90-vuotias SS-mies kertoo katkeruudesta: Meistä tuli Suomessa toisen luokan kansalaisia

Kaveri muisteli, kun oli ollut lapsena kesämökillä ja naapurinsetä oli tullut käymään. Kuulemma läheiselle pellolle oli luvattomasti leiriytynyt saksalaisia turisteja telttoineen. Naapuri oli pyytänyt kaverin isää mukaan pyytämään turisteja poistumaan. Kyseinen setä oli entinen SS-mies ja tällä reissulla oli kantanut haulikkoa toisella olallaan ja Luger-pistoolia vyöllään. Kaverin isä oli todennut, että just nyt ei ehdi, mutta ehkäpä ensi kerralla.

Myöhemmin olivat sitten kysäisseet, miten turistien kanssa oli käynyt. Naapuri oli todennut marssineensa leiriin ja sanoneensa "Gehen Sie bitte!" Olivat lähteneet.
 
Viimeksi muokattu:
Moni suomalainen SS-mies löysi paikkansa yhteiskunnassa sotien jälkeen, vaikka hiillostusta varmasti kokivatkin. Sulo Suorttanen toimi 60-luvun jälkipuoliskolla maalaisliiton puolustusministerinä sekä vastasi samalla myös hallituksensa poliisiasioista, käytännössä siis myös Suposta ja Rajavartiolaitoksesta.
 
Osui silmään ketju. Näistä koukeroista, tai itse asiassa siitä värväämisestä, olen joskus saunan lauteilla kuullut juttuja. Temppelikadulta Helsingistähän insunööritoimisto Ratas operoi, läheltä erästä nykyäänkin vaikuttavaa suuryritystä. Aiheesta on vissisti vielä julkaisematonta tietoa olemassa mutta tuon tiedon haltijoilla ei ole intressiä näitä enää kaivella.
 
Osui silmään ketju. Näistä koukeroista, tai itse asiassa siitä värväämisestä, olen joskus saunan lauteilla kuullut juttuja. Temppelikadulta Helsingistähän insunööritoimisto Ratas operoi, läheltä erästä nykyäänkin vaikuttavaa suuryritystä. Aiheesta on vissisti vielä julkaisematonta tietoa olemassa mutta tuon tiedon haltijoilla ei ole intressiä näitä enää kaivella.
Juttuja olen kuullut värväämisestä ja tännekin tainnut kirjoittaa.
Hyvin erilaisia syitä on tullut esiin ainakin näillä lähtiöillä. Henkilökohtaiset ongelmat, painostus jne.
 
SS-veteraani Eino Julkunen siirtyi viimeisen rajan taakse. Hän oli toiseksi viimeinen suomalainen SS-mies. Enää yksi mies jäljellä.

 
Viimeinen suomalainen SS-mies on poistunut viimeiseen iltahuutoon.



SS-Rottenführer, alikersantti Sakari Lahtinen kuoli 12. lokakuuta kotonaan Haapamäellä. Lahtinen syntyi 29. syyskuuta 1923 ja oli kuollessaan siis 99-vuotias.

Lahtinen värväytyi keväällä 1941 ja sotilaskoulutusta saamattomana hänen sijoitettiin suomalaisen SS-vapaaehtoispataljoonan toisen komppaniaan. Edessä oli erittäin perusteellinen yli puolen vuoden koulutus Wienissä, Starlsundissa ja Gross Bornissa ennen rintamalle siirtymistä vuodenvaihteessa 1941-42. Lahtisen sota alkoi puolen vuoden asemasodalla Mius-joella lähellä Venäjän ja Ukrainan rajaa. Loppukesä ja syksy 1942 kuluivat vauhdikkaassa etenemisessä Kaukasukselle, talvi peräytymisessä ja moottoroidussa sodassa Kalmukkiarolla ennen kesällä 1943 tapahtunutta kotiutumista kahden vuoden palvelusajan umpeuduttua.
 
Back
Top