https://yle.fi/uutiset/3-5971507
Porin ufohavainto puhuttaa yhä
Ufotutkijoiden mielestä yksi Suomen luotettavimmista ufohavainnoista tehtiin Porin lentokentän yläpuolella keväällä 1969. Seitsemän pallomaisen esineen mysteeri on yhä selvittämättä.
Huhtikuun 12. päivänä vuonna 1969 Porin lentokentän yläpuolella havaittiin seitsemän keltaista, pallon tai levyn muotoista esinettä. Ilmassa oli tuolloin kaksi Fouga Magisteria, toista ohjasi Tarmo Tukeva, toista Karjalan lennoston lentäjä Jouko Kuronen.
Näin tapauksesta kerrotaan kirjassa 100 ufoa Suomessa (Tapani Kuningas, Teuvo E. Laitinen ja Markku Löfman. Kirjayhtymä, 1994):
" Käskyn saatuaan Tukeva käänsi koneensa kohti Porin kaupunkia mennäkseen ottamaan selvää tilanteesta. Saadessaan pallot näkyviin hän totesi ne yleismuodoltaan pyöreiksi, mutta hahmoltaan hieman epätarkoiksi. Kiintopisteiden puuttuessa oli etäisyyttä niihin mahdotonta arvioida. Sitten tapahtui yllättävä käänne. Äkkiä esineet asettuivat muodostelmaan ja läksivät liikkeelle kohti pohjoista nopeasti kiihtyvällä vauhdilla. Kovalla vastatuulella ei näyttänyt olevan minkäänlaista vaikutusta niiden hurjaan menoon.
"Et sä saa niitä enää kiinni", ilmoitti valvoja Tukevalle, "ne häipyvät pohjoisen taivaalle".
Ja aivan oikein: "ilmapallojen" vauhti oli kohonnut niin huimaavaksi että niitä 700 tuntikilometrin vauhdilla lähestyvä kone jäi kuin seisomaan. Esineiden käsittämättömän nopeaa menoa kuvaa parhaiten se, että samalla minuutilla ne havaittiin jo Vaasassa, vajaat 200 kilometriä pohjoisempana."
Toinen lentäjistä, myöhemmin mm. Lappeerannan lentoaseman päällikkönä toiminut Jouko Kuronen vahvistaa tarinan todeksi.
- En osaa selittää havaintoa mitenkään ja tuskin kukaan koskaan pystyy sitä tekemään, Kuronen sanoo.
Lähteet: YLE SATAKUNTA
Tarmo Tukevan oma selostus:
Fouga Magisterissa oli tämän: https://www.flightforum.fi/topic/27690-fouga-magisterin-tykkikamera/ käydyn keskustelun mukaan kamera, merkiltä ja malliltaan: Sephot Aerial Camera 16 mm filmille. Toisessa nettikeskustelussa kävi ilmi, että Ruotuväki on myös aikoinaan tehnyt jutun aiheesta ja heillä oli käytössään myöskin tallennettu radiokeskustelu Tarmo Tukevan ja lennonjohdon väliltä.
Mitä olette mieltä tästä koko hommasta? Selkeästi kyseessä on ollut "foo-hävittäjiä". Se onko nuo olleet neuvostoteknologiaa, jää meille varmaankin mysteeriksi? Tunnen kuitenkin virolaisen miehen, joka on tämän tapauksen: https://en.wikipedia.org/wiki/UFO_sightings_in_Belarus silminnäkijä. Tapaus oli aikanaan paljon esillä sikäläisessä mediassa ja siitä puhuttiin paljon. Tämä minun tuntemani henkilö asui ja asuu yhä Tartossa, jossa teki myöskin näköhavaintonsa. Tässä tapauksessa ei ollut kyse foo-häjittäjästä, vaan selkeästi rakennetusta laitteesta, joka hohti valoa. Alus jätti myös perässään ilmaan vihreän väristä usvaa.
Wikipedian "kummituslentokoneista" kertovan sivun mukaan selkeitä lentokoneita on havaittu Suomessa jo ennen sotia. Porin seitsemän valopallon kerrottiin liikkuneen noin 1800km/h -nopeudella. Jo 50-luvulla neuvostoteknologia pystyi kehittämään todistetusti suihkuhävittäjän (Mig-19) joka pystyi saavuttamaan noin 1500km/h -nopeuden. Paria vuotta ennen Porin tapausta Neuvostoliitossa oli tehnyt ensilentonsa Mig-23, jonka lentonopeus pystyi saavuttamaan jo 2200km/h -nopeuden. Neuvostoliiton miehitettyjen lentolaitteiden teknologialla pystyttiin siis saavuttamaan Porin valopallojen nopeus. Saksalaiset olivat tutkineet ja kehitelleet äänivallin murtavaa lentolaitetta 30-luvulla, eli samoihin aikoihin kun Suomessa havaittiin kummituslentokoneita.
Loogisimmalta vaihtoehdolta Porin valopallojen kohdalla tuntuu olevan saksalainen insinöörityö, jota on jatkettu Neuvostoliitossa. Kyseessä on mahdollisesti ollut valopalloiksi naamioidut, miehittämättömät ja huippunopeat vakoilu- ja/tai häirintälaitteet suoraan Soviet Unionista. Suomalaisvirolaisen tutkimustyön päätteeksi näiden N-liiton Suomeen suunnattujen laitteiden lentoonlähtöpaikaksi on selvinnyt Haapsalun sotilaslentokenttä, joka oli Neuvostoliitossa tietenkin salainen ja sen koko ympäristö suljettu ulkopuolisilta. Kyseiseltä kentältä operoi yllättäen Mig-23 -hävittäjiä. Kenttää oli myöskin "kunnostettu" hiukan ennen Porin tapausta. Haapsalusta Poriin on linnuntietä matkaa noin kolmisensataa kilometriä. Haapsalussa, Pullapää -nimisessä kylässä tehtiin varmuudella näköhavaintoja 12. huhtikuuta 1969 samaisista valopalloista, joita oli lentänyt Porin lentokentän yläpuolella. Kyseisessä kylässä asui nimittäin lännen vakooja, joka oli kirjannut kaikki lentokentän tapahtumat ja siellä näkyneet ilmiöt ylös.
Jos kommunistinen kasvatus olisi purrut tähän vakoojana toimineeseen mieheen, tiedustelutietoa olisi ollut yhden silmä- ja korvaparin verran vähemmän.
Porin ufohavainto puhuttaa yhä
Ufotutkijoiden mielestä yksi Suomen luotettavimmista ufohavainnoista tehtiin Porin lentokentän yläpuolella keväällä 1969. Seitsemän pallomaisen esineen mysteeri on yhä selvittämättä.
Huhtikuun 12. päivänä vuonna 1969 Porin lentokentän yläpuolella havaittiin seitsemän keltaista, pallon tai levyn muotoista esinettä. Ilmassa oli tuolloin kaksi Fouga Magisteria, toista ohjasi Tarmo Tukeva, toista Karjalan lennoston lentäjä Jouko Kuronen.
Näin tapauksesta kerrotaan kirjassa 100 ufoa Suomessa (Tapani Kuningas, Teuvo E. Laitinen ja Markku Löfman. Kirjayhtymä, 1994):
" Käskyn saatuaan Tukeva käänsi koneensa kohti Porin kaupunkia mennäkseen ottamaan selvää tilanteesta. Saadessaan pallot näkyviin hän totesi ne yleismuodoltaan pyöreiksi, mutta hahmoltaan hieman epätarkoiksi. Kiintopisteiden puuttuessa oli etäisyyttä niihin mahdotonta arvioida. Sitten tapahtui yllättävä käänne. Äkkiä esineet asettuivat muodostelmaan ja läksivät liikkeelle kohti pohjoista nopeasti kiihtyvällä vauhdilla. Kovalla vastatuulella ei näyttänyt olevan minkäänlaista vaikutusta niiden hurjaan menoon.
"Et sä saa niitä enää kiinni", ilmoitti valvoja Tukevalle, "ne häipyvät pohjoisen taivaalle".
Ja aivan oikein: "ilmapallojen" vauhti oli kohonnut niin huimaavaksi että niitä 700 tuntikilometrin vauhdilla lähestyvä kone jäi kuin seisomaan. Esineiden käsittämättömän nopeaa menoa kuvaa parhaiten se, että samalla minuutilla ne havaittiin jo Vaasassa, vajaat 200 kilometriä pohjoisempana."
Toinen lentäjistä, myöhemmin mm. Lappeerannan lentoaseman päällikkönä toiminut Jouko Kuronen vahvistaa tarinan todeksi.
- En osaa selittää havaintoa mitenkään ja tuskin kukaan koskaan pystyy sitä tekemään, Kuronen sanoo.
Lähteet: YLE SATAKUNTA
Tarmo Tukevan oma selostus:
Fouga Magisterissa oli tämän: https://www.flightforum.fi/topic/27690-fouga-magisterin-tykkikamera/ käydyn keskustelun mukaan kamera, merkiltä ja malliltaan: Sephot Aerial Camera 16 mm filmille. Toisessa nettikeskustelussa kävi ilmi, että Ruotuväki on myös aikoinaan tehnyt jutun aiheesta ja heillä oli käytössään myöskin tallennettu radiokeskustelu Tarmo Tukevan ja lennonjohdon väliltä.
Mitä olette mieltä tästä koko hommasta? Selkeästi kyseessä on ollut "foo-hävittäjiä". Se onko nuo olleet neuvostoteknologiaa, jää meille varmaankin mysteeriksi? Tunnen kuitenkin virolaisen miehen, joka on tämän tapauksen: https://en.wikipedia.org/wiki/UFO_sightings_in_Belarus silminnäkijä. Tapaus oli aikanaan paljon esillä sikäläisessä mediassa ja siitä puhuttiin paljon. Tämä minun tuntemani henkilö asui ja asuu yhä Tartossa, jossa teki myöskin näköhavaintonsa. Tässä tapauksessa ei ollut kyse foo-häjittäjästä, vaan selkeästi rakennetusta laitteesta, joka hohti valoa. Alus jätti myös perässään ilmaan vihreän väristä usvaa.
Wikipedian "kummituslentokoneista" kertovan sivun mukaan selkeitä lentokoneita on havaittu Suomessa jo ennen sotia. Porin seitsemän valopallon kerrottiin liikkuneen noin 1800km/h -nopeudella. Jo 50-luvulla neuvostoteknologia pystyi kehittämään todistetusti suihkuhävittäjän (Mig-19) joka pystyi saavuttamaan noin 1500km/h -nopeuden. Paria vuotta ennen Porin tapausta Neuvostoliitossa oli tehnyt ensilentonsa Mig-23, jonka lentonopeus pystyi saavuttamaan jo 2200km/h -nopeuden. Neuvostoliiton miehitettyjen lentolaitteiden teknologialla pystyttiin siis saavuttamaan Porin valopallojen nopeus. Saksalaiset olivat tutkineet ja kehitelleet äänivallin murtavaa lentolaitetta 30-luvulla, eli samoihin aikoihin kun Suomessa havaittiin kummituslentokoneita.
Loogisimmalta vaihtoehdolta Porin valopallojen kohdalla tuntuu olevan saksalainen insinöörityö, jota on jatkettu Neuvostoliitossa. Kyseessä on mahdollisesti ollut valopalloiksi naamioidut, miehittämättömät ja huippunopeat vakoilu- ja/tai häirintälaitteet suoraan Soviet Unionista. Suomalaisvirolaisen tutkimustyön päätteeksi näiden N-liiton Suomeen suunnattujen laitteiden lentoonlähtöpaikaksi on selvinnyt Haapsalun sotilaslentokenttä, joka oli Neuvostoliitossa tietenkin salainen ja sen koko ympäristö suljettu ulkopuolisilta. Kyseiseltä kentältä operoi yllättäen Mig-23 -hävittäjiä. Kenttää oli myöskin "kunnostettu" hiukan ennen Porin tapausta. Haapsalusta Poriin on linnuntietä matkaa noin kolmisensataa kilometriä. Haapsalussa, Pullapää -nimisessä kylässä tehtiin varmuudella näköhavaintoja 12. huhtikuuta 1969 samaisista valopalloista, joita oli lentänyt Porin lentokentän yläpuolella. Kyseisessä kylässä asui nimittäin lännen vakooja, joka oli kirjannut kaikki lentokentän tapahtumat ja siellä näkyneet ilmiöt ylös.
Jos kommunistinen kasvatus olisi purrut tähän vakoojana toimineeseen mieheen, tiedustelutietoa olisi ollut yhden silmä- ja korvaparin verran vähemmän.