Anna meille Puola, anna meille Suomi, anna meille tähtitaivas

Edit.poistin kirj.
 
Viimeksi muokattu:
Olen monta kertaa miettinyt, mikä merkitys somella loppujen lopuksi on, kun kansojen mielipiteitä tai asenteita muokataan? Veikkaan ja oletan, että ei niin suuri kuin oletamme ja uskomme. Jos nyt tuota Mitävittua-sivuakin katsoo, niin aikamoista hupailuahan tuo kuitenkin on. Paljonko sitä klikataan ja moniko loppujen lopuksi ottaa kantaa tai edes lukee kunnolla kaikkea sitä stuubaa, mitä framille ladataan?

Me aktiiviset tämän sivuston käyttäjät saatamme herkästi harhautua kuvittelemaan, että tämän kaltainen somettelu on hirmu "merkityksellistä"....ja loppujen lopuksi, kansallisessa mielessä tämä on marginaalinurkkaa, jonka saavuttavuus pysähtyy taatusti luokkaan tuhat-tuhansia. Psykologinen operaatio siinä mielessä, missä se on nähtävä esim. venäläisten harjoittamana, sillä on taatusti enemmän tavoitteita ja päämääriä kuin osaamme edes kuvitella. Mielipiteenmuodostumisen reuna-alueilla näitä ratkaisuja ei synny, ne syntyvät valitettavasti paljon varmemmin ja kätevämmin niillä alueilla elämää, jotka me kyllä tiedämme, mutta emme uskalla edes suoraan sanoa. Poliitikot ja korkeat virkaihmiset ovat varmasti aivan keskiössä, kun pohditaan vaikuttamista mm. Suomen kaltaiseen valtioon ja kansaan. Ja siitäpä sitten pohtimaan.

Melkeinpä voisin sanoa, että juuri kukaan ei tiedä mikä merkitys somella todellisuudessa on - se on kaikesta huolimatta ilmiönä niin uusi ettei riittävän pitkän aikavälin havaintodataa välttämättä ole edes olemassa. Ja toisaalta, nykyinen tilanne taitaa olla ensimmäinen, jossa voidaan sanoa valtiojohtoisen tahon panostavan huomattavassa määrin vaikuttamiseen sosiaalisen median kautta mitä erinäisimmin keinoin. Toki aiemminkin on vaikuttamista tapahtunut mutta se on joko sivistyneempää tai sitten selkeällä tapaa yksityisten toimijoiden oman agendan ajamista, joka on loppujen lopuksi helposti miellettävissä propagandaksi tai "hörhöilyksi" (hörhöilyä laisinkaan väheksymättä). Sen sijaan Venäjän toimet ulottuvat sen verran laajemmalle ja ne tavoittavat selkeällä tapaa useampia kansanosia ja omien havaintojeni mukaan niillä on vaikutusta ainakin sellaisiin tahoihin jotka ovat aiemmin "epäilleet" mutta minusta myös sellaisiin ihmisiin, joita aiemmin on voinut pitää tolkullisina - onko sitten Ukrainan kriisi ja sota nostanut pintaan sympatiat Venäjää kohtaan vai ajaako omaa agendaa jokin muu, mutta tiettyä muutosta on havaittavissa.

On myös huomioitava, että somen tarkoituksena ei välttämättä ole vaikuttaa laajoihin kansanjoukkoihin (saada koko kansaa epäilemään) vaan kylvää epävarmuuden ja epäilyksen siemen, joka sitten hitaasti kasvaa ja luo pohjaa propagandan jatkamiselle. Jos ensimmäisessä aallossa saadaan värvättyä muutamia kymmeniä vapaaehtoisia tekemään "pyyteetöntä työtä", seuraavan aallon tehtävä on jo olennaisesti helpompi. Ja kun selkeällä tapaa on havaittavissa, että keskeinen vaikutus kohdistetaan henkilöihin joiden ajatustapaa ohjailee tietyt suunnat esim. mamukriittisyys (jollainen itse olen), islam-kriittisyys, NATO vihamielisyys, agenda jenkkejä vastaan "mutt ku jenkit" niin hyvin pian saadaan kylvettyä sanomaan joukkoon joka on laajahko ja jota toisaalta monasti yhdistää kouluttamattomuus - jotakuinkin sama ryhmä, joka Venäjälläkin ensinnä hörähti nationalistis-imperialistiseen huumaan niin on mahdollista, että oikeista naruista vetämällä suhteellisen pienellä panoksella on mahdollista saada aikaan suhteellisen suurta vahinkoa tai vähintäänkin epävarmuutta ja tyytymättömyyttä. (Ja siksi minusta valtamedian tulisi käsitellä objektiivisen-kriittisesti esim. mamukysymystä, islamia, EU:ta ja NATO:a - jotta estettäisi tällaisten virabelisivustojen kuten mitavittua.com mahdollistama propagandahyöty).

Ja toisaalta kun nyt elämme oikeastaan some-aikakauden aamunkoittoa, yksittäinen ihminen tavoittaa huomattavan helposti suurenkin kansanjoukon ja voi vaikuttaa mielipiteisiin aivan toisella tapaa mitä esim. lapsuudessani 70-luvulla. Tuolloin media oli yle, paikallislehti, HS ja iltapäivälehdet (joita todella harvoin ostettiin/luettiin - muistan lukeneeni ensimmäistä kertaa iltasanomia 80-luvun puolella) ja radio (eikä tuolloin ollut mitään paikalliskanavia vaan oliko niitä kaksi yle:n kanavaa joilta tuli ohjelmaa, myöhemmin tulivat yle:n maakuntaradiot). Nyt joku mitavittua.com:in perustaja voi herättää huomiota ja vaikuttaa epämääräisillä sivuillaan tuhansiin ja taas tuhansiin lukijoihin ja kaiken lisäksi saada jonkun tuntemaan itsensä tärkeäksi tämän "kirjoittaessa jutun" sivuille - tällaista ei pidä aliarvioida ja jättää huomiotta. Ja kun sivusto iskee sikäli kipupisteisiin, joskin arvelluttavin keinoin ja arvelluttavien taustavaikuttajien myötä, ongelma olisi järkevää huomioida ja median yleisesti muuttaa toimintatapaansa ja hylätä tietyiltä osin se "virallinen totuus".

Minkään propagandan arvoa ei pidä yliarvioida mutta ei myöskään aliarvioida - täsmennys, en väitä, että sinä näin teet. Edellinen vain yleisenä havaintona. Mutta mitä tahansa propagandaa tulisi tarkastella kriittisesti ja pyrkiä tuomaan esille taustavaikuttajat ja näin ihmisillä olisi parempi mahdollisuus tehdä itsenäisiä päätöksiä ja luottaa tai olla luottamatta kyseiseen tahoon tiedonvälittäjänä.

vlad.
 
Tarkoitan sitä, että ei sinun meille kannata kirjoittaa. Siitä ole mitään hyötyä. Kannattaisi koettaa saada tuo taottua vatnitsojen kalloon.
Ja jos kielen ymmärtämisessä tökkii, niin kokeillaan vielä yhtä tapaa: Et sinä täällä kenenkään mieltä muuta, koska täällä useimmat ovat jo valmiiksi samaa mieltä sinun kanssa!
Noin kohteliaasti sanottuna samoja juttuja ei kannata mouhota joka ketjussa.

Teitä ärsytti valtavasti kokemukseni keskustelusta vatnitsan kanssa, koska asia, niin kun itse totesitte, on teille itsestäänselvä ja olette muutenkin sama mieltä kanssani, olette esitattäneet ettei minun ylipäänsä kannattaa kirjoittaa teille kokemuksistani tänne. Erehdyin luulemaan että venäjänkielisen väestön käsitykset ja ilmanpiiri voisi voi olla kiinnostava jopa strateegisesti, nyt kun maailmalla mietitään mitä toimenpiteitä jatkossa voidaan tehdää Kremlin fasistisen propagandan vastustamiselle yhteisvoimiin. Putinin informaatiivinen sotakun sen kun kiihtyy.
 
Viimeksi muokattu:
Teitä ärsytti valtavasti kokemukseni keskustestelusta vatnitsan kanssa, koska asia on teille itsestäänselvä ja olette muutenkin sama mieltä kanssani, olette esitattäneet ettei minun ylipäänsä kannattaa kirjoittaa teille kokemuksistani tänne. Erehdyin luulemaan että venäjän kielisen väestön käsitykset ja ilmanpiiri voisi voi olla kiinnostava jopa strateegisesti, nyt kun maailmalla mietitään mitä toimenpiteitä jatkossa voidaan tehdää Kremlin fasisisen propagandan vastustamiselle yhteisvoimiin. Putinin informaatiivinen sotakun sen kun kiihtyy.

Pidä vaan oma linjasi ja kirjoita siitä miten itse näet ja koet asiat...

Täällä, kuten muillakin sivustoilla, sekoitellaan asioita monin tavoin. Viime aikoina on nostaneet päätään "taktiikka" joissa tuomitaan EU:n kehitys ja väitetään jäsenmaita ja niiden kehitystä heikoiksi jne..samat kirjoittajat näkevät myös USA:n politiikan huonossa valossa puhumattakaan selityksistä kuinka NATO ei kykene tai halua puolustaa jäsenmaitaan. Samalla esitetään oikein kovasti isämaallista suomalaista - ja nähdään Suomen viholliset lännen suunnalla. Venäjästä pelotellaan kuinka vahvat ydinaseet sieltä löytyy ja kuinka arvaamaton Putin voi olla jne.. Täällä ei meno ole sentään päässyt aivan yhtä villiksi kuin muutamilla muilla saitella. Silti tännekin koetetaan ujuttaa kaikenlaisia valheita ja venäjän erityisesti propagandaa kaikenlaisissa "paketeissa"..

Ehkä juuri hyvä moderoinnin ansisosta täällä on kuitenkin paljon kirjoitajia jotka esittävät omia mielipiteitään..se antaa keskusteluille oikealla tavalla sisältöä ja mielipiteiden laajuutta. Vastapainoksi niille joiden tavoitteina on vain levittää ja tuoda esille muiden (kuin omia) ajatuksia.
 
Teitä ärsytti valtavasti kokemukseni keskustestelusta vatnitsan kanssa, koska asia on teille itsestäänselvä ja olette muutenkin sama mieltä kanssani, olette esitattäneet ettei minun ylipäänsä kannattaa kirjoittaa teille kokemuksistani tänne. Erehdyin luulemaan että venäjän kielisen väestön käsitykset ja ilmanpiiri voisi voi olla kiinnostava jopa strateegisesti, nyt kun maailmalla mietitään mitä toimenpiteitä jatkossa voidaan tehdää Kremlin fasisisen propagandan vastustamiselle yhteisvoimiin. Putinin informaatiivinen sotakun sen kun kiihtyy.

Ei se minua ainakaan ärsyttänyt. Se oli mielenkiintoista, nyt vain koettaisit suunnata viestejäsi juuri tuota suuntaa kohtaan. Jos niillä ei ole muita tiedonlähteitä, kuin venäläinen media, niin ei niiden mielipiteet muutu! Mutta sinulla voisi olla mahdollisuus vaikuttaa asiaan, meillä muilla ei ole, koska meillä ei ole kontaktia siihen suuntaan tai kielitaitoa.

Ymmärrätkö?
 
On myös huomioitava, että somen tarkoituksena ei välttämättä ole vaikuttaa laajoihin kansanjoukkoihin (saada koko kansaa epäilemään) vaan kylvää epävarmuuden ja epäilyksen siemen, joka sitten hitaasti kasvaa ja luo pohjaa propagandan jatkamiselle. Jos ensimmäisessä aallossa saadaan värvättyä muutamia kymmeniä vapaaehtoisia tekemään "pyyteetöntä työtä", seuraavan aallon tehtävä on jo olennaisesti helpompi.

Olen täsmälleen samaa mieltä - noin se homma toimii!
 
Niin olen kuullut, samat ihmiset jotka kannattavat humanitääristä maahamuuttoa eivät halua heitä lapsensa luokalle.

Yököttävää anekauppaa, jotta voi tuntea olevansa progressiivinen hyvällä omallatunnolla kannatetaan mitä luennoilla opeteltiin ulkoa ja mitä pääkirjoituksessa saarnataan.

Sitten kun totuus lyö kasvoihin sitä ei katsota silmiin.

Mahdollisimman suuri monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus kaikkea vahingollistakin kohtaan on joillekin tärkeää, kunhan saa sitten aina halutessaan vetäytyä sinne Westendin tai Kulosaaren tyyppiselle turva-alueelle, missä ainoat tummempihipiäiset ovat ulkomaisia diplomaatteja...
 
Olen täsmälleen samaa mieltä - noin se homma toimii!

Täytyy sanoa että itsellä on mennyt toisinpäin. Mitä pidemmälle asia etenee ja mitä enemmän RT:n kaltaiset "uutislähteet" ja trollaus siellä sun täällä alkavat olemaan täyttä virtuaalitodellisuutta, niin sitä kitkerämmäksi olen muuttunut Venäjän touhuja kohtaan. Käytännössä yhdessä vaiheessa olin monessa asiassa valmis antamaan Venäjälle monissa kiistatilanteissa "benefit of doubtin" (onko hyvää käännöstä kellään?) mutta nyt olen kyllä muuttunut kauttaaltaan hyvin nihkeäksi sen nykytilaa kohtaan ja oletan aina että se on syyllinen ellei toisin todisteta. Ja olen melko paljon käynyt mahdollisuutta aseellisesta taistelusta Venäjää vastaan läpi päässäni ja uskon olevani tarpeen vaatiessa siihen henkisesti paljon valmiimpi kuin ennen.
 
Täytyy sanoa että itsellä on mennyt toisinpäin. Mitä pidemmälle asia etenee ja mitä enemmän RT:n kaltaiset "uutislähteet" ja trollaus siellä sun täällä alkavat olemaan täyttä virtuaalitodellisuutta, niin sitä kitkerämmäksi olen muuttunut Venäjän touhuja kohtaan. Käytännössä yhdessä vaiheessa olin monessa asiassa valmis antamaan Venäjälle monissa kiistatilanteissa "benefit of doubtin" (onko hyvää käännöstä kellään?) mutta nyt olen kyllä muuttunut kauttaaltaan hyvin nihkeäksi sen nykytilaa kohtaan ja oletan aina että se on syyllinen ellei toisin todisteta. Ja olen melko paljon käynyt mahdollisuutta aseellisesta taistelusta Venäjää vastaan läpi päässäni ja uskon olevani tarpeen vaatiessa siihen henkisesti paljon valmiimpi kuin ennen.

Minusta tuo mitä kuvaat, on yksi homman tavoitteita: epävarmuuden luominen..ja oikeastaan jo aikaisemmin mainitun pelon kautta. Joihinkin se vaikuttaa kuten sinuun, useimpiin toisella tavalla. Sinulla kasvaa maanpuolustustahto ja jopa taistelutahto - monille taas syntyy tilanne, jossa he päätyvät miettimään "mitä jos kuitenkin tulee se sota.." - ja sen jälkeen ajatukset ovat "pitäisikö niille nyt kuitenkin myöntyä - mitä jostain Krimistä, Ukraina..ihan sama..pitäisikö pakotteista luopua ettei..."
 
Minusta tuo mitä kuvaat, on yksi homman tavoitteita: epävarmuuden luominen..ja oikeastaan jo aikaisemmin mainitun pelon kautta. Joihinkin se vaikuttaa kuten sinuun, useimpiin toisella tavalla. Sinulla kasvaa maanpuolustustahto ja jopa taistelutahto - monille taas syntyy tilanne, jossa he päätyvät miettimään "mitä jos kuitenkin tulee se sota.." - ja sen jälkeen ajatukset ovat "pitäisikö niille nyt kuitenkin myöntyä - mitä jostain Krimistä, Ukraina..ihan sama..pitäisikö pakotteista luopua ettei..."

Usein näyttäisi menevän niin, että mitä enemmän on ollut kiinnostusta ja selvittämisen halua itse asiaan liittyen, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tapahtuu enemmän "terästäytymistä", taas jos kuva omista ja "kaverin" sotavoimista on epäselvä eikä muutenkaan konfliktit ja sodankäynti ole kiinnostanut pätkän vertaa, menee helpommin tuonne pelkopuolelle. Tuntematon ja täysin vanhentuneisiin uhkakäsityksiin perustuva kuva saa aikaan pelkoa, harmi ettei näihin varmaan oikein poliittisesti korrektilla tavalla voi puuttua virallisilta tahoilta.
 
Usein näyttäisi menevän niin, että mitä enemmän on ollut kiinnostusta ja selvittämisen halua itse asiaan liittyen, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tapahtuu enemmän "terästäytymistä", taas jos kuva omista ja "kaverin" sotavoimista on epäselvä eikä muutenkaan konfliktit ja sodankäynti ole kiinnostanut pätkän vertaa, menee helpommin tuonne pelkopuolelle. Tuntematon ja täysin vanhentuneisiin uhkakäsityksiin perustuva kuva saa aikaan pelkoa, harmi ettei näihin varmaan oikein poliittisesti korrektilla tavalla voi puuttua virallisilta tahoilta.

Niinpä - mietipä kuinka moni suomalainen lukeutuu tuohon jälkimmäiseen ryhmään, jolla kuva on epäselvä ja perustuu lähinnä ajatukseen "ei me niille mitään kuitenkaan mahdeta kun niitä on niin paljon ja meitä vain vähän ja onhan se ydinasekin.."
 
Sen minkä olen huomannut oman elämäni otannalla on, että tietämättömyys suomen puolustusvoimien kyvystä tai kyvyttömyydestä on vahvaa tavallisen reservin keskuudessa. Välillä sitä ihmettelee että missä puolustusvoimat ovat epäonnistuneet näin pahasti. Hyvin usein kuulee reserviin kuuluvan puhuvan ettei me mitään niille mahdeta,ja ei meistä ole vastusta. Tosiasiassa ei edes tunneta omia puolustusvoimia että arvion voisi tehdä.

Oman armeijan käyntini aikana tutustuttiin vain omaan aselajiin. Koko armeijan kykyä käsiteltiin yhdellä lauseella. Yliluutnantti laittoi kalvon piirtoheittimielle jossa oli kuva räjähdysten keskellä juoksevasta sotilaasta. Taivaalla pörräsi pari taisteluhelikopteriakin ja oliko nyt muitakin sotakoneita.. Puhuttiin pelosta ja lause kuului että meilläkin on näitä. Siinä se. Epäuskoa lisäsi että meillä ei muuten ole koptereita jos aletaan yksityiskohtiin meneen.
Tietämättömyys on vahvaa. Se on toinen juttu sitten,että auttaako se tieto vai ei.
 
Sen minkä olen huomannut oman elämäni otannalla on, että tietämättömyys suomen puolustusvoimien kyvystä tai kyvyttömyydestä on vahvaa tavallisen reservin keskuudessa. Välillä sitä ihmettelee että missä puolustusvoimat ovat epäonnistuneet näin pahasti. Hyvin usein kuulee reserviin kuuluvan puhuvan ettei me mitään niille mahdeta,ja ei meistä ole vastusta. Tosiasiassa ei edes tunneta omia puolustusvoimia että arvion voisi tehdä.

Se johtuu siitä, että ikäluokka toisensa jälkeen on YYA-aikana lietsottu uskomaan siihen, että se mihin kykenemme on epätoivoinen eloonjäämistaistelu, jossa perimme maastamme kovaa hintaa, mutta häviämme lopulta. Siihen päälle hirvittävällä paatoksella toteutettu uskottelu siitä, että venäläiset aseet ovat ylivertaisia länsimaisiin verrattuna ja turvallisuuspolitiikan luennot, joiden sanoma oli lähinnä "Nato ei auta jäseniään.."

Useammalla vuosikymmenellä armeijassa jo olleena - häpeän, että nielin itsekin tuon kaiken paskan ja uskoin aidosti joskus venäläisten tankkien, tykkien ja jalkaväen aseiden olevan hyviä. Tankit ovat kuin 20vuotta vanha Lada uuden M-sarjan BMW:n rinnalla - kyllä niillä molemmilla ajaa, mutta jos kilpaa pitää ajaa niin Ladalla pataan tulee että soi.. Uskoin myös hyvin kauan, että Nato ei tosiaan auta jäseniään ja meikäläisen Nato-kanta ja turvallisuuspoliittinen ajattelu perustui lähinnä "mitä venäjä sanoo jos me ärsytämme sitä" perusteluun..eli pelkoon.

Kiitos tästä ihan oikeasti 80-luvulla suomettuneille upseereille, jotka tuota paskaa hokivat saapumiserälle ja sotakoulujen kursseille toisensa jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kyvyn sanominen ääneen olisi ehkä hyvä tilata ulkomailta, sehän suomalaisia tuntuu kiinnostavan, mitä muut ajattelee.
 
Tuon kyvyn sanominen ääneen olisi ehkä hyvä tilata ulkomailta, sehän suomalaisia tuntuu kiinnostavan, mitä muut ajattelee.

Onhan tuo silloin tällöin sanottu, mutta sitten astuu kehiin se "väärin sanottu", eli sama kuin jos Suomi on ykkösenä jossain asiassa maailmanlaajuisesti niin se on väärin mitattu.

Jenkki kun sanoo, niin se on vain kohtelias meille pikku ressukoille. Ja Venäjää ei taida saada sanomaan sitä, paitsi pääesikuntaa alempia sotilashenkilöitä kovassa humalassa. Ja jos venäläinen sanoisi, niin se sitten olisi vain trollaamista jolla saadaan meidät uskomaan omiin kykyihimme ja pysymään NATOn ulkopuolella.

Luuseriasennetta on valitettavasti paljon liikenteessä...
 
Onhan tuo silloin tällöin sanottu, mutta sitten astuu kehiin se "väärin sanottu", eli sama kuin jos Suomi on ykkösenä jossain asiassa maailmanlaajuisesti niin se on väärin mitattu.

Jenkki kun sanoo, niin se on vain kohtelias meille pikku ressukoille. Ja Venäjää ei taida saada sanomaan sitä, paitsi pääesikuntaa alempia sotilashenkilöitä kovassa humalassa. Ja jos venäläinen sanoisi, niin se sitten olisi vain trollaamista jolla saadaan meidät uskomaan omiin kykyihimme ja pysymään NATOn ulkopuolella.

Luuseriasennetta on valitettavasti paljon liikenteessä...

Kyllä ja tämä usko omaan avuttomuuteen laskee halua nostaa määrärahoja sekä lisää halua kaupata itsenäisyys vastineeksi turvasta.
 
Täytyy sanoa että itsellä on mennyt toisinpäin. Mitä pidemmälle asia etenee ja mitä enemmän RT:n kaltaiset "uutislähteet" ja trollaus siellä sun täällä alkavat olemaan täyttä virtuaalitodellisuutta, niin sitä kitkerämmäksi olen muuttunut Venäjän touhuja kohtaan. Käytännössä yhdessä vaiheessa olin monessa asiassa valmis antamaan Venäjälle monissa kiistatilanteissa "benefit of doubtin" (onko hyvää käännöstä kellään?) mutta nyt olen kyllä muuttunut kauttaaltaan hyvin nihkeäksi sen nykytilaa kohtaan ja oletan aina että se on syyllinen ellei toisin todisteta. Ja olen melko paljon käynyt mahdollisuutta aseellisesta taistelusta Venäjää vastaan läpi päässäni ja uskon olevani tarpeen vaatiessa siihen henkisesti paljon valmiimpi kuin ennen.

Käytännössä näin tulee aina käymään tai muussa tapauksessa me kaikki juoksisimme Putinia vastaan Venäjän-lippu kädessä "suurta ja mahtavaa" laulaen, aina osa ihmisistä näkee sen propagandan taakse ja osan kohdalla propagandan vaikutus on päinvastainen - se nostaa eriasteisia negaatioita ja halun käydä vastahankaan. Ja sanoisin, että tällä palstalla empiiristen havaintojen perusteella valtaosa toimii juuri näin, näkee propagandan taakse.

Kuten kirjoitin, en edes usko, että venäläisten tarkoitus on vaikuttaa koko kansaan vaan kylvää epävarmuuden ja eripuran siemen - vaikuttaa tiettyyn osaan kansasta ja nyt esim. maahanmuuttaja- ja islam-kysymys ovat oivallisia keinoja saada näkyvyyttä ja vaikuttavuutta ja samalla hiljalleen levittää omaa agendaa. (Tästä kiittäminen suomalaista mediaa, jolla ei ole ole - pääsääntöisesti - olemassa kuin se yksi totuus, joka eräissä tapauksissa on ollut kategorisesti maahanmuuttaja kriittisyys = rasismi, josta on seurannut keskustelun tukahduttaminen).

Propagandalla vaikuttaminen on hidasta ja etenkin länsimaisessa yhteisössä vaikeampaa, koska on mahdollista hankkia sitä tietoa muilta tahoilta vrt. Venäjä tai Pohjois-Korea, mutta ei kuitenkaan täysin mahdotonta jos perimmäinen tarkoitus on maltillisempi mitä Venäjällä venäläisiin kohdistetun propagandan tarkoitus on. Saada ensin muutamia kymmeniä tai satoja vankkumattomiksi kannattajiksi, saada "aateveljiä" eri ryhmiin ja jopa puolueisiin - ja nyt laskisin pois laskuista suomettumisen ajan poliitikot, he ovat liian läpinäkyviä - vaikka heidän merkitystä ja kannattajakuntaa ei voi väheksyä. Sen sijaan tuoreet poliitikot tai mediakasvot ovat oivallinen vaikuttamisväylä, joku IPU voi olla yllättävän oivallinen väylä vaikuttaa vaikka kohderyhmä on pieni (marginaalinen) mutta jos yhden puolueen kautta saadaan luotua tunne epävarmuudesta ja valtiovallan turmiollisuudesta tuhansien ihmisten mieliin hyvin pian ollaan tilanteessa, jossa näitä "totuuden perääjiä" alkaa olla siellä ja täällä ja nämä voivat tuottaa yhteiskunnallisia ongelmia vuosien kuluessa. Samaan kategoriaan laskisin mitavittua.com:in. Ja kenties homma-foorumin venäläismieliset mielipiteet, joista osa on voinut lähteä liikkeelle lännen suunnalta nuorten ollessa yhteydessä vastaavalla ideologialla varustettuihin nuoriin länsimaissa ja sitä kautta on omaksuttu ajatus Putinin tukemisesta. Ja jokainen tietää mikä merkitys Venäjällä on näihin länsimaisiin äärioikeistolaisiin ja fasistisiin ryhmiin - ei ihan vähäinen.

Tietyssä mielessä onnemme voi olla se, että Venäjän oma tulevaisuus ei ole kovinkaan lupaava, josta seuraa se, että propaganda ja mahdollinen puolueiden kautta vaikuttaminen ei saa sitä näkyvyyttä mitä monissa EU-maissa on saanut (Ranska, Unkari, Kreikka, Italia tms.) - Venäjältä voi loppua varat ja hallinto vaihtua ennen ennenkuin propaganda kantaisi toden teolla hedelmää Suomessa. Ei se Länsi-Euroopassakaan hetkessä saanut ilmaa siipiensä alle vaan vaati vuosien työn. Mutta kuten olen muissa ketjuissa todennut, ei pidä liikaa luottaa siihen, että Venäjä kaatuu parissa vuodessa - on syytä olla valmistautunut myös siihen, että valta voi syystä tai toisesta johtuen pysyä nykyisen koneiston hallussa olennaisesti kauemmin, jos otetaan askel tai pari lisää kohden totalitarismia ja yhteiskuntaa ryhdytään toden teolla sulkemaan. Teoriassa saattaisi jopa olla mahdollista, että kansallishurmokseen joutunut kansa hyväksyisi tällaiset teot "Venäjän edun mukaisina" - siinä sivussa jokunen tuhat "intelligentsian" edustajaa saattaisi lentää länteen pakoon, tai kadota lopullisesti. Kaikki tapahtuneena "Venäjän eduksi".

vlad.
 
Propagandalla vaikuttaminen on hidasta ja etenkin länsimaisessa yhteisössä vaikeampaa, koska on mahdollista hankkia sitä tietoa muilta tahoilta vrt. Venäjä tai Pohjois-Korea, mutta ei kuitenkaan täysin mahdotonta jos perimmäinen tarkoitus on maltillisempi mitä Venäjällä venäläisiin kohdistetun propagandan tarkoitus on. Saada ensin muutamia kymmeniä tai satoja vankkumattomiksi kannattajiksi, saada "aateveljiä" eri ryhmiin ja jopa puolueisiin - ja nyt laskisin pois laskuista suomettumisen ajan poliitikot, he ovat liian läpinäkyviä - vaikka heidän merkitystä ja kannattajakuntaa ei voi väheksyä.

Venäjältä voi loppua varat ja hallinto vaihtua ennen ennenkuin propaganda kantaisi toden teolla hedelmää Suomessa. Ei se Länsi-Euroopassakaan hetkessä saanut ilmaa siipiensä alle vaan vaati vuosien työn.

Suomi lienee melkoisen kova luu käännytettäväksi propagandan toimin. Melkeinpä enemmän olisin huolissani muista maista eli Venäjä pyrkii luomaan doktriinia, jossa sillä on hyväksyttäviä etuja Suomessa valvottavakseen. Entä jos muu maailma alkaa vähitellen uskomaan samoin? Näinhän kävi mm. Molotov-Ribbentrop sopimuksessa.

Tuossa on yksi pääpointti sille, miksi meidän pitää olla Euroopan integraation ytimissä. Emme ole mikään venäläisten sudeettialue vaan osa Eurooppaa.

Toinen näkökulma on sekin realistinen eli muistelleenpa vasemmisto hegemoniaa 60-80 -luvuilla? Ei vain taistolaisia vaan laajemminkin erittäin merkittävä osa kansasta oli neuvostomyönteistä, vaikka sodista ei ollut aikaa kuin miespolvi..
 
Se johtuu siitä, että ikäluokka toisensa jälkeen on YYA-aikana lietsottu uskomaan siihen, että se mihin kykenemme on epätoivoinen eloonjäämistaistelu, jossa perimme maastamme kovaa hintaa, mutta häviämme lopulta. Siihen päälle hirvittävällä paatoksella toteutettu uskottelu siitä, että venäläiset aseet ovat ylivertaisia länsimaisiin verrattuna ja turvallisuuspolitiikan luennot, joiden sanoma oli lähinnä "Nato ei auta jäseniään.."

Useammalla vuosikymmenellä armeijassa jo olleena - häpeän, että nielin itsekin tuon kaiken paskan ja uskoin aidosti joskus venäläisten tankkien, tykkien ja jalkaväen aseiden olevan hyviä. Tankit ovat kuin 20vuotta vanha Lada uuden M-sarjan BMW:n rinnalla - kyllä niillä molemmilla ajaa, mutta jos kilpaa pitää ajaa niin Ladalla pataan tulee että soi.. Uskoin myös hyvin kauan, että Nato ei tosiaan auta jäseniään ja meikäläisen Nato-kanta ja turvallisuuspoliittinen ajattelu perustui lähinnä "mitä venäjä sanoo jos me ärsytämme sitä" perusteluun..eli pelkoon.

Kiitos tästä ihan oikeasti 80-luvulla suomettuneille upseereille, jotka tuota paskaa hokivat saapumiserälle ja sotakoulujen kursseille toisensa jälkeen.
Tuollainen propaganda-ase on arvaamattoman voimakas. Kun ei ole uskoa, ei ole kykyäkään. Valitettavasti tällainen "ne jyrää meitin" -ennakkoasenne on erittäin yleinen nykynuortenkin keskuudessa, ja viimeksi törmäsin siihen vähän aikaa sitten vapaaehtoisen maanpuolustuksen aktiivin suusta kuultuna (!). Pitäisiköhän varusmiespalveluksen aikana antaa jonkilainen tietopläjäys esimerkiksi siitä, miten suuren voiman vastustaja joutuisi kokoamaan todennäköisesti mieliäkseen peitota koko mobilisoidut puolustusvoimamme ja miten todennäköistä semmoisen voiman kerääminen on?
 
Suomi lienee melkoisen kova luu käännytettäväksi propagandan toimin. Melkeinpä enemmän olisin huolissani muista maista eli Venäjä pyrkii luomaan doktriinia, jossa sillä on hyväksyttäviä etuja Suomessa valvottavakseen. Entä jos muu maailma alkaa vähitellen uskomaan samoin? Näinhän kävi mm. Molotov-Ribbentrop sopimuksessa.

Tuossa on yksi pääpointti sille, miksi meidän pitää olla Euroopan integraation ytimissä. Emme ole mikään venäläisten sudeettialue vaan osa Eurooppaa.

Toinen näkökulma on sekin realistinen eli muistelleenpa vasemmisto hegemoniaa 60-80 -luvuilla? Ei vain taistolaisia vaan laajemminkin erittäin merkittävä osa kansasta oli neuvostomyönteistä, vaikka sodista ei ollut aikaa kuin miespolvi..

Suomi on osa Eurooppa ja länttä vaikka emme olisi mukana liittovaltio talkoissa, muun väittäminen kuullostaa juurikin taistolaiselta.
 
Back
Top