Joskus vanha konsti tosiaankin on parempi kuin pussillinen uusia.
Yhdysvaltain ilmavoimat tiedottaa kokeesta, jossa se laittoi pitkän linjan rynnäkkökone
Fairchild Republic A-10C Thunderbolt (koneen epävirallinen kutsumanimi on ”Warthog” eli Pahkasika) II:n ottamaan mittaa modernilla reaktiivisella pinnoitteella varustetusta panssarivaunuteknologiasta.
USAF:n mukaan testi oli ensimmäinen laatuaan, ja se järjestettiin Nevadan testialueella helmikuussa 2022.
Reaktiivinen pinnoite
tarkoittaa panssarivaunun pintarakenteiden sisään sijoitettua räjähdysainekerrosta. Sen on tarkoitus suojata tankkia esimerkiksi panssarintorjuntaohjuksilta, jotka pyrkivät läpäisemään vaunun rakenteet taistelukärkensä sisältämän sulan metallin virtauksella.
Reaktiivinen pinnoite taas aiheuttaa vastaräjähdyksen, jonka tarkoituksena on hajottaa metallivuo ennen kuin se menee panssarivaunun rungosta läpi.
Nyt USAF:n 422. ja 59. testi- ja evaluaatiolaivueiden kokeissa kahden A-10C:n muodostama osasto teki reaktiivipinnoitteella varustettuja panssarivaunuja vastaan hyökkäyksiä, joissa vaunuja tulitettiin koneiden 30 millimetrin GAU-8 Avenger -tykillä eri suunnista.
Rakenne. Avenger on asennettu A-10-koneiden keulaan. Jon G. Fuller
Testeissä osoitettiin, että Avengerilla ammutut syttyvät ammukset saivat tankeissa aikaan niin paljon tuhoa, että vaunuista tuli käyttökelvottomia.
”Tyypillinen A-10:n tykin laukaus käyttää 120 ammusta, mikä tarkoittaa että A-10 kykenee ampumaan 9–10 kohdetta ennen ammusten loppumista. Suuria joukkoja vastaan taisteltaessa A-10-muodostelmat kykenevät hyökkäämään 30 millimetrin ammuksillaan 40:ää panssariajoneuvoa vastaan. Se on iso määrä tulivoimaa, toteaa 422. testilaivueen majuri
Kyle Adkison tiedotteessa.
Tykkitestien lisäksi ilmavoimat testasi AGM-65L Maverick -panssarintorjuntaohjusten ja AGR-20E Advanced Precision Kill Weapons System -rakettien tehokkuutta, mutta näiden kokeiden tuloksista tiedote ei kertonut.
Asejärjestelmä. GAU-8 Avengerin piippuosa koneesta irrotettuna. Jon G. Fuller
GAU-8 Avenger on 1970-luvun alkupuolella kehitetty, seitsemällä pyörivällä piipulla varustettu konetykki, joka kykenee ampumaan 4 200 laukauksen minuuttivauhtia.
Fairchild Republic A-10C Thunderbolt taas on vuonna 1972 ensilentonsa tehnyt ja 1977 operatiiviseen käyttöön otettu yhdysvaltalainen rynnäkkökone, jonka tehtävänä on maajoukkojen suojaaminen lähietäisyydeltä (CAS, close air support).
Koneen oletetaan taistelussa saavan vaurioita, joten se on suunniteltu tarkoituksellisen vahvaksi ja kestäväksi. Roolissaan se on Yhdysvalloissakin ainutlaatuinen.
Lockheed Martinin HX-koelennoilla Suomessa lentänyt
Billie Flynn kuvaili CAS-tehtävää taannoisessa The Aviationistin
haastattelussa seuraavasti:
”Keskisuurissa korkeuksissa suoritettava CAS-tehtävä on olemassa, ja olemme oppineet Afganistanissa ja Irakissa, miten se tehdään. Saattaa silti tulla tilanteita, joissa maajoukot ovat kontaktissa viholliseen, ja F-35:kin joutuu laskeutumaan matalalle käyttämään tykkiään kuten A-10. Se on suuri riski kahdeksankymmenen miljoonan dollarin hävittäjälle... Me kaikki rakastamme A-10:tä, eikä ole epäilystäkään siitä, että mikään kone kykenisi nykyaikanakaan oikeasti ja tehokkaasti korvaamaan A-10:n. Kaikki maajoukoissa palvelevat pitävät sitä korvaamattomana.”