juhapar kirjoitti:
Ei pojat, kyllä reserviläisarmeijoiden aika on ohi, niin kuin Ironside ja Tanjakin tässä taannoin mainitsivat. Kyllä puolenkymmentä ammatilaispataljoonaa on aina parempi kuin 350 000 asevelvollisen kenttäarmeija.
Missähän olen 1) sanonut reserviläisarmeijoiden ajan olevan ohi tai 2) että Suomen pitäisi vaihtaa ammattiarmeijaan?
Olen sanonut, että nykyisenlaisessa tilanteessa suurin osa tästä 350 000 ressun armeijasta olisi heikosti varustettuja, heikosti koulutettuja ja heikkokuntoista sakkia. Vaikka tällä foorumilla olisi kuinka maanpuolustushenkistä väkeä joka ramppaa vapaa-aikansa vapaaehtoisissa harjoituksissa, jokaista sellaista kohti on oletettavasti sata jamppaa jotka eivät ole intin jälkeen kerranneet kertaakaan tai jota kertaaminen ei nappaa ollenkaan. Tuon 350 000 miehen armeijan perustamiseen ja varsinkin koulutukseen tarvittaisiin se pitkä "harmaa vaihe" tai YH-aika, ja luultavasti Venäjän pääesikunta tietää sen, samoin kuin sen että meillä ei ole käytännössä yhtään komppaniaa suurempaa taistelukelpoista yksikköä valmiina sitä kaappauksenomaista yllätyshyökkäystä varten. Jos se hyökkäyksen kohteen puolustusdoktriini perustaa toiveensa siihen että saadaan peliaikaa kaluston hätäiseen hankkimiseen ulkomailta ja reservien tehokertauttamiseen, hyökkäyksen
tekijä tekee kaikkensa tämän option eliminoimiseen.
Olen myös sanonut, että nykyisellä tilanteella se "kaappauksenomainen yllätyshyökkäys" on huomattavasti suurempi uhka juuri siksi, että tuollaista taisteluvalmista yksikköä ei ole. Siihen nuo kolme tai neljä ammattilaispataljoonaa olisi kvanttihyppy-luokan edistysaskel, joko voimannäyttöä tai sitten sen käyttöä varten.
Tai sitten nykyisenlaista varusmieskoulutusta pitää muuttaa raskaalla kädellä. Otetaan mallia esimerkiksi Länsi-Saksan armeijasta kylmän sodan aikana: joka ikinen ensilinjan pataljoona oli sodanajan kokoonpanossa, ja sisälsi komppanian jossa mortit koulutettiin ja siirrettiin rivikomppanioihin koulutuksen jälkeen, poislukien ne jotka lähetettiin paikalliseen johtajakoulutukseen, jonka jälkeen he palasivat saman saapumiserän kollegoita johtamaan. Kotiutumisen jälkeen heitä myös kertautettiin tehokkaasti esimerkiksi paikallisten aluejoukkojen riveissä. Mutta sitten pitää lisätä myös koulutusaikaa, vaikkapa 18 kuukautta rivimiehille ja 24 kuukautta johtajille.