PS perustelee kantaansa sillä, että valo- sekä videokuvaus on yleisillä paikoilla sallittua ja että tällaiseen yleisellä paikalla tapahtuvaan kuvaamiseen ei tarvita kuvauslupaa.
– Tavaramerkkilain (544/2019) 6 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan tavaramerkin haltijalla on oikeus kieltää merkin käyttäminen elinkeinotoiminnassa, jos kysymys on merkin käyttämisestä liikeasiakirjoissa tai markkinoinnissa. (--) Tapauksessa kyseessä on poliittinen toiminta, joka ei lukeudu elinkeinotoiminnan piiriin, jolloin merkin käyttöä ei voida kieltää, PS:n vastauksessa todetaan.
– Lisäksi tavaramerkkilain 4 §:n 1 momentin mukainen yksinoikeus kattaa vain merkin käytön tavaroiden tai palveluiden tunnuksena. Tavaramerkin käyttö muuhun tarkoitukseen jää niin kutsutun tavaramerkinomaisen käytön ulkopuolelle ja siten myös yksinoikeuden piirin ulkopuolelle.
PS:n mukaan tavaramerkin näkyminen vaalimainoksen taustalla ei ole tavaramerkinomaista käyttöä eikä siitä voi seurata haittaa.
– Siten tavaramerkin näkyminen vaalimainoksessa ei kuulu merkin haltijan yksinoikeuden piiriin eikä St1 Oy merkin haltijana voi tällaista käyttöä kieltää, PS toteaa.
PS:n mukaan St1:n esittämä väite siitä, että vaalimainonnassa olisi noudatettava Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä, on virheellinen.
– Markkinointisääntöjen soveltamisalaa koskien säännöissä on todettu, että markkinointisääntöjä ei ole tarkoitettu sovellettavaksi sellaiseen sisältöön, jonka tarkoitus ei ole kaupallinen.
PS:n mukaan markkinointisääntöjä soveltaa Mainonnan eettinen neuvosto, joka sääntöjensä mukaan ei ota kantaa poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältöön.
– Markkinointisäännöt eivät siten sääntele vaalimainontaa eikä Mainonnan eettinen neuvosto voi ottaa kantaa vaalimainoksen sisältöön.
-il-