Suomen puolustussuunnittelun perustana on käytetty kenttäohjesääntö yleisen (2008) mukaisesti kahta erilaista uhkamallia. Ensimmäinen uhkamalli on poliittinen, taloudellinen ja sotilaallinen painostus, johon voi liittyä sotilaallisella voimalla uhkaaminen tai sen rajoitettu käyttö.11 Painostuksella jokin valtio tai muu toimija pyrkii vaikuttamaan toisen valtion päätöksentekoon tai kiistämään sen itsenäisyyden saavuttaakseen omat päämääränsä. Sotilaallisella painostuksella pyritään konkreettisesti osoittamaan sotilaallisen voiman käyttövalmius sekä luomaan edellytykset tavoitteiden saavuttamiselle ilman voimankäyttöä tai rajoitetulla, nopealla voimankäytöllä. Sotilaalliseen painostukseen voi liittyä alueloukkauksia, sotaharjoituksia ja joukkojen keskityksiä rajojemme tuntumassa, sotilaallista tiedustelua, aseellisia välikohtauksia ja tuholaistoimintaa sekä maa-, meri-, ilma- ja tietoliikenteen häirintää.12
<snip>
Toinen Suomeen kohdistuva uhkamalli kenttäohjesääntö yleisen osan mukaan on sotilaallisen voiman käyttö, joka voi olla 1) strateginen isku tai 2) strategisella iskulla alkava hyökkäys alueiden valtaamiseksi. Strateginen isku on yllätykseen pyrkivä sotatoimi, joka toteutetaan pääosin korkeassa valmiudessa olevilla joukoilla. Sotatoimella pyritään saavuttamaan strateginen vaikutus eli pakottamaan valtakunnan johto taipumaan asetettuihin vaatimuksiin esimerkiksi kohdistamalla lamauttavia toimia yhteiskunnan ja puolustusjärjestelmän elintärkeisiin kohteisiin ja toimintoihin. Strateginen isku voi sisältää korkeassa valmiudessa olevilla erikoisjoukoilla sekä maajoukoilla tehtäviä operaatioita.