Einomies1
Respected Leader
Sen kunniaksi...The hand of godMutta koska BRRRTTT niin kai se on rivissä seuraavat 50 vuotta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sen kunniaksi...The hand of godMutta koska BRRRTTT niin kai se on rivissä seuraavat 50 vuotta
En puhunut mitään teatterista, totesin vain että Yhdysvallat toimii/suunnittelee operaatiot yms. sillä mitä sillä on käytössä.en usko tuohon "teatteriin" vain siksi että niitä pitää käyttää kun ovat olemassa.
Olen varma että USAF harjoittelee niin kuin se taistelee, eikä harrasta mitään teatteria
Jos katsotaan ukrainaa juuri tällä hetkellä niin meillä todisteita useammasta ukrainan omistaman SU-25 tiputuksesta vs 1 bayraktar (lopullinen luku selviää vasta sodan jälkeen). Väitän että lennokit tulevat korvaamaan CAS hommissa tavan lentokoneet monestakin syystä.Lennokit voivat lentää kyllä ja tuhota kohteita, mutta niiden on pysyteltävä korkeammalla, koska niiltä puuttuu ketteryys liikehtimiseen ja tarvittava ohjailukyky matalalla. Ne ovat ilmatorjunnalle vielä helpompia saaliita, puhumattakaan elektronisesta vaikuttamisesta ohjaussignaaliin. Siksi lennokit eivät voi luotettavasti korvata lähituessa miehitettyjä koneita kuin vähäisen / kohtalaisen uhkan alueilla. Se on selvää että A-10 käyttämien ei onnistu ilman riskiä pilotille ja se riski on kasvanut. Riskiä voidaan kuitenkin kompensoida kehittämällä taktiikkaa (ilmasuoja, elso, lentoprofiili).
Onhan näin tehtävä kaikilla vanhemmilla konetyypeillä, kuten B-52 ja monet tuoreemmatkin konetyypit.
Eivät tule. Lennokeissa on järkeä vain jos ne voidaan pitää pieninä/keveinä/halpoina. Jos ruvetaan rakentamaan esimerkiksi A-10:n asekuorman kantava lennokki, niin se ei täytä enää yhtään em. vaatimuksista. Ja sitten kun saadaan lennokkitorjunnan elektroninen häirintä hyvälle tasolle, niin lennokkien käyttö muuttuu vaikeaksi.Väitän että lennokit tulevat korvaamaan CAS hommissa tavan lentokoneet monestakin syystä.
Tuohon loppuun @Gyllis1 oikeastaan vastasi samoin kuin itsekin olisin
Hinta tulee varmasti myös laskemaan jolloin ison hyötykuorman omaavat kuten Bayraktar Akıncı tulevat entistä käytännöllisemmäksi.Eivät tule. Lennokeissa on järkeä vain jos ne voidaan pitää pieninä/keveinä/halpoina. Jos ruvetaan rakentamaan esimerkiksi A-10:n asekuorman kantava lennokki, niin se ei täytä enää yhtään em. vaatimuksista. Ja sitten kun saadaan lennokkitorjunnan elektroninen häirintä hyvälle tasolle, niin lennokkien käyttö muuttuu vaikeaksi.
Etkö ole nähnyt?Mitä tulee matalahyökkäyksiin ja matalatorjuntaan esimerkiksi A-10-tyylisillä koneilla, niin ei Ukrainassa ole videoiden perusteella tehty matalahyökkäyksiä lainkaan. Sellainen kunnon matalahyökkäys tehdään ns. puunlatvakorkeudelta, ei jossain kolminumeroisessa korkeudessa.
Ukrainan sota on osoittanut että Venäjän ilmavoimat ei ole kummoinen ja ilmatorjuntakaan ei päätä huimaa. Ilmaherruuden länsi saisi varmasti nopeasti, A-10 pärjää kun ei mene tykin kanssa sohimaan vaan pysyy kauempana. Tappioita varmaan tulee, mutta täytyy muistaa että kyseessä olisi NATO-Venäjä, käytännössä 3. maailmansota, joten siinä tilanteessa varmaan tappiot ymmärretään paremmin.
Jos Ukrainan sodan seurauksena Itä-Eurooppaan sijoitetaan enemmän NATO-joukkoja, suhtautuisin Baltian puolustamiseen toiveikkaammin kuin vielä jokusen aikaa sitten. Toki Baltian kanssa tulisi kiire, mutta jos päälle saadaan ilmaherruus nopeasti niin siinä ottaa hyökkääjä myös pataan ja reilusti.
Kyllä varmaankin ja itse olin kovasti siinä luulossa että kuljetuskoptereitakin täytyy käyttää jossain länsiosassa maata ujosti ettei super-ohjukset tai ilmavoimat yllätä. Tämä sota on hyvä tilaisuus ennen kaikkea puolustusvoimille asettaa arvioita parempaan järjestykseen.Tätä Venäjän Ukrainan suoritusta vasten peilaten taisteluhelikopterit voisivat olla Suomelle käyttökelpoisempi ase kuin aiemmin on yleisesti tunnustettu.
Olisiko linkkiä tälle väitteelle? Koska en ole nähnyt tästä puhuttavan kuin tällä foorumilla.edit. Toki tämä on vähän ohi pointin, kun yksi pointti oli juurikin se että A-10 lensi enemmän osan ajasta ei "puunlatavakorkeudella" persianlahdensodassa, koska ei tarvetta/ei sallittu ja kun ne lensivät matalalla niin ottivat takkiin sen verran että ne siirrettiin pois tehtävästä ja F-16 jätettiin sen rooli kurmoottaa tasavaltaiskaartin joukkoja.
Minä en oikein keksi mistä on tullut tämä meemi ettei Venäjän ilmapuolustus toimi? Näyttää ukrainalaisten kannalta toimivan turhankin hyvin. Su-25:ia on menetetty jotain puolen tusinaa, mikä edustaa kolmannesta Ukrainan fliitistä. Eli konesuoritusta kohden tappiot ovat olleet rumat. Tuoreessa MiG-29 -lentäjän haastattelussa pilotti sanoi että joutuvat usein lentämään hyvin matalalla Venäjän it-ohjusjärjestelmien pelossa.Tätä Venäjän Ukrainan suoritusta vasten peilaten taisteluhelikopterit voisivat olla Suomelle käyttökelpoisempi ase kuin aiemmin on yleisesti tunnustettu.
Minä en oikein keksi mistä on tullut tämä meemi ettei Venäjän ilmapuolustus toimi? Näyttää ukrainalaisten kannalta toimivan turhankin hyvin. Su-25:ia on menetetty jotain puolen tusinaa, mikä edustaa kolmannesta Ukrainan fliitistä. Eli konesuoritusta kohden tappiot ovat olleet rumat. Tuoreessa MiG-29 -lentäjän haastattelussa pilotti sanoi että joutuvat usein lentämään hyvin matalalla Venäjän it-ohjusjärjestelmien pelossa.
Paljon hehkutetut Bayraktar-videot ovat muutaman alkumenestyksen jälkeen jääneet vähiin. Joko ukrainalaiset pihtaavat videoitaan, tai sitten ne ei ole sellainen ihmease kuin jotkut uskoo.
Venäjä puolestaan on menettänyt toistakymmentä tst-kopteria, eli osumaa on tullut siinäkin päässä. Venäjän ilmapuolustus tuskin on Ukrainaa heikompaa, joten tältä kantilta tst-kopterien kulutus olisi meilläkin kovaa, tai käytön pitäisi olla varovaista.
Olisiko linkkiä tälle väitteelle? Koska en ole nähnyt tästä puhuttavan kuin tällä foorumilla.
Persianlahden sodassa Liittoutuneet menetti 44 konetta yhteensä Irakilaisten toimien takia. Irakissa oli 148 A-10 konetta. 5 A-10 ammuttiin alas, osa pääsi takasin omalle kentälle.
Noin 45 A-10 sai eriasteisia vaurioita.
Joista 24 sai vakavia vaurioita, joista suurin osa saatiin korjattua 4-6 viikon sisällä.
A-10 tekivät 8,077 lentosuoritusta. Lentosuoritusten suhde oli paras, eli koneet oli joko kokoajan ilmassa tai valmiina lähtöön. Vaikka eivät osallistuneet alkuosan pommituksiin, vaan vasta maasodan alkaessa CAS roolissa ja kun taistelut siirtyi kaupunkeihin missä CAS koettiin vaaralliseksi, A-10 siirrettiin SCUD torjuntaan. Koneille annettiin kill boxit missä ne sit pörräsi päivän. Samalla myös A-10 annettiin eri maakohteiden tuhoamistehtäviä.
Ei niitä pahemmissa paikoissa voitu käyttää desert stormissakaan. Tuskin on tilanne paljon siitä ainakaan parantunut.
Pitkä lainaus, mutta tässä ko rähinän ilmaoperaatioiden ison tapin haastattelu:
A-10s vs. F-16s
Q: Did the war have any effect on the Air Force's view of the A-10?
A: No. People misread that. People were saying that airplanes are too sophisticated and that they wouldn't work in the desert, that you didn't need all this high technology, that simple and reliable was better, and all that.
Well, first of all, complex does not mean unreliable. We're finding that out. For example, you have a watch that uses transistors rather than a spring. It's infinitely more reliable than the windup watch that you had years ago. That's what we're finding in the airplanes.
Those people . . . were always championing the A-10. As the A-10 reaches the end of its life cycle-- and it's approaching that now--it's time to replace it, just like we replace every airplane, including, right now, some early versions of the F-16.
Since the line was discontinued, [the A-10's champions] want to build another A-10 of some kind. The point we were making was that we have F-16s that do the same job.
Then you come to people who have their own reasons-good reasons to them, but they don't necessarily compute to me-who want to hang onto the A-10 because of the gun. Well, the gun's an excellent weapon, but you'll find that most of the tank kills by the A-10 were done with Mavericks and bombs. So the idea that the gun is the absolute wonder of the world is not true.
Q: This conflict has shown that?
A: It shows that the gun has a lot of utility, which we always knew, but it isn't the principal tank-killer on the A-IO. The [Imaging Infrared] Maverick is the big hero there. That was used by the A-10s and the F-16s very, very effectively in places like Khafji.
The other problem is that the A-10 is vulnerable to hits because its speed is limited. It's a function of thrust, it's not a function of anything else. We had a lot of A-10s take a lot of ground fire hits. Quite frankly, we pulled the A-10s back from going up around the Republican Guard and kept them on Iraq's [less formidable] front-line units. That's line if you have a force that allows you to do that. In this case, we had F-16s to go after the Republican Guard.
Q: At what point did you do that?
A: I think I had fourteen airplanes sitting on the ramp having battle damage repaired, and I lost two A- 10s in one day [February 15], and I said, "I've had enough of this." It was when we really started to go after the Republican Guard.
A Conversation With Chuck Horner | Air & Space Forces Magazine
The Desert Storm "air boss" describes how the campaign was planned and fought.www.airforcemag.com
Eikö länsimaista tuleva tieto kuitenkin ole, että Venäjä ei ole saavuttanut ilmaherruutta vielä kuukauden sotimisen jälkeenkään? Se on minusta hämmästyttävää ottaen huomioon Venäjän määrällinen ja laadullinen (no, sanotaanko tekninen) ylivoima.
Kukaan ei varmaan oleta, etteikö tappioita syntyisi. Näissä tällaisissa isoissa sodissa niitä nyt vain tulee. Minusta näyttää kuitenkin siltä, että Suomikin voisi käyttää koptereita Venäjää vastaan sellaisella järjellisellä Fulda Gap -skenaarion tyyppisellä tappioprofiililla. Eikä homma menisi niin, että vispilät on heti tontissa, kun lentävät 50 kilometriä lähemmäs etulinjaa.
Yllä oleva on persianlahden ilmaoperaatiosta vastanneen kenraalin haastattelusta.
Aika kovaa osaamista ja näkemystä täytyy löytyä jos tuota lähtee haastamaan.
Tuon haastattelun, ja muidenkin tietojen, perusteella ilmaherruus on kyllä vankasti venäläisillä. Jos toinen osapuoli lentää 300 lentoa päivässä ja toinen 10 tai alle, niin aika selvää kummalla on ilmaherruus.
Ukraina on iso maa (puolet isompi kuin vaikka Irak), joten tietenkin siellä on alueita jotka ovat suht hyvässä turvassa muilta kuin risteilyohjuksilta jo silkan etäisyyden vuoksi, ja paljon tilaa hajauttaa koneita.
Maallikot (ja nähtävästi myös länsimaiset sotilas'asian'tuntijat ) sotkevat keskenään (ehkä tahallaan) käsitteet ilmaherruus (air superiority) ja ilmaylivoima (air supremacy). Viimeksimainittu tarkoittaa siis tilannetta jossa vihollisen vastailmatoiminta on lamautettu lähes täysin.
No tätähän minä olen sanonut aina, ettei ne kopterit tositilanteessa joudu koko Suomen alueelta S-400:n saaliiksi. Siltikin, tst-kopterien yleinen haavoittuvuus ilmatorjunnalle tietää sitä että Suomessa ne voisivat toimia lähinnä jonkunlaisena 'reserviratsuväkenä' iskemässä läpimurtoja, maahanlaskuja/maihinnousuja ja koukkauksia vastaan. Niiden lähettäminen pattitilanteessa etulinjan ylle läpimurtoa tekemään tarkoittaisi vain isoa määrää vääntynyttä kopteriromua.
Siksi tst-kopteria kustannustehokkaampana vaihtoehtona näkisin jonkun kevyemmän yleiskopterin jonka voisi tarpeen tullen aseistaa pst-ohjuksilla ja pimeänäkölaitteilla jne.
Juu, suurinpiirtein noin kirjoitin edellisellä sivulla ja tuo oli se lähde jonka perään kyseltiin.Noilla Tasavaltalaiskaartin divisioonilla oli siis parempi ilmatorjunta - Shilkoja ja Strela-10:iä (SA-13). Strela ampui alas yhden A-10:n, tämän pari yritti suojata hypännyttä lentäjää ja joutui itse alasammutuksi saman tien. Tämän jälkeen päätettiin ettei sinne kannata mennä enää ainakaan matalalla.
Hmmmm.
Jo siellä persianlahden sodassa paremmin varustetut tasavaltaiskaartit aiheuttivat kyseisellä konetyypillä operoiville yksiköille sen verran paljon tappiota vaurioituneiden koneiden muodossa että kaartit jätettiin F-16 yksiköiden huoleksi ja Thunderboltit laitettiin kakkoslinjan joukkoja pieksemään.
Joku tuntu haastavan. Että kummallako on sit isompi näkemys asiasta... Tiedätkö muuten minkä takia Hornerilla meni välit poikaansa? Koska se ei halunnut hävittäjä lentäjäksi vaan rupesi lentämään A-10 konetta.Yllä oleva on persianlahden ilmaoperaatiosta vastanneen kenraalin haastattelusta.
Aika kovaa osaamista ja näkemystä täytyy löytyä jos tuota lähtee haastamaan.
Tuon haastattelun, ja muidenkin tietojen, perusteella ilmaherruus on kyllä vankasti venäläisillä. Jos toinen osapuoli lentää 300 lentoa päivässä ja toinen 10 tai alle, niin aika selvää kummalla on ilmaherruus.
Ukraina on iso maa (puolet isompi kuin vaikka Irak), joten tietenkin siellä on alueita jotka ovat suht hyvässä turvassa muilta kuin risteilyohjuksilta jo silkan etäisyyden vuoksi, ja paljon tilaa hajauttaa koneita.
Maallikot (ja nähtävästi myös länsimaiset sotilas'asian'tuntijat ) sotkevat keskenään (ehkä tahallaan) käsitteet ilmaherruus (air superiority) ja ilmaylivoima (air supremacy). Viimeksimainittu tarkoittaa siis tilannetta jossa vihollisen vastailmatoiminta on lamautettu lähes täysin.
The Air Force is taking another swing at retiring some A-10 Thunderbolt II attack planes. The proposed 2023 budget aims to cut 21 Air National Guard A-10s at Fort Wayne, Indiana, and transition that squadron to the same number of F-16s.
Kendall said he hopes retirement will not be controversial — but the A-10 has survived past attempts to trim its fleet. The service sought to cut 42 A-10s in 2022, but Congress ultimately blocked those retirements in the National Defense Authorization Act, while allowing all other retirements the Air Force sought.
While some have called for transferring A-10s — originally designed to destroy columns of Russian tanks invading Europe during the Cold War — to Ukraine, Kendall said that war has indirectly shown how the Warthog is outdated and due for retirement.
Ukraine’s ground-based tactical air defenses have proven to be devastatingly effective against Russia, Kendall said, keeping them from achieving air superiority and conducting aerial operations. The A-10, while rugged, is slow and vulnerable to those types of defenses.
“While the A-10, from a point of view of delivering munitions, would be terrific for killing Russian tanks, etc., its survivability would be in question,” Kendall said. “That’s one of the reasons that we need to move beyond the A-10, because we’re worried about high-end threats now. We’re not worried about the same threats we were worried about, at least to the same degree, when we were doing counterinsurgencies or counterterrorism.”
Venäjällä on vain vähän ohjattuja pommeja joita voisi pudotella turvalliselta korkeudelta. Rautapommeja käyttävät ja siitä syystä lentävät matalalla -> paljon tappioita. (BTW:Tst-kopterit olis jees Suomellekin, voisiko siitä Kopterikustaa nimestä jo luopua?)Tottakai Ukraina on ottavana osapuolena kun ilmavoimat paljon pienemmät ja alkeellisemmat. Mutta vaikkei olisi uskonut Venäjän "super ilmavoimiin", niin kyllä se varmaan melkein kaikki yllätti että Venäjä joutuu uusimmilla hävittäjillään ja SU-34 koneilla lentämään tontissa kiinni vielä pitkä aika sodan aloittamisen jälkeen.dAM
Harvassa on ne jotka tosissaan olisivat arvanneet Venäjän kyvyn ilmassa tai maalla niin huonoksi kuin se on osoittautunut.