AMOS ja NEMO

Panssarisuoja on kaksipiippuinen juttu. Hyvä juttu Nemo-kontin ja sen miehistön kannalta, mutta jos alusta on ei-panssaroitu, niin liikkuminen keskeytyy hyvin äkkiä alustan tuhoutuessa. Esimerkiksi maastokuorma-autojen panssaroiduissakin versioissa käsittääkseni vain hytti on panssaroitu. Eli kuljettaja ja muut hytissä olevat ovat suojassa, mutta esimerkiksi moottori voi vaurioitua ja matkanteko loppua, jos sirpalekuuro osuu kohdalle.

Tuo videossa käytetty Sisu E13 kestää sirpaletta melko hyvin. Kaikki rungon ympärillä oleva tekniikka (polttoainesäiliöt, akut, paineilmavehkeet) on sivu suunnasta suojattu n. 5mm vahvoilla teräksisillä suojalevyillä. Moottori on hytin ja pyöräkoteloiden miinanräjähdyssuojien ympäröimä ja näin ollen erittäin hyvässä suojassa sirpaleilta. Jäähdyttimet on panssaroidussa kotelossa hytin takana.
E13 sopisi mielestäni erinomaisesti tuollaisen nemokontin kuljetukseen. AMV-alusta lienee nykypäivänä noin 3miljoonaa ja E13 noin 0,8 miljoonaa. Veikkaisin, että nemokontti-E13 yhdistelmän hinta olisi noin puolet Nemo-AMV:n hinnasta.
 
Panssarisuoja on kaksipiippuinen juttu. Hyvä juttu Nemo-kontin ja sen miehistön kannalta, mutta jos alusta on ei-panssaroitu, niin liikkuminen keskeytyy hyvin äkkiä alustan tuhoutuessa. Esimerkiksi maastokuorma-autojen panssaroiduissakin versioissa käsittääkseni vain hytti on panssaroitu. Eli kuljettaja ja muut hytissä olevat ovat suojassa, mutta esimerkiksi moottori voi vaurioitua ja matkanteko loppua, jos sirpalekuuro osuu kohdalle.
Joo sehän olisi kiva että kaikki olisi panssaroitu vimosen päälle ja kestäisi vaikka ydinräjähdyksen, mutta kun se raha. Ja jos ajattelee positiivisia puolia tuossa kontti ratkaisussa niin onhan se mukavaa vaikka alusta ammuttaisiin alta/pettäisi niin miehistö ja itse asejärjestelmä voitaisiin vain siirtää uudelle alustalle ja taas mentäisiin.
 
Tuo videossa käytetty Sisu E13 kestää sirpaletta melko hyvin. Kaikki rungon ympärillä oleva tekniikka (polttoainesäiliöt, akut, paineilmavehkeet) on sivu suunnasta suojattu n. 5mm vahvoilla teräksisillä suojalevyillä. Moottori on hytin ja pyöräkoteloiden miinanräjähdyssuojien ympäröimä ja näin ollen erittäin hyvässä suojassa sirpaleilta. Jäähdyttimet on panssaroidussa kotelossa hytin takana.
E13 sopisi mielestäni erinomaisesti tuollaisen nemokontin kuljetukseen. AMV-alusta lienee nykypäivänä noin 3miljoonaa ja E13 noin 0,8 miljoonaa. Veikkaisin, että nemokontti-E13 yhdistelmän hinta olisi noin puolet Nemo-AMV:n hinnasta.

Hyvä, mikäli asia on noin. Tosin tarkastelu yksinomaan kuorma-auton ja AMV:n välillä on ehkä hieman harhaanjohtavaa, miksipä alustaksi ei kelpaisi kuorma-auton hintainen Misu? Tai olisiko tela-alusta (esim. panssari-teka) kenties vielä parempi? ;)

Joo sehän olisi kiva että kaikki olisi panssaroitu vimosen päälle ja kestäisi vaikka ydinräjähdyksen, mutta kun se raha. Ja jos ajattelee positiivisia puolia tuossa kontti ratkaisussa niin onhan se mukavaa vaikka alusta ammuttaisiin alta/pettäisi niin miehistö ja itse asejärjestelmä voitaisiin vain siirtää uudelle alustalle ja taas mentäisiin.

Kieltämättä kokonaisuuden kannalta kontti ja kuorma-auto voi olla jopa parempi ratkaisu, vaikka yksittäisen kranaatinheitinajoneuvon kannalta AMV onkin varmasti taistelunkestävämpi alusta. Kontin saanee nimittäin kohtalaisen helposti irti, vaikka kuorma-auto olisikin ajanut miinaan. Mutta NEMO-varustuksen irroittaminen miinaan ajaneesta AMV:stä voi olla hiukan hankalampaa.

Koettakaa siis sietää kaltaistani teknikko-perfektionistia, jolle vain paras ja teknisin on kyllin hyvää. :)
 
Tuohon konttiin kun saisi telaketjut alle että se pystyisi vaihtamaan tuliasemaa omin voimin....;)
 
Onko mitään tuoretta tietoa siitä, miten pelittävät ne rannikkoveneisiin istutetut NEMOt?
 
Onko mitään tuoretta tietoa siitä, miten pelittävät ne rannikkoveneisiin istutetut NEMOt?

Jos kotimaisesta ratkaisusta puhutaan niin Jurmo ilmeisesti osoittatui liian heppoiseksi lavetiksi. Muutoin toimiva paketti.
 
Back
Top