Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suhtautuu noin 0% verran.En tiedä miten suhtautuu realimaailmaan, mutta DCS:ssä uusinta A-10C:tä on tullut runsaasti käytettyä. Useiden yritysten ja epäonnistumisten perusteella tylsä fakta vain on, että kone on tehokkaimmillaan Litening-podin ja laserohjattujen pommien kanssa 10 - 15 kft korkeudesta. Tällöin homma ei eroa ollenkaan F-16 tai F/A-18 -kalustolla toimimisesta. Matalalla ja Maverik-/pommi-/tykkiaseistuksella ei tule yhtään enempää tuhottuja vihollisia, mutta kaikki kevyt it pääsee ampumaan takaisin.
En usko koneen omaavan mitään suorituskykyjä, joita 4.-5.. sukupolven monitoimihävittäjät eivät pystyisi korvaamaan.
Muokkasin alkuperäistä viestiäni, alkuperäinen aloitus luotti kohtuuttoman paljon lukijan syvälliseen tuntemukseen kyseisestä ohjelmistosta ja sen realistisuudesta. Ja siis kyllä, siinä on useilla osa-alueilla räikeitä puutteita, ei sillä voi ilmansodankäyntiä mallintaa. Mm. joidenkin asejärjestelmien mallinnus on kuitenkin melko hyvällä tasolla. Itse johtopäätökseen ei kuitenkaan tainut olla mitään huomautettavaa?Suhtautuu noin 0% verran.
Historian valossa oikeissa sodissa A-10 on kyllä ollut tosiaan enemmän Maverick ohjuslavetti kuin se "uber cool" konetykki kone.Suhtautuu noin 0% verran.
Täsmäaseet on kyllä murhaavan tehokkaita vanhempiin verrattuna, vaikka se GAU-8 olisi miten seksikäs. Toisaalta jenkeiltäkin on useamman kerran täsmäaseet käyneet melko vähiin sodissa. Samoin Venäjä ampui/ampuu Ukrainaan aika heikosti täsmäaseita (risteilyohjuksia) ja koneissa näkyy pelkästään tyhmiä rautapommeja.Muokkasin alkuperäistä viestiäni, alkuperäinen aloitus luotti kohtuuttoman paljon lukijan syvälliseen tuntemukseen kyseisestä ohjelmistosta ja sen realistisuudesta. Ja siis kyllä, siinä on useilla osa-alueilla räikeitä puutteita, ei sillä voi ilmansodankäyntiä mallintaa. Mm. joidenkin asejärjestelmien mallinnus on kuitenkin melko hyvällä tasolla. Itse johtopäätökseen ei kuitenkaan tainut olla mitään huomautettavaa?
Tätä nopeutta ja tarkkuutta painotin itsekin aikanaan siinä miten F-35 korvaa tuon A-10C:n lähituessa. Ongelma lienee siinä että siinä että silloin kun ollaan lähikontaktissa ettei pommeja voi käyttää, F-35 on hyödytön. Se ei voi laskeutua alas kuin suurella riskillä, koska sitä ei ole rakennettu kestämään maasta ammuttua tulta.A-10 ja F-15X rooli on vähän sama, kumpikaan ei ole eturintamassa painamassa päälle. Mutta kun dronet, F-22/35 yms on tehny likasen työn, niin sit nämä ilmestyvät paikalle tekemään homman loppuun. Ja tekevät sen tehokkaasti kun vihollinen ei voi taistella vastaan.
Varsinkin kun nyt molempia eli F-15 ja A-10 on päivitetty ja linkitetty reilusti, ne ovat tappavia myös etäisyyden päästä. Muut etulinjassa osoittaa maalit ja nämä "kuorma-autot" kantaa sit tavaraa perille. Tosin kumpaakaan ei voi väheksyä lähellä. Tästä ei virallista ole ollut, mutta A-10 kymppi taittuu ja F-18 menee ohitse ja se on game over. Eli tässä pelaa vanhat WW2 opetukset. Kyse ei ole niinkään vauhdista vaan teho/paino/ketteryys suhteista.
A-10 menee sen 500-800kmh... Ja kyllä, monet hävittäjät menee kovempaa ja menevät myös ohitse...
Vähän sama kuin yrittäisit Ferrarilla joka menee 300kmh pysäyttää Transportterin joka menee 140kmh...
Nyt hyvä katsoa ja tutkia miten Ukrainassa pärjätään SU-25:n kanssa, käsittääkseni siellä ei ole paljon Venäjän modernimpia malleja nähty (niitä kai tehty kohtuu vähän). Kone ollut käytössä molemmilla osapuolilla, kummallakaan ei ole ollut ilmaherruutta. Menetyksiä tullut molemmin puolin....
Tuo hidas nopeus taistelutilanteessa on juuri se etu, koska A-10 ei tarvitse niin paljon suojaa nopeudelta suojauksensa kanssa. Se on myös suunniteltu erityisesti tuohon rooliin. Vaikea sanoa että onko konetyyppi täysin hyödytön vai onko sillä elinikää jäljellä. On huomattava että Pentagon halusi Warthogista eroon jo ennen Persianlahden sotaa, vaikka se loisti siellä. Tässä on sekä puolesta että vastaan puhujia ja koneen edelleen päivittäminen vastalauseista huolimatta ilmentää tuota epävarmuutta. F-35 ei enää korvaakkaan niin montaa konetyyppiä, kuin alkuun ajateltiin.
Epäsuosittu mielipide, mutta kyllä se Pentagon oli täysin oikeassa tuossa arviossa varsinkin, jos katsoo tilastoja ja raportteja persianlahden sodasta.On huomattava että Pentagon halusi Warthogista eroon jo ennen Persianlahden sotaa, vaikka se loisti siellä.
Ja on hyvä huomata (tämän hetkisten todisteiden valossa) ero A-10 ja Su-25 käytön välillä. Venäjä ja Ukraina käyttää SU-25 raketti ja tyhmä pommejen lavettina matalilla korkeuksilla.Nyt hyvä katsoa ja tutkia miten Ukrainassa pärjätään SU-25:n kanssa, käsittääkseni siellä ei ole paljon Venäjän modernimpia malleja nähty (niitä kai tehty kohtuu vähän). Kone ollut käytössä molemmilla osapuolilla, kummallakaan ei ole ollut ilmaherruutta. Menetyksiä tullut molemmin puolin.
Matalalla rynnäköintiä varmasti pahati haittaa olkapääohjukset, niistä on hankala päästä eroon vaikka olisikin ilmaylivoima ja ilmatorjuntaa tuhottu.
A-10 pilots mistook gigantic orange panels on a British IFV for orange rocket launchers.
After receiving confirmation of no friendlies in the area
and having to spot targets using binoculars.
Since 2001, the A-10 has been involved in four friendly fire incidents that killed 10 U.S. troops. The next highest is the B-1B bomber, which killed five soldiers last year in one incident. Friendly fire deaths are exceptionally rare. There have been 45 total friendly fire incidents out of about 140,000 missions flown by the Air Force, Navy and Marines.
The A-10 is the aircraft responsible for the most civilian deaths in Afghanistan since 2010, when data on those deaths started to be collected. Thirty-five people have been killed compared with 19 killed by the Harrier, data show.
In close-air-support missions in which weapons were dropped in Afghanistan, the A-10 has a slightly lower percentage of civilian casualty incidents per missions flown than B-1 bombers or F-16 fighters. More than 99 percent of the missions in which warplanes attack enemy ground fighters avoid harm to U.S. troops or civilians.
Kyllä se on oikeuttanut olemassaolonsa, koska sitä edelleen käytetään etulinjassa. Ei A-10C koneita raijata Viroon harjoittelemaan maantiepätkiltä, jos niitä ei oltaisi valmiita käyttämään. Nykyään konetyypin käyttöä rajoittaa ilmatorjunta ja havaittavuus, mutta ilmasuojalla sekä täsmä-aseiden käytöllä voidaan riskejä pienentää. A-10 on paljon taisteluhekoa selviytymiskykyisempi ja kykenee nopeampiin siirtymiin. Ei gunshippejakaan ole poistettu tai poistamassa.Epäsuosittu mielipide, mutta kyllä se Pentagon oli täysin oikeassa tuossa arviossa varsinkin, jos katsoo tilastoja ja raportteja persianlahden sodasta.
Eli pointtina: ei loistanut niin että olisi oikeuttanut olemassaolonsa.
Pienenä esimerkkinä mainitsen että 76th TFS Eric Salomon ja John Marks tuhosivat Persianlahdella yhden päivän aikana 23 panssarivaunua 3 lentosuoritteella. Näistä 4 tuhottiin GAU-8 tykeillä ja pääosa Maverick-ohjuksilla, jotka olivat pääase. Nyttemmin A-10 käyttää JDAM-pommeja, jotka tuovat sääriippumattomuuden ja stand-off etäisyyttä, mutta ei 30mm tykki ole mitenkään tehoton pehmeitä ja puolikovia maaleja vastaan. PGU-13 HEI ja PGU-14 API ovat tykin pääasialliset ammustyypit. Maverick-ohjuksen tuotanto muuten käynnistettiin jokin aika sitten uudelleen.Kun taas jenkit käytti A-10 jo persianlahden sodassa samaan tapaan kuin F111 eli ohjuslavettina jolla tehtiin "Tank plinking"
Ei blue-on-blue tilanteet ole mitenkään yksinomaan A-10 ongelmia. Ongelmiahan tulee jos vihollista ei erota omista. Näin on käynyt useasti konflikteissa, kuten esimerkiksi Irakin sodassa 2003, jossa F-14 Tomcatit osuivat US erikoisjoukkojen saattueeseen Pohjois-Irakissa. Huolimatta aavikosta ja täydestä näkyvyydestä näin kävi.Kone on täysi blue on blue katastrofi. Eli syntyy omia ruumiita.
Se on kallis hinta maksaa siitä pienestä ekstrasta psykologista vaikutusta mitä brrt ääni ja höpölegenda antaa omille ja vihollisille.