Alueellisten joukkojen pioneerikalusto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanski
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Taktiikka on tuttu legendaarisesta Taistelukenttä-videostakin. Nuorna ja tyhmänä katselin kulmat vinossa, että mitäs urpoilua tuo tuommoinen on. Mutta ihan validia toimintaa.

Validi kyllä, mutta se voi olla logistisesti vaikeaa, koska sitä hiekkaa tarvitaan paljon.
 
Validi kyllä, mutta se voi olla logistisesti vaikeaa, koska sitä hiekkaa tarvitaan paljon.
Edellämainitussa videossa hiekkaa kippasi paikalle muistaakseni Destian kuorma-auto. Ihan pieni länttihän siinä oli, mutta siviilipuolelta taitaa löytyä materiaalia ja kalustoa, jotta saataisiin tärkeimmät väylät katetuksi. Ehkä. Mutu on kivaa.
 
Edellämainitussa videossa hiekkaa kippasi paikalle muistaakseni Destian kuorma-auto. Ihan pieni länttihän siinä oli, mutta siviilipuolelta taitaa löytyä materiaalia ja kalustoa, jotta saataisiin tärkeimmät väylät katetuksi. Ehkä. Mutu on kivaa.
Kevyesti heittäen puolet tuttavapiiriäni on maansiirto- tai murskausyrittäjiä. Keskisuuressa kunnassa on helposti kymmeniä erikokoisia yrityksiä, joilla x-määrä kuorma-autoa ja kaivuria.
Kun se onnistuu rauhan aikanakin, että kuorma-autoja menee katkeamaton virta jollekin ainesalueelle täytettäväksi, niin eiköhän se hiekanajo nopealla tahdilla onnistu kriisin aikanakin.
 
Kevyesti heittäen puolet tuttavapiiriäni on maansiirto- tai murskausyrittäjiä. Keskisuuressa kunnassa on helposti kymmeniä erikokoisia yrityksiä, joilla x-määrä kuorma-autoa ja kaivuria.
Kun se onnistuu rauhan aikanakin, että kuorma-autoja menee katkeamaton virta jollekin ainesalueelle täytettäväksi, niin eiköhän se hiekanajo nopealla tahdilla onnistu kriisin aikanakin.
Varsinkin kun voidaan rajoituksille sanoa HEIHEI. Eli otetaan isompaa mälliä kyytiin ja poliisit ei tule kiusaamaan ajoaikalakien perään.
 
Mietiskelin tuota asfaltin rikkomis ongelmaa. Voisiko asfaltin pinnasta poistaa siististi x kokoisen pyöreän reiän? Tarkoituksena saada pala ehjänä irti. Sitten poistaa maata tarvittava määrä esim eräänlaisella kairalla. Tämä kyllä rajottaisi miinan muotoja. Ammukseksi ajattelin hieman jotain kessin tapaista ontelo ammusta. Maalihan olisi ajoneuvon pohja. Sitten sopivasti maata väliin ja kiekko takaisin nätisti pintaan. Olisiko tälläinen liian helppo havaita ajoneuvoista tai vaunuista? Sekä onko toteuttaminen mahdotonta,liian hankalaa, hidasta tai muuten vain kelvoton. Miinojen suhteen olen melko täysi maallikko, sekä siitä millaista maata asfaltin alla on kohtalaisen hatara käsitys joten ei vakavasti tarvitse ottaa. Toinen mietintä on voisiko tien alitukseen sähkö ym johdoille käytettäviä laitteita käyttää hyväksi miinoituksessa?
 
Viimeksi muokattu:
Asfaltti rikki vaan joka paikasta missä periaatteessa paikka murrokselle. Hidastaa, vaikka ei olisi miinoitettu. Ja sitten välillä onkin, miinoitettu siis. Vähän niinkuin Poliisin kameratolpat. ;)
 
Miten tuollainen pohjamiina tulee asfaltista läpi (kuvittelisin että ei vaikuta juuri yhtään)
Leikkaisi neliskanttisen palan asfalttia irti ja upottaisi miinan alle.
Ei tuollaista ohutta leikkausjälkeä helposti erota vauhdissa
 
En osaa sanoa. Lähtisikö asfaltin pala laukaisu tapahtumassa pois itsestään, veisikö se tehon pois ennen aikaisesti. Ei kai olisi mahdoton tehtävä suunnitella siihen jonkinlainen laukaisu ratkaisu missä tämä huomioidaan. Noh kunhan spekuloin.
 
Mietiskelin tuota asfaltin rikkomis ongelmaa. Voisiko asfaltin pinnasta poistaa siististi x kokoisen pyöreän reiän? Tarkoituksena saada pala ehjänä irti. Sitten poistaa maata tarvittava määrä esim eräänlaisella kairalla. Tämä kyllä rajottaisi miinan muotoja. Ammukseksi ajattelin hieman jotain kessin tapaista ontelo ammusta. Maalihan olisi ajoneuvon pohja. Sitten sopivasti maata väliin ja kiekko takaisin nätisti pintaan. Olisiko tälläinen liian helppo havaita ajoneuvoista tai vaunuista? Sekä onko toteuttaminen mahdotonta,liian hankalaa, hidasta tai muuten vain kelvoton. Miinojen suhteen olen melko täysi maallikko, sekä siitä millaista maata asfaltin alla on kohtalaisen hatara käsitys joten ei vakavasti tarvitse ottaa. Toinen mietintä on voisiko tien alitukseen sähkö ym johdoille käytettäviä laitteita käyttää hyväksi miinoituksessa?

Tuota olen miettinyt. Eli jos sillä sellaisella piikkauslevyllä voi leikata asfalttiin sellaisen kohtuu suoran viivan, niin voisiko jonkinlaisella "piparimuotilla" leikata pyöreän reiän? Tietysti vaatii sen, että sen leikkurin takana on tarpeeksi painoa. Enkä tiedä, että nousisiko se asfaltinpala suosiolla pois sieltä reiästä. Ja jos maata pitää kairata vielä sieltä alta, niin josko vain käytettäisiin sitä kairaa suosiolla. Naamiointi on toki vaikeaa, mutta tehdään sitten tarpeeksi reikiä (mikä asettaa omia vaatimuksia kairalle ja ajoneuvolle, jossa se on kiinni. Lähinnä se, että kuinka paljon reikiä saadaan tehtyä per tunti).

Mutta tuo kessin ontelo, niin noiden kanssa joskus mietin sitä, että entä jos miina onkin pitkulainen, eikä lautasen muotoinen? Voisiko tehdä sellaisen miinan, jolle tehdään reikä maahan jollakin isolla piikillä? Siis tökätään turpeeseen n. 10cm paksuinen piikki ja siinä se. Sitten laitetaan perään miina, joka laukeaa herätteestä x (en osaa sanoa).
 
Mietiskelin tuota asfaltin rikkomis ongelmaa. Voisiko asfaltin pinnasta poistaa siististi x kokoisen pyöreän reiän? Tarkoituksena saada pala ehjänä irti. Sitten poistaa maata tarvittava määrä esim eräänlaisella kairalla. Tämä kyllä rajottaisi miinan muotoja. Ammukseksi ajattelin hieman jotain kessin tapaista ontelo ammusta. Maalihan olisi ajoneuvon pohja. Sitten sopivasti maata väliin ja kiekko takaisin nätisti pintaan. Olisiko tälläinen liian helppo havaita ajoneuvoista tai vaunuista? Sekä onko toteuttaminen mahdotonta,liian hankalaa, hidasta tai muuten vain kelvoton. Miinojen suhteen olen melko täysi maallikko, sekä siitä millaista maata asfaltin alla on kohtalaisen hatara käsitys joten ei vakavasti tarvitse ottaa. Toinen mietintä on voisiko tien alitukseen sähkö ym johdoille käytettäviä laitteita käyttää hyväksi miinoituksessa?
Molempiin kysymyksiin kyllä. Suomessa(kin) on käytössä esim. traktorikaivurin etukauhan tilalle kiinnitettävä miinasijapora. En ole luonnossa nähnyt, mutta ilmeisesti sillä on ihan nopeaa porailla asfalttitiehen miinasijoja. Vastaava löytyy myös Pekka-ajoneuvosta, mutta niitä ei tietenkään joka paikkaan riitä.

Ruotsin Lapista on kerrottu, että jokainen Suomen rajalta sisämaahan johtava tie oli varustettu valmiilla panosputkilla. Jos asia osataan (tai osattiin) Ruotsissa, miksei sitä osattaisi myös Suomessa.
 
En tiedä olisiko ammuksen pakko olla mallia ontelo. Voisihan se periaatteessa olla kerta käyttöinen "panssarikranaatti". Lävistäisi ohuen pohjan ja räjähtäisi vaunun sisällä. Tehoton varmaan olisi jos telan/telapyörästön kohdalle sattuu. Tosin onko idea enään sitten nopeasti,kustannus tehokkaasti sekä nähtyyn vaivaan nähden.

Lisäksi tärkeä ajatukseni malli olisi, että menetelmä voitaisiin saada kohtalaisen pienillä ja yksinkertaisilla työkaluilla toteutetuksi lyhyessä ajassa. Sekä laukaisu laitteen kokokin pitäisi olla pienikokoinen. Helpottaisi asennus aikaa ja naamiointia.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuollainen pohjamiina tulee asfaltista läpi (kuvittelisin että ei vaikuta juuri yhtään)
Leikkaisi neliskanttisen palan asfalttia irti ja upottaisi miinan alle.
Ei tuollaista ohutta leikkausjälkeä helposti erota vauhdissa

Pohjamiina kykenee ampumaan muistakseni 10 senttiä maata päältään, mutta jotenkin veikkaan, että kokonainen kappale päällystettä saattaa olla hieman ongelma, ja se miina vaatii hieman vapaata tilaa, jotta ontelosuihku muodostuu kunnolla.

Mutta joo, noita leikkausjälkiä ei kyllä liikkuvasta ajoneuvosta havaitse, jos se pala on asetettu paikalleen hyvin.

 

Eli tuosta tulee mieleen, että vaikka tuo työn jälki onkin varsin vaikuttavaa, niin eikö kuitenkin olisi nopeampi tehdä homma näin:


En tarkoita, että lavalle pitäisi nostella, mutta repiä asfaltti palasiksi siinä määrin, että niiden kappaleiden alle saa sujautettua tellun ja jos joku siihen päälle ajaa, niin se on sitten moro.
 
Niin, ja en pitäisi pahana, jos armeijalla olisi käytössä miina joka olisi muodoiltaan enemmän brittiläisen bar-minen kaltainen.

Voisi hyödyntää vaikka tälläistä:

Ja vastaavan uran multaan saa helpomminkin.
 
Lähinnä mietiskelin voiko työn toteuttaa ilman isoja ja painavia koneita? Saisiko pienten asfalttiin tehtävien reikin laitteet kuskattua esim maasturilla tai paketti autolla. Pora jolla asfaltti kiekko pala poistetaan ja saisiko jonkinlaisen kairankin samaan kehitettyä? Lähinnä sähköllä tai polttomoottorilla toimiva. Itse miina tai panos saisi olla kohtalaisen kompatkin kokoinen. Ylimääräinen maa pois kenttälapiolla lähimpään ojaan. Nopea asentoisuus ja vähäinen kalusto tarve olisi etuina jos tämän voisi toteuttaa.
 
Hain tuolla sitä että emme kaikkia teitä voi kaivaa auki jolloin tuollaisella keinolla saisi vihollisen varovaiduuden pidettyä yllä.

Olen nähnyt sellaista isoa poraa mikä toimi polttomoottorilla. Yhdenmiehen operoitavissa. Kantohihna niskan taakse, tasaamaan painoa. Vähänkuin iso kaira missä moottori päässä
 
Lähinnä mietiskelin voiko työn toteuttaa ilman isoja ja painavia koneita? Saisiko pienten asfalttiin tehtävien reikin laitteet kuskattua esim maasturilla tai paketti autolla. Pora jolla asfaltti kiekko pala poistetaan ja saisiko jonkinlaisen kairankin samaan kehitettyä? Lähinnä sähköllä tai polttomoottorilla toimiva. Itse miina tai panos saisi olla kohtalaisen kompatkin kokoinen. Ylimääräinen maa pois kenttälapiolla lähimpään ojaan. Nopea asentoisuus ja vähäinen kalusto tarve olisi etuina jos tämän voisi toteuttaa.

Aikaisemmin käytössä oli ne Hiluksiin lastatut suluttamisajoneuvot, joissa oli katuporaa ja sen sellaista mukana. En tiedä niiden kohtalosta nykyisin. Sellaisilla sai aikankin aikoinaan miinansijat asfalttiin. Kaira tuskin onnistuu, jos se olisi tarkoitus pitää aisoissa ihmisvoimin. Traktori sen sijaan on ihan toinen juttu, kuten muutamat videot osoittavat tässä tai tuossa toisessa pioneerikalusto ketjussa. Näkisin, että traktori on OK, kun niitä on kohtuu paljon käytössä.
 
Hitot, laitetaas nyt tämä video uudelleen:


Teräksi sellainen, että tehoaa tarvittaessa myös asfalttiin ja tarpeeksi iso, jotta tuolla saa kätevän alun poterolle.
 
Hain tuolla sitä että emme kaikkia teitä voi kaivaa auki jolloin tuollaisella keinolla saisi vihollisen varovaiduuden pidettyä yllä.

Olen nähnyt sellaista isoa poraa mikä toimi polttomoottorilla. Yhdenmiehen operoitavissa. Kantohihna niskan taakse, tasaamaan painoa. Vähänkuin iso kaira missä moottori päässä

Tarkoitat ilmeisesti sellaista laitetta kuin Pionjär? Sillä saa kiviin tehtyä kyllä suoria noin kymppisenttisiä reikiä melko kivuttomasti, mutta asvaltin leikkaaminen sivuttain olisi sillä varmasti aika nihkeää. Teräpalettiin ei mun silmääni osu pystyjyrsintä, ja sellaisessa hommassa saisi ukko kyllä vääntää tuolle metrin kangella aika tosissaan. Noilla lapioterillä voisi varmaan saada telamiinan mentävän kömmänän, mutta laitehan silloin rikkoo sen asvaltin soraksi. En mene takuuseen siitä lähteekö lapioterä edes kohduudella asvaltista läpi, taitavat olla irtomaahan tarkoitettuja.

drill_ac_pionjar.gif
FS550778.JPEG
 
Tuossa pari pakettiautoon mahtuvaa asfalttileikkuria:
http://www.konekuutio.fi/vuokrakonevalikoima.php?t=228&tulo=1&tark=19
http://tuotteet.ramirent.fi/node/1890

Varmaan muitakin malleja on.
Toisekseen reiän muodolla ei ole niin hirveästi väliä, kunhan miina sinne mahtuu. Nelikulmainen reikä on todennäköisesti huomattavasti helpompi tehdä.

Pohjamiina 87 94 -mallissa on naamioinninpoistopanos, joka heittää noin kymmenen senttiä maata pois. Pohjamiinan toimintatapa on räjähtämällä muotoutuva panos, joka on vähemmän herkkä edessä olevalle materiaalille kuin ontelopanokset. Lisälukemista tästä aiheesta:

http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/view/47712
http://maanpuolustus.net/threads/sotatekniikan-opetuspaketteja.3970/ josta PDF Ohjusten taistelulataukset.
https://en.wikipedia.org/wiki/Explosively_formed_penetrator
https://en.wikipedia.org/wiki/Misznay–Schardin_effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Shaped_charge#Munroe_effect

Ne, jotka ovat nähneet pohjamiinan toiminnassa, niin muistanevat sen olevan melkoinen täräys. Ohessa pari kuvaa:

http://maanpuolustus.net/threads/pioneeritoimintaa.3146/

Yhteenvetona ja hihalyysina: pari-kolme senttiä asfalttia pohjamiinan päällä ei todennäköisesti vaikuta niin paljoa, etteikö päältä ajava vaunu menisi erittäin huonoon kuntoon.
Isommille teille (esim. moottoritiet) tällainen asentaminen voi olla työläs/mahdoton, koska niissä on yleensä melko jykevät pohjatyöt ja paksu pinta. Tienrakentajat voinee tarkentaa.
 
Back
Top