A-10 Warthog

Venäjällä on vain vähän ohjattuja pommeja joita voisi pudotella turvalliselta korkeudelta. Rautapommeja käyttävät ja siitä syystä lentävät matalalla -> paljon tappioita. (BTW:Tst-kopterit olis jees Suomellekin, voisiko siitä Kopterikustaa nimestä jo luopua?)
Lentävät matalalla myös koska S-300 järjestelmiä on yhä toiminnassa joten kovaa ja korkealla ei pääse pakoon sen paremmin kuin matalallakaan.
 
Tottakai Ukraina on ottavana osapuolena kun ilmavoimat paljon pienemmät ja alkeellisemmat. Mutta vaikkei olisi uskonut Venäjän "super ilmavoimiin", niin kyllä se varmaan melkein kaikki yllätti että Venäjä joutuu uusimmilla hävittäjillään ja SU-34 koneilla lentämään tontissa kiinni vielä pitkä aika sodan aloittamisen jälkeen.
Harvassa on ne jotka tosissaan olisivat arvanneet Venäjän kyvyn ilmassa tai maalla niin huonoksi kuin se on osoittautunut.

Pakko lentää kun siivissä on kiinni tavallisia rautapommeja mitä ei voi tarkasti tiputtaa korkeammalta.
 
Hinta tulee varmasti myös laskemaan jolloin ison hyötykuorman omaavat kuten Bayraktar Akıncı tulevat entistä käytännöllisemmäksi.
Ehkä liioittelin, mutta uskon että CAS roolissa tulevaisuudessa toimii dronet F35,F16,Strike eaglen yms. rinnalla.


Etkö ole nähnyt?
On lisääkin kuvaa Su-25 lentämässä matalalla (okei tossa viimeisessä ei kovin matalla olleet) myös mutta ne on aina joko lentämässä pois tai menossa kohteeseen matalalla ja joskus saa osumaa, joten niistä voi argumentoida mitä vain.

edit. Toki tämä on vähän ohi pointin, kun yksi pointti oli juurikin se että A-10 lensi enemmän osan ajasta ei "puunlatavakorkeudella" persianlahdensodassa, koska ei tarvetta/ei sallittu ja kun ne lensivät matalalla niin ottivat takkiin sen verran että ne siirrettiin pois tehtävästä ja F-16 jätettiin sen rooli kurmoottaa tasavaltaiskaartin joukkoja.
Olen nähnyt. Ei ole oikeata matalalentoa. Ja F-35/F-16/F-15E eivät todellakaan sovellu CAS-tehtävään, niiden tehtävänimike on "interdiction strike".

Ja mitä tulee Persianlahden A-10-operaatioihin "matalalla", niin ne eivät olleet aidosti matalalla. Aavikko-oloissa matalalentoa on lento 5 m - 15 m korkeudessa. Tasan yhtään ainutta filminpätkää en muista Persianlahdeltakaan näkyneen todellisesta matalalennosta.
 
Ja F-35/F-16/F-15E eivät todellakaan sovellu CAS-tehtävään, niiden tehtävänimike on "interdiction strike".
Korjaa jos väärässä mutta NATO jaottelee näin:
CAS, Air interdiction ja battlefield interdiction on näiden välissä joustavasti.
En ymmärrä miten nämä koneet ei myös CAS tehtäviin sovellu, kun niitä on käytetty juurikin siinä kuten myös battlefield interdiction tehtävissä irakissa ja muualla kiitos täsmäaseiden.
Edit. Eihän CAS ole mikään synonyymi matalalla, hitaasti ja raskaasti panssaroidulle koneelle. Jenkit säännöllisesti käyttää mm. F15 CAS tehtäviin ja ainakin minulla on tiedossa tapauksia missä Strike Eagle ottaa A-10 olleen CAS vastuualueen Bagramissa Afganistanissa.

Ja mitä tulee Persianlahden A-10-operaatioihin "matalalla", niin ne eivät olleet aidosti matalalla. Aavikko-oloissa matalalentoa on lento 5 m - 15 m korkeudessa. Tasan yhtään ainutta filminpätkää en muista Persianlahdeltakaan näkyneen todellisesta matalalennosta.
Mikä tähän on syynä etteivät niin tehneet? Kerta A-10 ottivat nokkiinsa silloin kun lensivät "matalalla", mutta jostain syystä eivät lentäneet noin matalalla kuin sinä sanot.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä nyt tiedä onko se 'oikea matalalento' välttämättä niin kannattavaa hommaa: vaarallista, lentäjän tilannekuva huono, aseiden käyttö vaikeaa...
Videolla ukrainalainen pilotti sanoi että pakko lentää matalalla IT:tä väistellen. Itse aikanaan lentosimulaattoreita pelanneena muistan että tämä oli totta, mutta auta armias kun kohdalle sattuikin osumaan ammusilmatorjuntaa tai Strela-partio :D
 
Edit. Eihän CAS ole mikään synonyymi matalla, hitaasti ja raskaasti panssaroidulle koneelle. Jenkit säännöllisesti käyttää mm. F15 CAS tehtäviin ja ainakin minulla on tiedossa tapauksia missä Strike Eagle ottaa A-10 olleen CAS vastuualueen Bagramissa Afganistanissa.
Ei niin. Afganistanissa paljon käytetty CAS-hommissa mm. B-1B:tä. Eikä tosiaankaan lennellä laaksoissa vuorien välissä niillä. Kun on datalinkit ja hyökkäyssäiliöt niin kyllä pommarimiehistökin tietää mihin Paveway pitää pudottaa.
 
Videolla ukrainalainen pilotti sanoi että pakko lentää matalalla IT:tä väistellen. Itse aikanaan lentosimulaattoreita pelanneena muistan että tämä oli totta, mutta auta armias kun kohdalle sattuikin osumaan ammusilmatorjuntaa tai Strela-partio :D
Todella matalalla lennettäessä ammusit ja olkapääohjuksetkaan eivät välttämättä ehdi avata tulta, mutta siinä on sitten muita vaaroja. Omalla puolella lennettäessä pitäisi periaatteessa olla turvassa matalatorjunnalta, mutta väärä tunnistus voi olla kuolemaksi. Moni matalalentäjä on joutunut omien alasampumaksi kun takalinjojen kk-mies on ollut liian liipasinherkkä ja vain ruilauttanut kun on kohdalle sattunut ja osunut tuurilla :( erityisesti näin voi käydä ilma-alivoimaiselle, koska "ei se kuitenkaan voi olla oma!"
 
Voisit kirjoittaa pidemmänkin postauksen Ukrainan ilmasodasta (mieluiten lähdeviitteineen)? Lukijoita luulisi riittävän.

Mietin tämäntapaista, mutta ongelma on löytää hyviä lähteitä. Mistä tahansa 'analyysistä' tulisi väkisinkin lähinnä mielikuvatasoilua. Kummankin puolen pudotustilastot näyttävät lähinnä fiktiivisiltä, eikä kumpikaan laita ilma-operaatioistaan tarpeeksi videota yms. materiaalia joista voisi nähdä tuloksia.

Tietysti kopteri on haavoittuva, jos se lähtee metsästämään naamioverkotettuja maaleja Balkanin metsistä. Toisaalta jos vihollinen on liikkeessä ja sijainti tiedetään edes suunnilleen, niin kopteri ei joudu lentämään uhka-alueella etsintäkuviota. Se tulee, ampuu ja katoaa.

Mikäli taisteluhelikopterin selviytymiskyvyn haluaa kyseenalaistaa, niin ihan samaa voi sanoa vaikkapa Leopard 2A6:sta, mielestäni vielä suuremmalla syyllä. Sen voi hyvin tuhota joku läski, alkoholihepatiitista kärsivä reserviläinen AKM:n ja RPG-7:n kanssa. (Tai sitten se taisteluhelikopteri, mikäli ilmatila ei ole omassa hallussa ja vaunu on liikkeessä...)

Joo, mutta kopteri maksaa 10* sen minkä Leopardi.
Etulinjassa kopterit ovat kulutushyödyke, valitettavasti. Kopterimenetykset olivat länsimaillakin rutiinia jo Irak+Afganistan-tasolla.
 
Ei niin. Afganistanissa paljon käytetty CAS-hommissa mm. B-1B:tä. Eikä tosiaankaan lennellä laaksoissa vuorien välissä niillä. Kun on datalinkit ja hyökkäyssäiliöt niin kyllä pommarimiehistökin tietää mihin Paveway pitää pudottaa.
@Trilisser tekee yleisen virheen luullessaan lähi-ilmatuen tarkoittavan että tukeva kone on lähellä vihollista. Todellisuudessa se tarkoittaa että vihollinen on lähellä omia joukkoja.
 
Tottakai Ukraina on ottavana osapuolena kun ilmavoimat paljon pienemmät ja alkeellisemmat. Mutta vaikkei olisi uskonut Venäjän "super ilmavoimiin", niin kyllä se varmaan melkein kaikki yllätti että Venäjä joutuu uusimmilla hävittäjillään ja SU-34 koneilla lentämään tontissa kiinni vielä pitkä aika sodan aloittamisen jälkeen.
Harvassa on ne jotka tosissaan olisivat arvanneet Venäjän kyvyn ilmassa tai maalla niin huonoksi kuin se on osoittautunut.

Oikeastaan ainoa asia mikä on yllättänyt ilmasodassa on että aika paljon vaikeuksia neuvostoaikaiset it-järjestelmät tuntuu tuottavan venäläisille. Vaikka ne onkin liikkuvia ja tehokkaita edelleen, niin ne on kuitenkin järjestelmiä jotka venäläiset tietävät läpikotaisin ja luulisi heillä olevan paljon keinoja niiden häirintään. Joku aika sitten näkyi Su-34 kantamassa häirintäsäiliötä, olisiko sitten paremmat keinot otettu käyttöön. Jos näin niin miksi ei alusta alkaen?

En ymmärrä lainkaan niitä puheita että Ukrainan ilmavoimat ja -puolustus olisi pitänyt tuhoutua yhdessä päivässä. Se olisi edellyttänyt täydellistä salama kirkkaalta taivaalta-yllätystä jota ei monestakaan syystä tullut. Eihän Natokaan saanut -99 tuhottua Jugoslavian ilmapuolustusta tai ilmavoimia koko 78 päivää kestävän sotaretken aikana. Täällä Suomessa me kehuskelemme miten ilmavoimien tuhoaminen ei onnistu koska me hajautamme ja puolustamme tukikohtiamme. Ukraina on melkein kaksi kertaa Suomen kokoinen maa, niin kyllä siellä hajautus onnistuu ihan yhtä lailla. Ilmavoimien konevahvuus oli ennen sotaa jokseenkin samaa tasoa kuin Suomen, ja ilmatorjuntaohjusjärjestelmiä oli paljon enemmän (5-10x enemmän).
Samaten täsmäpommien kesken loppuminen oli odotettavissa. Niitä käytettiin Syyriassa aika paljon eikä varmaan samaa tahtia valmistunut tehtaalta tilalle. Muutenkin nehän on vähänkään kovemmissa sodissa loppuneet heti kesken kaikilta paitsi jenkeiltä, ja muutama vuosi sitten ne meinasi loppua heiltäkin kun niin surutta oli ISIStä pommitettu vuosikausia.
 
Joo, mutta kopteri maksaa 10* sen minkä Leopardi.
Etulinjassa kopterit ovat kulutushyödyke, valitettavasti. Kopterimenetykset olivat länsimaillakin rutiinia jo Irak+Afganistan-tasolla.

Kerroin on ehkä pikemminkin suuruusluokkaa 4 tai 5 kuin 10. Jos siis verrataan reilusti, eli uutta huippuluokan vaunua ja uutta huippuluokan taisteluhelikopteria. Jos taisteluhelikopteri sitten pääsee edes kerran tulittamaan ohjuslastinsa possujunassa etenevään vaunukomppaniaan, niin se lienee haukkunut hintansa.

Puolan Abrams-diilin DSCA-lapuissa oli 250 vaunua ja hintalappu 6 miljardia USD. Tasajaolla 24 miljoonaa per vaunu.


Etelä-korean Apache-diilin DSCA-lapuissa oli 36 kopteria ja hintalappu 3,6 miljardia USD. Tasajaolla 100 miljoonaa per kopteri.


Tietenkään nämä summat harvoin vastaavat toteumaa, mutta jos hinnoissa on ilmaa vakiokaavalla, niin mittaluokkaeroa niistä voi päätellä. (Ja onhan tuo dollarikin kärsinyt aavistuksen inflaatiota kymmenessä vuodessa...)

Muuta hintatietoa on esimerkiksi se Suomen puolustusministeriön tiedote Hollannista ostettujen Leopardien yhteydessä. Uusi vaunu olisi maksanut noin kymmenen miljoonaa euroa. Koreahan teki kopteridiilinsä vain vähän aiemmin vuonna 2013 ja toteutuneen hinnan perusteella tuolloisella dollari-euro-vaihtokurssilla yksittäisen kopterin hinnaksi muodostui vain hieman yli kolme kertaa uuden taistelupanssarivaunun verran.

'Seoul bought 36 Boeing-built AH-64E Apache Guardian attack helicopters in 2013 under a Foreign Military Sales contract valued $1.6 billion.


Joka tapauksessa voitaneen todeta, ettei kopteri ole niin eri hintaluokassa taistelupanssarivaunuun suhteutettuna, ettäkö se olisi tarkoin suojeltava kruununjalokivi puhtaasti sen takia. Suomessa se toki olisi vähäisen lukumäärän tähden, mutta samoin taitaisi olla sen yksittäisen tai muutaman panssarijoukon kanssa. Hillotaan reservissä ja sitten kun viimein käytetään, niin on pakko varautua siihen mahdollisuuteen, ettei siitä kohta ole kuin rippeet jäljellä.
 
No offense taken. Oma tekstini perustuu näkemiini lukuisiin veteraanien haastatteluihin liittyen lähi-ilmatukeen, tähtikaulusten haastatteluihin ja siihen faktaan, että eläkepäätöksen sijaan A-10:t päädyttiin modernisoimaan totaalisesti (toisin kuin aiemmin sanoin, rungot jäävät mutta siivetkin menevät vaihtoon).
Onko jotain linkkiä heittää Pentagonin viimeaikaisiin perusteluihin, ihan mielenkiinnosta. Itselle tullut lähinnä vastaan ainoastaan settejä aikaisempina vuosina joissa Pentagon haluaisi luopua koneesta koska Yhdysvallat on siirtymässä pois COIN painotteisesta tehtävästä mutta ei ole saanut tähän lupaa.

Sen Maverickin voi ampua monikin kone, mutta kokonaisasekuorma A-10:llä on suurempi.
Nimenomaan maverick ohjusten määrässä vai yleensä hyötykuormassa? Sillä käsittääkseni esim. strike eagle voi kantaa enemmän kuormaa?

Lisäksi se GAU- 8 eli ole mikään pelkkä gimmick, vaan karmea/ihana ase joka osaavissa käsissä pyyhkii joukkueittain vihollisen jalkaväkeä pois pelistä muutamalla ylilennolla.
Mutta viime sodissa joissa A-10 on pystytty vahingoittamaan se on kärsinyt suurimmat tappiot juuri tällaisissa tilanteissa jonka takia se mm. vedettiin pois kuwaitin sektorilta ja CAS tehtävät hoiti F16. Ja muutenkin A-10 oli lähinnä aselavettina eikä konetykkinä käytössä

Jolloin herää kysymys. Mikä järki on konventionaalisissa sodassa vaarantaa monen miljoonan arvoinen kone ja kultaakin kalliimpi lentäjä, jotta voit ampua pari sarjaa konetykillä jos sinulla on riittävästi täsmäaseita käytössäsi joka vähentää riskejä?
Toisin kun venäjä, joka joutuu käyttämään heidän ilmasta maahan koneitaan aseistettuna tyhmillä pommeilla ja raketeilla jolloin koneita voidaan ampua alas manpad ohjuksilla.
 
Jatketaan tälle kuuluvassa ketjussa. Mutta sanomatta selvää että olen eri mieltä

No sinä olet ihan varmasti pätevämpi tässä asiassa kuin minä, mutta mistä tarkalleen ottaen siis olet eri mieltä? Siitäkö että A- 10 pystyy kantamaan suurempaa lähi- ilmatukeen soveltuvaa asekuormaa kuin useimmat hävittäjäpommittajat, siitä että maavoimien veteraanit kehuvat A-10:n tarjoaman tuen maasta taivaisiin eivätkä halua sitä korvattavan, siitä että GAU- 8 on oikeasti tuossa hommassa todella potentti ase vaiko siitä että päätös sen elinkaaren jatkamisesta ja täydestä modernisoinnista on tehty?

Edit: kirjoittelin sokkona ennen vastaustasi, luen ensin.
 
Onko jotain linkkiä heittää Pentagonin viimeaikaisiin perusteluihin, ihan mielenkiinnosta. Itselle tullut lähinnä vastaan ainoastaan settejä aikaisempina vuosina joissa Pentagon haluaisi luopua koneesta koska Yhdysvallat on siirtymässä pois COIN painotteisesta tehtävästä mutta ei ole saanut tähän lupaa.
Nyt luin kaikki pointtisi läpi, ja ymmärrän kyllä mitä ajat takaa.

Minun muistaakseni F-15 Strike Eagle on ainoa joka asekuormassa pääsee tasoihin Warthogin kanssa, muut jäävät joko jonkin verran tai huomattavasti taa.

Voi kun minulla olisikin linkkejä tallessa. Minä luen hirveästi, sekä paperilla että verkossa, mutta liian harvoin laitan mitään referenssejä ylös. Ainoa linkki mikä minulla on tuohon modernisointiohjelmaan on tämä

Nyt en muista varmaksi oliko nuo veteraanihaastattelut yhdessä dokumentissa yhteenvedettynä vai katselinko niitä vuosien saatossa, mutta YouTubesta ainakin löytyy "todistajalausuntoja", siitä olen melko varma. He tietysti näkevät sen asian omasta näkökulmastaan, millaista jälkeä viholliseen keskimäärin syntyy milläkin koneella. Jos samaan aikaan konetappiot ovat pahoja, niin siitä heillä ei varmasti ole yhtä hyvää kuvaa.

Joka tapauksessa GAU- 8 tekee tehokasta jälkeä, sitä nyt tuskin ainakaan voi kiistää mutta tottakai jos ampumaetäisyydelle meneminen tarkoittaa liikaa tappioita, niin eihän se silloin ole kustannustehokasta.

Niin kuin sanoin, olet varmasti perehtyneempi kuin minä. Osaan vain kertoa mitä olen lukenut ja nähnyt ihmisiltä, jotka ovat olleet siellä missä tapahtuu.
 
Nyt en muista varmaksi oliko nuo veteraanihaastattelut yhdessä dokumentissa yhteenvedettynä vai katselinko niitä vuosien saatossa, mutta YouTubesta ainakin löytyy "todistajalausuntoja", siitä olen melko varma. He tietysti näkevät sen asian omasta näkökulmastaan, millaista jälkeä viholliseen keskimäärin syntyy milläkin koneella. Jos samaan aikaan konetappiot ovat pahoja, niin siitä heillä ei varmasti ole yhtä hyvää kuvaa.
En epäile hetkeäkään etteikö mm. afgojen veteraanit tykkää A-10. Mutta jos puhutaan konventionaalisesta sodasta kuten 91 niin ei se konetykki ollut se juttu.
Ja minusta se kertoo oman tarinansa että jenkkien ilmavoimat kaikessa hiljaisuudessa vähentää A10 määrää taas. Ja yrittävät niin tehdä jo mutta taas kongressi tämän tyrmäsi.
En jaksa uskoa että ilmavoimat ovat pahiksia jotka piruuttaan näin tekevät vaan uskon että heillä on parempi kuva kuin poliitikoilla jotka tätä konetta on elossa näinkin pitkään pitäneet.
 
En epäile hetkeäkään etteikö mm. afgojen veteraanit tykkää A-10. Mutta jos puhutaan konventionaalisesta sodasta kuten 91 niin ei se konetykki ollut se juttu.
Ja minusta se kertoo oman tarinansa että jenkkien ilmavoimat kaikessa hiljaisuudessa vähentää A10 määrää taas. Ja yrittävät niin tehdä jo mutta taas kongressi tämän tyrmäsi.
En jaksa uskoa että ilmavoimat ovat pahiksia jotka piruuttaan näin tekevät vaan uskon että heillä on parempi kuva kuin poliitikoilla jotka tätä konetta on elossa näinkin pitkään pitäneet.
En usko minäkään USAF:n ilkeyteen, kyllä he varmasti kaikki puolustushaarat samaan hiileen puhaltavat. On joitakin asioita, kuten tämä, jossa heillä vain on eriävät näkemykset siitä miten se yhteinen etu parhaiten saavutetaan.

Minä luulen, että U.S. Armyn puolella on paitsi iso kasa kiitollisia rivisotilaita, NCO:ta ja nuorempia upseereja, myös vanhempia komentajia joiden väitykseen joutuneiden miesten hengen A- 10 tai pari on monta kertaa pelastanut. Heidän äänensä kuuluu ja minusta se saakin kuulua.

Joskus A-10:n kohtalo on joutua eläkkeelle, mutta nyt näyttää että lähimpään pariin vuosikymmeneen se ei ole tapahtumassa. Minä itse olen siitä tyytyväinen ja se on nyt varmaan sitä lukkarinrakkautta. Jos USAF on yksimielisesti konetyyppiä vastaan, niin he varmasti osaavat käyttää sitä tilanteen mukaan silloin kun riskit ovat pienimmät.
 
Olen nähnyt. Ei ole oikeata matalalentoa. Ja F-35/F-16/F-15E eivät todellakaan sovellu CAS-tehtävään, niiden tehtävänimike on "interdiction strike".

Ja mitä tulee Persianlahden A-10-operaatioihin "matalalla", niin ne eivät olleet aidosti matalalla. Aavikko-oloissa matalalentoa on lento 5 m - 15 m korkeudessa. Tasan yhtään ainutta filminpätkää en muista Persianlahdeltakaan näkyneen todellisesta matalalennosta.
Mikäs on matalaa ja mikä korkeaa? Montakos tuntia on sulla potkuri koneissa. Entä turbopropeilla, entä jeteillä?
 
Back
Top