KRH-laskija
Korpraali
Krhtekalla on jo hyvin nopea kyky lähteä tuliasemasta. Jos viestiyhteytenä käytetään vain radiota, niin onko vaunun ulkopuolella nopean tulitehtävän suorittamisen jälkeen muuta purettavaa kuin kiinnityspisteet (pelkkä seiväs nykyään?), ja ehkä tuliasemasuuntakehä, jos sitä ei ole jo purettu aiemmin. Ajoneuvokotainen paikantamislaite ei mielestäni tätä osuutta olennaisesti parantaisi.Luulen, että tässä keskustelussa nykyisten 120 KRH TEKA ajoneuvojen (ja niiden kaltaisten) päivitys nimen omaan juuri noilla ajoneuvo kohtaisilla paikannus- ja suunnan antolaitteilla yhdessä ampumarvojen laskimella on mitä noille kannattaa tehdä.
En tiedä minkälainen järjestelmä on nykyään, mutta tulenavaus nopeutta ja liikkeelle lähtö nopeutta tarvitaan.
Asemaanmeno sitten kestänee nykykalustolla mm. viuhkaamisen takia useampia minuutteja - olettavasti onnistuu kuitenkin nopeammin kuin vedettävällä joukkueella, mutta hitaammin kuin nyt vaikka Amoksella (vast). Itse olen kuitenkin skeptinen, että kannattaako nopeamman asemaanmenokyvyn takia investoida merkittäviä summia rskrh-kaluston pääosaan tai välttämättä edes nykyiseen krhtka-kalustoon.
Vertailun vuoksi, mutta osittain aiheen vierestä:
-24 krh-tekan sarja (ja kolmen proton modifiointi) Patrialta tilattuna maksoi 29,5 miljoonaa silloista markkaa, eli 1,1 - 1,2 milj. mk/kpl (lähteenä PLM:n esittely 7.1.2000). Esittelyasiakirjasta ei selviä, mitä ko. hinta sisälsi ja paljonko oli toteutuma lopulta, epäilyttävän halpa suorastaan...
-Yksi TALIN 5000-paikantamislaite maksoi samana vuonna tilattuna noin 600 000 mk (PLM:n esittely 31.3.2000), olettavasti ilman asennusta ja muita kuluja (hinnat ilman alvia).
- Vuonna 1993 vedettävä 120 Krh 92 ajopyörästöineen maksoi 145 000 mk/kpl, suuntain m/94 lisäksi n. 24 000 mk/kpl (PLM:n esittelyt 21.5.1993).
Pointtina tässä siis viestissä on, että itselle se vanhakin krh-teka tuntuu ainakin hankintahetken mukaisilla hinnoilla kustannustehokkaalta kompromissilta.