AMOS ja NEMO

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peelo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ruotsilla on jo Mjölnerit. Eiköhän ne pitäydy siinä, kovin kummallista olisi ottaa vastaava (parempi) Nemo enää rinnalle, kun jo kerran ovat sen ohittaneet hankinnoissaan.
Mjölnerit on tosiaan kolmella MekB ja Stridsgrupp Gotlannilla. IB varustetaan Ptgb 300 ja 360 kalustolla, johon Mjölneriä vaikea laittaa. Tarve tosin olisi vain n. 24 kpl, eli vedettävillä varmaan mennään. Jokohan kohta tulee ilmoitus raketinheitin hankinnoista?
 
Mjölnerit on tosiaan kolmella MekB ja Stridsgrupp Gotlannilla. IB varustetaan Ptgb 300 ja 360 kalustolla, johon Mjölneriä vaikea laittaa. Tarve tosin olisi vain n. 24 kpl, eli vedettävillä varmaan mennään. Jokohan kohta tulee ilmoitus raketinheitin hankinnoista?

Onko Mjölnerissä huomattavan korkea paino tai jotain muita ominaisuuksia, minkä vuoksi se ei sopisi pyöräalustalle?

6X6 + Nemo olisi tietysti valmis paketti, mutta niin oli myös AMV + AMOS. Ei kuitenkaan kelvannut puolalaisille, vaan KRH-Rosomakeissa on nyt puolalaisten oma torni.

Edit: Ainakin tämän mukaan tornilla on kaikkinensa painoa 7 tonnia. Menee vähän ylärajoille 6X6:ssa (alapuolinen Wikipediasta), mutta pitäisi onnistua, ja varmaan siitä voi tehdä yksiputkisenkin version suht helposti, kuten Amoksesta syntyi Nemo.

Mass
  • Empty: 15.5 t (34,000 lb)
  • Maximum for amphibious operations: 21.5 t (47,000 lb)
  • Maximum with coil springs suspensions: 22.0 t (48,500 lb)
  • Maximum with hydropneumatic suspensions: 24.0 t (52,900 lb)[2][3]

 
Onko Mjölnerissä huomattavan korkea paino tai jotain muita ominaisuuksia, minkä vuoksi se ei sopisi pyöräalustalle?

6X6 + Nemo olisi tietysti valmis paketti, mutta niin oli myös AMV + AMOS. Ei kuitenkaan kelvannut puolalaisille, vaan KRH-Rosomakeissa on nyt puolalaisten oma torni.

Edit: Ainakin tämän mukaan tornilla on kaikkinensa painoa 7 tonnia. Menee vähän ylärajoille 6X6:ssa (alapuolinen Wikipediasta), mutta pitäisi onnistua, ja varmaan siitä voi tehdä yksiputkisenkin version suht helposti, kuten Amoksesta syntyi Nemo.

Mass
  • Empty: 15.5 t (34,000 lb)
  • Maximum for amphibious operations: 21.5 t (47,000 lb)
  • Maximum with coil springs suspensions: 22.0 t (48,500 lb)
  • Maximum with hydropneumatic suspensions: 24.0 t (52,900 lb)[2][3]

Ptgb 360 (AMV) päälle varmaan menisi, mutta ei varmaan kannata viritellä pientä määrää? Jossain videossa näin, kun vetivät heittimiä Tgb 24 (Sisu GTP) perässä.
 
Ptgb 360 (AMV) päälle varmaan menisi, mutta ei varmaan kannata viritellä pientä määrää? Jossain videossa näin, kun vetivät heittimiä Tgb 24 (Sisu GTP) perässä.

Minulla on FMV:n johtaja langanpäässä ja hän haluaisi vaihtaa kanssasi muutaman sanan... ;) Pienet tuotantosarjat eivät ole ongelma Ruotsissa, vaan maan tapa. Archer ja Gripen ehkä parhaina esimerkkeinä.

Noin yleisesti ottaen veikkaan ruotsalaisten vetävän kotiinpäin. Samalla saa näppärästi kuitattua puolustusmenotavoitteita ja annettua valtiontukea puolustusteollisuudelle, kun kehittää sen yksiputkisen Mjölnerin.
 
Back
Top