AMOS ja NEMO

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peelo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Luulen, että tässä keskustelussa nykyisten 120 KRH TEKA ajoneuvojen (ja niiden kaltaisten) päivitys nimen omaan juuri noilla ajoneuvo kohtaisilla paikannus- ja suunnan antolaitteilla yhdessä ampumarvojen laskimella on mitä noille kannattaa tehdä.
En tiedä minkälainen järjestelmä on nykyään, mutta tulenavaus nopeutta ja liikkeelle lähtö nopeutta tarvitaan.
Krhtekalla on jo hyvin nopea kyky lähteä tuliasemasta. Jos viestiyhteytenä käytetään vain radiota, niin onko vaunun ulkopuolella nopean tulitehtävän suorittamisen jälkeen muuta purettavaa kuin kiinnityspisteet (pelkkä seiväs nykyään?), ja ehkä tuliasemasuuntakehä, jos sitä ei ole jo purettu aiemmin. Ajoneuvokotainen paikantamislaite ei mielestäni tätä osuutta olennaisesti parantaisi.

Asemaanmeno sitten kestänee nykykalustolla mm. viuhkaamisen takia useampia minuutteja - olettavasti onnistuu kuitenkin nopeammin kuin vedettävällä joukkueella, mutta hitaammin kuin nyt vaikka Amoksella (vast). Itse olen kuitenkin skeptinen, että kannattaako nopeamman asemaanmenokyvyn takia investoida merkittäviä summia rskrh-kaluston pääosaan tai välttämättä edes nykyiseen krhtka-kalustoon.

Vertailun vuoksi, mutta osittain aiheen vierestä:
-24 krh-tekan sarja (ja kolmen proton modifiointi) Patrialta tilattuna maksoi 29,5 miljoonaa silloista markkaa, eli 1,1 - 1,2 milj. mk/kpl (lähteenä PLM:n esittely 7.1.2000). Esittelyasiakirjasta ei selviä, mitä ko. hinta sisälsi ja paljonko oli toteutuma lopulta, epäilyttävän halpa suorastaan...
-Yksi TALIN 5000-paikantamislaite maksoi samana vuonna tilattuna noin 600 000 mk (PLM:n esittely 31.3.2000), olettavasti ilman asennusta ja muita kuluja (hinnat ilman alvia).
- Vuonna 1993 vedettävä 120 Krh 92 ajopyörästöineen maksoi 145 000 mk/kpl, suuntain m/94 lisäksi n. 24 000 mk/kpl (PLM:n esittelyt 21.5.1993).

Pointtina tässä siis viestissä on, että itselle se vanhakin krh-teka tuntuu ainakin hankintahetken mukaisilla hinnoilla kustannustehokkaalta kompromissilta.
 
Soveltuuko 206 alustaksi vai oliko ne kaikki Nasuja?
Ei sovellu, koska kuten Patrian Toivonen täällä aikanaan ketjussaan Tampella-Vammas-Patria-epäsuoran tulen aseista kertoi, niin tuo KRH-TEKA on alustaltaan ihan todella merkittävästi vahvistettu, ja siihen piti tehdä aivan erillinen kehitystyö.

Tai tietysti rahalla kaikki ratkeaa tässäkin, mutta jos kustannustehokkuutta etsitään...
 
Patria rakentaa ja toimittaa 6x6 Nemo ja krh-komentovaunut Bundeswehrille suorituskykytestiin. Diili sisältää myös näiden laitteiden/järjestelmien integroinnin BW tehtävähallintajärjestelmiin. Eiköhän sieltä tulee lisää tilausta vielä.


Germany and Patria have signed work package for CAVS Patria 6x6 programme-related mortar variants development​


Germany and Patria have signed today a work package covering the Common Armoured Vehicle System (CAVS) programme-related mortar variants development and qualification for Bundeswehr. The work package takes place under the CAVS research and development agreement, into which Germany has accessed in 2024. The scope of the work package includes building of CAVS NEMO and CAVS mortar command & control variants, their integration with German mission systems and the qualification of the entire system to German customer requirements. The value of the agreement is approximately 50 million Euros, further details of the scope are not publicly disclosed.

 
Viimeksi muokattu:
Mietin vaan, kuinkahan paljon on eroa CV90:n ja AMV:n päällä olevalla AMOS heitintornilla?

Kuinka vaikee olis siirtää AMV:n päältä AMOS torni CV90 tornin paikalle ja VC90 torni sen AMOS tornin paikalle AMVn päälle, ihan vain näin teoriassa, eihän siinä mitään järkeä olis.
 
Stubb kävi pelaamassa kierroksen golfia Trumpin kanssa. Trump somessa hehkutti Stubbia ja suomalaisia jäänmurtajia. Ehkä siellä on jotain muitakin diilejä tehty.

Jos noin on, niin kiinnostava kysymys on, mitä Stubb puolestaan lupasi Trumpille? Takuulla muutakin kuin 3% puolustusmenoja BKT:sta ja myymme teille mitä ikinä tarvitsettekaan meidän teollisuudelta. No, odotellaan.
 
Aika pitkälle jonnijoutavaa nämä tariffit kun valtio myy aseita valtiolla. Siinä valtio maksaa tullimaksun itselleen. Oleellista on ns urakkahinta jolla sopimus tehdään ja siihen niin toimitus kuin maksusuunnitelma. Siihen sisältyy ehdot mahdollisiin muuttujiin kuten valuuttakurssit, myöhästymiset ja sitoutumiset koulutukseen, ylläpitoon jmv. Näihin ehtoihin itse valmistaja sitoutuu ja valtio ne takaa.
 
Toivottavasti Nemoja nähtäisiin myös kotimaassa! Nyt kauppa alkaa vihdoin käydä hyvin ulkomaille, mutta suomalaiset tilaukset puuttuvat edelleen...

Ovat ilmeisesti laskeneet esikunnissa, että rahalle saadaan enemmän vastinetta panostamalla putkitykistöön ja raketinheittimiin. Sinänsä Nemo vaikkapa Patrian 6X6 -alustalla on varmasti ihan tehokas (ryöppyammuntakyky, nopeampi asemaanajo ja asemasta poistuminen, miehistön suoja tulitoiminnan aikana), mutta onhan se myös (ainakin ollut) todella kallis.

Mutta katsotaan. Jotain tällaistahan PV on aiemmin julkilausumissaan todennut odottavan, että kunpa joku muu tilaisi ja saataisiin ratsastaa toisen tilauksen vanavedessä ja sitä myöten kalusto halvemmalla. Nyt alkaisi olla tilaisuus. Nähtäväksi jää, hyödynnetäänkö se.

Jos oikein fantasioi, niin tilaukset aloitettaisiin pikapuoliin. Samalla kun jääkäripataljoona saa 6X6:t, pataljoonan kranaatinheitinkomppania saisi 6X6 Nemot. Siitä olisi hyvä laajentaa sitten myöhemmin FAMOUS-alustalle, jahka se saadaan tuotantoon.
 
Ovat ilmeisesti laskeneet esikunnissa, että rahalle saadaan enemmän vastinetta panostamalla putkitykistöön ja raketinheittimiin. Sinänsä Nemo vaikkapa Patrian 6X6 -alustalla on varmasti ihan tehokas (ryöppyammuntakyky, nopeampi asemaanajo ja asemasta poistuminen, miehistön suoja tulitoiminnan aikana), mutta onhan se myös (ainakin ollut) todella kallis.

Mutta katsotaan. Jotain tällaistahan PV on aiemmin julkilausumissaan todennut odottavan, että kunpa joku muu tilaisi ja saataisiin ratsastaa toisen tilauksen vanavedessä ja sitä myöten kalusto halvemmalla. Nyt alkaisi olla tilaisuus. Nähtäväksi jää, hyödynnetäänkö se.

Jos oikein fantasioi, niin tilaukset aloitettaisiin pikapuoliin. Samalla kun jääkäripataljoona saa 6X6:t, pataljoonan kranaatinheitinkomppania saisi 6X6 Nemot. Siitä olisi hyvä laajentaa sitten myöhemmin FAMOUS-alustalle, jahka se saadaan tuotantoon.
Tremosilla saanee rekkapyörille 12 putkea vs 1 panssari-nemo, niin veikkaan ensimmäisen puolesta.
 
Tremosilla saanee rekkapyörille 12 putkea vs 1 panssari-nemo, niin veikkaan ensimmäisen puolesta.

Yhden Patria 6X6:n hinnalla saanee vähintään 12 nelivetoista MB Sprinteriä (vrt. Hemvärnetin miehistönkuljetusajoneuvo). Tarkoittaako tämä, että PV alkaa kuljettaa jääkäreitä Sprintereillä? (No, onhan se sentään Mersu ja traktoria nopeampi, mutta...)

Tremosin edut:

-Nopeampi ampumavalmiuden saavuttaminen pysähtymisen jälkeen, jos (iso JOS) investoidaan laserhyrriin yms. kalliisiin laitteistoihin
-Nopeampi asemasta poistuminen (ei tarvitse kaivaa vastinta ylös maasta ja valmistella heitintä kuljetukseen)

Patria 6X6 NEMO:n edut:

-Nopeampi ampumavalmiuden saavuttaminen pysähtymisen jälkeen
-Nopeampi asemasta poistuminen
-Käytettävissä heti eikä 7. sotapäivänä, kun eduskunta on nuijinut läpi pykälät siviilikuorma-autojen pakko-otoista
-Miehistön suoja siirtymissä ja tulitoiminnan aikana
-Ryöppyammunta (MRSI) (viimeinen, mutta ehkä merkittävin)

Twiitin mukaan 24 Nemoa sovitettavaksi Lynxin päälle olisi sovittu.

Niinhän se oli aiemman Patrian tiedotteenkin mukaan? Ei puhetta mistään aiesopimuksista tai muusta "toivotaan, toivotaan" -tason jutuista.

Patria on allekirjoittanut sopimuksen Rheinmetallin tytäryhtiöiden Rheinmetall Landsysteme GmbH:n ja Rheinmetall Hungaryn kanssa Patria NEMO -kranaatinheitinjärjestelmien toimittamisesta.

Vähintään 24 kranaatinheitinjärjestelmää toimitetaan osana sopimusta,
 
Mikä on hintaero Patria 6x6:den ja 6x6 koukkulava kuorma-auton välillä? Eikö Nemosta ole konttiversiokin olemassa? Vai se torniko tässä se suurin kulu on.

Plussia ja miinuksia olisi konttiversiossa.
 
Tarkoittaako tämä, että PV alkaa kuljettaa jääkäreitä Sprintereillä?
Miten niin alkaa?

No ymmärsin kyllä, että kyse oli kärkijoukoista, mutta muualla Sprinterit/vast. on ihan arkipäivää ja monessa joukossa oltaisiin tyytyväisiä, jos kyseessä olisi PV:n Sprinterit eikä ottoajoneuvot. Toisaalta 30 vuoden ajalle kokonaiskulut tasoittuvat jo paljon, koska Sprintereitä pitää hankkia kaksi kierrosta ja yhden 6x6:n huoltaminen lienee halvempaa kuin 6-12 Sprinterin.
 
Back
Top