Horemheb kirjoitti:Viimeinen taisteluammuntani ennen kotiutumista meni jotensakin näin:
Aamulla aikaisin ajoimme ammunnan valmistelualueelle, jonka ilmoitettiin olevan joukkueen kokoontumispaikka tehtävien välissä, ja jossa pataljoonan komentaja henkilökohtaisesti käskee joukkueen johtajaa. Joukkue tällä välin huoltaa, täydentää ammukset ja löysää käsikranaateista sokat. Kävimme katsomassa ampumapaikat ja siirtymisreitit valmiiksi, niinkuin varomääräykset edellyttävät.
Siinä sitten otimme uudenkarheat vissiin Ruotsista tulleet aseet autosta ja me varusmiehet itse tarkistimme ampumakuntoisuudet, toki skappareitten valvonnassa. Ne jotka eivät ohjusta saaneet lipastivat sivussa kuorma-auton takakontista kuulaa. Tätä ei vissiin sen tarkemmin valvottu, ja itse haalin kaikki neljä lipasta täyteen. Savuja ja valaisuvälineitä jaettiin myös. Joillekkin annettiin kevyet kertasingot. Vaunukuskit hääräilivät 12.7 itkojen kanssa, joilla myös ammuttaisiin.
Sitten käskettiin aseitten putsaus. Kannoin 20 000 euron ohjukseni sivuun Pasien taakse, kantahenkilökunnan välittömän valvonnan ulkopuolelle ja istuin taisteluliivin päälle jonka taskuissa oli 120 kovaa patruunaa.
Pataljoonan komentajaa esittävä upseeri antoi käskyn ja sen jälkeen lähdimme liikeelle.
Moottoripyörätiedustelijat ajoivat edellä ja jossain kohtaa saivat kosketuksen. He ampuivat kesseillä ja jäivät asemiin kunnes toinen puolijoukkue jossa itse olin ehtisi paikalle ammuttuaan ohjuksensa pois. Kun viimeinen ohjus lähti, joukkueen varajohtaja kiljui "irti" ja lähdimme juoksemaan pakoon. Tässä kohtaa ei paksun hangen vastus juuri tuntunut ja naamani oli ilmeisesti aika lailla virneessä.
Hangessa tarpoessamme vaunut ajoivat asemaan suojatakseen irtautumisemme ja ampuivat vyökannunsa tyhjiksi. Nousimme vaunuihin ja ajoimme tiedustelijoiden luokse jossa ammuimme rynnäkkökivääreillä nousevia janttereita. Ammuin ilokseni välillä sarjaakin, varsinkin kun tiettyihin janttereihin ei osunut millään oksien takia. Olihan koulutuksessa painotettu kokoajan että luotia pitää käyttää ja paljon. Kun tuuli heilauttaa oksaa harjanteella ryhmä tyhjentää lippaat sarjatulella etumaastoon.
Kun kaikki olivat ampuneet aseensa tyhjiksi, heittelimme savut tarpeettomasti suojaamaan irtautumistamme. Mutta pitihän nekin käyttää. Valaisurakettaja emme kehdanneet räiskiä menemään, kun ei ollut pimeä.
Palasimme komentajan luokse: "Taistelunne ansiosta pataljoonan hyökkäys pääsee etenemään."
Vahvensin hitusen. Tuossa kohtaa on mielestäni hirmuinen muutos reiluun parinkymmeneen vuoteen syntynyt ja varmasti oikeaan suuntaan.
Horemheb, Haukan poika, jos sulla on edessäsi normaaleja vm-palveluksen suorittaneita reserviläisiä ja sinun pitää kouluttaa NLAW-ammunta, siis vain teknisenä suorituksena, miten pitkä aika tarvitaan, että joukko ampuu säällisellä tavalla maaleihin? Siis nämä ressut ovat keittiömiehiä, jääkäreitä, tykkimiehiä ja ylimatruuseja ei suinkaan niinkuin second, joka on sellainen oikea pst-mies.