En usko minäkään USAF:n ilkeyteen, kyllä he varmasti kaikki puolustushaarat samaan hiileen puhaltavat. On joitakin asioita, kuten tämä, jossa heillä vain on eriävät näkemykset siitä miten se yhteinen etu parhaiten saavutetaan.
Minä luulen, että U.S. Armyn puolella on paitsi iso kasa kiitollisia rivisotilaita, NCO:ta ja nuorempia upseereja, myös vanhempia komentajia joiden väitykseen joutuneiden miesten hengen A- 10 tai pari on monta kertaa pelastanut. Heidän äänensä kuuluu ja minusta se saakin kuulua.
Joskus A-10:n kohtalo on joutua eläkkeelle, mutta nyt näyttää että lähimpään pariin vuosikymmeneen se ei ole tapahtumassa. Minä itse olen siitä tyytyväinen ja se on nyt varmaan sitä lukkarinrakkautta. Jos USAF on yksimielisesti konetyyppiä vastaan, niin he varmasti osaavat käyttää sitä tilanteen mukaan silloin kun riskit ovat pienimmät.
Näinhän se menee. Ilmavoimien näkökantahan on, että haluttuun kohteeseen toimitettu metallipala ja siihen mahdollisesti yhdistetty räjähdysaine sovitulla aikataululla ovat olennaisin asia, toimittaja saa määrätä kuriirin. Maavoimille taas on tärkeää tuttu ja turvallinen toimija, jonka kanssa on tehty jo vuosia hedelmällistä yhteistyötä. Lisäksi dedikoitu maatalouskone tarkoittaa maavoimien ajattelussa sitä, että tukea saadaan aina tarpeen mukaan, eikä monitoimikone ole varattuna esim. seilorien tueksi juuri kun tarve ilmenee.