Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Se että sitä viedään mm. viroon tai että sitä käytetään COIN operaatioissa ei ole minusta argumentti sen olemassaolon oikeutuksesta kun todellisuudessa Pentagon yhä haluaisi koneen hävittää. COIN operaatiot ovat lähinnä tuoneet koneelle lisää elinaikaa.Kyllä se on oikeuttanut olemassaolonsa, koska sitä edelleen käytetään etulinjassa. Ei A-10C koneita raijata Viroon harjoittelemaan maantiepätkiltä, jos niitä ei oltaisi valmiita käyttämään. Nykyään konetyypin käyttöä rajoittaa ilmatorjunta ja havaittavuus, mutta ilmasuojalla sekä täsmä-aseiden käytöllä voidaan riskejä pienentää. A-10 on paljon taisteluhekoa selviytymiskykyisempi ja kykenee nopeampiin siirtymiin. Ei gunshippejakaan ole poistettu tai poistamassa.
persianlahtea esimerkkinä käyttäenPienenä esimerkkinä mainitsen että 76th TFS Eric Salomon ja John Marks tuhosivat Persianlahdella yhden päivän aikana 23 panssarivaunua 3 lentosuoritteella. Näistä 4 tuhottiin GAU-8 tykeillä ja pääosa Maverick-ohjuksilla, jotka olivat pääase. Nyttemmin A-10 käyttää JDAM-pommeja, jotka tuovat sääriippumattomuuden ja stand-off etäisyyttä, mutta ei 30mm tykki ole mitenkään tehoton pehmeitä ja puolikovia maaleja vastaan. PGU-13 HEI ja PGU-14 API ovat tykin pääasialliset ammustyypit. Maverick-ohjuksen tuotanto muuten käynnistettiin jokin aika sitten uudelleen.
USAF testasi vuonna 1974 GAU-8/A tykin tarkkuutta ja totesi että noin 1,3 km päästä, aseen tarkkuus oli 5 mrad / 80% eli 80 prosenttia sarjasta osui halkaisultaan 13 metrin ympyrään. Nykyisllä a-tarvikkeilla on varmasti parempi tarkkuus. Toki taistelutilanteessa ei tuohon täysin päästä, mutta hyvällä koulutuksella kyllä hyvin lähelle.
https://www.aftc.af.mil/News/On-Thi...tests-of-a-30mm-gau-8-cannon-mounted-in-a-10/
https://www.gd-ots.com/munitions/medium-caliber-ammunition/30mm-gau-8a/
Nyt hyvä katsoa ja tutkia miten Ukrainassa pärjätään SU-25:n kanssa, käsittääkseni siellä ei ole paljon Venäjän modernimpia malleja nähty (niitä kai tehty kohtuu vähän). Kone ollut käytössä molemmilla osapuolilla, kummallakaan ei ole ollut ilmaherruutta. Menetyksiä tullut molemmin puolin.
Matalalla rynnäköintiä varmasti pahati haittaa olkapääohjukset, niistä on hankala päästä eroon vaikka olisikin ilmaylivoima ja ilmatorjuntaa tuhottu.
A-10:t osoittautuivat jo Irakin sodassa hyvin haavoittuviksi lähitorjuntaohjuksia vastaan. En usko että sen paremmin Su-25:llä kuin A-10:llä olisi mitään mahdollisuuksia vaikka Crotalea vastaan.Ukrainan sodan kokemusten perusteella voi perustellusti epäillä "maailman parhaan ilmatorjunna" kykyä torjua maataistelukoneita joilla on osaaminen ja taktiikka kunnossa ja ehkä jopa osaavaa ilmatorjunan lamauttamista.
Venäläisillä taitaa tosiaan olla aika rajoitettu määrä täsmäaseita. Maverickejä taas on valmistettu yli 70 000 kpl.Kyllä siellä Venäjällä on ilmaherruus, ja viime viikkoina lähes täydellinen ilmaherruus. Venäjä varoo joitain kovemmin puolustettuja alueita, ja näyttää että matalalentoa on muutamien menetysten jälkeen huomattavasti vähennetty.
Suurin osa Venäjän Su-25 -kalustosta on modernisoitua SM-mallia. Se on kuitenkin aika kevyt modernisaatio jossa on lähinnä korvattu vanhentuneita avioniikkoja. Uusimmassa SM3-mallissa on mm. lämpökamera, tosin ilmeisesti aika heikkotehoinen. Niitä ei ole kovin paljoa. Vanhemmissa malleissa ei ole minkäänlaista yötoimintakykyä.
Su-25:ssä on mahdollisuus käyttää täsmäaseita, mm. Kh-25 -ohjuksia. Aika harvoin niitä kuitenkin on käytetty, pääaseet on aina olleet tyhmät pommit ja raketit. Ilmeisesti NL/Venäjä ei ole valmistanut noita ohjuksia niin valtavia määriä kuin jenkit Maverickeja.
Pitkän tähtäimen suunnitelma Venäjällä on korvata Su-25 Su-34:llä, ja siirtyä samanlaiseen "hyökkäyssäiliö+täsmäpommi" lähitukijärjestelmään kuin länsi-ilmavoimissa. Ihan heti tämä ei ole kuitenkaan tapahtumassa, Venäjällähän ei esim. ole juuri lainkaan kunnollisia hyökkäyssäiliöitä vielä käytössä.
A-10:t osoittautuivat jo Irakin sodassa hyvin haavoittuviksi lähitorjuntaohjuksia vastaan. En usko että sen paremmin Su-25:llä kuin A-10:llä olisi mitään mahdollisuuksia vaikka Crotalea vastaan.
En kiistä etteikö se olisi riskialtista.Kyllä siellä Venäjällä on ilmaherruus, ja viime viikkoina lähes täydellinen ilmaherruus. Venäjä varoo joitain kovemmin puolustettuja alueita, ja näyttää että matalalentoa on muutamien menetysten jälkeen huomattavasti vähennetty.
Suurin osa Venäjän Su-25 -kalustosta on modernisoitua SM-mallia. Se on kuitenkin aika kevyt modernisaatio jossa on lähinnä korvattu vanhentuneita avioniikkoja. Uusimmassa SM3-mallissa on mm. lämpökamera, tosin ilmeisesti aika heikkotehoinen. Niitä ei ole kovin paljoa. Vanhemmissa malleissa ei ole minkäänlaista yötoimintakykyä.
Su-25:ssä on mahdollisuus käyttää täsmäaseita, mm. Kh-25 -ohjuksia. Aika harvoin niitä kuitenkin on käytetty, pääaseet on aina olleet tyhmät pommit ja raketit. Ilmeisesti NL/Venäjä ei ole valmistanut noita ohjuksia niin valtavia määriä kuin jenkit Maverickeja.
Pitkän tähtäimen suunnitelma Venäjällä on korvata Su-25 Su-34:llä, ja siirtyä samanlaiseen "hyökkäyssäiliö+täsmäpommi" lähitukijärjestelmään kuin länsi-ilmavoimissa. Ihan heti tämä ei ole kuitenkaan tapahtumassa, Venäjällähän ei esim. ole juuri lainkaan kunnollisia hyökkäyssäiliöitä vielä käytössä.
A-10:t osoittautuivat jo Irakin sodassa hyvin haavoittuviksi lähitorjuntaohjuksia vastaan. En usko että sen paremmin Su-25:llä kuin A-10:llä olisi mitään mahdollisuuksia vaikka Crotalea vastaan.
Sananen näistä F-111 -tankintappopeijaisista: Irakin armeija oli ryhmittynyt rajalle jäykkään puolustukseen ja vaunut oli kaivettu asemiin. Amerikkalaiset huomasivat että aavikkoa vasten tankit erottuivat mukavasti LANTIRN-säiliön kuvissa. Niinpä oli yksinkertainen juttu lentää paikalle ja pudottaa lasermaalinosoitukseen Pavewayta (F-111 oli tähän paras, koska siinä oli oma lasermaalinosoitin). Muutaman tällaisen lennon jälkeen oli kuitenkin vaikea enää erottaa mitkä tankit oli jo tuhottu - ne näkyivät ihan samanlaisina tummina möykkyinä. Niinpä monet tankit saivat useamman pommin niskaansa. Muistaakseni sodan jälkeisessä tarkastelussa F-111:n tankkitappojen määrä putosi noin kolmannekseen.2. Maverick alustana hyvä, mutta ei oikeuta olemassaoloaan jos koneet kuten F111 tuhosi saman verran vaunuja sodan aikana. Pointti jota Pentagon ajoi jo tuolloin
En väittele tästä besserwisserinä vaan kysyn ihan oikeasti sillä Venäjän SU-25 käytön ymmärtää koska rakettien ja tyhmien pommien käyttö on yhä suuressa roolissa, mutta tätä lukkarinrakkautta lännessä tätä konetta kohtaan en ymmärrä.
Eiköhän ne lennokit ole pudonneet kun ovat vastaan tulleet. Ukrainalaiset eivät ole idiootteja, eivätkä turhaan laita kalliita TB2:iaan lentelemään suoraan sinne missä signaalitiedustelu kertoo aktiivista ilmatorjuntaa olevan.En kiistä etteikö se olisi riskialtista.
Ukrainassa eivät saa alas isoja hitaasti lentäviä lennokkeja, joten osaaminen taitaa olla pohjamudissa.
Jos halutaan lähteä perkaamaan tappo lukuja niin tässä muutama kommentti lähteineen (olen laiska). Toki voidaan myös lähteä perkaamaan tuota F111 asiaa enemmänkinMuistaakseni sodan jälkeisessä tarkastelussa F-111:n tankkitappojen määrä putosi noin kolmannekseen.
Samaa mieltä, miksi tämä ei onnistuisi jenkeiltä. Venäläisten ilmatorjunnan tasoa on mielestäni yliarvioitu sekä kaluston, että osaamisen osalta.Eiköhän ne lennokit ole pudonneet kun ovat vastaan tulleet. Ukrainalaiset eivät ole idiootteja, eivätkä turhaan laita kalliita TB2:iaan lentelemään suoraan sinne missä signaalitiedustelu kertoo aktiivista ilmatorjuntaa olevan.
Ei ole rahaa tässä leikissä mutta lähteitä on useita ja niin myös noita lukuja. En edes jaksa lähteä siihen anteeksi (meinasin lähteä mutta en löytänyt tuota lähdettäsi googlesta)."After a few such attacks it became difficult to discern which vehicles had already been destroyed and which had not, Undoubtely some of them were 'killed' more than once. Because of this, the original claim of 920 Iraqi tanks destroyed was later reduced to 460 - though still a worthwhile figure." Air International, June 1998. -Muistin väärin, lukema putosikin puoleen, eikä kolmannekseen. LANTIRNin kuvanlaatu ei ollut likikään samaa tasoa kuin nykyaikaisten säiliöiden.
Niillä on jo tiedossa olevat hyötyjät paikallisten tukikohtien ja ylläpitäjien osalta. Uudet hankkeet voi mennä minne tahansa, peruuntua jne.Miksi A-10 saa aina jatkoaikaa - Yhdysvalloissa kongressi rakastaa kaikkea vanhaa jankkia joka oli kova sana silloin kun edustajat itse olivat nöösipoikia. Siksi se aina kieltää poistamasta 'pyhiä' dinosauruksia kuten taistelulaivat, Ticonderogat, A-10, F-15C...
Aamen. Tykki, jota ei oikein tarvita, mutta on hirmuinen kiusaus käyttää ja siten altistaa maassa olevat blue on blue -vahingoille ja itsensä MANPADS -mission killille (vähintään).Numero 3. pointti on mielestäni olennaisin. Jos tykin käyttö on pientä ja ohjukset ovat se pääase (ja tehokkain) ja tykin käyttö altistaa pudotuksille niin mikä idea tässä koneessa oikein on COIN operaatioiden ulkopuolella, jos sitä ei haluttu/voitu käyttää 30 vuotta sitten sen tarkoitettuun tehtävään?
Voip olla...herää kysymys kuinka 'tieteellisiä' nuo arviot sitten on: "Otetaan F-111:n luvuista varmuuden vuoksi puolet pois".... (920/2=460)Ei ole rahaa tässä leikissä mutta lähteitä on useita ja niin myös noita lukuja. En edes jaksa lähteä siihen anteeksi (meinasin lähteä mutta en löytänyt tuota lähdettäsi googlesta).
Mutta et välttämättä muistanut täysin väärin sillä: "ARCENT G-2 modified the process to reduce the weight of A-10 claims from one-half to one-third and to accept only 50% of all F-111 and F-15E kills supported by gun video." (The Lessons of Modern War - Volume IV - The Gulf War)
Olisitko muistellut A-10 lukujen vähennystä?
Vaikea sanoa sillä tässä menee varmasti helposti sekaisin sodanaikaiset arviot ja sodanjälkeiset arviot.Voip olla...herää kysymys kuinka 'tieteellisiä' nuo arviot sitten on: "Otetaan F-111:n luvuista varmuuden vuoksi puolet pois".... (920/2=460)
On totta että A-10C ei ole enää niin selviytymiskykyinen etulinjassa, että sitä voisi käyttää yksinään tai Apachen kanssa, kuten oli kylmän sodan aikana ajateltu. Sitten Viron tapauksessa en usko tuohon "teatteriin" vain siksi että niitä pitää käyttää kun ovat olemassa.Se että sitä viedään mm. viroon tai että sitä käytetään COIN operaatioissa ei ole minusta argumentti sen olemassaolon oikeutuksesta kun todellisuudessa Pentagon yhä haluaisi koneen hävittää. COIN operaatiot ovat lähinnä tuoneet koneelle lisää elinaikaa.
Usankin armeija toimii sillä mitä heillä on, eivät he voi jättää koneita usan lentokentille protestina päättäjille, joten tämä on enemmänkin argumentointivirhe kun oikea peruste.
Tykkiä tai ei, konetyypin suorituskyvystä puhuvat tilastot puolestaan, vaikka tuolloin koneessa ei ollut edes täsmäpommeja tai tarkkuusnavigointia. Minusta luvut enemmän kuin oikeuttavat A-10 olemassaolon, jos puhutaan Persianlahdesta. Se oli erittäin tehokas ja luotettava konetyyppi, jolla lentäminen vaati rohkeutta, mutta tuotti tulosta. Who dares wins!Numero 3. pointti on mielestäni olennaisin. Jos tykin käyttö on pientä ja ohjukset ovat se pääase (ja tehokkain) ja tykin käyttö altistaa pudotuksille niin mikä idea tässä koneessa oikein on COIN operaatioiden ulkopuolella, jos sitä ei haluttu/voitu käyttää 30 vuotta sitten sen tarkoitettuun tehtävään?
Hmmmm.Tykkiä tai ei, konetyypin suorituskyvystä puhuvat tilastot puolestaan, vaikka tuolloin koneessa ei ollut edes täsmäpommeja tai tarkkuusnavigointia. Minusta luvut enemmän kuin oikeuttavat A-10 olemassaolon, jos puhutaan Persianlahdesta. Se oli erittäin tehokas ja luotettava konetyyppi, jolla lentäminen vaati rohkeutta, mutta tuotti tulosta. Who dares wins!
The A-10's first war was the 1991 Persian Gulf War, when Warthogs were used to kill Iraqi armor units. 132 A-10s flew 7,983 combat missions during the course of the war, killing 987 tanks, 926 artillery pieces, 1,355 armored vehicles, 10 aircraft on the ground and even two flying helicopters shot down with the GAU-8A.https://www.businessinsider.com/con...dnt-survive-russia-china-war-2022-1?r=US&IR=T
On totta että A-10C ei ole enää niin selviytymiskykyinen etulinjassa, että sitä voisi käyttää yksinään tai Apachen kanssa, kuten oli kylmän sodan aikana ajateltu. Sitten Viron tapauksessa en usko tuohon "teatteriin" vain siksi että niitä pitää käyttää kun ovat olemassa.
...
Varmasti näin, mutta jos nyt unohdetaan se tykki, vaikka kone sen ympärille rakennettiinkin ja mietitään tuon CAS-koneen muita etuja. Yritin niitä avata juuri. Tykki ei ole niin relevantti enää kuin aikanaan, mutta tarvittaessa sitä voidaan käyttää ja sen tulivoimaa ei kannata väheksyä.Hmmmm.
Jo siellä persianlahden sodassa paremmin varustetut tasavaltaiskaartit aiheuttivat kyseisellä konetyypillä operoiville yksiköille sen verran paljon tappiota vaurioituneiden koneiden muodossa että kaartit jätettiin F-16 yksiköiden huoleksi ja Thunderboltit laitettiin kakkoslinjan joukkoja pieksemään.
No eihän siinä muuta ihmeellistä ole kuin tykki ja parempi kesto ammusilmatorjuntaa vastaan. Jos kumpikaan ei ole enää kovin relevantti nykyään ei ihme että ilmavoimat vapauttaisi noiden sitomat resurssit monitoimihävittäjiin joilla tekee aika paljon enemmän muita kuin kameleita ja savimajoja vastaan.Varmasti näin, mutta jos nyt unohdetaan se tykki, vaikka kone sen ympärille rakennettiinkin ja mietitään tuon CAS-koneen muita etuja. Yritin niitä avata juuri. Tykki ei ole niin relevantti enää kuin aikanaan, mutta tarvittaessa sitä voidaan käyttää ja sen tulivoimaa ei kannata väheksyä.