Huhta
Greatest Leader
En ole varsinaisesti eri mieltä kirjoittamastasi. Paitsi lähi-ilmatuesta, sehän ei tarkoita, ettäkö vaikuttaminen tapahtuisi läheltä tuettavaa joukkoa. Vaan että vaikutuksen kohde on lähellä tuettavaa joukkoa. (A-10:tä suunniteltaessa aseistuksen ja sensorien kehittymättömyys pakotti menemään lähelle, jottei vahingossa osuta omiin maajoukkoihin, mutta tänä päivänä sen CAS-tehtävän voi hoitaa vaikkapa just F-16 pudottamalla JDAM:n 20 000 jalan korkeudesta.)Tuosta "hitaudesta" nyt olisi syytä huomioida se, että matalalla, puhutaan nyt siitä puunlatvakorkeudesta, ei esimerkiksi F-16 ole niin hirvittävän paljon nopeampi. Etenkin siksi, että matalla jos F-16 (tai mikä muu vastaava tahansa) lentää maksiminopeudellaan, on sen käytettävä jälkipolttoa, joka moninkertaistaa ominaiskulutuksen. Ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että täysi sisäinen tankkaus antaa lentoaikaa huimat n. 6 minuuttia. Eli "nopeitten" suihkarien soveltuvuus matalalla lähiilmatukeen on huono ihan siitä syystä, että sekä moottori että aerodynamiikka on suunniteltu ihan muut asiat edellä.
A-10:ssä taas on suurehko-ohivirtaussuhteiset moottorit eli ominaiskulutus on paljon pienempi (mitä suurempi ohivirtaussuhde, sitä pienempi ominaiskulutus perusmoottorilla; jos moottorissa on jälkipoltto, niin jp. päällä asia on päinvastoin). Su-25 on siinä suhteessa paljon huonompi, sillä siinä on suoravirtausmoottorit.
Close air support (CAS) is defined as air action by aircraft against hostile targets
that are in close proximity to friendly forces and that require detailed integration
of each air mission with the fire and movement of those forces (Joint Publication 3-
09.3, Close Air Support).
Ja tässä on se A-10:n hitauden ongelma. A-10 on suunniteltu sellaiseen käyttöprofiiliin, joka ei ole enää relevantti. Viime aikaisissa konflikteissahan (90-luvun Balkanilta eteenpäin) länsivallat ovat tykänneet lentää korkeammalla, ammusilmatorjunnan ja olkapääohjusten ulottumattomissa. Raskaammat IT-ohjusjärjestelmät on helpompi paikantaa ja tuhota tai lamauttaa, mutta Igloille ym. kevyemmille ilmatorjunta-aseille ei paljoa mahda.
Käytännössä se hitaus näkyy sitten siinä, että A-10 joutuu monessa tehtävässä (esim. huoltokolonnan tuhoaminen vihollisen selustassa) käyttämään enemmän aikaa siirtymiseen vihamielisessä/kiistetyssä ilmatilassa kuin monitoimihävittäjä. Eikä edes tarvitse vertailla mitään epärealistisia "urku auki" -nopeuksia, vaan ihan silläkin voi olla ratkaiseva merkitys vihollisen hävittäjätorjunnan kannalta, onko monitoimihävittäjä hoodeilla 15 minuuttia vai A-10 20 minuuttia. Toisekseen, jos ilmataisteluun joudutaan, A-10 ei pysty puolustamaan itseään tehokkaasti - ei vaikka tykki korvattaisiin tutkalla ja siipiin ripustettaisiin AMRAAM-ohjukset. Eli A-10 tarvitsee käytännössä hävittäjäsaaton, jos se lähetetään ilmatilaan, jossa voidaan kohdata vihollisen torjuntahävittäjiä. Monitoimihävittäjä, kuten F-16 tai F-35, voi puolustaa itse itseään paljon tehokkaammin.