Mitä sinä itse ymmärsit Putinin Venäjältä sanotaanko vuonna 2008?
Itse puolestaan yritän vaikuttaa koko ajan aina kun siihen tulee sekin mahdollisuus, muistutan vatnikeille ja kaikille mitä se on tämä russki-mir siellä paikan päällä. Myös jokainen kerta altistan itseäni huutoille ja negativisuudelle, koska propagandalla myrkytetyillä vatnikeilla on usein valikoiva ja erittäin lyhytkin muisti. Tuo kuvaamani tapaus on melkein klassinen, Venäjä "kutsutaan" tänne, pro-kremlilasia poliitikoita ja (ja juuri siksi korruptoituneita) kehutaan ja pyritään äänestämään, mutta aina kun muistuttaa heille tosiasioita, miten valtava ero heidän elämän tasolla ja venäläisten, niin saa vihat niskalle. Ne ovat jopa keksineet että kaikki tämä on Venäjän ansiosta, kysymykseen "no miksi sitten siellä heidän oma kansaa mietti ostaako lääkkeet vai ruoan, näin ihanassa paikassa, missää vuokraan menee koko eläke?
Sitä vain en koskaan ymmärtänyt, miksi kun kirjoitan näistä samoista asioista netissa, saan myös vihat suomalaislta niskaan: miksi se tänne kirjoittelet näitä. No vaikkapa juuri siksi, että samat vatnikit asuvat juuri täällä,kenties seinänaapurina ja kutsuvat sitä venäläistä "ihanuutta"! No vaikkapa siksi, jotta sinäkin osasit sanoa tilaisuuden tulleen muuttama faktaa ja lukua russkimiria kaipaavalle.
Sama asia oli muutama vuotta sitten kun yritin puhua Putinin fasismin nousemisesta Venäjällä, minulla vieläkin post traumattiset tuntemukset, kun muistan mitä vihaa ja solvausta sain silloin suomalaisilta nettikirjoittajilta. Mitähän nyt mahtavat ajatella, vieläkö raapivat päitä, onko siellä fasismia vai ei? Itse kuulun niihin jotka näkevät asioita ja ilmioita herkkästi ja valitettavasti kuulun vähemmistöön, eikä se ole helppoa.
Ymmärränkö asioita, kysyt. Ymmärrän. Joskus tuntuu että pääsisin helpommalla, jos en ymmärtäisi.