen aloittamiseksi.
 
Ei niin. Pääsisivät koko porukasta kertalaakilla. Mutta aikaräjähteenä pakua voisi käyttää, samoin oikeassa tehtävässä oikein asiakirjoin olevan pakun voisi periaatteessa kaapata ja yrittää piiloutuneena päästä läpi tsekkarin. Kun ysimillinen tähtää muniin, kuski ainakin johonkin asti tottelee. Siviiliautot tarkastetaan siksi myös kuormasta ja sotilasajoneuvoille suositellaan samaa, mikäli kuski käyttäytyy hiukankin epämääräisesti vaikka kaikki asiakirjat olsiivat kunnossa. Ainahan "sotakoiria" on haukuttu ja vartiokomppanioiden rooli on tavallaan reservisotilaspoliisin rooli. Tehtävät voivat olla hyvin kirjavia.

Vanhana portsarina on tullut tuollainen ns. vartiointi henkiseltä puolelta tutuksi. Kaikki liike lähistöllä ei ole uhaksi, mutta koskaan et tiedä milloin saa painia.

Erikoisjoukkojen lisäksi tilanteissa voi vipeltää vaikka millä motiivilla porukkaa.

Olisi kiva tietää miten tilanne kehittyy tästä eteen päin.
 
Vanhana portsarina on tullut tuollainen ns. vartiointi henkiseltä puolelta tutuksi. Kaikki liike lähistöllä ei ole uhaksi, mutta koskaan et tiedä milloin saa painia.

Erikoisjoukkojen lisäksi tilanteissa voi vipeltää vaikka millä motiivilla porukkaa.

Olisi kiva tietää miten tilanne kehittyy tästä eteen päin.


Itse veikkaisin että mekanisoiduistataisteluosastoista, maakuntakomppanioista, ambhiovalmiuskoulutetuista ja SPOL-komppanioista muodostetaan taisteluosasto, jonka tarkoituksena on vallata ns. romahtanut alue takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Espanjan laivastossa palvellut renessanssikirjailija Cervantes sanoi aikanaan, että jos tiedetään, että alueella on merirosvoja ja äkkiä horisontissa näkyy kaksi pistettä, on niitä, jotka huutavat että "merirosvoja, merirosvoja" ja niitä, jotka rauhallisesti tarkistavat, mikä havainto on. Yleensä kuulemma oli pari saarta.

Kirjallisuus ottaa kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Off-topic:



Ensimmäisen sivun taulukossa mainittu

Räjähdyksen painevaikutus ihmiskehoon
5 psi - Vakavia vammoja, kuolleisuus kova
10psi - Suuri osa kuolee (Fatalities are widespread)
15psi - Kuolleisuus lähestyy 100% (Fatalities Approach 100%)

http://www.cdc.gov/niosh/docket/archive/pdfs/NIOSH-125/125-ExplosionsandRefugeChambers.pdf

Ymmärrätkö sinä tuota tekstiä enemmän kuin minä, kun minusta tuossa heti taulukon jälkeen sanotaan jotakin aivan päinvastaista. Siis tuo:
The human body can survive relatively high blast overpressure without experiencing barotrauma. A 5 psi blast overpressure will rupture eardrums in about 1% of subjects, and a 45 psi overpressure will cause eardrum rupture in about 99% of all subjects. The threshold for lung damage occurs at about 15 psi blast overpressure. A 35-45 psi overpressure may cause 1% fatalities, and 55 to 65 psi overpressure may cause 99% fatalities. (Glasstone and Dolan, 1977; TM 5-1300, 1990)

Onko tuossa jokin paineiskun kesto faktorina, vai mikä?

Anyway, mikäli tuo tellu tuntuu liian isolta paukulta, niin sen voi hajottaa pienemmiksi osiksi. Useampi panos huolehtii, että ainakin joku niistä räjähtää ajoneuvon alla ja painevaikutuksen pitäisi olla riittävä ajoneuvon lähellä. Ja laittamalla panoksiin pienet viiveen huolehditaan, että ne eivät räjähdä kaikki yhtäaikaa.
 
Niinpäs tuossa näyttää olevankin. En huomannut lukea tuota taulukon jälkeistä tekstiä :D Eli siis taulukossa on ilmeisesti pitkän keston omaavan painevaikutuksen tuotokset. Sen jälkeen sitten mainitaankin tuo, minkä huomasit.
 
Niinpäs tuossa näyttää olevankin. En huomannut lukea tuota taulukon jälkeistä tekstiä :D Eli siis taulukossa on ilmeisesti pitkän keston omaavan painevaikutuksen tuotokset. Sen jälkeen sitten mainitaankin tuo, minkä huomasit.

No, ainakin se olisi varsin järkeenkäyvää, että nopea paineisku on selvittävissä, koska ihmisruumis on suhteellisen joustava. Kaivosräjähdys kuulostaisi sellaiselta, että räjähdyksen paineaalto voisi kestää tavallista pitempään.

Satuin selaamaan myytinmurtajien jaksoja ja sattui silmään eräs episoodi jossa mainitaan, että 13 psi milloin alkaa tulla vammoja, 75 on milloin lähtee välittömästi henki.
 
Puoliofftopicina, miinasijaan kaivettu / naamioitu tellu pistää liikkeelle materiaa, jonka vammamekanismi onkin ihan toinen kuin pelkän paineiskun. Mutta ei niitä nyt tosiaan paukutella tarkastajan kankun alla muutenkaan.
 
Mitenköhän muuten ihmisen silmät kestävät tuota painetta? Hajoavat varmaan korvien jälkeen, vai miten asia on?

@setämies voisi kenties siirtää painekeskustelun uuteen aiheeseen.
 
Mitenköhän muuten ihmisen silmät kestävät tuota painetta? Hajoavat varmaan korvien jälkeen, vai miten asia on?

@setämies voisi kenties siirtää painekeskustelun uuteen aiheeseen.
Siirrän omaksi keskustelukseen heti kun keksin riittävän nasevan otsikon aiheelle. Jotenkin hiacen pysäytyksen yhteydessä tapahtuvat räjäytysvammat ei ihan selitä asian ydintä. :rolleyes:
 
Meille kyllä opetettiin että väkisin tiesulun/tarkastuspisteen läpi ajanutta ajoneuvoa ammutaan singolla. Jos se taas jalkauttaa vihulaisia puomin kohdalla/edessä niin pitäisi olla suojaajia joilla on hyvät tuliasemat ja sen singon voi edelleen käyttää tuossa vaiheessa.


Kolmet kertausharkat on harjoiteltu erään nimeltä mainitsemattoman muuntoaseman suojausta ja olis pitänyt tulla lisääkin harkkoja joka toinen vuosi, mutta ne surkeat määrärahojen supistukset tuli väliin. Mut ensinnäkin, miksi esimnerkkitapauksessa on asetettu ne 2 ulompaa kulunvalvontapaikkaa? Tarpeetonta komppanian voimien hajauttamista etäälle tukikohdastahan sellainen olisi ja aika riskaabelia olisi muutaman ukkelin olla etäällä apuvoimista.

Sit kulunvalvontapaikasta. Aika hyvin on kuvailtu aiemmin. Tellujahan siinä kulkureitin vierustoilla on ja kulunvalvontapisteen miehityksen muodostaa puomilla oleva pysäyttäjä/tarkastaja+suojamies ja yksi suojaaja asemissa rynkyn kera ohikulkevan tien vastakkaisella puolella niinku pysäytetyn ajoneuvon takapuolella ja sitten kolmantena suojaajana on Itko mies joka tarvittaessa pistää sportterista päreet lentelemään.. Lisäksi kulunvalvonnasta huolehtivan joukkueen asemat ja teltat ovat aikas siinä lähistöllä.
 
Bordurialaisella all-inclusive-lomaleirillä luulisin.
 
Back
Top