Ahvenanmaa

Aavistus että ns vihreät miehet saapuvat ns siviileissä paikalle. Sitten kun viholaisen kopteria / laivaa näkymään tutkassa niin ahvenanmaan tärkeimmät kohteet on jo valloitettu, Sitten vihulaisen kopterit ja jne pyrkii estämään suomen joukkojen saapuminen , sikäli mikäli niitä lähetetään sillä tilanne voidaan koittaa sovittaa jonkinlaisella ns hangon vuokratontti ratkaisulla.

Ahvenanmaan kaltaiselle voisi
Erikoisratkaisuna harkita myös poliisin ja sotilaan yhteiskoulutusta. Rauhan aikana poliisina , ja sodanaikana sotilas.
Tosin aina kun homma perustuu ammattilaisiin niin sillon menee rahaa ja paljon.
 
Ahvenanmaan poliisi vahvuus (kuka tietää + merivartijat) 90?? Pienet o silakat joulukaloiks...
 
Ahvenanmaan poliisi vahvuus (kuka tietää) 30?? Pienet o silakat joulukaloiks...

Joo ihan lisäbudjetilla lähtisin rakentaan projektia, nykyisiä poliiseja en sotkis asiaan millään lailla. Poliisin tämän hetkinen vahvuus on muuten :Ahvenanmaan poliisilaitoksella on 90 työntekijää, joista 66 on saanut poliisikoulutuksen. (Wikipedian mukaan )
 
Korjasin tuon 90 henkilöä. Olit nopeampi:)
 
Voisi kyllä jonkinlaisen varuskunnan / tukikohdan tehdä lähemmäksi ahvenanmaata. Esimerkiksi Susiluodon merivartioaseman yhteyteen....

Eikö nyky sopimuksetkin sallisi, jo nyt perustaa Rajajääkäri-komppanian Maarianhaminaan. Kriisin sattuessa Rajalla tulee olla reservejä, jotka voivat suorittaa alustarkastuksia Itämerellä. Ja auttaa meritiedusteluosaamisella vilkkaan meriliikenteen seuraamista.
 
Ahvenanmaasta puheen ollen.
Olen tässä sivusilmällä seuranut kuinka Ahvenanmaa selviytyy vuoden alussa iskeneestä Aapeli-myrskystä.
Sehän osui erittäin pahasti Ahvenanmaalle. Puita kaatui yhdessä päivässä saman verran kuin mitä siellä vuoden aikana yhteensä hakataan/kaadetaan.
Työkaverini ystävä asuu Ahvenanmaalla ja kertoi, että paikoin on pystyssä vain sähkötolpat ja jokaisen tolpan välistä on piuhat poikki kun kaatuneet puut ovat ne katkoneet.
Se miksi asiaa olen seuraillut on se, että kiinnostaa nähdä kuinka saari selviytyy poikkeusolosuhteessa. Nyt siellä joudutaan ihan tosissaan harjoittelemaan toimintaa poikkeusolosuhteissa.
Nyt on talvi ja sähkölle on tarvetta.
Myrsky iski siis viikko sitten.
Ja sähkökatkokartan mukaan edelleen 2300 kotitaloutta on ilman sähköä. Se on iso määrä kun kokonaisasiakasmäärä on n. 9200. Eli noin 25% kotitalouksista on edelleen ilman sähköä.
Osa ihmisistä on muuttanut asumaan Maarianhaminan hotelleihin, osa on majoitettu julkisiin tiloihin ja työnantajat ovat majoittaneet työntekijöitä työpaikoilleen.
Arvion mukaan menee vielä viikko tai kaksi, että kaikki sähkökatkot on saatu korjattua.
Se on pitkä aika se. Lasku tulee olemaan kallis. Saas nähdä kuinka maatiloilla pärjätään, onko jokaisella oma aggregaatti. Tuskin.

http://www.sähkökatkokartta.fi/#/yhtiot/elandel

1547018242737.png

1547018266337.png
 
Eikö nyky sopimuksetkin sallisi, jo nyt perustaa Rajajääkäri-komppanian Maarianhaminaan. Kriisin sattuessa Rajalla tulee olla reservejä, jotka voivat suorittaa alustarkastuksia Itämerellä. Ja auttaa meritiedusteluosaamisella vilkkaan meriliikenteen seuraamista.

Nyt pistit vaikean kysymyksen. Ei mitään hajua .
Ketjulla 63 olevan selvityksen mukaan https://www.defmin.fi/files/3147/Ahvenanmaa_selvitys.pdf
tulkitsen sen että teoriassa voisi olla mahdollista, mutta käytännössä ei . Se vaatisi kriisin ennenkuin voidaan tehdä mitään. Ja ennen kaikkea aikaa vievää päätöksen tekoa byrokratian rattaissa. Sama ongelma on tietysti ihan "Suomen puolella" mutta ahvenanmaalla se on huomattavasti vaikeampaa. Jokaiseen laki pykälään ja niiden viemistä käytäntöön ei kyllä jaksa kahlata läpi.
Näin ollen Poliisi olisi parempi vaihtoehto koska ei tarvitsisi arvuutella onko kyse ns rikollista vai toisen valtion hyökkäyksestä. vaan voitaisiin heti toimia.
 
Nyt pistit vaikean kysymyksen. Ei mitään hajua .
Ketjulla 63 olevan selvityksen mukaan https://www.defmin.fi/files/3147/Ahvenanmaa_selvitys.pdf
tulkitsen sen että teoriassa voisi olla mahdollista, mutta käytännössä ei . Se vaatisi kriisin ennenkuin voidaan tehdä mitään. Ja ennen kaikkea aikaa vievää päätöksen tekoa byrokratian rattaissa. Sama ongelma on tietysti ihan "Suomen puolella" mutta ahvenanmaalla se on huomattavasti vaikeampaa. Jokaiseen laki pykälään ja niiden viemistä käytäntöön ei kyllä jaksa kahlata läpi.
Näin ollen Poliisi olisi parempi vaihtoehto koska ei tarvitsisi arvuutella onko kyse ns rikollista vai toisen valtion hyökkäyksestä. vaan voitaisiin heti toimia.

Joskus olen lukenut jonkun selvityksen jossa kerrottiin että Ahvenanmaan sopimuksissa sallitaan sisäministeriön alaiset joukot. Ja sillä perusteellahan saarilla toimii jo Merivartioasema. Eli Rajan joukoilla on saarelle pääsy. Sitten menisi hiusten halkomiseksi, että miten rannikkorajajääkärien koulutus Ahvenanmaalla laksettaisiin sisäministeriön sisäisen turvallisuuden joukoiksi. Itse perustelisin laivareittien keskeisellä sijainnilla, ja lisäntyneellä terroriuhalla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201808272201164022

Presidentti Sauli Niinistö vieraili elokuussa Ahvenanmaalla.
Tässä hänen kommenttinsa Ahvenanmaan puolustamiseen.

Presidentti Niinistöltä mielenkiintoinen vastaus Ahvenanmaan puolustamisesta: ”Emme puolusta Ahvenanmaata, vaan sen neutraliteettia”

Sauli Niinistö vieraili Ahvenanmaalla, jossa hän osallistui Itämeren parlamentaarikkokonferenssiin ja keskusteli myös maakunnan turvallisuuskysymyksistä.
Viime vuosina Itämeren alueesta on tullut sotilaallisesti entistä aktiivisempi.


Sanallista taidetta

Niinistö kertoi Maarianhaminassa myös, miten Suomi voi puolustaa neutraalia, demilitarisoitua Ahvenanmaata, jonne ei saa ennen konkreettisen uhan ilmaantumista tuoda sotilasjoukkoja, sillä Ahvenanmaan asemaa sääntelevät valtiosopimukset kieltävät alueen linnoittamisen ja joukkojen sijoittamisen normaali-oloissa.

Sopimuksia pystytään kuitenkin kiertämään Niinistönkin käyttämällä määritelmällä, jossa todetaan, että ”Suomi on sitoutunut puolustamaan Ahvenanmaan neutraliteettia, vaikka ei suoraan Ahvenanmaata".

Kysymykseen, onko Suomella riittävä kyky puolustaa nykyisellä ”vihreiden miesten” aikakaudella Ahvenanmaata, kun varsinaiset joukot voidaan tuoda alueelle vasta kriisin tullen, Niinistö vastasi, että ”Suomi on sitoutunut puolustamaan Ahvenanmaan neutraliteettia, ja jos tulee kriisi, me tunnemme vastuumme”.


Monta keinoa

Ahvenanmaa on Suomelle tärkeä strategisen sijaintinsa ja puolustus- ja huoltovarmuuden lisäksi myös ulkomaankaupan sekä tietoliikenneyhteyksien osalta, ja aina kun Itämerellä on historian saatossa käyty sotaa, myös Ahvenanmaa on joutunut sotatoimialueeksi tai niiden piiriin.

Onko nykyinen järjestelmä riittävä sekä Ahvenanmaan että Suomen ja Ruotsin turvallisuuden takaamiseksi?

- Kyllä minä uskon, että olemme kyenneet paitsi puhtaasti omia puolustusvoimia kehittämällä ja myös ulkopoliittisin keinoin rakentamaan suojaa sekä Ahvenanmaalle että mantereelle, Niinistö vastasi.


Ei ajankohtaista

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin) on aiemmin ehdottanut, että "neutraalien" ahvenanmaalaisten pitäisi suorittaa edes pakollinen siviilipalvelus.

Presidentti ei maanantaina Maarianhaminassa lämmennyt ajatukselle ahvenanmaalaisten pakollisesta siviili- tai kansalaispalveluksesta.

- Mistään sellaista ei ole nyt ollut keskusteluissa, Niinistö totesi.


Ruotsi mukana

Sen sijaan presidentti muistutti, että myös Ruotsi on sitoutunut Ahvenanmaan neutraliteetin puolustamiseen.

Esimerkiksi heinäkuussa 2015 Ruotsin parlamentin puolustusvaliokunnan puheenjohtaja totesi Lännen medialle, että Ruotsi reagoisi jopa itsenäisesti, jos Ahvenanmaalla sattuisi jotain oikein vakavaa.

Niinistön mukaan Ruotsin mukana olo Ahvenanmaan neutraliteetin puolustajana on luonnollista, koska Ruotsi on yksi tämän statuksen takaavan asiakirjan allekirjoittajista.


Lisää turvallisuutta

Ahvenanmaan maakuntapäivien jäsen, maaneuvos Katrin Sjögren (lib) pitää Ahvenanmaan neutraliteetti-asemaa ehdottomana, ja samalla myös tärkeänä turvallisuutta vakauttavana osana Itämeren alueella.

- Emme silti elä täällä missään turvallisuustyhjiössä, ja siksi arvostamme ja pidämme tärkeinä Suomen ja Ruotsin toimia, Sjögren sanoi.
 
Siitä ollaan varmasti yksimielisiä, että demilitarisointi lisää Ahvenanmaahan kohdistuvaa sotilaallista uhkaa. Samoin on selvää, että demilitarisoinnin purkaminen ilman paikallisten tukea on poliittisesti ja diplomaattisesti hankalaa ellei mahdotonta, oli vastustus miten älytöntä tahansa. Saarimentaliteettiä ei ole keksitty tyhjästä ja paikallisten mielipidettä tulee kunnioittaa jo oman edun vuoksi.

Mitä jos Ahvenanmaalle perustetaan paikallisista vapaaehtoisista koottu kodinturvajoukko, joka uhkatilanteessa saa virka-apua mantereelta? Jo komppanian verran paikallista kevyttä jalkaväkeä tekee vihreitten miesten hybridioperaation kertaluokkaa vaativammaksi.

Joukko tai sen osat toki säännöllisesti harjoittelee PV:n kanssa mantereella. Samoin joukon toiminta yhdistetään PV:n sodan ajan suunnitelmiin, mutta organisatorisesti se ei ole osa Puolustusvoimia eikä se toimi puolustusministeriön alaisuudessa. Olkoon vaikka Rajavartiolaitosta tai poliisia, mutta sotilaita he eivät virallisesti voi olla koska maakunta on demilitarisoitu.

Ei meidän tarvitse jättää käsitteiden hämärtämistä ja muuta hybridikikkailua venäläisten yksinoikeudeksi.
 
Ahvenanmaasta puheen ollen.
Olen tässä sivusilmällä seuranut kuinka Ahvenanmaa selviytyy vuoden alussa iskeneestä Aapeli-myrskystä.
Sehän osui erittäin pahasti Ahvenanmaalle. Puita kaatui yhdessä päivässä saman verran kuin mitä siellä vuoden aikana yhteensä hakataan/kaadetaan.
Työkaverini ystävä asuu Ahvenanmaalla ja kertoi, että paikoin on pystyssä vain sähkötolpat ja jokaisen tolpan välistä on piuhat poikki kun kaatuneet puut ovat ne katkoneet.
Se miksi asiaa olen seuraillut on se, että kiinnostaa nähdä kuinka saari selviytyy poikkeusolosuhteessa. Nyt siellä joudutaan ihan tosissaan harjoittelemaan toimintaa poikkeusolosuhteissa.
Nyt on talvi ja sähkölle on tarvetta.
Myrsky iski siis viikko sitten.
Ja sähkökatkokartan mukaan edelleen 2300 kotitaloutta on ilman sähköä. Se on iso määrä kun kokonaisasiakasmäärä on n. 9200. Eli noin 25% kotitalouksista on edelleen ilman sähköä.
Osa ihmisistä on muuttanut asumaan Maarianhaminan hotelleihin, osa on majoitettu julkisiin tiloihin ja työnantajat ovat majoittaneet työntekijöitä työpaikoilleen.
Arvion mukaan menee vielä viikko tai kaksi, että kaikki sähkökatkot on saatu korjattua.
Se on pitkä aika se. Lasku tulee olemaan kallis. Saas nähdä kuinka maatiloilla pärjätään, onko jokaisella oma aggregaatti. Tuskin.

http://www.sähkökatkokartta.fi/#/yhtiot/elandel

Katso liite: 26706

Katso liite: 26707
Ja mistä pussista nämäkin taas maksetaan. Voipi olla että mantereella asuvan varusmiespalveluksen käyneen duunarin veroeuroista.
 
Ja mistä pussista nämäkin taas maksetaan. Voipi olla että mantereella asuvan varusmiespalveluksen käyneen duunarin veroeuroista.
Eiköhän sähkö- ja vakuutusyhtiöt suurimmaksi osaksi joudu vahingot korvaamaan. Ne sitten taas puolestaan varmaankin nostavat sähkö- ja vakuutusmaksuja.
 
Siitä ollaan varmasti yksimielisiä, että demilitarisointi lisää Ahvenanmaahan kohdistuvaa sotilaallista uhkaa. Samoin on selvää, että demilitarisoinnin purkaminen ilman paikallisten tukea on poliittisesti ja diplomaattisesti hankalaa ellei mahdotonta, oli vastustus miten älytöntä tahansa. Saarimentaliteettiä ei ole keksitty tyhjästä ja paikallisten mielipidettä tulee kunnioittaa jo oman edun vuoksi.

Mitä jos Ahvenanmaalle perustetaan paikallisista vapaaehtoisista koottu kodinturvajoukko, joka uhkatilanteessa saa virka-apua mantereelta? Jo komppanian verran paikallista kevyttä jalkaväkeä tekee vihreitten miesten hybridioperaation kertaluokkaa vaativammaksi.

Joukko tai sen osat toki säännöllisesti harjoittelee PV:n kanssa mantereella. Samoin joukon toiminta yhdistetään PV:n sodan ajan suunnitelmiin, mutta organisatorisesti se ei ole osa Puolustusvoimia eikä se toimi puolustusministeriön alaisuudessa. Olkoon vaikka Rajavartiolaitosta tai poliisia, mutta sotilaita he eivät virallisesti voi olla koska maakunta on demilitarisoitu.

Ei meidän tarvitse jättää käsitteiden hämärtämistä ja muuta hybridikikkailua venäläisten yksinoikeudeksi.

Jostain luin (en nyt muista mistä), että Ahvenanmaalla on n. 100 reserviläistä (eli noin komppanian verran).
Joka vuosi jotkut Ahvenanmaalaiset haluavat käydä vapaaehtoisesti armeijan.
Käytännössä menevät Dragsvikiin.

Viime sodan aikanahan kun uhkana oli maihinnousu Ahvenanmaalle, perustivat Ahvenanmaalaiset myös itse vapaaehtoiset kodinturvajoukot saarta puolustamaan.
Aiheesta lisää täällä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ålands_Hemvärn

Maanpuolustuskorkeakoulussa on tehty tutkielma kuinka valmiutta kohotetaan Ahvenanmaan demilitarisoidulla vyöhykkeellä.
Tutkielman löytää täältä:

https://www.google.fi/url?sa=t&sour...Vaw0zwAoLdI9vTbjD9lEfav6y&cshid=1547065186538

Tutkielmaa kannattaa lukea sivulta 26 eteenpäin (valmiuden kohottaminen Ahvenanmaalla).

Tutkielmassa sanotaan mm. näin:

Sopimukset tarjoavat kuitenkin runsaasti mahdollisuuksia puolustusvalmisteluille oikeussääntöjä rikkomatta.

Esimerkiksi RVL.

On todettava, että sopimusmääräykset eivät rajoita RVL:n toimintaa millään tavalla.
RVL voi normaalioloissa perustaa kaikki Ahvenanmaan merivartiojoukot ilman oikeudellista estettä RVL:n päällikön päätöksellä.
RVL:n joukot käyttävät Ahvenanmaalla heille kuuluvaa toimivaltaa, suorittaa heille kuuluvia tehtäviä ja osallistuvat rajavartiolain mukaan sotilaalliseen maanpuolustukseen.
Näin ollen olisi suotavaa, että merivartiojoukkoja ei liitettäisi puolustusvoimiin ennenaikaisesti.
RVL:n toimivaltuudet antavat heille huomattavasti enemmän toimintamahdollisuuksia itsenäisinä kuin puolustusvoimille alistettuina.
 
Jostain luin (en nyt muista mistä), että Ahvenanmaalla on n. 100 reserviläistä (eli noin komppanian verran).
Joka vuosi jotkut Ahvenanmaalaiset haluavat käydä vapaaehtoisesti armeijan.
Käytännössä menevät Dragsvikiin.

Viime sodan aikanahan kun uhkana oli maihinnousu Ahvenanmaalle, perustivat Ahvenanmaalaiset myös itse vapaaehtoiset kodinturvajoukot saarta puolustamaan.
Aiheesta lisää täällä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ålands_Hemvärn

Maanpuolustuskorkeakoulussa on tehty tutkielma kuinka valmiutta kohotetaan Ahvenanmaan demilitarisoidulla vyöhykkeellä.
Tutkielman löytää täältä:

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/97289/E4395_LindgrenAB_EUK66.pdf?sequence=2&ved=2ahUKEwjk192BwOHfAhWHCCwKHYqBBvUQFjAQegQIBRAB&usg=AOvVaw0zwAoLdI9vTbjD9lEfav6y&cshid=1547065186538

Tutkielmaa kannattaa lukea sivulta 26 eteenpäin (valmiuden kohottaminen Ahvenanmaalla).

Tutkielmassa sanotaan mm. näin:

Sopimukset tarjoavat kuitenkin runsaasti mahdollisuuksia puolustusvalmisteluille oikeussääntöjä rikkomatta.

Esimerkiksi RVL.

On todettava, että sopimusmääräykset eivät rajoita RVL:n toimintaa millään tavalla.
RVL voi normaalioloissa perustaa kaikki Ahvenanmaan merivartiojoukot ilman oikeudellista estettä RVL:n päällikön päätöksellä.
RVL:n joukot käyttävät Ahvenanmaalla heille kuuluvaa toimivaltaa, suorittaa heille kuuluvia tehtäviä ja osallistuvat rajavartiolain mukaan sotilaalliseen maanpuolustukseen.
Näin ollen olisi suotavaa, että merivartiojoukkoja ei liitettäisi puolustusvoimiin ennenaikaisesti.
RVL:n toimivaltuudet antavat heille huomattavasti enemmän toimintamahdollisuuksia itsenäisinä kuin puolustusvoimille alistettuina.
Justiinsa.
 
Tuon tutkielman loppupäätelmässä todetaan mm. näin:

Yhteenvetona voidaan todeta, että normaalioloissa Suomen ilmavoimat voi vapaasti toimia Ahvenanmaan ilmatilassa ja kaksi suomalaista sota-alusta voi toimia demilitarisoidulla alueella.

Valmiuslain tarkoittamissa poikkeusoloissa Suomi voi lähettää alueelle lisää sota-aluksia, mutta vain aseellisessa, tai siihen rinnastettavassa, hyökkäyksessä tai sellaisen uhatessa voidaan ottaa puolustusvoimille kuuluvat toimivaltuudet käyttöön.
Tällöin voidaan myös lähettää alueelle maalla toimivia joukkoja.

Poikkeuksena edellä esitettyyn voidaan kaikki edellä mainitut toimenpiteet suorittaa, jos Itämeri joutuu sodan piiriin.
Tällöin tulee huomioida, etteivät valmiuslain puolustusvoimille suomia toimivaltuuksia voida ottaa käyttöön ennen kuin valmiuslain näille asettamat ehdot täyttyvät.

Lisäksi tämä voidaan tehdä, jos voidaan osoittaa, että on olemassa vaara, että Ahvenanmaata tai sen kautta Suomen mannerta kohtaan suunnataan äkillinen hyökkäys.
Kaikki valmiuden kohottamiseen liittyvät toimenpiteet tähtäävät alueen neutralisoinnin takaamiseen.
Erityisesti korostuvat ilman sotilaallista läsnäoloa viranomaisyhteistyönä toteutettavat ennakkovalmistelut.
Näiden tulee tähdätä siihen, että jos vastustaja uhkaa saarten rauhaa ja vuoden 1921 sopimuksen ehdot täyttyvät, puolustusvoimien joukot voivat heti ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin Ahvenanmaan neutralisoinnin turvaamiseksi, jotta saaret säilyisivät rauhan saarina.
 
Mielenkiintoisin kohtahan tuolla oli maininta tuosta sopimuksen rajavyähykkestä joka siis ulottuu about 5 km päähän maa-alueista. Sivu 27 ja kartta Liitteessä 2.

Tuon mukaan esimerkiksi iso osa Ahvenanmaan eteläpuolisesta alueesta on täysin vapaasti Merivoimien alusten käytettävissä koko ajan. Eli jos tarvitaan valvonnan tehostusta niin se ei tuota mitään ongelmia tai voidaan aloittaa merialueen miinoittaminen ihan just silloin kun se aloitettaisiin muuallakin.
 
Suomi voisi erittäin hyvillä perusteilla ilmoittaa että olemassaolevat sopimukset eivät enää vastaa nykyhetkeä eikä niissä esitettyjen osapuolien enää välttämättä voida katsoa joko olevan olemassa tai edustavan allekirjoittajaa.

Tämän vuoksi, ilman että lähdetään irtisanomaan sopimuksia, nämä voisi yhdistää uudeksi sopimukseksi joka vastaa paremmin nykypäivän tilannetta. Tässähän ei voi olla mitään pahaa eikä oikein kukaan voi edes olla eri mieltä. Ja tuskin olisikaan.

Uudessa sopimuksessa tulisi tietenkin luoda järkevä malli sille miten demilitarisoitu asema ylläpidetään ja minkälaisilla vakuuksilla se toimii. Venäjä konsulaatti on käsittämätön ja absurdi reliikki, joka ei kuulu enään moderniin sopimukseen. Koska erityisasemasta koituu kustannuksia, muut sopimusosapuolet kuin Suomi, sopivat rahoituksesta. Tämähän on vanha hyvä tapa osallistaa ja saada myös selkeä indikaattori muiden valtioiden sitoutumisesta sopimukseen.

Myös tuo saarille viimeisen tuhannen vuoden aikana pesiytynyt, helsinkiläisen lähiön kokoluokkaa oleva kantapopulaatio, luulisi olevan täysin tyytyväinen sopimuksien uusimiseen.
 
Suomi voisi erittäin hyvillä perusteilla ilmoittaa että olemassaolevat sopimukset eivät enää vastaa nykyhetkeä eikä niissä esitettyjen osapuolien enää välttämättä voida katsoa joko olevan olemassa tai edustavan allekirjoittajaa.

Tämän vuoksi, ilman että lähdetään irtisanomaan sopimuksia, nämä voisi yhdistää uudeksi sopimukseksi joka vastaa paremmin nykypäivän tilannetta. Tässähän ei voi olla mitään pahaa eikä oikein kukaan voi edes olla eri mieltä. Ja tuskin olisikaan.

Uudessa sopimuksessa tulisi tietenkin luoda järkevä malli sille miten demilitarisoitu asema ylläpidetään ja minkälaisilla vakuuksilla se toimii. Venäjä konsulaatti on käsittämätön ja absurdi reliikki, joka ei kuulu enään moderniin sopimukseen. Koska erityisasemasta koituu kustannuksia, muut sopimusosapuolet kuin Suomi, sopivat rahoituksesta. Tämähän on vanha hyvä tapa osallistaa ja saada myös selkeä indikaattori muiden valtioiden sitoutumisesta sopimukseen.

Myös tuo saarille viimeisen tuhannen vuoden aikana pesiytynyt, helsinkiläisen lähiön kokoluokkaa oleva kantapopulaatio, luulisi olevan täysin tyytyväinen sopimuksien uusimiseen.
Samaa mieltä. Kyllähän noi sopimukset ovat jo aikansa eläneet. Olisi korkea aika tehdä uusi nykyaikainen sopimus johon saarelaisetkin olisivat tyytyväisiä.
 
Back
Top